Uitslag Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2019

Auteur: , 96 Reacties

Laat dat spektakel maar komen.

VER

We zijn alweer beland bij de vierde Grote Prijs van het jaar. Tevens is het de vierde keer dat het F1-circus de hoofdstad van het olierijke Azerbeidzjan aandoet, om eens lekker door de binnenstad te boenderen. De vorige edities hebben ons al de nodige memorabele momenten opgeleverd, hoewel de eerste editie nog deed vermoeden dat we een nieuw ‘Valencia’ te pakken hadden. Gelukkig waren de twee races daarna knotsgek.

We hopen natuurlijk dat het vandaag weer zo’n feest wordt. De opmaat is wat dat betreft veelbelovend geweest. In de vrije trainingen en gisteren in de kwalificatie is er reeds het nodige stof opgewaaid. Het eindresultaat tot op heden klinkt echter bizar bekend in de oren: team zilver start ‘gewoon’ weer vanaf de plaatsen één en twee. Rijden Bassie en Adriaan weer onbedreigd naar de vierde dubbelzege van het jaar, of worden we eindelijk een ander scenario voorgeschoteld in 2019?

Start
Hamilton komt ietsje beter weg dan Bottas. De twee Mercs rijden twee-aan-twee door de eerste paar bochten heen, maar uiteindelijk kiest de vijfvoudig kampioen toch eieren voor zijn geld. Bottas lijkt daarna meteen uit te checken en pakt twee seconden op LH44. Vettel geeft op zijn beurt ook wat toe op Hamilton. Nee hè, daar gaan we weer?

Perez kiest direct na de start de aanval op MV33 en trekt aan het langste eind. Slecht nieuws voor MV33, die de roze Racing Point voor zijn neus kan missen als kiespijn. Voordeeltje voor Max is dat Charles Leclerc, misschien wel de snelste man op de baan, aanvankelijk ook wat terugvalt. Leclerc is de enige man uit de top-10 die start op de hardere mediumbanden en verliest bij de start twee plaatsen. Daarna begint de Monegask natuurlijk al snel aan zijn opmars. Alexander Albon is de enige die iets minder dan netjes de eerste ronde doorkomt; hij kust met zijn Toro Rosso de boarding in bocht 1, maar kan zo te zien zonder kleerscheuren door.

Bij Albons teamgenoot Kvyat daarentegen lijkt er iets niet geheel te kloppen aan de auto. De Rus die zichzelf gisteren uitermate goed kwalificeerde zakt in het middenveld weg als een met cement verzwaard pakketje van de maffia in een donker ven. Daniil besluit daarop maar snel de pits op te zoeken in de hoop dat dat iets oplost. Verstappen gaat in ronde zes eindelijk voorbij aan Perez.

Op jacht gaan naar Vettel zit er echter niet in voor MV33. Hij moet eerder in zijn spiegels kijken. De snelle Charles heeft namelijk korte metten gemaakt met Perez en komt met reuzenstappen dichterbij aan Max. Er is geen houden aan. Bij het ingaan van ronde tien blaast de Ferrari op het rechte stuk zonder drama voorbij aan Max’ Red Bull.

Mid Race
LEC kan vervolgens wél op jacht naar Vettel. Wat heet. Hij rijdt het verschil met de Duitser van een dikke vier seconden binnen een ronde of twee dicht. SV5 ziet zijn teamgenootje in zijn spiegels verschijnen en duikt pardoes de pits in. Het is eigenlijk wel duidelijk dat de softs niet meer de banden wil zijn die je wil hebben op dit moment, want Leclerc komt nu ook met zienderogen dichterbij aan de Mercs. Tevens stoomt de vanuit de pits gestarte Gasly rap op richting de top van het veld.

In dat licht bezien lijkt Red Bull te lang te wachten voordat het Max laat stoppen. Dat gebeurt pas aan het eind van ronde 14. Verstappen komt ‘zelfs’ achter zijn teamgenoot Gasly weer de baan op. Niet echt handig want als de twee met elkaar in gevecht gaan kost dat beiden alleen maar tijd. Pierre is uiteindelijk degene die moet inbinden; hij laat even zijn gas los en moet Max aan zich voorbij laten gaan.

Vooraan het veld ontstaat inmiddels een schimmenspel en niet alleen omdat de schaduwen wederom beginnen te vallen in Bakoe. Leclerc gaat aan de leiding maar is nog niet gestopt. Daarachter jagen Bottas, Hamilton en Vettel elkaar op, in verwoede pogingen in elkaars slipstream te komen. Het nadeel is alleen dat geen van allen daar ook daadwerkelijk in slaagt. Het lijkt dus voorlopig wachten op de pitstop van Leclerc en kijken waar hij dan terechtkomt, of wachten op dat momentje waarbij Bakoe iemand in het achterste bijt.

Terwijl Max Verstappen laat zien dat de reeees peeees om de mediumbanden wel snor zit door een aantal snelste rondes te rijden, komt Bottas langzaam maar zeker in de buurt van Leclerc. Wat gaat Ferrari doen? Laten ze LEC op de baan rijden om Bottas en Hamilton terug te duwen in de klauwen van Vettel? Gevoelsmatig verliest Ferrari’s nummer twee op dit moment teveel tijd op zijn oude banden. Zeker is dat als de Monegask nu een stop maakt, hij al terugvalt achter Verstappen.

Als ronde 30 aanbreekt zien we dan toch de belofte van actie ontstaan op het rechte stuk. De top-4 is in een shot te vangen, met op dit moment de traagste van het stel op plek 1. Laat die harmonica maar zijn werk doen. Alles hangt nu af van hoe snel de Mercs aan Leclerc voorbij kunnen komen en vooral of dat gebeurt voordat Vettel in de slipstream van Hamilton zit. De Duitser zit op 3,5 seconde, maar lijkt gewoon nét niet de snelheid te hebben om aan te klampen.

Opeens gebeurt er veel tegelijkertijd. Bottas gaat Leclerc voorbij, Max zet de snelste ronde neer en Ricciardo relativeert zijn eigen skills met een extreem koddig moment waarin hij Daniil Kvyat een oor aannaait. De honingdas die wel eens geclaimd heeft dat hij inhalen naar een nieuw niveau getild heeft in de F1 zet zijn auto naast die van de onfortuinlijke Rus, maar schiet vervolgens rechtdoor. Kvyat kan daardoor de bocht ook niet meer halen. Vervolgens rijdt RIC achteruit pardoes tegen de Toro Rosso aan. Lekker gewerkt!

RIC

Ferrari -excuse my french- verkloot het vervolgens weer volledig. Hamilton gaat Leclerc voorbij op het rechte stuk. Vettel heeft nu één kans om in de DRS window van de Brit te komen, maar Leclerc heeft geen zin om het teamspel te spelen en blijft voor de Duitser rijden. Daarmee heeft Hamilton net het buffertje dat hij nodig heeft om buiten schot te blijven. De status quo vooraan het veld blijft bestaan. Doch voor Leclerc zelf pakt de strategie ook niet geweldig uit. Hij zoekt nu namelijk de pits op en komt achter Gasly weer de baan op. De Fransman verweert zich kranig en kost de Monegask wat tijd. Kan Leclerc nu nog MV33 verschalken?

Voor Pierre zelf is de race in ronde 39 voorbij. Zijn getweakte Honda houdt het niet vol tot het einde van de race en de wedstrijdleiding besluit tot het inlassen van een Virtuele Safetycar periode.

Finish
Kijken we naar de andere Rode Stier, dan zien we echter dat Max stiekem richting de staart van Vettel is gereden. Vergeet Leclerc, die maakt geen enkele kans meer. De vraag is nu of Verstappen nog naar het podium kan. Helaas meldt zijn team al snel na de ‘herstart’ dat Max van de kerbs af moet blijven. Misschien hebben ze toch wat in Pierre’s data gezien dat het team aan de pitmuur zorgen baart.

Wat zowel Max als Leclerc nog wel zouden kunnen doen, is de pitstraat opzoeken voor nieuw rubber om nog voor de snelste ronde te gaan. Momenteel is die in handen van raceleider Bottas. Vooral voor Leclerc lijkt het een no-brainer om er nog even voor te gaan, mits ‘ie nog wat puik rubber in de pits heeft liggen. De Monegask heeft zo’n 30 seconden voorsprong op de man die ‘best of the rest‘ is en luistert naar de naam Sergio Perez.

En jawel! Het team van Ferrari gaat naar buiten en voorziet Leclerc van een glimmende set nieuwe softs. Maar wacht even, wat is Lewis Hamilton aan het doen? De Brit zet opeens de snelste ronde neer en zit in de slipstream van Bottas. Gaat hij zijn teamgenootje bij het scheiden van de markt nog even de kaas van het brood eten? Het is normaal gesproken niet de manier waarop Mercedes te werk gaat.

Het lijkt dan ook een gevalletje ‘even laten zien dat je er bent’ te zijn van HAM. Tot een echte aanval komt het niet, vooral niet als Bottas in ronde 50 de mazzel heeft dat hij een tow krijgt van George Russell. Leclerc pakt met een beetje moeite nog de troostprijs door de snelste ronde te pakken voor Ferrari. Het neemt niet weg dat ook de vierde race van het seizoen weer in een een-twee voor Mercedes eindigt. Achter de top-5 pakt Perez een handjevol puntjes voor Racing Point, de twee McLarens scoren een welkome dubbele puntenfinish, Stroll gaat op voor P9 en Raikkonen steelt toch weer het laatste puntje met zijn ervaring.

Zo was het zeker geen saaie race, maar echt lyrisch zal ook niemand ervan zijn geworden. Behalve Bottas dan. En Esteban Ocon natuurlijk.

Ocon

Juichen!

UPDATE: de humorloze stewards hebben Ricciardo bestraft voor zijn gebrek aan skills in de kleine ruimte.

De volledige uitslag:
1. Bottas
2. Hamilton
3. Vettel
4. VERSTAPPEN
5. Leclerc
6. Perez
7. Sainz
8. Norris
9. Stroll
10. Raikkonen
11. Albon
12. Giovinazzi
13. Magnussen
14. Hulkenberg
15. Russell
16. Kubica

DNF
Gasly
Grosjean
Kvyat
Ricciardo



96 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Toch bemoedigend om te zien dat RB aardig mee kan komen op dit circuit.
@harrie: de hegemonie van Mercedes begint daarentegen wel een beetje te vervelen.
@sirprize:

Een beetje maar.

– sarcasme modus UIT –
@harrie: Verstappen, de eeuwige 4e.
@vondick: ik dacht net hetzelfde..
zal een ultra korte reactie geven.. ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
@soulmaster: toch 110 x Z. kan echt korter
En wederom een dodelijk saaie race….gaat lekker zo….
@maarten020: Als je niks van banden, stratencircuits, pit stops en race strategie (kortom F1 racen) begrijpt, dan was er inderdaad geen spanning.
@silverarrow: Voor dat soort theorie info is Google goed genoeg. Tijdens de race wil het publiek meer échte gevecht actie zien.
@venividivici: Voor die “échte actie” waar jij het over hebt, kun je prima terecht bij het WTCC, WRC en de DTM. Vreemd genoeg is er onder “het publiek” helaas nauwelijks draagvlak om die klasses op tv uit te zenden. Tot zover de “theorie info”…
@silverarrow: sorry…. maar met DTM sla je toch echt de plank mis. Ik nijg meer naar de F2, Formule E of Moto GP
@silverarrow: Doe niet zo ontzettend betweterig. Mogelijk dat jij het vanwege bepaalde elementen wel een spannende race vond. Ik vond het bijna slaapverwekkend saai. Het was voor mij alsof we keken naar het op en neergaan van een accordeon. De spanning als gevolg van rekenen en scenario’s uitdenken, doet het niet alleen voor mij.
@marww: ende zo is het!
@marww: En toch elke race kijken en betweterig komen melden hoe dodelijk saai het is. Mooi leven!
@marww: net zoals de allereerste race op Baku oersaai… Ow ja toen reed max niet mee zeker???
@silverarrow: Met die reactie van je laat je duidelijk merken dat je van NA de Schumacher, Barrichello, Häkkinen en Coulthard tijd bent toen er nog écht actie was (ook geen neppe DRS kutzooi).
@venividivici: Grappig dan weer dat jij vergeten bent hoe dodelijk saai de races begin 2000 konden zijn met de Schumi hegemonie. Eind jaren 80/begin jaren 90 met Senna en McLaren hetzelfde laken een pak. Saaie wedstrijden/races zijn er in elke sportklasse en elke periode en niet alleen vd laatste tijd. Er zijn zeker hele leuke races en seizoenen geweest de laatste jaren, men vergeet dat alleen weer snel omdat de mens snel verzadigd is en meer spanning wil en te snel negatief denkt.
@silverarrow: goed verhaal
@silverarrow: de enigste die niks van banden snappen, is pirelli. Dat dat stelletje hapsnurkers nog kauwgomballen mogen leveren is mij een raadsel.
@koeckenbacker: Haha ja en daarnaast zijn de Pirelli banden voor consumenten zo hard dat ze in no time onder je auto weggesleten zijn. Dus die merk reklame heeft voor mij nul komma nul invloed.
@venividivici: die klopt niet.
Zachte banden slijten snel. Harde banden gaan juist lang mee (maar hebben weinig grip)
@maarten020: die snelste ronde was ongeveer t spannendste van de hele race..
T moment van Kvyat en RIC was nog wel t meest bijzondere
De legende gaat dat Leclerc nog steeds niet is gestopt.
HAM heeft een nieuw niveau van respectloosheid bereikt. Waarom houdt hij in vredesnaam die badmuts op tijdens de volksliederen? #alsjehaarmaargoedzit
@sirprize: die jongen isblijkbaar behoorlijk onzeker over zijn haar…
@sirprize: hij is Pete Pirate tegenwoordig. Zal wel een dingetje zijn :-).
@sirprize: je grijpt werkelijk alles aan om iets negatiefs over Ham en Mercedes te zeggen niet?
@gebruikersnaam3: heb ik gelijk of niet?
@sirprize: nee. Lekker belangrijk wat hij op zijn hoofd heeft tijdens het volkslied. Iedereen staat dat maar awkward uit te wachten om vervolgens dezelfde mensen als vorige keer onder champagne te spuiten. Nou nou wat een happening.
@gebruikersnaam3: jouw reactie is net zo respectloos als Hamilton’s badmuts.
@sirprize: het Finse volkslied is niet zijn volkslied, evenmin het Duitse voor het team.
@gebruikersnaam3: ze vragen er dan ook om
De RS-19 voortaan maar met PDC uitvoeren Renault?
Om met Gary Lineker te spreken: F1 is een spelletje waarbij auto’s om het hardst rijden, aan het eind wint de Duitse renstal.
@ericd: alleen komt dit team uit Engeland
@soulmaster:
En toch is het Duits. Niemand noemde Toyota een Duits team toen zij vanuit Keulen opereerden.
Grappig dat de medium band sneller bleek dan de soft. Nadat Leclerc Vettel voorbij was dacht ik even dat ie de race zou gaan winnen. Op de rode band viel ie echter enorm terug in zijn tijden. Verstappen was weer foutloos. Gewoon saai eigenlijk.


Ricciardo is de Pipo van de dag. Jarenlang foutloos bij RB, dit jaar al 2 keer de mist in.
@pomoek: volgens mij is de snelste ronde echt op de rode band gereden. Misschien dat geel sneller was in de long run vanwege minder degradatie, maar zeker niet de snelste band.
@sirprize: dat is waar, maar ik vermoed dat Leclerc zijn rode banden in een ronde heeft opgerookt, waarschijnlijk konden ze op de rode banden niet 10 ronden vol gaan en op de gele ging het beter.
@sirprize: leclerc viel eerst 2 rondes lang nog verder terug naar achter. Hij heeft waarschijnlijk benzine gespaard, zn nieuwe bandjes op de perfecte temperatuur gebracht en alle hybride systemen in standje adhd gezet, toen 1 ronde foutloos gereden en pakte verstappen zijn tijd (op oude, hardere banden zonder al dat opspaar gedoe) met 1 seconde. Ik denk dat verstappen die ronde had kunnen hebben met een setje nieuwe mediums in de laatste rondes.
Red Bull valt tot nu toe niet tegen. Althans, met Verstappen aan het stuurwiel. Had het verschil veel groter verwacht.

Mercedes ziet er sterk uit dit seizoen, benieuwd hoe ze het doen in Europa. Wel handig dat Hamilton en Bottas elkaar in evenwicht houden.

Nette score van Vettel, wat ik alleen niet begrijp: waarom in hemelsnaam zetten ze LeClerc op een rare strategie. Wellicht wachten op een safetycar, maar ergens lijkt hij te snel te zijn voor Vettel.
@willeme: op dit moment lijkt hij zelfs de snelste coureur van het veld.
@willeme: MB is echt superieur dit jaar. Vooral in organisatie. Er is zoveel rust daar.
@willeme: De strategie voor Leclerc was toch duidelijk? Strategie was een één-stopper en de laatste stint knallen op de zachte band. Dat Leclerc vervolgens geen potten kan breken op de rode band (sterker nog, hij is op een nieuwe set zacht langzamer dan Verstappen op oude medium banden), ligt toch echt bij Leclerc. Met een geplande twee-stopper was het nog slechter geëindigd. Onbegrijpelijk dat hij ‘driver of the day’ is geworden.
@silverarrow: klopt helemaal. Die rode band heeft maar een hele korte ‘window’ om te presteren. Vreemd om daar alle hoop op te vestigen. Wellicht heb ik door alle hype rondom de Monegask LeClerc te hoog ingeschat.
@silverarrow: dit is niet helemaal waar, want Ferrari ging het best op de mediumband en had de auto daarop ook afgesteld. Daarbij heeft Ferrari moeite met het opwarmen van de banden als het kouder is (Mercedes is beter met dergelijke temperaturen) en dat was nu precies de situatie aan het einde van de race. Tegen de verwachtingen en voorspellingen in, dat wel. Als gevolg kon Leclerc de kop van het veld niet meer bijhalen.
@ikschrijfookoverautos: 5 rondes eerder stoppen had het dan alleen maar erger gemaakt, want langer op de zachte band die het vervolgens ook nog eens niet tot het einde van de race zou halen (want >16 ronden). De keuze om op mediums te starten lag al voor de race vast en daarmee ook grotendeels de strategie. Niet heel tof om de verantwoordelijkheid dan enkel bij het team te leggen.
@willeme: lijkt me dat ze eerder van plan waren de mercedessen af te remmen waardoor vettel weer in drs zone kwam ,maar dit is niet gelukt. Vettels teammaat moest toch de pit in en verloor hierdoor zoveel tijd dat er hooguit plek 5 inzat
Ik hou niet van kunstgrepen maar ze moeten echt zsm een balance of performance system invoeren. De 3 top teams eigen gewoon tientallen secondes weg van de rest. Man wat een saaie (en onsportieve) bedoeling zo.
@duderuud: eigen=rijden
@duderuud: Nee, No, Non, Njet en Nein. De formule 1 is de hoogste raceklasse qua engineering, hier gaat het meer om de engineering prestaties dan om de coureurs. Daarom zijn er ook zulke vrije reglementen, zijn er verschillende motoren leveranciers en bouwt iedereen de auto zelf.
Dat een cup race veel spannender is dan een F1 race is omdat het daar wel om de coureurs gaat. Eigenlijk kijken we gewoon naar de verkeerde raceklasse.
@mashell: Dat kan allemaal wel zo zijn maar laten we eerlijk zijn, de spanning is vaak erg ver te zoeken. Teams als Renault, Williams of Haas doen voor spek en bonen mee. MotoGP is ook de hoogste klasse en dat is meestal wél spannend…het kan dus wel.
@duderuud: persoonlijk vind ik motorracen het saaiste wat er bestaat, veel te brede baan, binnenbocht en hup je bent er voorbij. Het gaat gewoon te gemakkelijk. De snelste fiets kan zo altijd winnen.
Niet veel anders dan in de F1 waar de snelste wagen vooraan start en daar tot de finish rijdt. Het is gewoon een eigenschap van de race klasse.
Dodelijk saai terwijl iedereen, inclusief Ross Brawn, hoopt dat het niet weer een 1 -2 tje wordt. Verstappen heeft helaas nog steeds niet het goede pakket. Elke keer dat ze bij Red Bull dichter bij komen vinden Mercedes en Ferrari ook weer een paar tienden…
@550maranello: Verstappen staat op dezelfde plek in de hiërarchie als vorig jaar, de wagen is betrouwbaarder maar ook ietsjes verder weg van de top. Eigenlijk mag Max daar heel blij mee zijn want Honda heeft echt grote stappen gemaakt, die kunnen nu aan de moeilijke fase van sneller maken en betrouwbaar blijven beginnen.
Wordt niet wat met RB dit seizoen. Kan er niks positiefs van maken. Max; zodra het kan wegwezen daar. De enige kans om een gooi naar de titel te doen is bij Mercedes of Ferrari.
@borrelnoot: hoe kom je daar nu bij? RB staat er juist ontzettend goed voor. Ze hebben met Max nu al flink wat punten en alleen nog maar gereden op circuits waar ze nooit echt sterk op zijn geweest. Die Honda achterin doet het prima en op de Europese circuits zullen ze domineren. Zal mij niets verbazen als ze vanaf Barcelona elke race makkelijk meedoen om de winst.Alleen Gasly blijft een risicofactor. Hoe presteert hij het om zijn auto werd weer precies verkeerd neer te zetten.
@aapuitdemouw: ik hoop met je mee maar er is geen enkele aanleiding om te verwachten dat RB in europa ineens het gat gedicht heeft. De honda lijkt wel ok maar is nog niet op niveau van mercedes en ferrari, dit jaar helaas (nog) geen uitmuntend chassis om dat te compenseren.
@aapuitdemouw: De Honda achterin doet het prima? Je hebt de uitvalbeurt van Gasly gemist? Na 4 races is het gat met Mercedes al opgelopen tot meer dan 100 punten en zelfs met Ferrari (dat niet eens top presteert) al 35 punten. RB bewijst gewoon voor het zoveelste seizoen achtereen er niet van begin af aan bij te zitten. Kunnen ze wel met mooie verhalen over upgrade zus en upgrade zo aan komen lakken, maar het is altijd te laat. Vanaf race 1 moet je er gewoon onmiddellijk bij zitten.
@borrelnoot: je hebt gemist dat het de aandrijfstang was en niet de motor? Verder is duidelijk te zien dat ze er in de race aardig dicht in de buurt zitten en dat ze tegenwoordig op de speedtraps ook ok lijken?

Max heeft ook meer dan het dubbele aantal punten tov vorig jaar, dus mocht de ontwikkeling net zo goed gaan als vorig jaar dan zit een podiumplek voor het wk er wel in.
Mercedes heeft z’n zaakjes van beneden naar boven en van links naar rechts veel beter op orde dan de andere teams.

Ik ben nog steeds van mening dat ze niet de dominante auto hebben, maar wat ze wel hebben en wat ze nu steeds deze overwinningen behaalt is dat ze als een Zwitsers klokwerkje lopen, en dat Ferrari echt weer een Italiaans team is en RBR weer met een inhaalslag bezig is.

Wat wel bemoedigend is, is dat het gat van RBR niet zo groot is als jaren hiervoor. Dat betekent dat ze de inhaalslag eerder zullen maken dan de afgelopen jaren. Ik verwacht dat Ferrari het gewoon weer gaat verkloten terwijl ze één van de snelste zo niet de snelste auto hebben. Ferrari durft niet al z’n eieren in het LeClerc mandje te gooien want daar zijn ze te conservatief voor. LeClerc heeft het voor zichzelf verknalt door gister de muur in te rijden. Ik durf te stellen dat als LeClerc gister niet die fout had gemaakt dat hij vandaag de race gewonnen zou hebben.

LeClerc en Verstappen zijn de gezichten van F1 over niet zo’n lange tijd. Zij zullen de komende jaren uit gaan maken wie wereldkampioen wordt. Zullen mooie tijden worden.

En o ja, #ontslaJackPlooij
@Rick-dos: dat Ferrari de snelste auto zou hebben is een door Mercedes al vanaf de testdagen gecreëerde en instandgehouden mythe, waardoor de prestatie van Mercedes er nog beter uit ziet: “Kijk eens hoe knap het van ons is dat wij het o zo machtige Ferrari verslaan”. In werkelijkheid is de Mercedes gewoon het snelst. Lijkt me veilig om dat te stellen na 4x een-tweetje.
@autodidact: Het is niet alleen Mercedes die dat roept. Iedereen in de paddock roept dat Ferrari één van de snelste zo niet de snelste auto heeft. Zie bijvoorbeeld ook hoe makkelijk Leclerc naar de eerste plek reed in de eerste helft van de race. Hij viel echter terug omdat Ferrari weer eens een tactische fout maakt door hem in de race te houden totdat hij werd ingehaald. Hij had veel eerder naar binnengehaald moeten worden.
@Rick-dos: Leclerc moest nog naar de rode band, dus zijn stint zou hoe dan ook langer gaan duren dan die van de auto’s voor hem. Hij had het ook niet droog gehouden als hij eerder naar binnen was gegaan vermoed ik.

En vwb Ferrari: ze zijn niet het snelst over een ronde en ze zijn niet het snelst in de longruns. Misschien zijn ze in potentie het snelst, maar dat komt er dan niet echt uit. Misschien moet ik mijn stelling aanpassen: Mercedes heeft misschien niet de snelste, maar wel de beste auto.
@autodidact: Ferrari had hem op Verstappen moeten laten racen ipv een soort rijdende chicane voor Vettel. Ze hadden marge op Verstappen voor een veilige pitstop. Die hadden ze moeten gebruiken voor de rode band. Vervolgens zo ver mogelijk weglopen van Verstappen en dan weer switchen naar een setje nieuwe(re) gele banden. Wellicht had hij dan achter Verstappen op de baan gekomen maar met de snelheid van die Ferrari had ie dat dicht kunnen rijden op nieuwere banden.

Mercedes heeft zeker een goede auto maar mijn punt is dat ze niet de dominante auto hebben zoals wordt gesuggereerd. In Bahrein hadden ze geluk gehad en in Baku hebben ze geluk gehad door het uitvallen van Leclerc in kwali en vervolgens Vettel de baan op te sturen zonder een mogelijkheid voor een tow. Mercedes had er over nagedacht vandaar ook die zogenaamde proefstart van de twee Merc’s tegen het einde van kwali.
Nogmaals dat team loopt als een Zwitsers uurwerk en dat maakt op dit moment het verschil.
Kan trouwens zomaar zo zijn dat de prestaties van Gasly het RBR team gaat opbreken.
@Rick-dos: dat Leclerc voor Verstappen had kunnen eindigen als hij eerder binnen gehaald zou zijn ben ik met je eens. Hem gebruiken als rijdende chicane had op dit circuit ook niet zo veel zin, met al die rechte stukken. Tenzij Leclerc hem in dat bochtje bij de kasteeltoren dwars op de baan zou hebben gezet (wat ik zou hebben toegejuicht…).
@Rick-dos: leclerc, verstappen, norris, russel, albon en hamilton denk ik zomaar. Die laatste gaat niet weg voordat hij of ontslagen wordt of die 7 titels van schumacher heeft.
Opzich wel een leuke race in elk geval beter als de vorige
@rob5nismo: als = dan
@venividivici: neeeee beter he
@rob5nismo: kinderhand is gauw gevuld zullen we maar zeggen, wat een kunt race, ben voorlopig wel klaar met die poppenkast!
@toniominestrone: in vergelijking met vorige race is het al gauw leuker natuurlijk
Mercedes is gewoon het snelst. Net als voorgaande jaren. En ze hebben hun zaakjes goed geregeld. Daar moet je toch ook respect voor hebben. Het is gewoon een bijzondere prestatie om al seizoenen lang oppermachtig te zijn. Het is jammer voor de rest. Moeten ze simpelweg gewoon beter zijn.
Wat niemand weet, is dat MB eigenlijk een Renault motor gebruikt, net zoals in de A-klasse.
Zit in Engeland en was overdag niet in staat om de race te kijken. Gelukkig heb ik een F1 TV Pro abbo dus kan ik hem terugkijken. Voor de zekerheid via de KPN app ook maar ff opgenomen op RTL Krombacher, heb ik nog een backup.

F1 TV: helaas, u bevindt zich in een gebied waar dit niet ondersteund wordt.
KPN app: u moet deze opname thuis bekijken, dat kan niet buiten de deur.

Zucht. Het globale internet kent geen grenzen, maar niet heus 😡
@gulli: bespaar je de moeite
@sanderz28: was het een snorefest?
@gulli: neuh dat niet. De verwachtingen waren waarschijnlijk gewoon te hoog gespannen na de afgelopen twee jaar.
@jaapiyo: heb zoals @dieselkameel al aanraadde idd maar een vpn gebruikt en zo toch de race nog kunnen zien. Vond hem niet bijzonder spannend maar vond de start en de laatste tien ronden best leuk. En de individuele gevechten om door het middenveld te komen van Leclerc en Gasly ook erg vermakelijk. Zelfs Strolliebollie deed netjes mee en McLaren 2.0 dubbel in de punten! Voor de semi-neutrale kijker was het best aardig idd.
@gulli: VPN… Werkt ideaal
Mooi gewoon op YouTube de highlights gezien. #ontslajackplooij
Ik vind het raar dat je amper wat hoort over Renault. Ik denk dat zij toch nog flink kunnen verassen zometeen in Europa. Ze hebben de afgelopen races wat pech gehad, maar hebben toch maar mooi 12 punten in de constructeurs stand. Slechts 8 punten verschil met McLaren!! Dus het kan zomaar in eens heel anders zijn, dus dat ze voor Alfa Romeo (niet snel, wel echt hele mooie passie volle auto’s voor de liefhebber), racing point en McLaren komen. Ik denk dat ze het Red Bull dan sirieus lastig kunnen maken. Ze hebben een geweldig engine en niet de minste coureurs.
@b088y: verschil is zelfs 6 punten!! Als Kyvat niet zat te klooien deze race mischien zelfs 5!
@b088y: en ze zijn geel!! En dus snel!! En het meest betrouwbaar!
@autodidact: schijnt dat ze met de nieuwe striping nog sneller worden. Zelfreflectie van de teambaas zorgt ook voor veel rust binnen het team, kunnen de ander teams iets van leren.
@b088y: precies, die Abiteboul is echt wel de stille kracht achter het grote succes van Renault. Hij verdient meer credits.
@b088y:
Renault is dan ook gewoon het nieuwe Toyota, of Jaguar aan het worden. Gigantisch veel geld, getalenteerde mensen en verschrikkelijke resultaten. Dus das niet gek dat je daar niets over hoort, helemaal niet omdat ze achter hun klantenteam staan, alweer…
Het lijkt al met al toch veel op 2018. Mercedes extreem goed, en door domme fouten van Ferrari kan Redbull een eind komen. Ze kunnen nog wel een strateeg gebruiken in Italië.
Leuk: 6 rijders die elke race punten hebben gehaald: Bottas, Hamilton, Verstappen, Leclerc, Vettel en…Raikkonen! Die had het nog wel aardig gedaan in de RB15 ;-)
@pomoek: ik vind RAI ook wel een held hoor, maar die zou door Verstappen ook volledig zoek worden gereden bij Red Bull op dit moment. De jaren bij Ferrari naast Alonso en Vettel hebben dat objectief gezien wel aangetoond. Ben al lang blij dat hij bij Sauber nog wel echt van toegevoegde waarde kan zijn, want het had mij persoonlijk niet verbaasd als Giovinazzi zich had ontpopt tot de snellere van de twee.
Best netjes van Leclerc!
Die Nico Rosberg zeg, gestopt met racen en dan toch nog voor 2 raceweekenden geschorst worden! Wie oh wie kan de voodoo-vloek over Ricciardo opheffen? Norris blijft goed scoren/rijden!! Het Mercedes-team heeft met succes hun auto-pilot mode op Bakoe kunnen testen. De IT-engineer van Bottas speelde een beetje vals en heeft de software voor Hamiltons versnellingsbak vertraagd. Voor motiverende redenen dat wel.
Ik denk nu deze reses zie laatste

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).