Niet exact in deze vorm, maar het idee is goed.
Ja, je kijkt hier naar een Photoshop door de onnavolgbare Theo Chin op basis van de Skoda Vision S. Die conceptcar is een voorbode van de Skoda Kodiaq, de eerste grote SUV van het merk. Een pickup op die basis is onwaarschijnlijk, moderne SUV’s met zelfdragende carrosserie lenen zich niet voor dergelijke conversies en zijn in de basis veel te duur om als bedrijfswagen te dienen.
Dat wil echter niet zeggen dat we een Skoda Pickup bij voorbaat een slecht idee is. Integendeel. Een no-nonsense werkpaard past prima bij het imago van het Tsjechische merk. Daarnaast lijken pickups hot. Volkswagen, Mercedes, Renault, PSA, Fiat, allemaal willen ze een graantje meepikken van een segment dat zo lang door Amerikaanse en Japanse auto’s is gedomineerd. Het is ook een ideale auto om je marktaandeel uit te bouwen in bijvoorbeeld Zuid-Amerika, Afrika en Azië, waar dergelijke pickups razend populair zijn. Met de Amarok heeft VAG al een prima basis in huis voor een dergelijke Skoda Pickup.
Als laatste heeft Skoda ook al een lange historie met open laadbakken. Al in 1956 presenteren ze hun eerste pickup, op basis van de 1201. Dan volgt een lange periode waarbij Skoda de motor achter de achteras plaatst, wat een pickup praktisch onmogelijk maakt. Met de Favorit keert de laadbak echter terug, die in gemoderniseerde vorm ook als Felicia verkocht wordt. Onder andere als de geinige Felicia Fun, maar ook als Volkswagen Caddy, als aanvulling op de Seat Ibiza met gesloten laadbak die onder dezelfde naam verkocht werd.
n54coupe zegt
Zolang de export alleen voor de US markt is, prima.
Pick-ups van deze maat passen niet op ’s heeren wegen, en parkeerplaatsen…
wimbraber zegt
@n54coupe: word deze Pick-Up niet ongeveer net zo groot als de Amarok van VW? Dan zou het goed gaan, want die zie je zat..
peug206 zegt
@wimbraber: niet waar ik woon. Heb je nog een halve meter oversteek aan de achterkant als je met je neus bijna tegen het hek aan staat. Mn 206 past net binnen de vlakken….
pinut187 zegt
Ziet er niet onaardig uit, mooi ook zo in dat boswachters groen. Vind die gele ook wel wat hebben.
moveyourmind zegt
Stoer ding met die geknepen koplampen en chromen grille. Maakt net iets meer indruk dan de Amarok, die nét iets te braaf is vormgegeven.
De Kodiaq wordt denk ik ook een lekker dikke bak. De eerste beelden beloven in ieder geval veel goeds.
http://www.autoweek.nl/video/5302/skoda-kodiaq-op-ring-spionage
crainn zegt
In Lauren&Clement uitvoering wil ik er wel één hebben
maikelschennink zegt
Geweldig idee, maar ik hou het toch bij mijn “normale” Felicia Pick-up
bottles zegt
De beste man ziet er niet uit alsof ie het heel erg naar z’n zin heeft in de “Fun”
phaeton zegt
Dat front is net een Cherokee
Dutchdriftking zegt
Ik zeg doen. Knap ding!
misterdrogba zegt
Knap ding!
bmw328ci zegt
Prima, kan zo op de markt. Voor zover er “markt” voor is in Nederland.
geelbarrel zegt
Go Skoda Go!
Als opvolger van de Felicia pickup zou ik eerder iets verwachten met een voorkant van de Fabia.
In Mlada Boleslav rijdt er eentje bij Cesana (ontwikkelingsafdeling) op basis van de Fabia mk1. Laadbak extra lang, helemaal geel en een sticker op de zijkant van een hele lange teckel :-)
Een gerebadgete (schrijf ik dat goed zo?) Amarok bedient weer een segment daarboven, laat staan op basis van de Kodiaq. erg benieuwd of er wat gaat komen.
Ooit in de 90’s had ik zelf de Felicia Pickup in balletjes blauwe uitvoering, toen je als particulier nog goedkoop grijs kenteken kon dieselen. Door werkmstandigheden kon ik goed aan onderdelen komen, dus deze pickup kreeg de bumperset van de Felicia Fun in anthraciet kleur, getinte ramen, TSW Evo 15″ wielen, achtervering van een Octavia tegen het stuiteren met lege laadbak, Truckman afneembare laminaat top, elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, Click ’n Go koppelingsbediening etc etc. 180.000 km lol zonder problemen. Daarna is het autootje verkocht en verdwenen naar Griekenland.