Waarom MotoGP-rijders tegen GP van Nederland zijn

Auteur: , 38 Reacties

Als het aan hen ligt, komt de Formule 1 niet naar Holland.

Waarom MotoGP-rijders tegen GP van Nederland zijn

Persconferenties kunnen flinke openbaringen teweegbrengen, zo ook in de MotoGP. In aanloop naar het raceweekend hebben verschillende rijders laten weten dat zij helemaal niet zitten te wachten op een Grand Prix van Nederland. Volgens hen zijn er al voldoende circuits die zowel op de kalender van de Formule 1 als op haar eigen kalender staan, en ze beginnen het langzaam maar zeker spuugzat te worden.

Dit heeft alles te maken met het feit dat Formule 1-auto’s ieder circuit waarop ze rijden naar de gallemiezen helpen. De MotoGP-rijders merken dit maar al te goed. Sterker nog, het is niet alleen op oude circuits die jaren niet geasfalteerd zijn, maar ook op de circuits die net een verse laag hebben gekregen. Zeker nu de auto’s buitengewoon veel steunen op aerodynamica, lijkt het alsmaar erger te worden.

Het geklaag werd deze week naar een nieuw niveau getild, toen een aantal rijders gevraagd werd naar hun mening over een mogelijke Grand Prix op het circuit van Assen. Hoewel het nog niet eens zeker is of er überhaupt een Nederlandse Grand Prix komt–laat staan of deze op Zandvoort of Assen verreden wordt–zitten de MotoGP-rijders er bepaald niet op te wachten. Dit terwijl Charlie Whiting na een inspectie liet weten dat er maar weinig aanpassingen aan het circuit gedaan hoeven te worden. Valentino Rossi vertelde het volgende.

“I hope they don’t come because F1 have a lot of tracks that they use just for the cars, like Le Castellet [Paul Ricard] last week, and here Assen is just for motorcycles historically. First of all, it would be a particular track for the F1 – but better not have F1 for us because you have less bumps, and I think for the historic side is better that just MotoGP races here.”

Ondanks zijn gebroken Engels, begrijpen we precies wat de Italiaan bedoelt. Assen is ooit immers in het leven geroepen om motorraces te organiseren. Dat er door de jaren heen eveneens verschillende autoraces zijn gehouden, staat daar los van. Goed, motorsport heeft natuurlijk geen alleenrecht op het TT-circuit, maar het sentiment is duidelijk.

Wonderkind Marc Marquez vertoonde duidelijk minder vrees voor de mogelijke komst van een Formule 1-race op het circuit van Assen.

“F1 would be very, very fast because [there are] many fast corners and maybe the laptime would be one minute, I don’t know, because they are so fast. But always is good when F1 is interested about a circuit like Assen – but yeah, then this for the bike means that we’ll have some bumps, but [it] is not a big problem.”

Het is niet de eerste keer dat MotoGP-rijders klagen over circuits die ze delen met de Formule 1. De MotoGP heeft, bijvoorbeeld, Silverstone en Barcelona op de kalender staan. Hoewel de circuits in de afgelopen jaren nog een nieuwe laag asfalt kregen, rapporteerden verschillende rijders dat de baan inmiddels alweer overspoeld is met irritante hobbels.



38 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Hard gaan voor arme mensen. Ook wel genaamd motorrijden
@occasiefapper: ik heb zelf niks met motor rijden, maar de motogp en sbk is laatste tijd spannender dan de f1..
@occasiefapper: Als je goedkoop hard wil gaan, dan heb ik nog wel wat pilletjes en poedertjes voor je liggen. Voor 5 euro ben je het mannetje.
@occasiefapper: blijf jij dan maar op een Ferrari occassie fappen tot je dood, dan hebben wij ‘arme’ mensen wel de rest van ons leven lol op de motor…
@mbvw: ik ben niet echt een Ferrari fan. Sterker nog, ben niet perse merkgebonden. Veel plezier met je tweewieler knul.
@occasiefapper: dus dat je even hard kan als een auto op een tiende van het budget is een nadeel en armoedig? Wat voor een Nederlander ben jij?
@720s: hardgaan on a budget. Niks mis mee, maar met tweewielers wel helaas. Ik ben een Nederlander die hier toevallig is geboren. Ik vraag overigens wel gewoon korting in de winkel hoor.
@occasiefapper: ik ben zelf ook meer een autofan hoor. Maar dat heeft ermee te maken dat ik niet graag m’n eigen helemaal wil omkleden om van A naar B te komen. Gewoon instappen en klaar, veel beter.

En toch lijkt mij die sensatie van een motor iets leuks voor erbij. Waarom is het leuk voor erbij? Omdat je dan je auto kan gebruiken voor de eenvoudige dingen waarvoor je eigen in een leren pakkie hijsen teveel moeite is, maar bovenal omdat het t.o.v. een auto relatief goedkoop is om een goede motor aan te schaffen. Dat vind ik ten zekerste geen nadeel van een motor, zoals jij suggereert.

Dat een motor vervolgens niet je favoriete vervoersmiddel is begrijp ik volkomen. We zitten niet voor niks op AUTOblog :)
@occasiefapper: harder gaan dan 99% van de auto’s. Doet het pijn als je steeds wordt ingehaald ?
@kenner: in de file wel ja.
@occasiefapper: De meeste motoren zijn duurder dan de occasie rommel waar jij op geilt.
@occasiefapper: ook wel hardgaan voor mensen met ballen genoemd..
@kle500: Ja want of je nu met 250 met je motor of auto crashed gaat veel uitmaken in het eindresultaat. Ik zou het eerder haantjesgedrag noemen
En dat is bij snelle autos die ool vooral nog duur moeten zijn anders? Iemand met een snelle motorfiets die daadwerkelijk hard kan rijden vind ik minder een haantje dan iemand die met een ferrari over de boulevard flaneert.
@occasiefapper: Mensen die daadwerkelijk geld hebben maken dit soort knullige opmerkingen niet, dus ik heb zo’n flauw vermoeden dat mijn S1000RR een hoger prijskaartje heeft dan jouw occasie…
@racerx: knullig, nee was een gerichte actie. En volgens mij is het gelukt. .. Ik snap trouwens niet dat je je zo ontzettend aangesproken voelt. Het heeft er alle schijn van dat alle motormuizen op AB zich hier moeten bewijzen. Het maakt wel een aantal grappige reacties los(:
Ik snap de kritiek van de MotoGP coureurs goed, maar we moeten ook niet overdrijven. Ze rijden ook gewoon op circuits als de Red Bull Ring, Circuit de Barcelona-Catalunya, Silverstone, Sepang en het Circuit of the America’s, dus het is ook weer niet zo dat een F1 race het circuit onracebaar maakt.
@Edge: als je de races ziet is het niet te doen.. aanremmen aan het einde van een rechts stuk en de motoren stuiteren alle kanten op.

In Barcelona was het zo erg dat de coureurs eisten dat er het jaar erop nieuw asfalt zou liggen.

Ik rij zelf motor (niet dat ik ook maar 1 sec in het spoor van deze lui zou blijven, zelfs als zij op halve snelheid rijden), maar een zwabberende motor op een oneffen wegdek is een extreem naar gevoel
ach, alleen maar ideale omstandigheden wordt ook saai. Vroeger was het asfalt van alle circuits vele malen slechter, en daar hoorde je ook weinig mensen over.
@mrbooz: klagen is ook moeilijk als je jezelf net hebt doodgereden
@mrbooz: Vroeger ging het materiaal natuurlijk ook minder hard.
Assen is geen Holland.

Ik zie ook liever een GP op Zandvoort. De infrastructuur mag dan waardeloos zijn. Maar dat geldt ook voor Paul Ricard of Spa. Dus daar doen lijkt mij beter. Verder heeft Zandvoort ook een bepaalde sfeer en charme die ik op geen enkel ander circuit ken. In de duinen zitten vlak aan het strand maakt het wel echt speciaal.
@kilum: assen is geen holland?
@allesmetturbo: Neen. Holland is Holland.
@vonklausenburg: Lekker behulpzaam. Assen ligt in Drenthe dus technisch gezien is het niet (Noord of Zuid) Holland. Daar waar Holland voor de gemiddelde niet-Nederlander hetzelfde is als Nederland, gok ik dat je het op die manier ook best mag interpreteren voor dit artikel.
@allesmetturbo: nee Nederland. Noord-Holland en Zuid-Holland zijn Holland.
@sr20det: Da hast du recht
@sr20det: De naam wordt in het buitenland vaak als metonymia voor geheel Nederland gebruikt, hoewel dit onjuist is. Deze vorm van pars pro toto wordt soms ook in Nederland gebruikt. In sommige provincies worden met Holland de delen van Nederland aangeduid die buiten de eigen provincie liggen; in sommige andere provincies wordt met Holland gerefereerd aan het westen van Nederland. De benaming “Hollander” voor een inwoner van Nederland in het algemeen is sommige Nederlanders een doorn in het oog,”
wiki zegt dat jullie allemaal een beetje gelijk hebben
@kilum:
Inderdaad, Zandvoort heeft een bepaalde charme, gelijk een verlopen badplaats aan de Engelse oostkust, een verlaten mijnstadje in de Borinage, of een in de steek gelaten autosloperij waarvan het meest interessante wrak een Japannertje is dat uit de jaren tachtig dateert, een snackbar uit 1978 waar het frituurvet nooit is ververst.
kenne ze geen engels ofzo
@gove: only broken English.
Als je de kop leest, denk je in eerste instantie dat de motorrijders zelf geen GP meer in NL willen. Want de term Grand Prix is niet exclusief voor de Formule 1, of zelfs niet voor motorsport in het algemeen. Maar petrolheads hebben natuurlijk nooit gehoord van een Grand Prix in muziek, kaartspelen, schaken, tennis, vechtsporten, paardrijden, snooker etc. etc. Of zijn MotoGP rijders daar ook tegen?
Eikels op hun tweewielertjes… verpesten alles. Armoedige motorrijdertjes.
@2wheeler: stelletje leernichten bij elkaar, beetje oude vrouwtjes laten schrikken bij het stoplicht en om de drie dagen de lokale slijterij op de hoek overvallen 😋
Grappig.. Ik meen me te herinneren in het geval van Barcelona, dat het circuit opnieuw geasfalteerd was voor de motoGP en dit juist het historische karakter van het circuit verpestte.
@jje003: nee, ze hebben die laatste bocht aangepast omdat daar in de Moto2 een dode is gevallen
Laat ze er aub wegblijven met de auto’s! Zou zo zonde zijn om dit circuit, the Cathedral of Speed, verpest wordt voor nog een optocht.
Laat maar komen, mits ze de layout maar intact laten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).