Waarom oogt deze Ferrari van 325.000 euro vreemd?

Auteur: , 31 Reacties

Iets klopt er niet. Of is het opzet?

Over de Ferrari 512 BB hoeven we je niks meer te vertellen. Collega @larssb praatte je onlangs uitgebreid bij, rustig nalezen kan HIER. De 512 BB in kwestie komt uit het jaar 1981 en is destijds nieuw geleverd door Auto König, te München. Volgens de adverteerder had deze dealer wel vaker de neiging om andere velgen en banden onder hun Ferrari’s te leggen, en dat zou ook met deze Berlinetta Boxer gebeurd zijn.

Niks zo subjectief als een mening, maar wat ons betreft oogt de 512 BB met deze velgen en banden een beetje als een sportwagen die niet goed kan kiezen tussen asfalt en onverhard. Niet per se lelijk, al kun je ‘m moeilijk mooier vinden dan de af fabriek- versie. Alhoewel, die ouwe Lancia Stratos heeft een beetje hetzelfde en da’s toch regelrechte klassieker.

Kopen kan zoals gezegd voor 325.000 euro. Daarvoor krijg je een V12 met 358 pk. De teller wijst 83.626 km aan en de Boxer heeft onlangs nog een fikse beurt voor z’n kiezen gehad. Of de 512 BB gezien z’n stevige vraagprijs ook een goeie investering is met het oog op de toekomst, is helaas een beetje lastig te zeggen. In het ergste geval koop je gewoon een gave Ferrari en schrijf je een paar euro’s af.



31 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
‘Iets klopt er niet. Of is het opzet?’ Die zin begrijp ik niet helemaal
Vind m wel dik zo eigenlijk, doet inderdaad een beetje denken aan een Stratos!
@jobberns: alleen is een Stratos een rallywagen en dit niet. Voor dit geld zou ik er iig originele wielen en dito onderstel bij willen. En een ander kleurtje. Weet je wat, ik kijk even verder :))
@dizono: en een cm of 10 lager.
Hebben!!!!! Alleen ander kleurtje gewoon rosa red
Jullie hebben het in de laatste alinea over een V12.
Maar het is toch een Boxer 12-cilinder
@Phoenix: @mauritsh beeft wel gelijk, het is een V12. Echter, in plaats van een blokboek van 60 of 90 graden heeft deze V12 een blokboek van 120 graden.
@willeme: 180 graden zelfs :)
@MauritsH: dat bedoel ik… (Koffie moet nog inwerken :-)).
@willeme: blokHoek bedoel je.
@bmwtouring: iPhone. Autocorrect. Vroege morgen ;-).
@willeme: normaal is 60 graden gebruikelijk voor een V12, vergeet die 90 graden maar…
@bmwtouring: 90 kwam/komt ook voor. Dus die vergeet ik liever niet ;-).
@willeme: Thanks voor de uitleg.
Ik ben zelf niet zo techneut dus ik dacht dat de termen ten onrechte door elkaar gebruikt werden.
Alleen met zo veel graden blijft er weinig van de ‘V-vorm’ over.
@Phoenix: Het verschil tussen een boxer en een V motor is dat de cilinders in een boxer recht tegenover elkaar liggen en daardoor dezelfde plek op de krukas hebben. Bij een V motor staan de cilinders schuin tegenover elkaar en zitten de zuigers naast elkaar vast aan de krukas.

hier wat meer info

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?6903518-Boxer-vs-Flat-engine-the-difference
@willeme: mag ik wel onderstrepen dat een 18O graden V Niet hetzelfde is als een boxer. Bij een boxer trekken 2 tegenovergestelde zuigers altijd van elkaar af waardoor de ene de beweging van de ander opheft. Bij een platte V delen ze een krukaspin waardoor 2 tegenovergestelde zuigers altijd dezelfde kant op gaan.
@marc94: I know ;-). Daarom gaf ik @Mauritsh groot gelijk dat deze Ferrari een V12 heeft, en geen boxer 12 🤓
‘…een beetje als een sportwagen die niet goed kan kiezen tussen asfalt en onverhard.’
Dat lijkt me een pre, dat soort schizofrobielen gaan tegenwoordig als warme broodjes over de toonbank.
Doe maar, hoef er zelfs geen lintje omheen.

Gewoon lekker fout…

Hebben (punt) 😍
Dilemma.. Men wil de brede campagnolo’s van de raceversies eronder maar weet niet zo goed welke band. Dit zijn dus de verkeerde banden. Hier zou ik geen pirelli pzero’s onder doen want die waren gemaakt voor de F40 maar iets met een wat hoger bandwang.
Ik vind het juist wel cool: een sportwagen die toch net wat hoger op z’n pootjes staat. Dat is ook de charme van een Stratos. Een loeisnelle sportwagen waarmee je nog eens een een drempel kan nemen. Je kan er zelfs een rally mee rijden. Deze Ferrari heeft hetzelfde. Geeft hem ook een stoere look.
10 cm lager leggen, de velgen goud spuiten en hij is af!
wielkast is redelijk ruim bij de BB, maar deze bandjes zijn gewoon te laag. Redelijk goedkope ingreep om goed te krijgen dus: rondom juist rubber. 225/70 VR15 was origineel achter.
@geelbarrel: 225 gaat natuurlijk niet passen op een 12×15 velg.
Dit zijn aftermarket velgen naar het model van de 512 racer. De auto is tevens subtiel verbreed om deze velgen passend te krijgen. Hier zou ik opteren voor 345 banden van avon cr6 zz.
Verlagen en originele velgen erop!
De 512BB was de eerste Ferrari waarin ik mocht meerijden begin jaren ’80. Mooie ervaring.
Een witte met donkerrood leder.
Ze hebben er ook een paar “fraaie” wielkastverbreders opgeplakt zie ik…
Phoe, hij lijkt wel verhoogd….
Hmm. Eerste artikeltje gemist, want die werd in het weekend geplaatst…

2 interessante dingetjes over de 512BB.

Er zijn er dus in totaal 1936 van gemaakt (inclusief the i).
Kijk voor de grap eens top mobile.de: er staat er gewoon 49 te koop op het moment.
Dat lijkt mij een teken dat de 512 nu ook op het punt is gekomen dat ie ‘te veel’ kost en dat de eigenaren dat door hebben: verkopen die handel!
Ruim 300k vind ik toch erg aan de prijs.

En onder het motto: je weet af en toe niet wat je ziet.
Ik dacht eigenlijk dat dit gewoon een voorloper van de Testarossa was. Misschien 100k of zo. Niet dus.
Eigenlijk vond ik m een beetje in de weg staan op mijn spot in mijn garage thuis, voor de Jensen 541R:
http://www.autojunk.nl/2015/07/wie-herkent-deze
@gregorius: een nette originele ‘ready to drive’ gaat ruim over 300k. Deze heeft extra’s die hem niet echt goed doen. Al vind ik de motorbay wel weer netjes uit zien.
Dit model gaat de komende jaren nog veel populairder worden, verwacht zeker dat ze significant in waarde gaan stijgen. Kijk maar eens waar een 308 naar toe gaat.. Van +/-35k voor een naar naar 120k of zelfs 200k voor een vetroresina
Lijkt wel een Ferrari kitcar op basis van een 70’s Corvette Stingray. Niks geen strakke Italiaanse lijnen maar welvingen als een coca-colafles, lelijke uitgeklopte wielkasten en een wheelgap waar een klein kind in past.
Het zal best een echte Ferrari zijn maar ik vind het helemaal niks.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).