Een heugelijke dag voor ons land! Tesla rolt vandaag namelijk update 7.1.1 uit in Nederland en daarmee software om met de afstandsbediening automatisch in- en uit te parkeren. Maar is het wel zo indrukwekkend?
Tesla zou je een beetje het Apple van de automarkt kunnen noemen. Ja, ze maken mooie en soms innovatieve producten, maar de positieve aandacht die om deze merken hangt is lang niet altijd in proportie met de daadwerkelijke vernieuwing die de bedrijven brengen. Een voorbeeld daarvan komen we vandaag tegen, in de vorm van Tesla’s automatische inparkeerfunctie voor de Model S en Model X.
De eigenaar kan nu de auto automatisch in laten parkeren via een app (zittend in de auto kon het al), mits hij/zij zich binnen een straal van ongeveer 10 meter bevindt vanaf parkeerplek. De auto rijdt zichzelf vervolgens vooruit of achteruit totdat het een obstakel tegenkomt. Als dit obstakel gesignaleerd wordt, stopt de auto met rijden en schakelt de systemen uit. Maar, de auto’s kunnen dus niet de bocht om parkeren op deze manier! Hetzelfde geldt als je de auto weer wilt ontwaken uit diens slaap, ook dan kan de auto alleen in een rechte lijn rijden.
In een tijd waar alle merken en hun oma’s automatisch inparkeren op de optielijst hebben staan en een handige Nederlander het zelfs zelf kan inbouwen op zijn Corvette, is dit niet bepaald cutting edge rocket science van Tesla. Maar ze slagen er wel weer in om de spotlights te grijpen.
Wat vind jij van Tesla, hypemachine of echte substantie?
FB_652218174 zegt
Het leuke is dat dit de eerste Summon Beta is en dat we binnenkort weer verbeterde functionaliteit krijgen, zoals met alle features in de Model S. Elon wil binnen een paar jaar Tesla’s vanuit Fremont afleveren in de hele regio, zonder bestuurder. Dat lijkt me wat overmoedig, maar toch.
fijnkonijn zegt
@jesper_weiland: ja dat lijkt me ook niet realistisch op die termijn. Ik heb 2 dagen in een Autopilot model S gereden. Het is idd. indrukwekkend maar nog ver verwijderd van echte autonomie. Vooral het omgaan met onverwachte situaties.
Sidenote: Ook dit artikel is weer een objectief en journalistiek hoogtepunt…
AB weet vaak halve waarheden bzgl. Tesla te verkondigen waar ze hun mening op baseren.
Nu weet ik vrij veel van het Tesla gebeuren en minder van andere merken etc. Ik vraag me af hoeveel bullshit er in andere artikelen geschreven wordt (kan het zoals gezegd niet altijd verifieren).
Soms zijn artikelen echt pareltjes (goed onderzocht etc.) maar regelmatig is het ook een partij garbage als ik de comments zelfs maar voor de helft geloof.
Hoe lang nog voordat AB gaat voelen dat ze zo niet door kunnen gaan?
cliosport2000 zegt
Eerst vond ik het een erg indrukwekkend merk, maar dat zakt wel steeds iets verder weg.. Het gaat inderdaad een beetje richting hypachine
stfu zegt
@cliosport2000: ze updaten gewoon hun auto’s. Moet dat altijd revolutionair zijn dan? Het is het enige merk dat zijn auto’s non stop verbeterd.
cliosport2000 zegt
@stfu: Ik zeg niet dat het altijd revolutionair hoeft te zijn. Maar door de hoge verwachtingen die ze hebben geschept met de model-s toen, had ik persoonlijk iets meer verwacht dan een auto die vooruit en acheruit kan rijden tot er iets in de weg staat.
stfu zegt
@cliosport2000: Nogmaals: dit is een toevoeging op het hele Autopilot systeem:
http://www.caranddriver.com/features/semi-autonomous-cars-compared-tesla-vs-bmw-mercedes-and-infiniti-feature
stfu zegt
@cliosport2000: Welke hoge verwachting had je dan? Het is al de snelste sedan op de wereld, met het laagste zwaartepunt. De grootste kofferbak. De goedkoopste om te rijden en ook nog eens de veiligste auto ooit getest…
poeperman zegt
@stfu: say whut?
cliosport2000 zegt
@stfu: Ik zeg JUIST dat de model-s een zeer goede trendzetter is, en daarom hoge verwachtingen heeft geschept. Maar ik vind dat de laatste ontwikkelingen niet in de trend van de innovatie van de model-s in de buurt komen
skinnybmw zegt
@stfu: snelste sedan ter wereld? Baseer je dat op z’n 0-100 tijd? Want op een circuit kan de P85D geen potten breken als ‘snelste’ sedan en boven de 100 is de koek ook snel op.
stfu zegt
@skinnybmw: daarom is er nu ook de P90D Ludicrous ;) En er is ergens een video van een Audi RS7 en P85D en die waren redelijk gelijk op het circuit. Maar goed, loos daarvan: je beoordeeld een auto op alledaags gebruik. 99% van de mensen komt nooit op een circuit.
lekbak zegt
@stfu: wow, zelden iemand zo fanboy zien zijn over een auto. Alsof dat ding heilig is ofzo…
Een Fiat panda is altijd goedkoper. Beide auto’s zijn allang op voordat de panda de meerwaarde van een tesla aan brandstof en onderhoud heeft verbruikt. Afschrijving zijn ook kosten, daarbij zijn er kleinere en lichtere ev’s die zuiniger met een kwh’tje omspringen.
Er is vast wel een Amerikaanse slee gemaakt met een grotere kofferbak dan een tesla.
De tesla accelereert misschien het snelst, maar op de top zal deze toch een aantal achter zich laten. Op het circuit ook, als hij moeite heeft met een rs7.
Ja, de tesla is een knap product maar kerel, doe ff normaal…
keeper1 zegt
Dus hij kan automatisch 10 meter vooruit/achteruit rijden..? Wauw…
phaeton zegt
@keeper1: Tot die conclusie kwam ik ook, of ben ik nou gek? Héél indrukwekkend!
keeper1 zegt
@phaeton: ik denk beetje combinatie van. Nee grapje ik dacht het ook
jrsmoke zegt
@keeper1:
Vanaf je app ja.
Dus als jij in een krappe parkeerplek staat en iemand staat zeer dicht naast je geparkeerd kan je je auto naar voren laten komen om makkelijk in te stappen.
Ideaal!
keeper1 zegt
@jrsmoke: ik zeg niet dat het niet ideaal is, ik denk alleen dat het niet zo geweldig innoverend is
bergmm zegt
@jrsmoke: lijkt mij ideaal ja…. vooral de buren die ongeacht de tussenruimte de deuren gaan openen tegen jou veel te dure gesubsidieerde en sierlijst loze wagen
stfu zegt
@keeper1: 10 jaar geleden had je vast niet verwacht dat we K.I.T.T. achtige auto’s zouden hebben ;)
stanny zegt
@keeper1: bij de bmw 7 en de nieuwe e klasse vond autoblog het wel indrukwekkend…
fijnkonijn zegt
@keeper1: die 10 meter is wetgeving. Kan Tesla niets aan doen.
tjorque zegt
@keeper1: in sommige landen is dat genoeg om een rijbewijs te krijgen ;)
fit4fun zegt
Jammer dat AB altijd zo negatief is over Tesla. Misschien omdat het merk niet adverteert, is dat het? Wouter kon zich in Geneve ook alleen maar negativiteit uitlaten over de Model X.
Ik vind Tesla een enorme verrijking voor de automarkt, en ik zie bezieling en visie in het bedrijf. Dit in tegenstelling tot de oude en vaak corrupte autobouwers. Daar draait het alleen om poen. Mens, milieu of gezondheid boeit ze zelden. Te druk met lobbyen waarschijnlijk
Bender zegt
@fit4fun: eens!
potver7 zegt
@fit4fun: En jij denkt dat het bij Tesla niet op de poen draait? Slaap rustig verder…
Vanquish zegt
@potver7: Elk bedrijf wil geld verdienen. Elon Musk trekt zich daarnaast heel veel van het veranderende klimaat aan en deelt zijn Tesla patenten met anderen. Ik vind het bewonderenswaardig.
lekbak zegt
@Vanquish: je bedoelt: Elon Musk verdient zijn geld door luid te verkondigen dat hij zich veel van het klimaat aan trekt…
Vanquish zegt
@lekbak: Wat doe jij aan duurzaamheid om de klimaatveranderingen tegen te gaan?
lekbak zegt
@Vanquish: ik verspil niet.
Ik probeer goede producten te kopen, ben overal zuinig op, en doe pas iets weg als het echt stuk is (en zelfs dan gebruik ik vaak nog delen). Gebruik zo weinig mogelijk plastic tasjes en verpakking etc.
Ook koop ik het liefst lokale producten. Vervang ik nooit iets aan mijn inboedel omdat ik het zat ben of niet leuk meer vind. Koop ik een hele hoop 2e hands dingen. Scheidt ik al mijn afval en loop ik liever met een trui in een koude kamer dan met een shirt in een warme.
Ik ben er van overtuigd dat ik een voor het milieu betere levensstijl heb dan het overgrote deel van de zogenaamd milieuvriendelijke mensen. Ware het niet dat mijn hobby het meeste weer ongedaan maakt (oude voer- en vaartuigen).
Mijn motivatie is niet persee milieu maar meer omdat het gewoon zonde is om te verspillen.
stfu zegt
@lekbak: je hebt niet zijn boek gelezen :) Al sinds mid jaren 80 was hij al met duurzaamheid, ruimtevaart en elektrisch vervoer bezig (toen ws voornamelijk in zijn hoofd/studie). Vergeet niet dat mr Musk een enorm slimme man is. Is niet het type CEO zoals je verwacht.
El-Loco zegt
@fit4fun: corrupt?
pesu zegt
@fit4fun: Eens. Ook een grote onzin vergelijking met Apple.
Vanquish zegt
@fit4fun: Juist! Ze mogen dan het o-zo-geliefde motorgeluid missen, de meeste auto’s klinken toch nergens naar. Laat dit maar de standaard worden. Ik was persoonlijk sceptisch over de Model S, tot ik er een keer in heb gezeten. Dan vraag je je af wat de autoindustrie eigenlijk gedaan heeft afgelopen 20+ jaar.
stanny zegt
@Vanquish: volledig mee eens. Heb er gelijk eentje besteld (not kidding)
Vanquish zegt
@stanny: Veel plezier ermee! :D
fijnkonijn zegt
@stanny: Welcome to the future !
humpyourdog zegt
@fit4fun: Goed gezegd, stoor me ook vaak aan de wel erg conservatieve ideologie die autoblog uitdraagt. Jammer genoeg zijn er weinig goede Nederlandstalige autosites.
Vanquish zegt
@humpyourdog: Op naar Groen7 allemaal! :D xD
dieselaer zegt
@humpyourdog: conservatief of kritisch?
humpyourdog zegt
@dieselaer: Dat hangt ervan af, ‘kritisch’ kan je op vele manieren invullen. Volgens de Marxistische zienswijze bijvoorbeeld, betekent ‘kritisch’ in essentie het verdedigen van de belangen van een onderdrukte groep. Vanuit dat opzicht zijn ze hier dus zeker niet kritisch.
Maar ik geef toe dat het verschil tussen kritisch en conservatief vooral subjectief is, dus wat jij kritisch vindt, kan voor mij evengoed conservatief zijn.
Net als jij, vind ik de Model X trouwens ook een lomp en lelijk apparaat.
flutterby zegt
@fit4fun: De model S gebruikt voor te veel stroom om 1 persoon te verplaatsen. Hiervoor heb je geen 2000 kilo wegende 10m2 metalenkist voor nodig. En onder de 3 seconde naar de 100 is ook waanzin. En dat zowel positief als negatief bedoeld.
Verder was Wouter terecht kritisch op de Model X. Wie weet kan Tesla van de Model 3 wel een degelijke alternatief maken zonder afhankelijk te zijn van allerlei subsidies.
Vanquish zegt
@flutterby: Merken zoals deze wakkeren de onderzoeken naar nieuwe technieken aan. Als er geen vraag was geweest naar benzinemotoren begin vorige eeuw, hadden we nu geen 3 cilinder 1.0L motoren met 120+ pk. Als je beseft dat de technieken die Tesla gebruikt nogmaar in de kinderschoenen staan is het heel knap dat er nu al dit soort prestaties worden gehaald. Beeld je eens in hoe het zou zijn als een auto ook nog de helft zou wegen. Dat gaat er een keer komen!
motorrijdergsa zegt
@flutterby: als je zo redeneert dan moet je eens in een file gaan kijken om te zien hoeveel zwaar en overgemotoriseerde doosjes met diesel en benzine motoren er rondrijden met 1 persoon erin.
flutterby zegt
@motorrijdergsa: klopt, maar die zijn niet afhankelijk van subsidies. Sterker nog de overheid verdient er veel geld aan wat ze kunnen gebruiken om de negatieve effecten te compenseren.
stfu zegt
@flutterby: dat komt meer omdat mensen bang zijn om de stap te maken. Zulke dingen hebben gewoon wat subsidie nodig. Kijk maar naar alle bijtellingauto’s die nu verkocht worden, en de laatste jaren. Nu er meer Tesla’s rondrijden zie je ook dat mensen sneller voor een Tesla willen gaan. Althans, ik durfde 2,5 jaar geleden niet voor een Tesla te gaan, maar nu het netwerk zo groot is en de auto stuk beter is geworden (huidige stoelen zitten top, oude niet zo…) was ik er wel klaar voor. Plus zakelijk gezien ging het ook iets lekkerder ;)
mashell zegt
@stfu: Ja maar Tesla krijgt helemaal geen subsidie. En een lage bijtelling is geen subsidie. Dat is gewoon stimuleren door de berijder minder belasting laten te betalen. De fabrikant heeft daar alleen hogere verkoopcijfers voor gunstige auto’s van.
pramm zegt
@flutterby: Gelukkig krijgen die andere merken geen subsidies van de overheden:
http://theconversation.com/factcheck-do-other-countries-subsidise-their-car-industry-more-than-we-do-16308
dieselaer zegt
@fit4fun: ze zijn een verrijking en een vernieuwing, maar wat was zo bijzonder aan tesla: ze maakten een elektische auto met acceptabele range die niet oerlelijk was. Dat was tesla’s verrijking.
En wat doen ze nu? Ze gaan een oerlelijke auto bouwen met hopeloos onpraktische deuren die ook nog eens meer weegt dan een mammoettanker. Dan is de meerwaarde ineens weer weg.
Ze moeten dus gewoon het concept model S op andere modellen toepassen. Dus maak een elektrische auto zonder het snufje proletenbak.
pramm zegt
@dieselaer: De Telsa model x is ongeveer even zwaar als een Porsche Panamera turbo!
dieselaer zegt
@pramm: waar heb je dat gevonden? Ik kom op 2370 tegenover 1970? Allebei te zwaar in mijn ogen om het rijden leuk te maken.
pramm zegt
@dieselaer: Kijk even hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche_Cayenne
Cayenne Turbo: 4,5 V8 BiTurbo, 450 pk, 620 Nm. Gewicht: 2355 kg.
automaat 6-bak 0-100 in 5,6 sec, top 266 km/h.
dieselaer zegt
@pramm: hij is van panamera in cayenne veranderd?
pramm zegt
@dieselaer: Excuses. Was een fout in mijn eerdere bericht. De Model X is qua afmetingen vergelijkbaar met een cayenne. De Model S met een Panamera. Vandaar dat ik dat gewicht vermelde. De Porsche modellen door elkaar gehaald.
dieselaer zegt
@pramm: Dat maakt verder ook totaal niets uit, allebei de auto’s zijn dan simpelweg te zwaar. En wanneer je pretendeert milieuvriendelijk bezig te zijn, zoals @fit4fun zegt dan zou je energie moeten besparen. En om deze mastodont in beweging te krijgen laten we onder andere kolencentrales draaien. Daarom vind ik dat je je als milieubewust merk meer moet inzetten voor gewichtsbesparing.
Aan de andere kant is het dan wel weer goed dat tesla ook zaken ontwikkelt als zonne-energie laders voor thuis. De intentie van Tesla is dan ook goed, maar ze hebben moeite met hun Amerikaanse roots ;)
pramm zegt
@dieselaer: Voor een deel ben ik het met je eens. Maar om de Tesla over 1 kam te scheren met de porsches ten aanzien van het gewicht en daaruit dergelijke conclusies te trekken is een veel te zwart-wit redenatie.
Even puur hypothetisch, stel we vinden een technologie uit die er voor zorgt dat we met 1 kWh aan elektra 1000 km te rijden. Maar de consequentie is wel dat er in de auto een motor komt met een gewicht van 3000 kg. Deze motor is daarnaast ook nog energie zuinig te produceren en is ook zonder enige vervuiling af te breken.
Is het dan een probleem dat deze auto ca. 4000 kg weegt?
Nou, nu dan een Elektrische auto. Recente onderzoeken laten zien dat een EV (bij gebruik van kolenstroom, well-to-wheel en cradle-to-cradle) ongeveer 1/4 minder uitstoot heeft (uitgaande van ca. 200.000 km, meer km is nog schoner). Bij gebruik van puur duurzame energie, is een EV zelfs 3/4 schoner dan een vergelijkbare conventionele auto.
Is het gewicht dan het meest belangrijke. Nee niet in deze vergelijking. Dat wordt pas belangrijk als ook andere merken met EV’s komen, en de technologie zorgt voor steeds lichtere batterij pakketten.
E34M5Touring zegt
@pramm: Je linkt een Cayenne.
dampu020 zegt
@fit4fun: de beste manier om poen te verdienen is doen wat de overheden willen. Een auto als dit, zoals je ziet een ultime poen machine
robert110 zegt
@fit4fun: Tesla is net als Apple, op papier lijkt het allemaal mooi en innovatief maar in de echte wereld zijn die innovaties helemaal niet zo innovatief en doet het grootste deel van de andere merken het beter en goedkoper.
Maar ja, op papier iets lijken is tegenwoordig genoeg om simple zieltjes te winnen.
mashell zegt
@robert110: Ach Apple maakt apparaten die wel werken en ook goed werken. Tesla maakt een electrische auto die werkt en ook goed werkt. Allebei hebben ze een modern vooruitstrevend imago die doen wat anders dan de rest. Er zijn zeker parallelen, maar Apple maakt veel winst en Tesla maakt flinke verliezen.
robert110 zegt
@mashell: Jij laat nog eens zien wat ik bedoel. Tesla doet niets anders dan de rest. Een electrische aandrijving kan ik ook bij Ford, Renault of Nissan krijgen, een Focus kan ook zelf inparkeren en auto mode kan je ook op een Mercedes krijgen. Natuurlijk pakt Tesla het net wat anders aan dan BMW, maar Volkswagen pakt het ook weer net iets anders aan dan Peugeot. Het staat allemaal leuk op papier maar in de praktijk blijft er weinig van over.
poeperman zegt
@robert110: Ik haat de vergelijkingen met Apple zo hard dat ik ervan moet kotsen. Mijn Macbook Air (np: 999 euro) van meer dan 3 jaar oud, presteert op elk gebied beter dan mijn gloednieuwe Lenovo laptop van 1700 euro die ik van mijn werk krijg. Haters be hatin’ maar in geen 1000 jaar ga ik weg bij Apple. En nee, imago heeft er niks mee te maken, want ik werk bij een Microsoft partner dus alles moet in ’t geniep. Ik wil bruikbaarheid, snelheid, batterij levensduur, kwalitatief materiaal (alu ipv plastic) en een OS dat niet om de 5 dagen een update moet hebben.
robert110 zegt
@poeperman: Ik ben blij voor je dat je tevreden bent met je Apple laptop maar in mijn reactie schreef ik niet over de kwaliteit van de producten maar over de manier waarop het bedrijf op papier staat (in dit geval als innovatief) en hoe dit niet klopt met de werkelijkheid.
Ik hoop ook dat je snapt dat een vergelijking van twee (misschien niet eens vergelijkbare, maar die informatie heb ik niet) producten uitgevoerd door maar een persoon geen goed beeld geeft van de werkelijkheid.
opabrutus zegt
@robert110: Man man man, wat een droevige analyse.
De manier waarop Tesla met patenten omspringt (alles vrijgeven) en hoe Apple dit doet (alles opkopen, niet publiek maken en bij voorkeur ook geen licenties verlenen) toont een van de meest fundamentele verschillen aan in de aard van het bedrijf.
perry_snijders zegt
@fit4fun: Supernegatief allemaal: http://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-s-is-de-autoblog-auto-van-het-jaar-2013-63738
borrelnoot zegt
@fit4fun: Nee tuurlijk, Tesla gaat het niet om de poen ?. En die accu pakketten zijn ook heel milieuvriendelijk als ze ooit komen te overlijden en ze afgevoerd moeten worden. Om maar niet te spreken over de kolencentrales die de stroom opwekken waar deze auto’s op rijden.
Trusten verder ?
motoragent zegt
@borrelnoot: Daarvoor hebben ze het Tesla’s closed loop recycling program, dat wordt allemaal netjes gerecycled, wees daar niet bang voor.
En het is waar dat er nog een hoop van de benodigde energie uit kolencentrale’s komt, maar het kan compleet groen, en gaat ook gebeuren in de toekomst. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met die 3-cilinder boodschappenwagen.
lekbak zegt
@motoragent: die 3 cilinder boodschappenwagen kan ook op biologische brandstof rijden hoor.
pramm zegt
@borrelnoot: Lees eerst even wat recente onderzoeken voordat je dit soort onzin plaatste:https://www.rvo.nl/sites/default/files/2015/04/TNO%20Factsheets%20Elektrische%20Voertuigen.pdf
Well-to-wheel en cradle-to-cradle is een Elektrische auto zelfs met kolenstroom schoner dan een benzine of diesel. Dit soort onzin hebben we ondertussen wel gehad.
opabrutus zegt
@fit4fun: Touché. Het zou Autoblog sieren als ze eens stoppen met puberale oneliners. Het lijkt wel alsof afgunst een grote drijfveer is in het algemeen, en sommige auteurs voornamelijk tegen het etablissement willen schoppen omdat ze na 38 sollicitaties bij het automerk van hun keuze nooit verder gekomen zijn dan de eerste ronde.
Voor een ieder die Elon Musk bestempelt als iemand die primair uit is op geld; verdiep je eens iets meer in de beste man en je zult zien dat je er niet verder naast had kunnen zitten. Elon Musk is een van de weinige visionairs van deze tijd, in tegenstelling tot de meer faciliterende CEO’S van andere bedrijven.
potver7 zegt
Wel een beetje raar, in- en uitparkeren gaat toch bijna per definitie gepaard met flink draaien aan ’t stuur. Dus wat je hier dan aan hebt is mij niet duidelijk.
stanny zegt
@potver7: ter verduidelijking. De wagen kan parralel en/of achterwaarts parkeren zoals andere merken. Hier in het artikel gaat het over de summon feature. De wagen kan zelf in en uit de garage rijden terwijl jij nog in je zetel zit.
mashell zegt
@stanny: iets wat met krappe garages en een lomp grote Tesla best handig kan zijn.
cliosport2000 zegt
Ik ben het deels met je eens, de Tesla model-s was echt een voorbeeld van geweldige innovatie! Maar hierdoor verwacht iedereen nu erg veel van ze. En ik persoonlijk vind dat ze dat nog niet helemaal waar hebben gemaakt. Die autopilot was geen succes, de model x vond ik persoonlijk een beetje lelijk en lomp en deze inparkeer-functie is nou ook niet super indrukwekkend. Desalniettemin is het merk uiteraard een goede verrijking van de automarkt! En toch ook wel een trendzetter!
cliosport2000 zegt
@cliosport2000: (@fit4fun)
stfu zegt
@cliosport2000: Autopilot geen succes? Say whut? Ik gebruik het bijna dagelijks!
cliosport2000 zegt
@stfu: Door de autopilot werden mensen overmoedig ( beetje dom natuurlijk ) en lieten het stuur gewoon los. Hierdoor zijn er een aantal ongelukken gebeurd waarna Musk duidelijk moest maken dat dit niet de bedoeling was. Ik vind nou niet dat het een succes is als de introductie zo rommelig verloopt..
Desalniettemin zal het ondertussen natuurlijk allemaal verder ontwikkeld en zal het vast prima werken ;)
http://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-fail-autopilot-ramt-op-vrachtwagen-bij-utrecht-83575
http://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-gaat-autopilot-aan-banden-leggen-81668
stfu zegt
@cliosport2000: Haha, je weet dat bij Tesla alles naarmate van tijd verbeterd? En als iemand ergens tegenop botst is het nog altijd de schuld van de bestuurder. In het begin had ie inderdaad nog soms moeite (daarom is het ook een BETA) met gekke lijntjes, maar nu doet ie het z.g.a. perfect. Dat mensen zelf niet luisteren is niet de schuld van Tesla. In het begin werd duidelijk gecommuniceerd dat het voor op de snelweg is, niet op 60 wegen ofzo.
stfu zegt
@cliosport2000: overigens heb ik ook bijna nooit meer m’n stuur vast, al vraagt ie wel af en toe om het vast te houden. Ik vind het een heerlijk systeem en je moet gewoon weten waar je het wel en niet moet gebruiken.
pramm zegt
@cliosport2000: De autopilot is in verschillende onderzoeken door autobladen uitgeroepen tot best beschikbare.
branko zegt
Tesla is inderdaad een verrijking. Echt een topprestatie om zoiets neer te zetten. Misschien dat deze functie een beetje tegen valt maar welk ander merk kan zeggen dat ze gewoon een update doen zonder naar de dealer te hoeven? Elon is gewoon een baas en heeft echt een gaaf merk neergezet.
sanderm3 zegt
Wanneer komt de Tesla Model IS ? Die zichzelf opblaast als je geen gebedje doet voordat je instapt… Just kidding.
Ik vind het een mooi merk.
jack_abarth zegt
Dit geeft de “follow me home” optie wel een andere betekenis.
autopetje zegt
Nu nog een Samsung achtige auto erbij. Dan om elke patent naar de rechter stappen zodat alle media ons daarover blijven berichten alsof andere merken niet meer bestaan. Uiteindelijk vergeten we dat Nokia, BlackBerry en andere ooit zo gewilden merken waren. Ik zie wel paralellen met Apple en tesla en Mercedes / BMW audi en Nokia.
mashell zegt
@autopetje: In de autoindustrie zijn er vrijwel geen patenten.
E34M5Touring zegt
T’ zal vast prima spul zijn al vind ik dit gewoon een gimmick. Omslachtig ook want als ie dus een obstakel ziet moet je alsnog zelf parkeren… Bij mij gaat het mis bij de eigenaren. Beetje Porsche 911 niveau. Ik kan er niet mee praten. Maar goed, dat zal mijn afwijking wel zijn.
motoragent zegt
Wat een negatief, gefrustreerd stukje. Er wordt aan voorbij gegaan dat de bestuurder hierbij niet in de auto hoeft te zitten. Ideaal dus als je een keer een krap plaatsje vind in een parkeergarage en je liever niet je deur open kletst tegen een andere auto. Of als je thuis je auto op de oprit hebt staan, hup garage open, knopje in en klaar, je hoeft je luie stoel niet eens meer uit te komen.
En misschien kan hij die bocht in je oprijlaan nog niet automatisch nemen, in een volgende update kan het ineens wel. En dat gratis, bij andere autofabrikanten betaal je daar goud geld voor, als het al mogelijk is…
rolov zegt
@motoragent: maar die andere auto’s waar je hem tussenzet? Hebben die een uitparkeer functie ? Of rammen zij die deur wel tegen jou auto ?
schellekens006 zegt
Net het zien van de achterdeuren van de Tesla model X op de beurs van Geneve ben ik er klaar mee. En vergelijk het a.u.b. niet met Apple die zeer hoogwaardige producten maken.
Edge zegt
@schellekens006: Apple is enorm overgewaardeerd hoor. Apple maakt absoluut geen rommel, maar mensen lopen achter Apple aan alsof het een religie is, terwijl zo’n telefoon of laptop echt niet beter is dan een high-end Samsung toestel of een degelijke Windows-laptop.
poeperman zegt
@Edge: daar zit het hem, een high end windows laptop kost evenveel als een high end Mac. Met dat verschil dat de eerstgenoemden nog steeds van erbarmelijk plastic zijn gemaakt en na 2 jaar niet meer bruikbaar zijn door het rampzalig trage besturingssysteem en de nog veel slechtere batterijen. Enkel mensen die Apple nooit een échte kans hebben gegeven kramen die onzin uit. Een citroen c6 was ook quasi even duur als een vergelijkbare BMW 5, maar die 2 waren toen, en zijn ook nu, niet te vergelijken. Het gaat om kwaliteit in elk hoekje, elk knopje, magsafe, thunderbolt, retina, een touchpad om van te dromen
freeze zegt
Het geeft Tesla rijders weer iets om te demonstreren op verjaardagen
stfu zegt
Hoera Autoblog! Weer een negatieve insteek bij Tesla! Het is ook niet dat ik dit systeem veel ga gebruiken, maar als iemand dicht tegen mij aan staat geparkeerd kan ik tenminste nog wel in door de auto naar voren te laten rijden. Verder zie je in Amerika al dat dit gekoppeld is aan de garagedeur, waardoor je niet zelf meer naar binnen hoeft te rijden. Als die snake laadkabel werkelijkheid wordt, hoef je letterlijk alleen maar uit te stappen en de auto doet alles zelf.
En Tesla geeft mij deze update tenminste gratis. De auto blijft – net als een telefoon / computer – evolueren. En alle andere automerken doen dit niet. Dus zij lopen te slapen. Maar nee, Autoblog moet weer het negatieve inzien.
stfu zegt
@stfu: en hoeveel mensen rijden niet bij het uitparkeren tegen een aankomende auto aan omdat ze niks zien? Nu lekker voor de auto staan, de omgeving in de gaten houden en geen onnodige botsingen meer.
stfu zegt
Oh en Autoblog: mijn Tesla kon AL zelf inparkeren (vak en fileparkeren), dus dit is een aanvulling erop.
pb_ zegt
Goed, het ding parkeert zelf, wie doet daarna de stekker er in?
stfu zegt
@peter.bezemer: https://www.youtube.com/watch?v=uMM0lRfX6YI
Wachten tot dit realiteit wordt :)
gezondverstand zegt
Die updates op afstand zijn wel mooi. Steeds nieuwe of verbeterde functionaliteit mogelijk.
Mijn automerk kan niet eens fatsoenlijkere navi software leveren. Dan moet je een heel nieuw systeem kopen.
Ben trouwens benieuwd wanneer de Model X met normale achterportieren komt.
reistje zegt
Gebruikt iemand ooit automatisch inparkeren? Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand het ook echt gebruikt. Die ene keer dat ik dan iets over hoor is dat meestal negatief, zoals dat de auto een plek even groot als een leeg voetbalveld nodig heeft.
Heb het zelf ooit een keertje geprobeerd in een Prius. Dit bleek echter lastiger dan een spaceshuttle lanceren en in dezelfde tijd kon je makkelijk een paar keer steken.
poeperman zegt
@reistje: kameraad van mij gebruikt het echt altijd in z’n golf 7. Toegegeven, in combi met de manuele bak is het niet de snelste manier, maar ik schrik er steeds van hoe goed het werkt. Wel slecht voor de banden vrees ik, het stuur gaat echt bij stilstand van uitslag naar uitslag.
knipperlichtje zegt
Ongeacht of het nou toegevoegde waarde heeft of niet, Tesla geeft een bestaande auto gratis een extra feature, bij BMW is exact diezelfde feature een optie waarvoor je nog extra moet betalen. Sterker nog, Tesla geeft nauwelijks ruchtbaarheid aan de update, bij de 7-serie stond de besturing op afstand vol in de spotlight ten tijde van de onthulling.
Dutchdriftking zegt
ach ja, het is wel een update, facelifts van VW zijn vaak kleiner nieuws.
bergmm zegt
@dutchdriftking: facelifts misschien wel, (software) updates niet hoor ;)
pramm zegt
De update is overigens al een week of 2 beschikbaar in Nederland, dus zo’n nieuws is het niet. Wat overigens niet wordt benoemd, is dat de Tesla zelf de garagedeur open maakt en weer sluit. Het doel is dat op basis van je agenda de tesla al vast klaar gaat staan, zonder dat daar iemand voor nodig is. Dit alles voorlopig overigens wel op eigen terrein. Dus in de ochtend warmt de tesla al vast de auto voor, de lader ontkoppeld zichzelf, de auto maakt de garage open en rijdt daar veilig uit en sluit de garage, zodat de eigenaar in kan stappen en weg kan rijden.Ook bochten zal de auto in de toekomst gaan meenemen. Het zijn bij Tesla kleine incrementele stappen, wat alleen kan doordat ze updates remote kunnen doorvoeren, en vervolgens de data uit de auto’s kunnen gebruiken om verbeteringen door te voeren.
bmw535dxdrive zegt
ik geloof niet in Tesla en dat blijft zo..de toekomst zal het uitwijzen.
fijnkonijn zegt
@bmw535dxdrive: en de aarde is plat en evolutie is een leugen toch?
erwh zegt
Geen twijfel over, Tesla verandert eigenhandig de autoindustrie en hoe harder de kritische noten, des te meer wordt het bevestigd. En ja ik hou van jankende 6-cilinders tot V12’s, maar als ingenieur weet ik ook dat het concept van een elektromotor aanzienlijk geschikter is voor het aandrijven van een voertuig dan welke verbrandingsmotor dan ook.
pinut187 zegt
Fijne optie wanneer een malloot weer eens te dicht naast je staat geparkeerd
rydodrive zegt
Tesla is zowieso niks aan.