• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wah? Verzekeraars leggen dik geld toe op WA-verzekering

Auteur: jaapiyo, gepost 25 oktober 2017 om 15:59 – 36 Reacties

XC60


Barmhartige Samaritanen zijn het, die verzekeraars.

Verzekeraars zijn niet per se de populairste bedrijven van de gemiddelde Nederlander. Doorgaans ben je er alleen geld aan kwijt en zo niet dan is er doorgaans iets in je leven gebeurd dat je liever niet had zien gebeuren. Wel fijn natuurlijk als je in een dergelijke situatie een beroep kan doen op je verzekeraar, maar niemand vult voor zijn lol een schadeformulier in, om maar wat te noemen. Daarbij leert een oude vuistregel dat als je rijk wilt worden, je zo min mogelijk verzekeringen moet afsluiten. Als het even kan, ben je beter af door het risico zelf te dragen. Je betaalt immers altijd iets méér voor je premie dan het risico dat je afdenkt waard is. Toch?

Nou nee dus! De Nederlandsche Bank (DNB) heeft onderzoek gedaan naar de markt voor autoverzekeringen en komt tot een verrassende conclusie: niet één verzekeraar is in staat structureel winst te maken op WA-verzekeringen. De DNB wijt dit fenomeen aan een toegenomen schadelast in combinatie met een zeer concurrerende markt. Het blauwe lijntje hieronder toont de netto resultaten (voor verzekeraars) van afgesloten WA verzekeringen over de afgelopen jaren. Belangrijk is om aan te tekenen dat dit resultaat geen rekening houdt met beleggingsopbrengsten die de verzekeraars binnenhalen op de enorme bak geld die ze krijgen van de premies. Het oranje lijntje toont de resultaten voor casco verzekeringen, waar dus wel enige financiële muziek inzit.

WA-Casco-opbrengsten

De markt voor particuliere verzekeringen is even verliesgevend als in voorgaande jaren. De zakelijke markt laat in boekjaar 2016 zelfs een flinke verslechtering zien ten opzichte van voorgaande jaren. In de zakelijke markt wordt er veel gewerkt met collectieve contracten.

Met deze informatie in het achterhoofd kijk je wellicht toch wat anders naar het bedrag dat maandelijks van je rekening afgeschreven wordt voor de verzekering van je auto, niet?

Ook interessant!

  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Thuisladen: doe het niet voor het geld!
    Thuisladen: doe het niet voor het geld!
  • Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps
    Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps
  • Nederlanders gooien tank niet helemaal vol
    NL'ers geven met name meer geld uit aan brandstoffen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, geld, onderzoek, schade, verzekering

Vorig bericht: « Yamaha MWC-4 is de Japanse Twizy
Volgend bericht: Red Bull: we geven Max geen voorkeursbehandeling »

Lees Interacties

Reacties

  1. fietsenmaker zegt

    25 oktober 2017 om 16:11

    Arme donders

    Login om te reageren
  2. RiKe zegt

    25 oktober 2017 om 16:11

    Een item als dit doet mij vrezen dat de premies enorm kunnen gaan stijgen in de komende jaren. Misschien moeten de verzekeraars eens inzetten op boetes bij een x aantal claims per jaar? Misschien dat dan sommige notoire schaderijders hun best eens gaan doen

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      25 oktober 2017 om 16:40

      @rike: Wat jij nu zegt is juist omgekeerd. De notoire schaderijders die niet leren, zullen veelal een WA + Casco hebben. Als ze alleen WA hadden gehad, zouden ze WEL snel leren. Aangezien er nog steeds winst wordt gemaakt op de Casco; is dit dus niet het probleeem

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 oktober 2017 om 16:44

      @rike: dat is er toch al? Het heet schadevrije jaren.

      Login om te reageren
  3. snel70 zegt

    25 oktober 2017 om 16:18

    In de tabel staat ‘motor’ terwijl in de foto auto’s staan. Wat is het nou, wa verzekering voor de motor of voor de auto?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 oktober 2017 om 17:44

      @snel70: auto, ze noemen die categorie waarschijnlijk gewoon motor. Zoals autosport ook weleens aangeduid wordt als motorsport.

      Login om te reageren
      • snel70 zegt

        25 oktober 2017 om 19:36

        @jaapiyo: duidelijk, bedankt!

        Login om te reageren
    • draadloos zegt

      25 oktober 2017 om 22:42

      @snel70: motorvoertuig

      Login om te reageren
      • snel70 zegt

        26 oktober 2017 om 09:04

        @draadloos & @jaapiyo ; Denk dan sla ik toch de dikke van dale er maar even op na. Motor: machine die drijfkracht voortbrengt / motorfiets / drijvende kracht,= gangmaker. Auto: vierwielig voertuig, aangedreven door een motor, voor het transport van personen of goederen: een elektrische auto door een elektromotor aangedreven auto. Motorvoertuig: (staat overigens niet in de dikke van dale) voertuigen dat niet over rails rijdt met een motor (1) met een door wegenverkeerswet pespecificeerd minimaal vermogen. Kortom, er klopt niks van de bewoording die zij gebruiken met ‘motor’ maar een ‘auto’ bedoelen. Als ze ‘motorvoertuig’ bedoelen dan hadden ze dat moeten schrijven onder de tabel. Als zo hun polissen in elkaar zitten dan hoeven ze namelijk nooit wat uit te keren aangezien iedereen denkt dat ze een goede polis hebben maar er toch net de verkeerde woorden in staan waar ze voor verzekerd zijn.

        Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    25 oktober 2017 om 16:29

    “Met deze informatie in het achterhoofd kijk je wellicht toch wat anders naar het bedrag dat maandelijks van je rekening afgeschreven wordt voor de verzekering van je auto, niet?”

    Nee hoor:

    http://www.nationalestaalprijs.nl/uploads/projecten/191/vvkh-staalprijs_2012_-_achmea_-_foto_-_1-aanzicht_van_wegzijde.jpg

    https://architectuur.bouwformatie.nl/images/architectuur/projecten/Allianz%20Headquarters/02%20Allianz%20Headquarters%20-%20%C2%A9Jan%20Bitter.jpg

    http://www.skylinecity.info/fotos/fotos/la_204.jpg

    Login om te reageren
  5. bluetiger99 zegt

    25 oktober 2017 om 16:38

    Ondanks wat schadevrije jaren en het feit dat ik geen 18 meer ben betaal ik voor mijn risico auto een flinke premie. Kijk elk jaar wel voor oversluiten maar dat wordt alleen maar duurder

    Login om te reageren
  6. aquila2003 zegt

    25 oktober 2017 om 16:43

    Misschien moeten ze wat minder tijd, geld en energie steken in het de klant zo moeilijk mogelijk te maken iets te claimen. Of uberhaupt uit te keren wanneer schuld buiten kijf staat.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      25 oktober 2017 om 16:47

      @aquila2003: Dat berekenen die verzekeraars tot in de puntjes. Een werknemer kost X; hij moet de verzekeraar dus meer dan X besparen aan het opsporen van crap-claims.
      En sommige klanten zijn hier heel erg goed in crap-claims doen lijken alsof het een no-brainer is.

      Login om te reageren
      • aquila2003 zegt

        25 oktober 2017 om 16:55

        @gregorius: als het zich tot dat zou beperken zo het mooi zijn. Maar als auto a de koppeling liet schieten en daardoor Vanaf de oprit in de zijkant van passerende auto b vliegt, waardoor auto b volgend opgave van de dealer 2000 euro schade heeft. Wat is er dan efficient aan dat de verzekeraar een eigen taxateur stuurt om de schade nogmaals te taxeren?

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          25 oktober 2017 om 17:02

          @aquila2003: vanaf schade-bedrag X en bij bepaalde ‘risico-schade-gevallen’ willen ze het zelf ook weten; om te kijken of de dealer niet loopt te flashen…. want dealers kunnen er ook wat van.

          Zo had ik bijvoorbeeld schade aan mijn vorige Audi A6. Linker zijkant. Waarde was ongeveer 24000 op het moment, schade verwacht 16000 volgende de dealer. Verzekeringsman kwam kijken en vond het verhaal geloofwaardig. Dealer was zo aardig om mij de rekening te laten zien: ze hebben voor 26000 aan die auto lopen te klussen.
          m.a.w.: zowel die dealer als de taxateur zullen een minnetje in hun rapport krijgen.

          Dus als je bij een dealer komt die al wat minnetjes heeft staan, dan zullen ze sneller een taxateur langs sturen.

          Login om te reageren
          • aquila2003 zegt

            25 oktober 2017 om 17:07

            @gregorius: ok, thnx voor de verdieping in de verzekeringswereld ;) dan laat ik het er gewoon bij de het voor de consument echt fucking irritant is ;)

            Login om te reageren
          • ricksmits zegt

            25 oktober 2017 om 17:42

            @gregorius: tegenwoordig zou de reparateur de sjaak zijn. Er wordt door de expert een max bedrag uitgesproken. De reparateur schat zijn risico’s in en gaat al dan niet akkoord. Als de schade hoger uitvalt kan mogelijk nog worden mee gedacht maar in worst case wordt gewoon biedingen aangevraagd op basis van fotos MET schade ( intake ). Dan krijg je dagwaarde ( voor het ongeluk ) minus restwaarde ( waarde wrak ) is maximale uitkering. Niet meer niet minder

            Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    25 oktober 2017 om 16:44

    De WA is om mensen binnen te lokken. De aanvullende verzekering die deze mensen daarna aan worden gesmeerd is waar men winst op pakt. Overigens is dat niet alleen in NL zo.
    Op de Casco is goed winst te maken omdat mensen vaak die Casco blijven houden. In jaar 1, kan de verzekering nog 40k verliezen op die Casco verzekering (want auto = 40k waard), bij jaar 3 kan men nog ‘maar’ 20k verliezen: zodra de schade aan de eingen auto dan boven 20k is, is deze auto total loss. Dan wil de verzekering liever gewoon die 20k uitkeren dan die auto voor 30k maken. Echter, de premie op die casco gaat niet omlaag over de jaren.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 oktober 2017 om 16:45

      @gregorius: veel verzekering bieden inmiddels aankoopwaarde op casco…

      Login om te reageren
      • draadloos zegt

        25 oktober 2017 om 22:44

        @flutterby: voor de eerste paar jaar..

        Login om te reageren
  8. maotje zegt

    25 oktober 2017 om 16:49

    Waarom bemoeit de nederlandse bank zich hiermee?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 oktober 2017 om 17:33

      @maotje: Om de verzekeraars te beschermen tegen consumenten natuurlijk. Als er veel winst word gemaakt hoor je ze niet want dat is marktwerking. Maakt een verzekeraar verlies ergens op, en heeft de consument dus voordeel, dan moet er opeens actie ondernomen worden. Dan is er geen marktwerking meer.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    25 oktober 2017 om 17:01

    Kan me niet voorstellen dat er geld bij moet.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 oktober 2017 om 17:44

      @dutchdriftking: Ik wel. Als blijkt dat consumenten graag met de gehele boedel overstappen naar de verzekeraar die scherp is met autoverzekeringen dan maken ze alsnog dikke winst door alle andere verzekeringen. Ik ben namelijk ook zo’n consument.

      Login om te reageren
    • dirkv zegt

      25 oktober 2017 om 23:39

      @dutchdriftking: Ik kan het me idd ook niet voorstellen dat ze geld uitdelen.

      Login om te reageren
  10. bmwfreak038 zegt

    25 oktober 2017 om 17:36

    Wat een bull shit. je gelooft toch niet dat ze geld moeten bijpassen? Ze proberen je van alles wijs te maken, laat ze maar eens wat doen aan valse claims dat probleem is veel groter dan men denkt!

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    25 oktober 2017 om 17:54

    Conclusie: mensen met alleen WA zijn brokkenpiloten! Hun auto is afgeschreven, een deukje hier, een fietsertje daar maakt allemaal niet uit.

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      25 oktober 2017 om 23:46

      @mashell: Haha, lekker kort door de bocht.
      Afschaffen die WA verzekering, één keer schade eigen schuld ga direct naar de gevangenis!

      Login om te reageren
  12. arjontje zegt

    25 oktober 2017 om 18:00

    Mijn oude verzekeraar wou dit dus denk ik in 1 klap weer goedmaken. Afgelopen augustus kreeg ik een polis thuis gestuurd voor het volgende jaar.
    Wilt u even 20 euro per maand meet betalen aub.

    Login om te reageren
  13. peewee05 zegt

    25 oktober 2017 om 18:57

    Met alle techniek in huidige auto’s is de reparatie duurder. Je hoeft als WA-verzekerde niet meer schade te rijden maar de schade dié er gereden wordt is hoger… right?

    Login om te reageren
  14. tarquesh zegt

    25 oktober 2017 om 20:04

    Ik ben bijvoorbeeld casco verzekerd. Het ligd er gewoon aan hoe oud is mijn auto en is ie nog veel waard. Emotioneel bezien erg veel waard, al zit er roest op bijwijze van.

    Bij de reclame van all secure blazen Tom en Tim 10 kaarsjes uit bij de Renault Mégane die jarig is en attenderen de bezitter erop dat zijn bezit niet all risc casco verzekerd meer hoeft te zijn. De zogenaamde premie allert.

    Of verzekeraars verlies leiden op wa verzekeringen, dat wist ik half omdat je kan zien hoe belabberd sommige rijden en alles aan gort rijden.

    Login om te reageren
  15. inoh zegt

    25 oktober 2017 om 20:12

    Gemiddeld heb ik het idee dat wij heel schappelijke bedragen betalen voor onze verzekeringen. Ben wel benieuwd wat de komende jaren gaat gebeuren. Premies voor Tesla’s zijn veel hoger dan de concurrentie. Meer elektrisch vervoer lijkt me hogere premies.

    Login om te reageren
  16. mclovin zegt

    25 oktober 2017 om 21:18

    Wat zegt deze grafiek nou eigenlijk?? Dat er structureel jaarlijks ±400 miljoen verlies wordt gedraaid op WA-verzekeringen en een schamele 50 miljoen winst op casco? Hoe serieus moet ik dit nemen? Geen enkel bedrijf kan namelijk jarenlang (vanaf 2008) zo’n structureel verlies dragen. Als deze grafiek klopt hadden we de afgelopen jaren heel wat failliete verzekeraars hebben moeten zien en volgens mij valt dat wel mee.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      26 oktober 2017 om 05:53

      @mclovin: Supermarkten verkopen ook heel vaak producten in de aanbieding voor minder dan waar ze ze zelf voor kopen. Keihard geld toeleggen op product a om klanten erbij te krijgen en te verdienen op andere producten. Verzekeraars doen meer dan alleen autoverzekeringen.

      Login om te reageren
  17. mout zegt

    26 oktober 2017 om 00:58

    Ik had 2 jaar terug mijn eerste aanrijding in jaren. Nog geen 1 km/h; een cm te laat gestopt.
    Ik kon oprecht niets zien aan de auto van de tegenpartij, of op die van mij. Misschien voelde de lak ergens net wat ruwer?
    €2500,-.
    Bumper vervangen. Bumper gespoten. Uitnevelen op omliggende plaatmateriaal. Weet ik hoeveel sensors vervangen.
    Die schildbumpers in kleur, tsjokvol sensors, en tegenwoordig doorlopend in de grill, doen weinig om herstel betaalbaar te maken.

    Login om te reageren
  18. wimof zegt

    27 oktober 2017 om 21:45

    Op een mooie zomerdag kwam .. van verzekeringsmaatschappij A.a bij mij binnenlopen met de melding dat mijn gemiddelde te hoog lag.
    Ik, een domme Audi dealer met het hart op de juiste plaats en een correcte opvoeding melde K dat mijn enige bekommernis was om mijn klant’s auto zo correct mogelijk te herstellen en dat dit een prijs had.
    Dat bedrag diende om de kosten te dekken en niet om mij onterecht te verrijken.
    Zij zagen dit totaal anders.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North