De vlag kan uit, soort van.
Mazda trekt al sinds het begin der tijden haar eigen plan. Met name in 2018 is dit een ontzettend gedurfde eigenschap om op bedrijf te plakken. Nu de focus daadwerkelijk begint te verschuiven in de richting van het elektrificeren van auto’s, lijkt de verbrandingsmotor een ondergang niet te kunnen ontwijken. Mazda is echter nog niet klaar om de hoop op te geven.
Zo vertelt Martijn ten Brink, Vice President Sales en Customer Service van Mazda, tegenover ZERauto dat Mazda de situatie op haar eigen manier wil tackelen. Zo zijn ze een van de weinige autofabrikanten die uitzoeken hoe ze haar motoren zuiniger kunnen maken, zonder dat ze deze hoeven te laten krimpen en er een turbo opschroeven; een trend die we de afgelopen jaren immer groter hebben zien groeien. De SkyActiv-motoren zijn hiervan het bewijs.
Omdat het ook voor Mazda noodzakelijk is om in sommige markten een elektrische auto aan te bieden, hebben de Japanners een soortgelijke auto in hun toekomstplannen opgenomen. Hoewel diezelfde plannen tot aan 2030 zijn uitgestippeld, kunnen we die volledig elektrische auto volgend jaar al verwachten. Het gaat om een EV van het formaat van een Mazda 3, die wereldwijd aangeboden zal worden. De wagen wordt gebouwd op basis van het Small Car Platform, waarop diezelfde Mazda 3, evenals de Mazda 2 en CX-3 te vinden zijn.
Hoe past de wankelmotor dan in dit verhaal? Wel deze motor zal optioneel geleverd worden als range-extender. De wankelmotor is turboloos en heeft slechts één schijf. De trillingsvrije rotatiemotor zal vlak worden geplaatst en is naar verluidt niet groter dan een schoenendoos. Vink je de rotatiemotor bij de opties aan, dan moet je er wel rekening mee houden dat het geen volledig elektrische auto meer is.
Nu nog maar hopen dat de RX-Vision, die eveneens voorzien is van een wankelmotor, ook bij de toekomstplannen is inbegrepen.
Meer lezen over de wankelmotor? Bekijk HIER de 17 tofste auto’s die de krachtbron ooit gebruikten.
Robert zegt
Eigenlijk volstrekt logisch, dat je voor een range extender een wankelmotor kiest. Het rendement t.o.v. een ottomotor is zo veel hoger. En je zult dit ding gewoon onder stationaire belasting kunnen laten draaien, dus daarmee de andere bezwaren, namelijk het hogere verbruik en slijtage, veel beter onder controle kunnen houden.
Goed bezig, Mazda ?
baardmijt zegt
@RRRobert: Maar er wordt wel olie verbrand die voor koolafzetting en zo voor hogere slijtage zorgt. Die koolafzetting is er bij gebaat dat de toerentallen laag blijven, de levensduur van de motor niet.
tjorque zegt
@rrrobert: dat rendement verhaal betwijfel in eigenlijk… maar compact hoog vermogen, dat geloof ik wel.
Zet hem op gas en het hele roet verhaal is ook quasi van de baan.
baardmijt zegt
@tjorque: Hoe? Roet ontstaat door het verbranden van olie, die noodzakijk is voor de smering van de wand van de kamer. LPG als brandstof gebruiken lost dat niet op. Is zoiets gedaan?
tjorque zegt
@baardmijt: roet en fijnstof ontstaat niet alleen door olie volgens mij, maar ook door onvolledige verbranding van druppels brandstof. Directe injectie is daarvan een grote oorzaak ( een langer mengtraject laat toe dat de benzine veel beter kan verdampen ).
Het voordeel van gas is dat het niet hoeft te verdampen (tenzij we over directe lng injectie spreken natuurlijk)
Robert zegt
@tjorque: het rendement is simpelweg terug te voeren op het feit dat er veel minder mechanische componenten nodig zijn om thermische energie om te zetten in kinetische energie. De rotor is feitelijk de zuiger, de drijfstang en de krukas inéén. Minder componenten = minder mechanische wrijving = minder energieverlies.
Wat in het verleden de achilleshiel van de wankelmotor was, verlies van rendement door verlies van afdichting tussen de rotor en de wanden van het ‘huis’ is door Mazda al overwonnen door toepassing van o.a. keramische materialen en synthetische oliën.
Door de wankelmotor als aggregaat te gebruiken kun je deze ‘zwakke’ punten verder onder controle houden vanwege het stationaire toerental – je hebt namelijk geen wisselende belastingen meer nodig omdat er alleen nog een dynamo hoeft te worden aangedreven.
e28forever zegt
@RRRobert:
“omdat er alleen nog een dynamo hoeft te worden aangedreven.”
Een alternator dus.
406_v6 zegt
@e28forever: wat is er mis met het woord dynamo? Waarom zou je hier een Engels woord voor willen gebruiken?
Esprit_de_Flandre zegt
@e28forever @406_v6: Een dynamo levert DC, een alternator levert AC.
Beiden zijn generatoren. Vraag is dus welk soort generator een EV nodig heeft…
e28forever zegt
@406_v6: Je hebt gelijk, dynamo is oer-Hollands (als in “op een fiets thuishorend”), net als marechaussee en trottoir…
Het punt is dat een dynamo gelijkspanning levert.
Die worden al enkele decennia niet meer gebruikt op auto’s…
tge1 zegt
Kom op Mazda, maak stiekem nog eens een mooie sportwagen of luxesedan a la Eunos Cosmo met de fijne rotatiemotor…. Ik beloof plechtig dat ik hem zal aanschaffen.
jaspervdwinden zegt
En ik maar hopen dat de RX-7 terug kwam…
O plaat zegt
De wankel motor… communisme werkt ook in theorie.
BaRa zegt
@shiva: dat geldt voor alle politieke theorieën, vrees ik ;)
PunicaOase zegt
Dit roepen ze echt al 10 jaar…
ikschrijfookoverautos zegt
@punicaoase: maar nu is het officieel
alfablog zegt
Communisme werkt nooit in de situatie met overvloed aan middelen en bestaanszekerheid die we hebben.
mvdoesel zegt
@rrrobert. Hoezo stationair? Het ding zal toch vermogen moeten leveren dus brandstof verbranden. Een kleine wankel levert welliswaar veel vermogen maar ook tegen een bijbehorebd verbruik. Met een enkele schijf is het wellicht makkelijker om voor afdichting te zorgen waardoor de olielekkage binnen de perken blijft. Anders krijgen ze hem nooit door de euro 6 norm.
Robert zegt
@mvdoesel: een motor die draait op stationair toerental levert óók vermogen. Natuurlijk leuk levert deze bij 1500 tpm meer vermogen dan bij 500 tpm, maar een vast (relatief laag) vermogen is meer dan voldoende als er alleen een dynamo in beweging hoeft te worden gehouden.
jwcroy82 zegt
Nou willen ze de wankel/rotatie motor dus op deze manier nieuw leven inblazen , maar ik zie dit sneller gebeuren dan een compleet nieuwe rx7. Mazda is een relatief kleine fabrikant en kunnen het zich niet veroorloven om een nieuwe sportcoupé te ontwikkelen en dan ook nog met zo’n complexe verbrandingsmotor. Nu maar hopen dat de nieuwe supra van Toyota iets wordt!!
mvdoesel zegt
Rrrobert. Hij hoeft niet alleen een dynamo te laten draaien hij moet het vermogen leveren om de accus op te laden of minimaal op waarde te houden. Dat komt simpelweg neer op het vermogen dat je nodig hebt om te rijden. Op de snelweg bij 120 per uur ongeveer 30 kw. In de stad met optrekken, afhankelijkvan wat men wenst. Iedereen vind een auto met 100 pk te min. Waarschijnlijk omdat we allemaal graag binnen 10 s naar de 100 km/uur willen. Als je 60 kwh accu leeg is en je wil doorrijden moet die motor dus al snel 40 a 50 kw leveren om en door te kunnen rijden en de accu bij te laden voor de volgende acceleratie. Je kan geen energie uit niets maken een range extender heeft als enige voordeel dat hij op vollast kan draaien en daarmee maximaal effectief. (Mompelt diesel)
gmvw zegt
Serieus? Groter groeien? Wanneer groeit iets kleiner dan.