Waarom de Jaguar I-PACE zoveel voor Ian Callum betekent

Auteur: , 14 Reacties

De legendarische ontwerper houdt er een fantastisch verhaal aan over.

Waarom de Jaguar I-PACE zoveel voor Ian Callum betekent

Wanneer we praten over toonaangevende ontwerpers uit de automobiele industrie, is de naam van Ian Callum er een die we absoluut niet mogen overslaan. De Schotse ontwerper kwam na stints bij Ford, TWR en Aston Martin terecht bij Jaguar, waar hij sinds eind jaren ’90 de koers bepaalt. In een kleine 20 jaar hebben we verscheidene schitterende auto’s van zijn hand gezien. Ongetwijfeld zal het meerendeel hiervan nauw bij hem aan het hart liggen, maar de I-PACE is hem misschien nog dierbaarder dan de rest.

Dit heeft alles te maken met het moment dat de I-PACE gelanceerd werd. De eerste volledig elektrische Jaguar kwam officieel ter aarde op 1 maart 2018. De dag is op zichzelf weinig bijzonder, maar blijkt voor Ian Callum enorm significant te zijn. Vijftig jaar eerder, op 1 maart 1968, kreeg hij antwoord op een brief die hij naar de toenmalige vicepresident van Jaguar, Bill Heynes, had gestuurd.

Waarom de Jaguar I-PACE zoveel voor Ian Callum betekent

In zijn reactie vertelt Heynes dat hij de tekeningen die Callum had meegestuurd had bekeken. Heynes vervolgt zijn verhaal met enkele tips op het gebied van auto-ontwerp. Volgens Heynes moest Callum meer aandacht schenken aan de manier waarop hij zijn lijnen tekende en schaduw weergaf. Daarnaast merkte hij op dat Callum hiervoor het beste naar een kunstacademie kon gaan om deze vaardigheden bij te slijpen. Heynes besluit zijn verhaal met de opmerking dat hij de brief terug zou sturen met een aantal foto’s van de Jaguar Pirana.

Het zou nog 31 jaar duren voordat Callum bij Jaguar terecht zou komen, maar de brief heeft hem ongetwijfeld snoeihard gemotiveerd nog beter zijn best te doen. In zijn pogingen uiteindelijk bij Jaguar terecht te komen, ontwierp hij tussen 1968 en 1999 o.a. de Nissan R390, de Ford RS200 en de Aston Martin DB7. Tegenwoordig is hij eindverantwoordelijke voor het design van Jaguar.

Beeld: Ian Callum op Twitter



14 reacties

Nou, ik ben heel benieuwd wat meneer W.M. Heynes van de I-Pace had gevonden…
@Dizono: bij de I-Pace was de hoofdzaak een efficiënt design. Misschien niet de mooiste soort design maar met dat als uitgangspunt heeft Callum een strakke auto getekend vind ik.
@720s: tja, als efficientie de hoofdzaak was, dan hadden ze natuurlijk nooit een cross over moeten bouwen in de eerste plaats.
@Dizono: Maar zo’n crossover brengt wel lekker efficiënt geld in het laatje.
@dizono: Laat weer zien hoe zo’n lekkere marketingterm “crossover” eigenlijk is. Het is namelijk onder de streep gewoon een hatchback, laten we eerlijk zijn.

Over die Cw-waardes: tsja, dat pakte dus niet geweldig uit. Maar ik weet zeker dat deze vorm geen bewuste keuze is. Ik, en vele andere, vinden die vorm namelijk niet echt geweldig, had liever een soort geëlektrificeerde XE gezien.
@720s: even ter vergelijk, de i-Pace doet cW 0.29, waar de Model X en de Prius 0.24 doen en zelfs de Jaguar XE het al tot 0.26 schopt. Zo efficiënt is de i-Pace dus helemaal niet…
Zon soort brief heb ik nog van Chris Bangle liggen! Vlak nadat bekend werd dat hij zou stoppen bij BMW heb ik hem gekregen, super uitgebreid toegelicht wat mijn sterke en zwakke punten waren maar allemaal gerelativeerd adhv mijn leeftijd. Het had wel 3kwart jaar geduurd voor ik een antwoord had, dus was totaal onverwachts. Erg leuk!
@wouterjeuring: dat is tof en sympathiek!
@wouterjeuring: Cool! Maar die moet je niet laten liggen, maar inlijsten!
Wat jammer dat Callum de Chevrolet Malibu Maxx als inspiratiebron heeft gebruikt…
Lelijk ding…
Dank u, Tata, om Jaguar én Land Rover de artistieke vrijheid te gunnen die zo’n prachtige auto’s voortbrengt. Zouden jullie misschien Audi, Tesla, BMW ook eens overnemen?
Leuke auto maar nadat ik hem geconfigureerd had op de website van Jaguar stond hij op dik €106K dus laat maar.
Er komt de komende tijd nog genoeg ander leuk spul uit gelukkig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).