• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de Jaguar I-PACE zoveel voor Ian Callum betekent

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 3 maart 2018 om 11:02 – 14 Reacties

Waarom de Jaguar I-PACE zoveel voor Ian Callum betekent


De legendarische ontwerper houdt er een fantastisch verhaal aan over.

Wanneer we praten over toonaangevende ontwerpers uit de automobiele industrie, is de naam van Ian Callum er een die we absoluut niet mogen overslaan. De Schotse ontwerper kwam na stints bij Ford, TWR en Aston Martin terecht bij Jaguar, waar hij sinds eind jaren ’90 de koers bepaalt. In een kleine 20 jaar hebben we verscheidene schitterende auto’s van zijn hand gezien. Ongetwijfeld zal het meerendeel hiervan nauw bij hem aan het hart liggen, maar de I-PACE is hem misschien nog dierbaarder dan de rest.

Dit heeft alles te maken met het moment dat de I-PACE gelanceerd werd. De eerste volledig elektrische Jaguar kwam officieel ter aarde op 1 maart 2018. De dag is op zichzelf weinig bijzonder, maar blijkt voor Ian Callum enorm significant te zijn. Vijftig jaar eerder, op 1 maart 1968, kreeg hij antwoord op een brief die hij naar de toenmalige vicepresident van Jaguar, Bill Heynes, had gestuurd.

Waarom de Jaguar I-PACE zoveel voor Ian Callum betekent

In zijn reactie vertelt Heynes dat hij de tekeningen die Callum had meegestuurd had bekeken. Heynes vervolgt zijn verhaal met enkele tips op het gebied van auto-ontwerp. Volgens Heynes moest Callum meer aandacht schenken aan de manier waarop hij zijn lijnen tekende en schaduw weergaf. Daarnaast merkte hij op dat Callum hiervoor het beste naar een kunstacademie kon gaan om deze vaardigheden bij te slijpen. Heynes besluit zijn verhaal met de opmerking dat hij de brief terug zou sturen met een aantal foto’s van de Jaguar Pirana.

Het zou nog 31 jaar duren voordat Callum bij Jaguar terecht zou komen, maar de brief heeft hem ongetwijfeld snoeihard gemotiveerd nog beter zijn best te doen. In zijn pogingen uiteindelijk bij Jaguar terecht te komen, ontwierp hij tussen 1968 en 1999 o.a. de Nissan R390, de Ford RS200 en de Aston Martin DB7. Tegenwoordig is hij eindverantwoordelijke voor het design van Jaguar.

Beeld: Ian Callum op Twitter

Ook interessant!

  • Jaguar I-PACE Black scheelt weer opties aanvinken
  • Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
    Video: Jaguar I-PACE parkeren is echt heel moeilijk
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Vernieuwde Jaguar F-Pace, inclusief 550 pk SVR
    Vernieuwde Jaguar F-Pace, inclusief 550 pk SVR

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

design, Elektrisch, i-pace, ian-callum, Jaguar

Vorig bericht: « Wankelmotor keert terug, maar met een ander doel
Volgend bericht: Is de diesel ten dode opgeschreven? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dizono zegt

    3 maart 2018 om 11:12

    Nou, ik ben heel benieuwd wat meneer W.M. Heynes van de I-Pace had gevonden…

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      3 maart 2018 om 11:44

      @Dizono: bij de I-Pace was de hoofdzaak een efficiënt design. Misschien niet de mooiste soort design maar met dat als uitgangspunt heeft Callum een strakke auto getekend vind ik.

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        3 maart 2018 om 12:11

        @720s: tja, als efficientie de hoofdzaak was, dan hadden ze natuurlijk nooit een cross over moeten bouwen in de eerste plaats.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          3 maart 2018 om 12:15

          @Dizono: Maar zo’n crossover brengt wel lekker efficiënt geld in het laatje.

          Login om te reageren
        • Loek zegt

          3 maart 2018 om 14:19

          @dizono: Laat weer zien hoe zo’n lekkere marketingterm “crossover” eigenlijk is. Het is namelijk onder de streep gewoon een hatchback, laten we eerlijk zijn.

          Over die Cw-waardes: tsja, dat pakte dus niet geweldig uit. Maar ik weet zeker dat deze vorm geen bewuste keuze is. Ik, en vele andere, vinden die vorm namelijk niet echt geweldig, had liever een soort geëlektrificeerde XE gezien.

          Login om te reageren
      • Dizono zegt

        3 maart 2018 om 12:14

        @720s: even ter vergelijk, de i-Pace doet cW 0.29, waar de Model X en de Prius 0.24 doen en zelfs de Jaguar XE het al tot 0.26 schopt. Zo efficiënt is de i-Pace dus helemaal niet…

        Login om te reageren
        • itiswhatitis zegt

          3 maart 2018 om 14:20

          @Dizono: https://www.autoblog.nl/nieuws/tech-dit-is-wat-je-moet-weten-over-cw-waardes-77447

          Login om te reageren
  2. wjeurs zegt

    3 maart 2018 om 11:31

    Zon soort brief heb ik nog van Chris Bangle liggen! Vlak nadat bekend werd dat hij zou stoppen bij BMW heb ik hem gekregen, super uitgebreid toegelicht wat mijn sterke en zwakke punten waren maar allemaal gerelativeerd adhv mijn leeftijd. Het had wel 3kwart jaar geduurd voor ik een antwoord had, dus was totaal onverwachts. Erg leuk!

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      3 maart 2018 om 11:51

      @wouterjeuring: dat is tof en sympathiek!

      Login om te reageren
    • lacker zegt

      3 maart 2018 om 12:38

      @wouterjeuring: Cool! Maar die moet je niet laten liggen, maar inlijsten!

      Login om te reageren
  3. LaLancia zegt

    3 maart 2018 om 13:34

    Wat jammer dat Callum de Chevrolet Malibu Maxx als inspiratiebron heeft gebruikt…

    Login om te reageren
  4. basr32 zegt

    3 maart 2018 om 14:31

    Lelijk ding…

    Login om te reageren
  5. vonwachowferstenberg zegt

    3 maart 2018 om 18:13

    Dank u, Tata, om Jaguar én Land Rover de artistieke vrijheid te gunnen die zo’n prachtige auto’s voortbrengt. Zouden jullie misschien Audi, Tesla, BMW ook eens overnemen?

    Login om te reageren
  6. focusrs1 zegt

    3 maart 2018 om 23:12

    Leuke auto maar nadat ik hem geconfigureerd had op de website van Jaguar stond hij op dik €106K dus laat maar.
    Er komt de komende tijd nog genoeg ander leuk spul uit gelukkig.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North