Fiat Chrysler weigerde 22 miljard van Geely

Auteur: , 14 Reacties
Fiat Chrysler weigerde 22 miljard van Geely

*slik*

Halverwege het vorige jaar kwamen er plots berichten naar buiten dat Fiat Chrysler Automobiles op zoek was naar een partner. Geely, gretig dat ze zijn, hapte direct toe en bood een voor ons onbekende som geld. De Chinezen kennende ging het waarschijnlijk om honderden miljoen, zo niet miljarden euro’s. En jawel, recentelijk werd bekend dat er inderdaad een monsterlijk bedrag gemoeid was met het partnerschap: liefst 22 miljard dollar. (bijna 18 miljard euro)

Het bod van Li Shufu kwam nadat hij, de eigenaar van Geely, naar Turijn vloog voor een afspraak met John Elkann (familie van) van de Agnelli-familie. Hoewel er veelvuldig om de motivatie achter het gesprek werd gedraaid, ontdekten we later dat Shufu aan het peilen was om het deel van de familie over te nemen. Niet onaardig, daar de familie baas is van Exor, die op haar beurt weer de touwtjes in handen heeft bij FCA.

Ergens is het logisch dat FCA met haar miljoenen verkopen per jaar niet per se staat te springen om een overname van deze magnitude. Desondanks gaf Sergio Marchionne, CEO van Fiat Chrysler, aan dat hij wel degelijk op zoek is naar een partner voor de toekomst. Het bedrijf doet het in bepaalde markten enorm sterk en heeft met Ferrari, Jeep en Dodge wereldwijd bekende namen in handen. De reden dat de deal uiteindelijk afketste is dan ook van simpele aarde: het bod was te laag, zelfs nadat Geely de som van 20 naar 22 miljard dollar verhoogde.

Naar verluidt zou Marchionne wel interesse hebben in de poen wanneer zowel Maserati als Alfa Romeo geen onderdeel uitmaakten van de deal. Daarnaast had Exor, wiens deel Geely in dat geval eveneens had overgenomen, andere ideeën over de situatie. Volgens hen was de koe beter uit te melken wanneer Fiat Chrysler haar merken in pakketjes verkocht, in plaats van de Chinezen alles te gunnen. Mocht dit laatste zijn doorgegaan, dan waren Jeep en Ram als één geheel verkocht, evenals Maserati en Alfa Romeo.

Links of rechtsom zal het Li Shufu echter wel lukken, zo niet met Fiat Chrysler, dan wel met een ander. Nadat het begin dit decennium Ford wist te overtuigen Volvo te verkopen, hebben ze de afgelopen jaren allerlei fabrikanten in rap tempo overgenomen. Naast het bedrijf achter de Londense taxi’s, bezit Geely sindskort ook Lotus en bijna tien procent van de aandelen van Daimler. (Bron: AutoNews)

Met dank aan Daniel voor de tip!



14 reacties

Geely wordt de nieuwe VAG, maar dan groter
Mazda en FCA passen goed bij elkaar is omdat Mazda veel (kleinere) cross-overs bouwt en geen echte grote bedrijfswagendivisie heeft ze beide in de VS aanwezig zijn en veel technologische kennis en patenten hebben. Nu nog de schaalgrootte in het te gelde te maken.
@w0o0dy: Fiat 500L?
@hollandbest: verkopen die nog??
Honda is trouwens ook geen slechte partner voor FCA. Maar ik weet niet of Ferrari (F1) en Honda dat ook zo zien.
@w0o0dy: Astublieft niet.
Deze Li Shufu doet Monopoly voor gevorderden… wat een geld zeg!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Geely zou ik een prima partner voor FCA vinden. De Chinezen laten met Volvo heel goed zien dat je een Europees merk kunt overnemen en groeimogelijkheden kunt aanreiken ken zonder dat je de waarden van dat bedrijf overboord hoeft te gooien of dat je producten “Chinese troep” worden. Laat diezelfde aanpak los op FCA en je hebt de potentie om net zo groot als VAG te worden. Tata doet dat overigens ook meer dan prima met Jaguar-Land Rover, maar daar ging het in dit geval niet om.
@edge: ik heb er mijn twijfels bij, omdat geely een staatsbedrijf is en diezelfde staat wat mij betreft een corrumperende beweging maakt door meer macht aan zich te binden. Tegelijkertijd heb ik meer vertrouwen in de huidige Chinese president, Xi Jinping, dan in Trump of Poetin en moeten wij misschien blij zijn dat China tegen deze twee nog wat kan opboksen. Maar in het algemeen vind ik het zorgelijk want ze maken gebruik van de openheid van het Westen, maar zijn zelf zeer gesloten.
@por100: Het grote probeem is dat china groeit ten koste van europa terwijl als de vs groeit wij daar nog een beetje op meeliften. Rusland is economisch gezien niet van hele grote waarde.
Amerikanen en Europeanen moeten er nog aan wennen dat de werelddominantie de komende 100 jaar uit Azie/China/India komt.

In Nieuw Zeeland doen ze dat beter, Chinezen mogen daar geen vastgoed en of bedrijven meer kopen.
Wouter had het al aan zien komen! KoopChinezen op de beursvloer.
Soms kun je ook een misrekening maken, zoals Marchionne dat wel vaker doet en jezelf overschatten. Dit leek mij helemaal geen gekke prijs voor het pakket van Exor.
Maar anderzijds moet je hen nageven, dat zij door blijven ploeteren, tot zij er bij neer vallen, daar valt ook wat van te zeggen. Dit geldt voor zowel Exor, als Marchionne.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).