Wat? Is de Honda-motor de allerbeste van het hele veld?

Auteur: , 55 Reacties

Red Bull won vandaag niet, maar het team verkeert desalniettemin in jubelstemming.

kampioen

Sommigen menen dat de Grand Prix van Australië (verslag) zo apart is dat de race eigenlijk niet representatief is voor de rest van het seizoen. Kan zijn, maar waarom worden winnaars van de race dan zo vaak uiteindelijk ook wereldkampioen? Dit geldt namelijk zowel voor de coureurs als voor constructeurs, met name als de laatste een een-tweetje scoren. Op basis van deze statistieken zouden we de eindconclusie voor 2019 dan ook nu al kunnen trekken, maar bij Red Bull Racing vinden ze dat een tikje voorbarig.

Het team heeft namelijk een heel goed gevoel overgehouden aan de eerste race van het seizoen. Max Verstappen spreekt van een zeer positieve start en wil Honda bedanken voor al het werk wat ze verzet hebben. Ook teambaas Horner meent dat zijn team vandaag een geweldig resultaat geboekt heeft, wat vertrouwen geeft voor de rest van het seizoen. Onze favoriete nieuwbakken raspositivo Helmut Marko gaat echter het verst in zijn loftuitingen. Met de Honda power unit in de staart van de auto, meent Der Helmut over een superpakket te beschikken. Waar het in voorgaande jaren schortte aan pure power, is dit jaar volgens Marko namelijk juist het chassis de limiterende factor. Er wordt echter al aan gewerkt om dit te verbeteren, waarna het alsnog goed kan komen met die claim dat Verstappen dit jaar kampioen wordt.

Als we de data bekijken, zien we wel waar het positivisme vandaan komt. Waar Red Bull in voorgaande jaren steevast onderaan bungelde waar het ging om topsnelheden, zat Max vandaag op Mercedes-niveau. Sterker nog, gemiddeld genomen was Red Bull in de speedtraps vandaag zelfs de snelste van de toppers:

Speedtrap

Nou zegt topsnelheid op zich natuurlijk niet altijd alles. Die kan namelijk ook afhangen van of je een slipstreampje te pakken hebt, of van hoeveel vleugel je hebt staan, om maar wat te noemen. Op andere circuits en als Max in zijn eentje rondrijdt, moeten we dus nog maar eens kijken hoe dit zich ontwikkelt. De inhaalactie van Max op Sebastian (video), dit positieve sentiment binnen het team van Red Bull Racing en het feit dat alle vier de Honda-blokken de finish haalden, zijn wat ons betreft echter voldoende redenen om de hoop dat Max dit jaar misschien toch voor de titel kan gaan nog niet helemaal af te schrijven.



55 reacties

Nee
Ik hoop dat de huwelijk tussen Honda en RBR inderdaad fantastisch zal zijn, waar ik eigenlijk altijd weinig vertrouwen in had (Honda valt al decennia tegen qua titels). Maar vind het wel bijzonder dat iedereen al gelijk conclusies trekt na 1(!) race. We weten allemaal dat sommige auto’s beter presteren op een bepaald circuit en andersom.
@stfu: precies!
Er spelen zoveel factoren in de race naar een kampioenschap. In de 21 (?) races komen we erachter wie het beste totaalpakket heeft, beste met alle omstandigheden omging én zo nu en dan gewoon geluk had.
Anders zou t niet ineens nodig zijn om daadwerkelijk te racen, dan zouden we ook alle specs in de rekenmachine-blender kunnen gooien om te zien wie er wint..
Minder leuk denk ik!
@ukbob: Honda heeft dus juist wat te bewijzen; en dat weegt aardig zwaar bij de Japanners … en Red Bull kan leveren als ‘fabrieksteam’ waar de vorige partners van Honda achterhoede waren. Ten opzichte van voorgaande jaren zit RB er de eerste race veel en veel beter bij, dus zo voorbarig is het niet. Je weet natuurlijk nooit hoe het seizoen loopt, maar de achterstand lijkt stukken kleiner dan de afgelopen jaren, waar Australie altijd weer een desillusie was voor RB.
Nog…niet
Waar is Bottas in dit verhaal voor de goede orde?
@autodrome: wereldkampioen volgens de statistieken
Ik heb er echt wel een positief gevoel aan overgehouden wat Max betreft. Ik denk niet dat ze Mercedes (nu al) kunnen verslaan, maar het ziet er veelbelovend uit. Over twee weken naar een ‘echt’ circuit en dan gaan we verder speculeren!! Maar ik heb meer hoop dan vorig jaar rond deze tijd.
Das wat ik bedoel met “wat verder kijken dan de neus lang is”, maar waar veel mensen mij voor gek verklaren.

“The package” moet nog verder verbeterd worden maar de potentie is er gewoon. Wat ook een goede indicatie geeft is de snelste ronde. Max was maar een tiende langzamer dan Bottas. Toen Max Vettel voorbij ging had hij 4 of 5 seconden achterstand op Hamilton en dit liep hij zo dicht. Toen hij het foutje maakte lag hij weer bijna 4 seconden achter Hamilton en dat dichtte hij ook in een paar rondjes. Als hij Hamilton had gepasseerd dan was dat gat echt geen 20 seconden geweest.

Kijk niet alleen naar het resultaat maar kijk naar het hele plaatje. Verstappen gaat echt meestrijden voor de het kampioenschap dit jaar.
@Rick-dos: Max had hem nooit gepakt, Lewis gaf gewoon weer een beetje meer gas toen Max in de buurt kwam.
@fapfap: Hamilton had het geluk dat ze in Australië reden en Max niet echt de marge had om Hamilton voorbij te gaan.
@Rick-dos: Hamilton had nog snelheid over, zelfs met een beschadigde vloer (bleek na de race). Het is nu eenmaal zo dat diegene die tweede ligt bij Mercedes het slachtoffer wordt om op Ferrari te reageren om een undercut te voorkomen. Hamilton werd de buffer tegen Ferrari en Red Bull voor Bottas. Kijk maar naar Bottas vorig jaar, toen was het precies andersom.
@erik2907: Merc zal op dit circuit heus wel wat marge hebben gehad, maar net zoals vorig jaar was Merc ook snel op dit circuit maar waren ze nergens in Bahrein.
Het circuit ligt de Merc gewoon waar dat voor de RBR minder geldt.
En toch was Max’s snelste ronde maar een tiende langzamer dan Bottas’s.
LeClerc heeft in de laatste ronde geprobeerd om de snelste ronde te pakken maar daar kwam hij bij verre na niet in de buurt volgens hem.
Zegt wat over de Ferrari op dit circuit maar ook over de RBR en Mercedes.

Vergeet ook niet dat RBR met een package rondreden die ze nog niet optimaal hebben kunnen testen.
@Rick-dos: ik ben geneigd het met je eens te zijn. Hoewel 1 zwaluw nog geen zomer maakt, was de snelheid veelbelovend!
@schoen85: Zeker. In afgelopen jaren liepen ze nu al achter de feiten aan en moesten ze een inhaalrace maken om er bij te kunnen komen. Nu zitten ze er al bovenop als ze dan ook nog de ontwikkeling race gaan winnen dan ziet het er heel belovend uit.

Vraagteken voor mij blijft toch wel Ferrari. Ik kan niet geloven dat we vandaag de echte potentie van de Ferrari hebben gezien.
@Rick-dos: ja die indruk hadik ook op Ferrari, maar als er zodanig iets mis was dan hadden zij dat reeds in de practice al opgemerkt. En tot de qualificatie reeds de nodige gedaan denk ik. Mijn veemoeden is dat tijdens de testweek merc en redbull klaarblijkelijk hebben zitten sandbaggen, waar Ferrari hun best hebben gedaan. Nu blijkt dat wat Ferrari heeft gedaan onvoldoende is, hierdoor gaan ze een zware inspanning moeten doen voor de doorontwikkeling van de wagen om in te halen. (Nogmaals is een vermoeden) het meest positieve dat mij opvalt is zoals de meesten het zeggen dat de totaal pakket binnen redbull redelijk positief maar onvoldoende blijkt tov Mercedes. Maar dat verschill lijkt kleiner als de voorgaande jaren. Als Redbull dezeldee inspanning levert zoals voorgaande jaren, vermoed ik dat we veel mooiere races gaak krijgen.
@rick-dos: Met de snelste ronde was Bottas toch echt bijna 0.7 sneller. Beide in ronde 57 dus met lege tank en oude banden. Groot verschil onder gelijke omstandigheden. Mercedes toch nog wel een klap sneller. Ik hoop dat Red Bull zich sneller kan ontwikkelen en kan aanhaken bij Mercedes.
@beetec: Ik zie het inderdaad. Ik ging af op wat Verstappen zelf zei. Denk dat hij bedoelde tov Hamilton. Blijft mijn punt nog steeds staan.
Het circuit ligt de Merc beter door de lange bochten. Ik denk dat de kaarten anders liggen in Bahrein. Ik ga er zelfs vanuit dat Ferrari het daar veel beter doet. Denk dat zij een auto hebben gemaakt waarbij dit soort circuits de auto niet lekker ligt.
@Rick-dos: Australie ligt Mercedes idd altijd wel. Ik verwacht ook dat Ferrari in Bahrein het beter gaat doen, tenzij de geruchten van een PU probleem waar zijn, dan wordt het daar helemaal niks. De topsnelheden van Ferrari waren iig dramatisch slecht vandaag.
Red Bull zit er gewoon lekker bij! Ook met topsnelheid.
@beetec: Precies.
@Rick-dos: het zou me ook niet verbazen als Bottas in rondje 57 even gebruik heeft gemaakt van de party-modus. Dat kan natuurlijk ook het gevolg zijn van deze nieuwe regel!
@schoen85: Het zou pas zuur zijn als Max op gewone racepunten het kampioenschap zou winnen, maar Hamilton of Bottas er alsnog met de grootste prijs vandoor gaan dankzij de extra punten de verdiend zijn met de snelste rondes.
@zwepp: dat is de risico die er nu bij kolt met die punt voor snelste ronde. Ik denk dat voornamelijk mercedes, Ferrari en Redbull die punt zullen behalen. Aangezien de rest toch op een behoorlijke achterstand zit.
De motor hield zich gewoon goed deze race maar ik denk dat het te vroeg is om op basis daarvan conclusies te gaan trekken..
Hoe sneu was dit voor RIC vandaag. Hij moest een keuze maken en waagde de diepe sprong, koos met lef ervoor niet de tweede rijder te zijn bij RBR. Begin je het seizoen dan in je thuisland op deze manier; niet overtuigend in de kwali en te enthousiast bij de start. Ik gun de goedlachse man dit jaar veel meer dan dit!
@neleev: er is altijd sprake van veel veiligheid. Begrijp dan ook niet dat op het rechte stuk een groot is waar je de auto stuk rijdt. Als het verkeerd uitpakt gaat RIC dwars naar links en neemt het halve veld mee.
@erik2907: groot = goot.

#vertrouwnietopautocorrectie
Vlak Williams niet uit.
@pjotr: Comeback is real!
@neleev: vooral Kubica, wat een comeback heeft die man zeg! Echt fabelachtig. Clair Williams is echt een genie om deze man op te nemen binnen het team. Ik voorspel dat Williams dit seizoen nog de nieuwe wereldkampioen zal leveren en dat zal ontegenzeggelijk Kubica zijn.

Kubica, wereldkampioen in het aantal rondes achterstand!!
@rhellema: Kubica is wel mooi 17e geworden in plaats van laatste (20e)!


O, wacht, 18, 19 en 20 zijn uitgevallen………
@pjotr: Inderdaad. Die gaan ons zeker nog verrassen met meer gestuntel.
@pjotr: dat doen ze zelf wel
Het ziet er erg goed uit voor 2019. In de vrije trainingen en kwalificatie was de setup nog niet optimaal. Ook is dit circuit niet optimaal voor de RB’s.. Die motor heeft voldoende power en er zit nog wat potentie in. Wat dat betreft zou het weleens een zeer interessant seizoen kunnen worden. Bottas heeft nu zijn overwinning binnen, maar ik zie hem niet op dit niveau doordenderen. Als het lastig wordt, valt hij relatief snel door de mand. Hopelijk wordt het een spannend seizoen tussen Hamilton, Vettel en Verstappen. De ingrediënten lijken aanwezig.
@willeme: Ik hoop het ook, maar het gemak waarmee Versteppen Vettel passeerde in deze race zal toch serieuze vraagtekens zetten bij Ferrari… ook naar het einde toe hebben ze Lecrel gewoon gezegd dat hij positie diende te houden. Ik hoop echt een gemixte competitie te zien tussen de top 5 (Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel en Lecrel. Gasly hou ik, voor mezelf, nog even onder consideratie want hij heeft vandaag nog niets denderend laten zien.)
@royaledeluxe: Lecrel?
@willeme: Ben je toch om? Je was vooraf wat negatief, toch!?
@reactief: niet echt, volgens mij. Op basis van deze race valt weinig te melden, maar RB en Ferrari lijken dicht bij elkaar te zitten. Mercedes is in rechte lijn sneller, maar vreet meer banden. Dit zou weleens dichter bij elkaar kunnen komen! Ik hoop het wel.

Aanvankelijk was mijn gedachte was eigenlijk dat Ferrari zou winnen.
Iedereen praat over Newey en zijn geweldige designs, maar wie doet de aero bij Merc? Die man verdiend een lintje na al die jaren.
@vierkoloms: die houden ze geheim en opgesloten zodat ze deze geweldige man niet kunnen weg kopen :-)!
Het is in ieder geval extra zuur voor Ricciardo.
Waarom heeft ie dan de race niet gewonnen?
@peug206: hij wil het spannend houden.
Van de laatste 10 races in Melbourne is de winnaar 4x de nr.1 van het seizoen geworden.
@reactief: Behalve vorig jaar dan…
@gebruikersnaam3: Ehm.. Nee, vorig jaar won Hamilton het seizoen, maar niet in Melbourne.
En in de eerste alinea wordt gezegd dat de nr. 1 van Melbourne het seizioen wint. Dat is dus 6 van de afgelopen 10 keer niet zo geweest.
Wat zal Grosjean zich na vandaag ook klote voelen… Ik geloof nooit dat de FIA de uitleg ‘suspension failure’ van Haas gaat accepteren, want het was duidelijk zichtbaar dat het linker voorwiel losliep van de naaf. Na die dramatisch verlopen pitstop.
Als we als bijzonderheid melden dat vier Honda-blokken de finish hebben gehaald, is er nog niet zoveel vertrouwen. Geeft niet; hoop doet leven! We gaan er voor 👍
@pignon: ja, dat mag best gezegd worden! Meer dan Renault in ieder geval!
De race is gereden. Laten we zien wat de experts van het Autoblog forum ervan denken.
@loserboi932: experts geven altijd hun mening/ideeën waarop dol dwaze bazen hun besluit kunnen nemen omdat ze hier zelf niet slim genoeg voor zijn.
Vorig jaar beste RedBull op 7 seconden van de winnaar. Dit jaar op ruim 20 seconden…

Als Ferrari de problemen van dit weekend weet op te lossen, is er een reëele kans dat RB weer in het niemandsland tussen de top en het middenveld valt zoals in 2017… Er is ook nog een kansje dat als Renault de kwalificaties weet te verbeteren, RB’s grootste rivaal (oh gruwel!) Renault wordt.

En dat alles doen ze alleen maar om Max te pesten!
@retetikker:
Appels/peren
Hoe dan ook, vandaag pakken ze niet meer af. 😎
Renault staat nergens, Mercedes blijft nog even dominant en plaats 2 wordt een gevecht tussen Ferrari en Red Bull-Honda. Het zou me niet verbazen dat RB-H het ondanks Rookie Gasly haalt van Ferrari én in de 2de helft van het seizoen op Mercedes kan inlopen maar een titel zal een jaartje te vroeg zien. Nietemin nauwelijks te geloven, na wat McLaren ons 3 jaar heeft wijsgemaakt over die “GP3 engine”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).