• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat klopt er niet aan deze Audi S5?

Auteur: Loek, gepost 7 augustus 2018 om 17:01 – 26 Reacties

Audi S5 elektrisch


Hint: uitlaten.

We kijken naar een Audi S5 van de eerste generatie (occasion-aankoopadvies). In 2012 is die nog gefacelift, maar toen is eigenlijk het gaafste uit de auto verdwenen: de V8. Al is een V6 ‘ook leuk’, er zit toch iets extra’s aan een Audi met V8. De S5 in dit artikel heeft echter ook geen V8. Deze doet het anders.

Onder de achterbumper van een S5 prijken normaliter vier uitlaatpijpen. Onder deze S5 uit New Jersey, VS zitten er nul. Dat kan betekenen dat de eigenaar er een SQ5 van heeft gemaakt, volgens de uitlaatstrategie van Audi. Of hij heeft de motor verruild voor eentje die geen uitlaten nodig heeft. Dat laatste is precies wat er gebeurd is. V8 eruit, elektriciteit erin. Beter dan andersom, dus.

S5 met Tesla Motor

Interessanter is dat de aandrijflijn uit een Tesla komt. De elektrische motor en batterijen zijn geleend uit een Tesla Model S. Samuel Polyak, de man die het project realiseerde, zag de S5 maar vond de kilometerstand van de 4.2 liter V8 te hoog. Wel vond hij de S5 een toffe bak, met het relatief ingetogen uiterlijk en Quattro-aandrijving. Helaas is een elektrische Audi voor nu nog toekomstmuziek, dus ging Polyak zelf aan de slag. Het resultaat mag er zijn.

Van buiten dus, behalve de uitlaten, geen cosmetische veranderingen. Sterker nog: de flanken hebben de originele ‘V8’ badges nog. In het interieur is de afwerking nog ietsje slordiger, met zowel de motorruimte als de achterbank volledig opgeofferd aan batterijen en elektrische motoren. De kofferruimte is nog wel bruikbaar, dus de auto kan ingezet worden als dagelijkse auto. Dat was één van de vereisten van het project. De motorruimte is in een normale S5 ook niet bruikbaar, maar in een Tesla heb je een tweede kofferbak, ook wel ‘frunk’ genoemd. Zou een leuke extra geweest zijn.

Audi Tesla Kofferbak

Nou is een Model S een flinke auto, dus alles in een S5 proppen is vrij lastig. Ook is alles gebouwd met behoud van het Quattro-systeem, dus de vierwielaandrijving komt gewoon van Audi zelf. Verder is de auto een iets minder praktische Model S in een Audi-jasje. Als dat scheelt in gewicht, zou het nog best een leuke sleeper kunnen zijn, vooral op de dragstrip. Polyek zoekt nog een manier om de klokkenwinkel en het infotainment aan te passen op de ‘Teslaudi’, als dat uitgezocht is zou hij er een bedrijf van willen maken. (via Electrek, Image-credit uit dit filmpje)

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.
  • Tesla betaalt VEEL slechter
    Tesla betaalt VEEL slechter dan Mercedes en Audi
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, Audi, Elektrisch, s5, Tesla, uitlaat

Vorig bericht: « Daar is ‘ie dan: de Volkswagen Grand California
Volgend bericht: Elektronische hulpjes in auto’s blijken niet altijd veilig »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    7 augustus 2018 om 17:24

    Was een nieuwe Audi S5 kopen onder aan de streep niet gewoon goedkoper geweest? Een Model S wrak + een afgeschreven S5 + veel arbeidsuren = duur.

    Login om te reageren
    • sidelo zegt

      7 augustus 2018 om 17:28

      @mashell: Ja maar dat had ie niet op Autoblog gestaan :)

      Login om te reageren
      • cthijs zegt

        7 augustus 2018 om 22:18

        @sidelo: bij de eerste de beste ramkraak wel

        Login om te reageren
    • pumpstick zegt

      7 augustus 2018 om 18:13

      @mashell: dat klopt. Net zoals zo ongeveer elk zelfbouw project.

      Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    7 augustus 2018 om 17:27

    Wel een hele dure manier om van je onderstuur af te komen…

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      7 augustus 2018 om 17:30

      @e34m5touring: oh no he didn’t

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        7 augustus 2018 om 18:10

        @lekkaah: Whateva, i do what i want ;P

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          7 augustus 2018 om 18:12

          @E34M5Touring: hij was goed :)

          Login om te reageren
  3. henkhekje zegt

    7 augustus 2018 om 17:29

    Wat klopt er wel aan een audi?

    Login om te reageren
    • slechter zegt

      7 augustus 2018 om 19:50

      @henkhekje: je hart, als je de onderhoudsrekeningen ziet

      Login om te reageren
      • Sir_Vmax zegt

        7 augustus 2018 om 22:11

        @slechter: juist niet

        Login om te reageren
  4. tjongejongejonge zegt

    7 augustus 2018 om 17:37

    Het is een Audi….

    Login om te reageren
  5. bmwfreak038 zegt

    7 augustus 2018 om 17:57

    Een S5 zo mishandelen, je vraagt toch ook niet een biertje in een café, om hem vervolgens in de barman zn gezicht te parkeren?

    Login om te reageren
    • henkhekje zegt

      7 augustus 2018 om 21:09

      @bmwfreak038: een Audi is toch sowieso niet meer dan een mishandelde Skoda?

      Login om te reageren
  6. thomasthomas zegt

    7 augustus 2018 om 17:59

    Weg met dat olie verbruik , de beste oplossing voor alle TFSiiiii…s.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      7 augustus 2018 om 19:14

      @thomasthomas: hier lag dus een 4.2 FSI in, geen TTFSI. Overigens hadden de 4.2’s weer last van koolstof afzetting in het inlaat traject…

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        7 augustus 2018 om 19:38

        @racerx: *TFSI

        Login om te reageren
    • romeoalfa zegt

      7 augustus 2018 om 19:16

      @thomasthomas: Ja want de 4.2 is een TFSI…

      Login om te reageren
  7. monsieurleloure zegt

    7 augustus 2018 om 18:03

    Betrouwbaarste Audi ooit!

    Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    7 augustus 2018 om 18:04

    Eentje waarmee je wel kunt rijden zonder dagelijks olie bij te moeten vullen….

    Login om te reageren
    • clk63bs zegt

      7 augustus 2018 om 18:51

      @rufctr01: hahaha helemaal zelf bedacht?

      Login om te reageren
  9. jaapies zegt

    7 augustus 2018 om 18:04

    Kunnen de schraapveren ook niet meer stuk!

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      8 augustus 2018 om 15:19

      @jaapies: Die stonden al vooraan op de motorkap. Dus bij een aanrijding gaan ze er alsnog aan.

      Login om te reageren
  10. banaan7 zegt

    7 augustus 2018 om 19:31

    Zijn de olieproblemen ook meteen opgelost

    Login om te reageren
  11. posthumus zegt

    7 augustus 2018 om 19:36

    Eindelijk een VAG-unit die wél de geclaimde emissie-cijfers haalt :)

    Login om te reageren
  12. Autofanaat1990 zegt

    7 augustus 2018 om 21:09

    Hoewel ik het best een knap project vindt, moet ik toch zeggen had het dan met een A5 S-Line 1.8t gedaan of een nog minder gewilde uitvoering. Nu heb je een liefhebbers auto vernacheld beetje zonde wel :/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North