
Misschien wel de grootste verandering sinds 2004.
De Caddy is een enorm belangrijke bedrijfswagen voor Volkswagen. Het is de betaalbaarste en meest compacte besteller van de Wolfsburgers, onder de Transporter en Crafter gepositioneerd.
De Caddy begon zijn carrière als Golf pickup. Vervolgens werd het een Polo met hoge bak eraan. Maar het idee van PSA, de Ludospace, bleek een briljante. Een auto die bedoeld was als functionele familieauto of kleine bedrijfswagen. Eenvoudige techniek, maar wel een unieke basis. Het bleek een gouden zet.

Nu is Volkswagen altijd ijzersterk geweest als het gaat om facelifts en een model vers houden voor de markt, maar de Caddy begint inmiddels op leeftijd te geraken. Het huidige model loopt namelijk al mee sinds 2003! Dat is 16 jaar oud. Niet dat je het direct in de verkoopstatistieken terug ziet, want de huidige Caddy verkoopt nog ouderwets goed.

Er circuleren diverse spyshots van de Caddy op het interweb. Heel veel zin om deze op te zoeken heeft het niet, want de Caddy lijkt sprekend op zijn voorganger. Ditmaal zijn de meeste veranderingen onderhuids. Het huidige model is gedeeltelijk gebaseerd op de Golf V. De nieuwe Caddy komt eindelijk te staan op het MQB platform. Dit brengt twee voordelen met zich mee. De Caddy zal ruimer zijn dan het huidige model en zal een stuk minder wegen.

Net als voorheen is er keuze uit een normale Caddy en eentje met lange wielbasis. Uiteraard komt de Caddy er als besteluitvoering en personenwagen variant. Qua motoren kunnen we nog genieten van TDI-dieselmotoren, alhoewel de benzine gestookte en elektrische Caddy waarschijnlijk zijn terugkeer zal maken. De compacte bestelwagen van Volkswagen verwachten we rond het tweede kwartaal van 2020.

Van onder naar boven:
Volkswagen Caddy (Typ 2K) ’18 (hoofdfoto)
Volkswagen Caddy (Type 14) ’82
Volkswagen Caddy (Typ 9K) ’95
Volkswagen Caddy (Type 2K) ’04
ABT Volkswagen e-Caddy (Typ 2K) ’19





Ooooooh ik kan niet wachten. Ik zal bij mijn sollicitatie gesprek bij PostNL vragen of zo’n nieuwe caddy mag een drift cursus ?
@mikje90: Autocorrect zorgt voor grammaticale fouten, sorry namens mijn telefoon.
@mikje90: We zullen je nieuwe werkgever niet tippen over je ‘autocorrect’
@mikje90:
Hopelijk rijd je zelf wel in je auto correct.
@erik2907: Grammaticaal prachtig verwoord ook dit…
“Wat kunnen we eigenlijk verwachten van de nieuwe VW Caddy”
Nou gewoon dat ze je binnenspiegel weer opvullen en graag je kofferbak induiken, net als altijd.
@larini: inderdaad, het zou VW sieren als ze die dingen nou eens standaard zou voorzien van een adaptieve cruise control die niet uit te schakelen of te verwijderen is.
@rrrobert: Met remingreep.
En graag niet alleen de Caddy.
@rrrobert: Standaard zit er tegenwoordig wel Front-Assist op naar mijn weten en daarmee wil je niet dicht achterop iemand rijden. Voordat je het weet rijd je net te dicht op iemand en dan gaat ie spontaan vol in de ankers…
Hopelijk een tergend trage motor.. busjes bestuurders zijn toch echt wel een van de meest opgefokte/asociale weggebruikers die ons land telt (en ja ik heb de V40’jes meegerekend)
@janmetdelangeachternaam: Beter is dat de overheid langzame motoren verbied. Die schieten niet op waardoor al die caddies met bumperklevers voor zich rijden
@rickthestig: dat ligt echt niet aan de motoren ?
Lekker met een nieuwe schone diesel
Die eerste foto is echt heel raar. Net een VW bus waar een stuk uit gehaald is
@polak: ’t is toch een vw-bus?
Een auto die rijdt zoals die er uit ziet…
Ik heb er nu een aantal jaren een.
Met een 2.0TDI die makkelijk tot 190pk te tunen is, kun je lekker blijven plakken bij het leaseblik, en andere bestel-auto’s laat je makkelijk achter je
@melkkoe: Ik wens jou echt 10 dagen jeuk op die ene plek op je rug waar je net niet bij kan met je handen…
@melkkoe: Mijn vito had standaard iets van 95pk, niet vooruit te branden met het extra gewicht achterin.
Laten chippen en je kan normaal invoegen tijdens de spits, motor hoeft ook veel minder hard te werken dus je hoeft niet hoog in toeren als het blok koud is. Verbruik is ook hetzelfde gebleven in die zin alleen maar voordelen.
Komt bij dat het turbogat compleet verdwenen is en nu lineair naar de 4200 toeren trekt en dat is een zegen. Ik heb een superhekel aan turbudiesels die van 1400 naar 3000 toeren als een beer trekt en daarna als een pudding in elkaar zakt. Dat rijdt zo zenuwachtig.
Roetfilter en egr heb ik laten zitten overigens
@monsieurleloure: haha. Als met chiptuning sneller gaat dan levert de motor meer vermogen en moet dus per definitie “harder werken”. Maar meestal is het lui lekkerland voor een motor, hard werken is het alleen bij optrekken en op topsnelheid.
@melkkoe: Had jij niet eerst een Audi A4 met een 3.0tdi onder de kap?
Wij hebben sinds een maandje een Passat B8 met een 2.0tdi 150pk onder de kap voor de deur staan. Deze kan met een kietelsessie van JD richting de 200pk en 440nm koppel met een stage 2 tuning (enkel software, stage 1 is rond de 190pk en 420nm koppel), misschien na de garantie periode kijken of er nog wat geld in het spaarvarkentje ligt.
De vorige Passat B6 ging van 140pk naar circa 180pk en 410nm koppel en die kwam prima van zijn plek af. Die had ook JD tuning.
@melkkoe: same here, 150pk naar 190 pk en kenteken van mn caddy is v-200-pk ?
Die eerste generatie Caddy werd trouwens, als ik het me goed herinner, in Mexico gebouwd. Een land waar het klimaat weinig eisen stelde aan zoiets triviaals als roestpreventie. Dus toen de eersten daarvan naar Europa kwamen waren er exemplaren bij die de eerste apk nog niet haalden…
@RRRobert: ah bijna 12:00 uur! Heb zin in een broodje aap vandaag!
Doe mij maar zo’n kekke pick-up van de eerste generatie. klein swapje en je hebt een geniale auto.
@dutchdriftking: blijft er niks meer van pakketjes over
@elemento: Ik was ook niet van plan er spullen mee af te leveren :P
gisteren naar stuttgart en terug ook weer verbaasde blikken alom, een caddy met 190pk en 200km/h voorbij komt zetten op de A3
heerlijk die 110/140pk kneuzen op de plek zetten