• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

We leven in een nieuw malaise era voor auto’s; maar komen we er nog uit?

Auteur: jaapiyo, gepost 2 augustus 2025 om 17:01 – 21 Reacties

Het Malaise Era voor auto’s werd grofweg gedefinieerd als de periode tussen 1970 en begin jaren ’80. Er zijn hele boeken over geschreven. We lijken opnieuw in een ‘moeilijke fase’ te zitten in de autobranche. Maar komen we er net als toen ook weer uit?

In de autowereld en met name de Amerikaanse autowereld is het ‘Malaise Era‘ een gevleugeld begrip. Er is zelfs een Wikipedia pagina over geschreven. Daarin wordt de periode omschreven als volgt:

De term Malaise Era verwijst naar een periode in de Amerikaanse auto-industrie van ruwweg de vroege jaren zeventig tot begin/midden jaren tachtig. De periode werd gekenmerkt door ‘malaise’: slechte producten en een algemeen onbehagen binnen de sector. Een tijdperk van verregaande aanpassing, aangezien de Amerikaanse auto-industrie zich aanpaste aan geheel nieuwe eisen voor brandstofefficiëntere, veiligere en meer milieuverantwoordelijke producten.

Malaise

Hmm…Matige kwaliteit en verregaande aanpassing voor meer milieuverantwoordelijke producten. Dat klinkt best bekend in de oren niet? Alleen doet West-Europa nu ook (misschien wel vooral) mee. Destijds niet echt, maar dat kwam niet per se omdat Europa epische producten bleef maken. Het kwam vooral omdat afgezonderd van wat exoten, dure premiumauto’s en kaskrakers die we nu cult classics noemen, er in Europa niet zoveel soeps op de markt was voor 1970. Dus was er ook niet zo’n scherpe terugval.

Musclecars met rhabdomyolyse

In Amerika was dat anders. Door de Musclecar en de sterke Dollar kon iedere fabrieksarbeider in de sixties beschikken over een dikke 300 pk. Amerikaanse auto’s waren groot, ruim, luxe en degelijk. Los van enkele paradijsvogels was er geen reden voor Amerikanen om voor Europees te kiezen. Om kleine Japanners lachte men de testikels uit de Levi’s.

Dat lachen verging echter heel rap toen de oliecrises de kosten van brandstof deden exploderen. Opeens was zo’n zuinige Japanner, zelfs ondanks -jawel- importheffingen, best interessant. Toen de klanten ze eenmaal hadden, maakten ze ook kennis met legendarische betrouwbaarheid. Het was een cultuurshock voor de Big Three. Het enige wat zij er tegenover stelden waren kwalitatief matige auto’s met nog steeds gigantische V8-en die volledig gecastreerd waren. Dit was de tijd van de 8.2 liter V8 die nog geen 200 pk leverde.

Parallel

Anno 2025 zijn er veel parallellen te trekken met destijds. Er is flinke disruptie om auto’s ‘schoner’ te maken. Dit kost een boel geld en wellicht hierdoor worden er zichtbaar concessies gedaan aan de kwaliteit. Plastics zijn harder, dashboards uniform met schermen getooid, fysieke knoppen worden een luxe en nieuwe producten worden telkens uitgesteld.

CEO’s moeten bij de vleet het veld ruimen. Zoals Carlos Tavares bij Stellantis en afgelopen week de eindbaas van Jaguar. Hoewel we dat laatste wel begrijpen na de meest desastreuze rebranding operatie in de historie van de wereld. Een kat in het nauw maakt gekke sprongen zullen we maar zeggen.

Open auto’s of coupé’s met een kleine markt zijn al grotendeels uit de gamma’s verdwenen. En bestaande producten worden eindeloos gefacelift of zelfs zonder facelift langer dan gepland doorgebouwd. De gaafste auto’s van nu, zijn grotendeels restomods en aanverwanten, die in kleinserie gebouwd worden. Dat zegt eigenlijk wel alles. Nieuwe, leukere en betere ideeën, zijn er kennelijk niet.

This too shall pass, of this time it’s different?

Het Malaise Era van destijds, had een onuitwisbare invloed op de automarkt. Maar de oliecrises passeerden. Uiteindelijk kwam er weer een Dodge Viper en later Dodge Challenger Hellcat. Of Ford Mustang Shelby Cobra, als The Blue Oval meer je ding is. Je zou dus kunnen aannemen dat dat nu weer zo gaat zijn. Mensen zijn mensen zijn mensen. En uiteindelijk zullen dus ook nieuwe generaties onderscheidend individueel vervoer willen hebben.

Of zou het adagium ’this time it’s different’ deze keer eindelijk echt gelden, hebben onze tegenstanders gewonnen en had Jeremy Clarkson hieronder toch gelijk? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Drie Hyundai-medewerkers komen om tijdens testen auto
  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees
  • Mijn Auto video: TVR Tasmin 420 van Diesel
  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, Malaise Era

Vorig bericht: « Max Verstappen geeft finale verdict: voorwielaandrijving is niet premium
Volgend bericht: Donald Trump en Republikeinen prijzen Lada aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. maxidyne zegt

    2 augustus 2025 om 17:37

    Persoonlijk heb ik helemaal niets met de hedendaagse auto’s. Uniform, allemaal hoogzitters en zielloos. Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Jaren 80, 90 en begin jaren 2000 waren voor mij de mooiste tijden voor de automobiel. Mijn jongste auto in de collectie is van 2003, de rest is allemaal jaren 90. Ik blijf zolang als het kan doorrijden in de RS2, 330Ci, SL 320 en Vivio. En dit jaar komt er nog eentje bij: ’03 Terminator Cobra.

    Als ik alles naar de shredder moet brengen omdat de overheid heeft besloten dat je niet meer mag rijden in een auto met een verbrandingsmotor moet er maar een Lucid Air komen. Dat vind ik nog wel een mooie wagen om te zien.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      2 augustus 2025 om 18:07

      Mooi rijtje auto’s! Vooral de Vivio (heb er zelf ook 1 gehad)

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        4 augustus 2025 om 07:55

        Welke Vivio, die van Subaru? LOL
        Die kan ik niet plaatsen naast een RS2 en SL320…

        Login om te reageren
        • maxidyne zegt

          4 augustus 2025 om 11:04

          Ja een Subaru Vivio 4X4. Geweldig karretje!

          Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      2 augustus 2025 om 18:25

      Nou, ik zag van de week een review van een nieuwe Honda Civic bij Doug Demuro, sinds lange tijd dat ik van een normale auto onder de indruk was. Ding was rap, redelijk knap, zuinig, en het dashboard had knoppen.
      Vervolgens bedacht ik mij hoe matig een hoop auto’s wel niet geworden zijn, dat ik flink onder de indruk ben van een hybride Honda Civic. Want de meeste auto’s zijn nu hoog, lelijk, niet zuinig, en het dashboard heeft geen knoppen.

      Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    2 augustus 2025 om 17:47

    Wat de VS destijds (en eigenlijk nog wel) nekte was dat ze hun auto’s uitsluitend voor de eigen markt maakte. Veel rechtdoor, comfort, heel groot en jaarlijkse cosmetische updates om de buren te laten zien dat je een nieuwe auto hebt maar zonder daadwerkelijke verbeteringen. Het paste vrijwel niet op de weg in de rest van de wereld en het verbruik was ook niet te betalen.
    En toch, als dát lot bij mij beland dan komt er zo’n jaren ‘70 ‘landyacht’, gewoon omdat ze zo lachwekkend (slecht) zijn.

    Login om te reageren
  3. turbotoll zegt

    2 augustus 2025 om 18:14

    Er is weer hoop aan de andere kant van de Plas. Trump heeft afgelopen week de EPA feitelijk vleugellam gemaakt waarmee alle (alle!) milieueisen aan voertuigen komen te vervallen. Zelfs een katalysator zou niet meer nodig zijn.

    Het wordt omschreven als de grootste de- regulering in de Amerikaanse geschiedenis. Een einde aan een tijdperk waarin motoren steeds duurder en onbetrouwbaarder werden door alle milieueisen en de V8 voor een tweede keer de nek werd omgedraaid door draconische belastingen. De wetgeving is Federaal dus ook staten als California kunnen zich er niet aan onttrekken. Desnoods vervangt men er de top bij de DMV door federale ambtenaren.

    Men wijst er fijntjes op dat sinds 2008, de start van de 2e malaise door verstikkende wetgeving, de wereldwijde uitstoot gewoon keihard doorsteeg en dus geen enkel effect had.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      2 augustus 2025 om 18:24

      Ik vind het op zich wel mooi. Maar het probleem is dat er natuurlijk wel grenzen zijn. Straks staat die mafketel weer lood toe in benzine…Elke normale libertair weet dat niemand echt een pure libertair is. Het is louter een mooi streefpunt en uitgangspunt.

      Login om te reageren
    • Lambrusco zegt

      2 augustus 2025 om 19:40

      Gelukkig weet iedereen dat achteruitgang of stilstaan vooruitgang betekent. Dat de regeldruk hoog is (aan beide kanten van de plas) is helaas evident, maar dat betekent niet dat fabrikanten niet hoeven te innoveren.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        2 augustus 2025 om 20:19

        Het ligt eraan he…als het alternatief negatief is, is stilstand beter.

        Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      2 augustus 2025 om 20:08

      Die wetgeving is altijd federaal geweest. California heeft echter op basis van de Clean Air Act de bevoegdheid om strengere uitstooteisen op te leggen dan de federale norm.

      Gezien fabrikanten doorgaans ontwerpen voor de strengste grote markt, bepaalt California in de praktijk vaak de uitstootnormen voor het hele land.

      Trump heeft in het verleden geprobeerd deze uitzondering van California in te trekken via de EPA, maar dat leidde tot jarenlange juridische procedures die de uitvoering aanzienlijk vertragen of zelfs blokkeren.

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      3 augustus 2025 om 04:51

      Hoop? Het wellicht machtigste land ter wereld dat klimaatverandering doodleuk ontkent. En de redenatie dat de milieuregels voor auto’s geen effect hebben omdat de totale uitstoot blijft stijgen is natuurlijk kolder. Rechtstreeks de Trump propaganda waar mensen die net echte cijfers komen gewoonweg worden ontslagen. Bizar dat er ook in Nederland mensen zijn die deze onzin voor zoete koek slikken. Dan heb je wel een groot bord voor de kop hoor

      Login om te reageren
      • M3 comp. zegt

        5 augustus 2025 om 07:40

        En wie zegt dat uw waarheid de juiste is en de andere waarheid onjuist is? Misschien ligt de echte waarheid in het midden. Iedereen probeert ZIJN waarheid te promoten. NIEMAND kan de klimaat verandering ontkennen, alleen wie of wat is hier DAADWERKELIJK verantwoordelijk voor? Wij mensen? De arrogantie alleen al dat wij mensen het klimaat kunnen beïnvloeden. Mochten we willen. Wij mensen bezetten ook geen 2% van het aardoppervlak en denken dat we God zijn. Dat we niet goed voor de aarde zijn, oké…. Maar dat wij aan de knoppen kunnen draaien? Gelukkig niet zeg, zou een zooitje worden toch?
        Dus pas een beetje op met rare beweringen als NIET wetenschapper. Net als ik 😉

        Login om te reageren
  4. rwdftw zegt

    2 augustus 2025 om 19:16

    Ik kan wel een voorspelling doen waar het heen gaat. Als eerste geeft de jongere generatie minder en minder om “leuke auto’s”. Kijk maar eens naar het aanbod cabrio’s en coupé’s. Modellen verdwijnen en krijgen geen opvolger. Auto’s worden alleen maar duurder en de jongere generatie heeft het geld niet voor een speeltje. Die auto die ze dan wel kunnen betalen moet vooral praktisch zijn.

    Daar we tegenwoordig geen maat meer kunnen houden moet de complete kinderkamer in de kofferbak kunnen. Ieder kind heeft ook een eigen schermpje voor entertainment, voldoende USB poorten en een bekerhouder nodig. Voorin wordt het ook meer luxe met meer en grotere schermen. Ik voorspel dat we over een jaar of 10 in het formaat Escalade van nu rijden, gewoon omdat kleiner niet meer voldoet.

    Dan quote ik even Sreten (M539 restaurations) die een nieuwe X5/X7 had gehuurd in de States en niet meer kon uitbrengen dan dat het “een appliance” was geworden. Auto’s zullen op een gegeven moment compleet zelfstandig rijdend gaan worden. Je zal ze kopen net zoals je nu een telefoon koopt.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      2 augustus 2025 om 19:24

      Ik zie dit ook wel gebeuren, maar met enkele mogelijke scenario’s waarom het anders kán worden.
      1. Het is vooral noodzaak waren jongeren ‘geen leuke auto’s willen’. Die willen ze denk ik wel, maar ze hebben al uit hun hoofd gezet dat het bereikbaar is. En dat is het ook meestal niet. Wonen is niet bereikbaar dus laat staan prio nummer twee; vervoer. We zijn in reële termen gewoon heel hard achteruitgegaan in welvaart.
      2. De jonge generaties zullen wel ouder worden met mogelijk financieel betere tijden en opgevolgd worden door generaties die op enig moment, ook weer in betere tijden opgroeien. Op moment dat (veel) mensen genoeg geld hebben en er de ruimte is, zal er ook weer vraag komen naar niet alleen individueel vervoer (publiek vervoer heeft nog nooit in de geschiedenis van de mens van harte gewerkt, want niemand wil het echt), maar ook “individueel” vervoer. Als alles dan eenheidsworst is qua motor en chassis, zie ik dit vooral voor me in de zin van bijzondere koetsen. Wellicht krijgen we een twee tijdperk van (confectie-)coachbuilding.

      Login om te reageren
  5. Lambrusco zegt

    2 augustus 2025 om 19:42

    Leuk artikel @Jaapiyo. Interessante materie, we zitten inderdaad in een periode van dynamiek (understatement). Ben benieuwd wat de komende jaren (‘25-‘35) gaat brengen inderdaad. Wie innoveert en blijft bestaan? Wie gooit de hakken in het zand en gaat ten onder? We shall see.

    Login om te reageren
  6. tsakkie zegt

    2 augustus 2025 om 19:47

    “parallel” en “parallellen”…
    Edit: aiii…verbale oorvijg op mijn oorlellen. Fixed.

    Login om te reageren
  7. kas_par zegt

    3 augustus 2025 om 04:55

    onzin. vind dit juist één van de meest interessante periodes qua ontwikkeling van de auto. Volop innovatie, qua zuinigheid, andere brandstoffen, en de intrede van steeds meer techniek die het autorijden voor altijd veranderd heeft. Enkel de conservatieve petrolheads die nog steeds een harde krijgen van veel lawaai en wier puberbrein geilt op doelloze knopjes en klokjes zitten te huilen in een hoekje. De rest van de wereld gaat gelukkig wel met de tijd mee. Met uitzondering van Amerika uiteraard, daar bewegen ze op alle vlakken hard terug naar de jaren 30-40 van de vorige eeuw.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      3 augustus 2025 om 10:41

      Enkel nog crossovers en het aantal leuke wagens door normale auto merken valt op tweehanden te tellen. Audi heeft geen coupes meer, Alfa Romeo wordt een suv merk,…

      Login om te reageren
  8. Wolflow zegt

    3 augustus 2025 om 09:58

    We zitten in EU pas aan begin van malaise. De grootste ellende moet nog komen wanneer nieuwe wetgeving in werking treedt

    Login om te reageren
  9. verdebosco zegt

    4 augustus 2025 om 07:14

    De producten van VAG (ID-serie voorop) en Stellantis (hondenhokken E-3008/5008, DS8, Grandland) zijn inderdaad absolute derivaten van deze malaise. Hun voorvader bijvoorbeeld zo’n Mustang uit de 80s. Verschrikkelijk. En succes ligt voor het oprapen. Zie wat Renault doet met de 5. Alles leuk. Mooie vorm, mooie materialen, irritant tech eruit (met 1 knop uit) en fijne tech (Google) erin. Keuzes maken.
    En de mooiste auto van de laatste 10 jaar, misschien wel 30 jaar, is nog steeds (toch?) in productie: de Giulia. En het zou mij niet veel moeite kosten om van een -redelijk lelijke- e-408 een mooie Alfa Romeo te maken. Maar het duurt maar en het duurt maar. Voor een nieuwe Giulia moeten we wachten tot 2028. Hopen we dan maar. Terwijl met de introductie van de huidige Giulia in 2016 een opvolger in 2023 had moeten verschijnen. Dat is ook die malaise.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North