• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wel betaald voor het parkeren en toch een boete krijgen. Hoe dan?

Auteur: RubenPriest, gepost 14 oktober 2025 om 10:59 – 8 Reacties

Netjes betalen voor parkeren en achteraf krijg je toch een boete op de mat.

Even snel de parkeerapp openen, kenteken invoeren, betalen en weer verder. Lekker makkelijk geregeld toch? Maar voor Kamiel Sips uit Breda liep dat anders. Hij dacht alles netjes geregeld te hebben via de parkeerfunctie van de Rabobank-app, maar kreeg enkele dagen later een naheffing van 53,70 euro. De app had namelijk de verkeerde parkeerzone geselecteerd. En Sips blijkt bepaald niet de enige met dit probleem. Daarover bericht RTL Nieuws.

Sips parkeerde zijn auto op het Chasséveld, vlak bij het Chassétheater in Breda. De Rabobank-app gebruikte de gps van zijn telefoon om automatisch de juiste parkeerzone te kiezen. Alleen ging dat mis: zijn auto stond precies op de grens tussen twee zones, en de app koos de goedkopere variant. Daardoor was er volgens de gemeente te weinig betaald.

Hoewel Sips kon aantonen dat hij wel degelijk had afgerekend, wees de gemeente Breda zijn bezwaar af. Volgens hun redenering was de verkeerde zone gekozen en dus was de betaling niet geldig. Het incassobureau Invoned, dat namens de gemeente optreedt, bevestigde dat de betaling was gedaan, maar hield vast aan de regels.

Voor Sips gaat het niet om het bedrag, maar om het principe. Hij voelt zich afgestraft voor een fout die hij niet heeft gemaakt. Na het delen van zijn verhaal kreeg hij een stortvloed aan reacties van mensen die vergelijkbare ervaringen hadden. Dat toont aan dat het probleem breder speelt: de techniek die het parkeren eenvoudiger moet maken, zorgt juist voor verwarring en frustratie.

De gemeente en het incassobureau geven aan dat zij de regels strikt moeten toepassen. Wie in een duurdere zone parkeert maar onbedoeld een goedkopere zone selecteert, heeft volgens de wet niet genoeg betaald.

Alleen als iemand per ongeluk méér heeft betaald dan nodig, wordt er coulant omgegaan. In alle andere gevallen volgt gewoon een naheffing, ook al is er geen kwade opzet in het spel. Zoals wel vaker met gemeentes kijken ze naar de regels en niet naar de menselijke maat. “Regels zijn regels meneer”. Je kent het wel.

Gemeenten reageren te makkelijk?

Jurist Nick Voorbach van verkeersboete.nl ziet dat anders. Hij behandelt jaarlijks honderden vergelijkbare zaken en vindt dat gemeenten niet zomaar hun handen kunnen aftrekken van fouten in parkeerapps. Als een gemeente het gebruik van betaalapps toestaat, neemt zij volgens hem ook een deel van de verantwoordelijkheid voor mogelijke technische fouten. Burgers moeten kunnen vertrouwen op de informatie die deze apps geven, zeker als zij te goeder trouw hebben betaald.

Die visie kan ook steun krijgen binnen de muren van de rechtbank. In september oordeelde de rechtbank Noord-Holland dat gemeenten medeverantwoordelijk kunnen worden gehouden voor fouten in parkeerapps.

In die zaak had een automobilist in Zandvoort parkeergeld betaald in de verkeerde gemeente, maar kreeg toch gelijk van de rechter. Volgens de uitspraak hoort de fout niet volledig voor rekening van de burger te komen als de app onjuiste informatie heeft verstrekt. Amen.

Het verhaal van Kamiel Sips laat zien dat zelfs een keurige betaling geen garantie is om boetevrij te blijven. Parkeerapps maken het leven gemakkelijker, maar niet foutloos. De enige manier om problemen te voorkomen is nog altijd ouderwets controleren of de juiste zone is geselecteerd.

Kortom, mocht je een dergelijk verhaal hebben dan kan het helpen om dit aan te vechten bij de rechter. Helaas is dat wel een juridisch gedoe en mocht je, bijvoorbeeld door niet genoeg bewijs, ongelijk krijgen heb je met veel meer kosten te maken dan een parkeerboete. Simpele burger versus de overheid, het blijft gedoe.

Foto: Bentley Mulsanne via @joosstra op Autoblog Spots

Ook interessant!

  • Let op: voor kerstversiering op je auto kun je gewoon een boete krijgen
  • De inwoners van dit dorp weigeren betaald parkeren
  • Parkeren voor SUV's
    Kort parkeren. Leuker kunnen we het niet maken. Wel duurder
  • Nog even en bijna 3 miljoen Nederlanders kunnen niet meer betaald parkeren

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, parkeren

Vorig bericht: « Gullwing met een dictatorgrille: Mercedes-Benz Vision Iconic
Volgend bericht: Video: Te hard rijdende Ferrari crasht hard »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    14 oktober 2025 om 12:01

    Ach, niet alleen Nederland kent dit probleem.
    Wonend in Zwitserland, hebben we vergelijkbare problemen. Zo heb je parkeerzones een beetje buiten de stad bij een populair bos of zo. Die worden dan later in het bestand gegooid en krijgen dan code 901.
    Zo was ik in gemeente X in de ochtend, geparkeerd en betaalt in zone 901.
    2 uur later was ik in een andere gemeente, 40km verder op. Weer parkeren, zone 901. Ik open de app, zone automatisch geselecteerd, betaald.
    Ik was niet veraf van mn auto en zie een bromsnor een boete uitschrijven naast mijn auto; bleek mijn app dus niet automatisch de nieuwe 901 te hebben geselecteerd, maar had de oude 901 nog.
    Gelukkig was het een schappelijke vent nadat ik mezelf de schuld gaf en excuses aanbood en hem om advies vroeg. Ik dom een aardig, jij slim. Werkt soms; dit keer ook. — maar dus niet bij alle gemeenten in NL.

    Login om te reageren
  2. quincy zegt

    14 oktober 2025 om 12:05

    Ouderwets de zone controleren? Ik zou willen zeggen ‘vanzelfsprekend de zone controleren’. Het is techniek en dat kan altijd (onbedoeld) mis gaan. Even snel de paal en het nummer controleren is zo gedaan en voorkomt de meeste issues.
    In geval van Sips misschien een twijfelgeval, want als hij de paal uit de andere zone ook kon zien was het alsnog mis gegaan. Maar met een papieren bonnetje was dat dan hetzelfde geweest, dus dat is geen verschil door de techniek. Dan blijft de starre houding van de gemeente over…

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 oktober 2025 om 13:36

      Helemaal mee eens hoor, daar niet van. Maar het op straat niet altijd even duidelijk waar de ene zone ophoudt en de andere begint. Ik sta ook altijd drie keer te checken of ik wel de juiste zone heb, maar om nou te zeggen dat dat altijd even simpel is…

      Als ik even mijn eigen straat neem: een singel (2x éénrichtingsverkeer met een brede sloot ertussen). De overkant van de weg is een andere parkeerzone met een totaal ander tarief. De dichtsbijzijnde parkeermeter voor mijn parkeerzone staat (letterlijk) 2 straten verderop, maar vanaf de voordeur kan ik de parkeermeter aan de overkant zien staan. Geen idee hoe vaak dat fout gaat, ik heb zelf uiteraard een vergunning. Maar het is vragen om problemen.

      Een gemeente die beweert dat ze regels strikt moeten (ja, móéten) toepassen, die snapt gewoon niets van z’n burgers. Dat gezegd hebbende, vermoed ik dat de uitbesteding aan commerciële partijen hieraan ten grondslag ligt. De contracten die daarvoor worden afgesloten laten meestal weinig toegeeflijkheid toe, tenzij er een rechter aan te pas is gekomen. Maar goed, daar komen we weer op het aloude adagium dat het opleggen van boetes en naheffingsaanslagen een publieke taak is, die naar mijn mening niet hoort te worden uitbesteed aan commerciële partijen.

      Login om te reageren
  3. melcon zegt

    14 oktober 2025 om 13:16

    “Alleen als iemand per ongeluk méér heeft betaald dan nodig, wordt er coulant omgegaan.”
    Oei, in gelijke gevallen (parkeren in verkeerde zone) niet gelijk behandeld. Dat gaat in tegen het gelijkheidsbeginsel (gelijke gevallen moeten gelijk behandeld worden). Dat alleen al is een mooie grond voor beroep, aanvullend op de jurisprudentie van Zandvoort.

    Login om te reageren
  4. petroldrinker zegt

    14 oktober 2025 om 15:18

    Tja, je kan ook gewoon naar een betaalautomaat lopen en betalen, weet je zeker dat het goed gaat… Je hebt vast al begrepen, ik gebruik GEEN parkeer app, hoef niet nog meer onzin apps op mn telefoon die mn data doorverkopen ondanks dat ik al genoeg betaal…

    Login om te reageren
  5. Huib zegt

    14 oktober 2025 om 17:47

    Mij is het zelfde overkomen in de gemeente Almere. Netjes betaald maar naheffing. In de ANWB-app (Yellowbrick) was betaald voor het parkeerterrein 100 meter op. Bezwaar loopt.

    Login om te reageren
  6. mjpamsterdam zegt

    14 oktober 2025 om 20:08

    Komt op mij over als een 1e-wereldprobleem. Dit was de serieuze opmerking. Nu mijn primaten-reactie : hebben jullie str*nd in de oogjes ? Of gewoon te lui om te controleren welke zone is geselecteerd voor op de startknop drukken van de parkeertransactie ? En daarna janken ! Bah !

    Login om te reageren
  7. ejpotter zegt

    14 oktober 2025 om 22:02

    Ik parkeer voornamelijk in garages en anders loop ik gewoon ff naar de meter. Vrouw heeft wel een app, gaat volgens mij ook gewoon goed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North