Welk merk verdient z’n “eigen” Singer?

Auteur: , 129 Reacties

Een toefje hersengymnastiek op de vrijdagavond.

Op een hele goede vrijdagavond nog wel, maar dat terzijde. Wat Singer met oudere Porsches doet, grenst aan perfectie. Als het al niet verder gaat dan dat. Uiteraard zal de purist er genoeg op af te dingen hebben, maar laten we wel wezen: puristen zijn eigenlijk gewoon bang voor elke vorm van vernieuwing en scheppen tegelijkertijd al te graag op over hoe dingen “in hun tijd” waren, terwijl niemand daarom vroeg. Het kan maar gezegd zijn.

Dat gezegd hebbende: welk merk zou wat jou betreft prima gedijen met een “eigen” Singer? Met andere woorden: een bedrijf dat dus niet heel nadrukkelijk z’n eigen stempel drukt op oude(re) beestjes, maar dat met zeer veel oog voor detail een klassieker moderniseert en sneller maakt zonder het karakter geweld aan te doen.

We zijn benieuwd! En de meer dan forse prijskaartjes die Singer aan z’n creaties hangt, vergeten we voor het gemak even.



129 reacties

Dat is niet zo moeilijk, Alfa Romeo! Ben heel benieuwd hoe Designed by Singer met zo’n auto zou omgaan.
@loopjes: Was ook mijn eerste idee, maar dat bestaat al alfaholics.
@phdg: kijk bijvoorbeeld even naar de 2016 ETCOTY. Komt een fijne brievenbus voorbij van slechts Ā£160K.
@loopjes:
Alfa heeft zijn eigen Singer al jaren. alfaholics heet die toko en die bouwen me een pareltjes.
@talladega: en @PHDG: ik was daar niet mee bekend. Even de website bezocht, ze bouwen prachtige kunstwerken. Maar zo’n verbouwde Porsche en Alfa later in mijn garage zou mij een gelukkig man maken.
@talladega: Wat is nu eigenlijk een een “toko”? Is dat Nederlands??
@loopjes: Aan motorisatie kunnen ze dan wat mij betreft niets veranderen, want ik vond de motoren om eerlijk te zijn vroeger veel interessanter. Geen enkel blok klinkt zo goed als een Alfa blok met Webers.
@vinox: volledig met je eens, maar door “echte” motorische tuning kun je slms net wat meer doen. Ander type nokkenas, grotere boring etc.
@loopjes: Feit, die dingen ben ik zeker van plan met de mijne! De M30B34 leent zich erg goed voor turbo/compressor tuning, maar ik wil het NA houden, dus ik ga ook die kant op :)
@vinox: maar voor echt grote stappen heb je een 24 kleppen kop nodig, miss een engine swap naar een s38 overwegen?
@vinox: bedoel je niet M30B35?
@bmwtouring: Die zat niet in de mijne, was voor de 635csi en nog een aantal andere: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M30 . Verschil zit em in de compressie (10:1 (34) en 9:1 (35).
@loopjes: precies!! De Giulia GTA
@loopjes: jaguar is eigenlijk een beter idee toch. Stel je eens een xk120 voor die op zon manier aangepakt zou worden šŸ˜
Volvo P1800, Lotus elan.
@zweed: beste Zweed wat dacht u van de Saab 900 Turbo?
@svenska_aeroplan_ab: drie duimpjes van mij!
Zij maken een oude Porsche onderhuids toch een nieuwe Porsche?
@henkhupelschoten: In principe wel. Ligt eraan welk pakket je neemt natuurlijk. Pakket van 180.000 dollar heeft nog redelijk veel “oude” Porsche onderdelen. Pakket van meer dan een half miljoen is een cocktail van verschillende Porsche modellen inclusief een Cosworth motor en zelfgemaakte koolstof panelen.
@henkhupelschoten: niet helemaal. Ze nemen een niet zo heel oude 911 (een 964) laten die er van buiten uitzien als een jaren 70 model. En dan komt de man met de wansmaak en die die begint de spatborden uit te kloppen, plaats een lelijke tankdop in het kofferdeksel en bekleed de motorruimte met leer.
@mashell: ik zou er geen nee tegen zeggen…
Alpine
Citroƫn!
Een jensen interceptor mogen ze van mij wel met moderne techniek maken
@z3coupe: Die is er al, was een tijdje geleden in Top Gear te zien. Gaaf ding, dat wel.
@z3coupe: bestaat al, met Corvette-blok šŸ˜‰
@scottishcarspotter2000: en er is er ook een met een viper blok :)
@scottishcarspotter2000:
Een Corvette blok in een Jensen Interceptor?? Daar hoort natuurlijk gewoon een Chrysler motor in. Een HEMI V8 of zoiets.. Net als dat je (zelfs in een replica) Cobra altijd een Ford motor legt.
@Original_Arnoud:

Hallo .. Niemand vroeg om jouw puristische betoog ..
@Original_Arnoud: hellcat…
Datsun
@papa: Oeeeh da’s een goeie, al wordt het eigenlijk al vaak door mensen “thuis” gedaan (RB25/26) erin, atmosferisch dan… Zo heerlijk.
@vinox: klopt. Zag pas een filmpje van (nakai san volgensmij) over zn 280z met een atmospherische RB26, was bij Jay Leno’s garage, gave show!
@wimbraber: Ja die zag ik ook! Ik ben subbed hoor, op Jay’s Garage! Da’s een van de weinige autoprogramma’s voor de echte autogeek ^_^
@papa: het enige goede antwoord!
Doe mij maar een gemoderniseerde Lancia stratos of fulvia
DeLorean
@ghost: goeie! Maar dat wordt dan wel met name een technische upgrade denk ik. Eindelijk het vermogen dat bij het uiterlijk past.
@dondeboer: zo dacht ik er dus ook over !!
Mini
Renault, oude 5 turbo met verbeterde techniek en looks, ik ga vast sparen.
BMW => E30 geen twijfel mogelijk
@cadrez: precies mijn gedachte. De e21 is ook een mooi slachtoffer.
BMW, nu het merk zelf hun eigen waarde ten grabbel gooien
@freeze: een RWD ombouw voor de toekomstige fwd een en tweereeks
Jaguar. Alhoewel… Dat doet Eagle natuurlijk al met hun fantastische creaties. Als ik het geld had…
Mercedes, een gesingerde 280SL of W108 lijkt me Ć©cht geweldig
@scottishcarspotter2000: Volgens mij is doet Brabus Classic dat al. Restauraties en restomods dacht ik.
@scottishcarspotter2000: Een W222 in een W108 bouwen met alle techniek van dien. De natte droom van henk! Overigens hebben de mannen van mechatronik ooit het 5.5 AMG blok in een w111 cabrio/coupe gestopt, zal es kijken of ik hem nog gevonden mrijgen
@henkhupelschoten: das n leuk project ja
Uiteraard de Maserati Biturbo! Prachtig indien Singer een betrouwbare en moderne auto weten te creƫren.
BMW E9
@tocae: ja! Met een S54 blok (uit de E46 M3) en handbak.
Honda en Datsun op Japans gebied. Een S800 en een 240Z. Dan ook Mazda trouwens. BMW mag ook wel. Leuke 2002tii met wat upgrades of zoiets. Alfa is er al met Alfaholics. Een Lotus Elan (de klassieke) met nieuwe techniek lijkt me ook briljant.
@stephane8200:
Een Elan restomod lijkt mij fantastisch, ben gelijk gaan googlen en stuitte hierop.
https://m.youtube.com/watch?v=UbMcV-LdHuw
Van wie anders dan opper perolhead Jay Leno.
@talladega: die had ik inderdaad ook al eens gezien. Ik ben geabonneerd op zijn kanaal. Supergaaf ding is dat. Zo heeft hij nog meer restomods volgens mij.
Een Mercedes SL300 met hedendaagse techniek zou ik wel willen hebben moest ik beschikken over een paar miljoen.
Austin Healey natuurlijk, een Sprite’je met wat meer pit of een zo’n lekker lichtvoetige 100/6. De basis is goed, maar er valt nog meer dan genoeg bij te schaven.
@motoragent:
Kan mij herinneren dat er op het Isle of White een bedrijf zat dat Sprites deed, weet niet of ze nog bestaan.
Die bouwde ze nieuw op met een Rover 1.4 16v K-series motor. Uitermate vermakelijke autootjes.
Lotus !!
Dacia. Die kunnen wel wat gemoderniseerd worden.
BMW, no doubt. En dan wel met de 2002 en de E9 om precies te zijn. Eindeloos mogelijkheden om dat tot een classy einde te brengen!
@vinox: Eens!
Ik wou eigenlijk Land Rover zeggen, maar de meeste liefhebbers updaten hun oude beestjes wel met eigen handen.
Een ander Brits merk opgooien dan maar: Mini. Ik denk dat dat echt fantastisch zou worden, niet snel maar o zo veel plezier.
@robert110: de lui van Mighty Car Mods hebben recent een supercharger op een classic Mini gezet maar om hen met Singer te vergelijken gaat wat te ver. Wel leuk gedaan.
De Ford Mustang, of eigenlijk iedere klassieke Muscle-car
@dutchcars1999: check Ringbrothers die maken mooie creaties
Mercedes! Een oude Sl met AMG power (de echte 6,2L zonder turbo’s) er in!
De Alfa 159 verdient het nog het meest…

Met een kuurtje bij Singer kan die nog jƔƔƔren mee
Classic mini en land rover
Wat singer doet doet RUF ook heel goed hoor, blijven voor het grootste deel van de auto’s af en geven gewoon wat meer peekaas (ook op de klassiekers)
@thefmanl: Ruf maakt hele foute dingen maar dat wat ze met klassiekers doen dat is toch wel echt een paar tandjes hoger dan wat Singer doet.
Ferrari 250 GTO. Sloop die oude troep er uit en gooit het op een onderstel van een F12 met xenon koplampen…
@Rick-dos: haha, doe dat dan wel met een replica.
Lancia en Alfa Romeo natuurlijk
Lancia delta HF integrale lijkt mij een goede kandidaat
@gecko75: Die kun je eigenlijk niet beter maken.
BMW Zou prachtig zijn!
Niets, geen enkel merk. Ik vind Singer en de 911 zon unieke product neerzetten. Dat zit hem in de herkenbaarheid en elegantie van de hele 911 reeks. Je zou het bij enkele modellen kunnen toepassen, zoals Jaguar en die e type remake. Maar niets zou bij Singer in de buurt komen of verdienen als je het mij vraagt. Een unieke ode aan de 911.
Bmw, een e24 met de 3.0 literĀ Twin Turbo uit de M3/4 lijkt me wel wat.
In ieder geval geen Italiaanse merken. Prima wat Alfaholics met Alfa doet, maar als een Singer aan de Italianen gaat zitten en ze te perfect maakt sterft daarmee ook de ziel van die auto’s.
Italiaanse auto’s zijn als goede vrienden of geliefden, ze geven je een hoop lol en geluk, maar doen je des te meer pijn als ze je in de steek laten. En als dat gebeurt is je enige uitweg dat met de mantel der liefde te bedekken. Daarom zijn er ook zoveel Alfa liefhebbers (of verliefden).
Citroƫn Ds!
Foute vrijdag
Auto’s als de Jensen Interceptor bijvoorbeeld. Of diverse Lotussen. Mooie MG’s of Healey’s. Ja, voornamelijk Engelse klassiekers, zou fantastisch zijn!
Lancia
E9, E30, E28, E21, E24.
Lamborghini. Een Miura buitenkant met een modern onderstel en motor, veel beter kan het niet worden.
Triumph TR6, TVR Trident en alles wat er aan Britse sportwagentjes rond reed in die tijd..
Een merk dat soort gelijke kwaliteit levert is natuurlijk Eagle met hun e-type. Het verschil met Singer is dat zij geen onderdelen van “moderne” e types kunnen halen. Het unieke van Singer is dat zij werken aan een (sportauto) model dat al decennia lang bestaat. Een van de weinig andere voorbeelden die je hiervan kan noemen zijn bijvoorbeeld de corvette en natuurlijk de mustang. Echter aan dit soort amerikanen wordt al genoeg geknutseld en zelden met de kwaliteit van een Singer.
De auto die van mij een set nieuw ondergoed aangemeten zou mogen krijgen dat is de Aston Martin DB5!
Bmws maar dan wel met de begin 2000 techniek. Denk aan 8 serie met V10, e28 en e24 met s54. E9 met s54, e3 met v12.
Of e3 met 50D blok
MG. Dan blijft het voor de verandering heel.
SAAB en Jaguar verdienen zo’n specialist.
Ik vind voor zoiets de Pontiac Trans-Am ook erg geschikt. Zeker een Bandit ombouwen zou ik erg gasf vinden. Er zijn wel een paar die dit al gedaan hebben geloof ik.
Golf 1, lijkt mij logisch!
Ik doe het zelf bij mijn VR6, duur grapje overigens. Maar een E21 en een E30 lenen zich uitstekend voor dit idee. Of een 190 2.5 Evo…..
de jaren 70 Fiats. zoals 128 3p , 131 . 130 en 130 coupe , 124 rallye spider.
etc. De 130 coupe vind ik tijdloos mooi
Lancia Stratos
Lancia Delta Hf Integrale
Audi Quattro
Een oude dikke 560 SEC met moderne AMG techniek. En een heel mooi interieur :)
Jammer dat zoiets de auto onbetaalbaar maakt….

Anders zou ik volgende auto’s voorstellen:

Citroƫn ds
Citroƫn cx
Citroƫn bx
Citroƫn 2cv
Renault R4
Renault R5

Modern turboblokje en een beetje extra veiligheid erin graag dan…
@tjorque: Nee, een DS met compacte V6 of boxer. Geen duffe viercilinders svp
@frederik: ik heb het aantal cilinders niet gespecificeerd… Een modern V6 of boxer turboblokje is prefect. Maar een straight six vind ik ook ok hoor…
@frederik: een ds op een onderstel van een C6.?
Jaguar.. Wel potentie en soms ook best sterke motoren maar veel oudere jaguars waren verre van perfect. Wel de juiste soort klanten, de juiste stijl en veel onderdelen te krijgen + best wel wat te verbeteren. =goud!
Retro spul is armoede.

Retro spul is gebrek aan fantasie

Retro spul is gebrek aan lef

Ik bedoel zo’n NEW Mini, ziet er toch echt niet uit, zet dat eens naast het origineel neer en u begrijpt wel waarom

Retro is drie keer nix, dan nog duizend keer liever een limoen kleurige C4 Cactus, da’s origineel en modern !

En de echte XJ6, of Citroƫn SM, Interceptor of ander icoon netjes (niet perfect) restaureren en mechanisch aanpassen aan deze tijd met een betere bedrading, remmen noem maar op.

http://aaserver11v.autodisk.nl/800/089250k.jpg
Doe dan gelijk de mooiste Ferrari ooit gemaakt. De 250gt Berlinetta Lusso
Lancia!
Lada, omdat het kan.
Ben het een met @pinut187.. Lancia .. een dikke motor in oude Fulvia en een over the top Intergrale EVO
@guido.kalwij:
Een Fulvia met een “dikke motor”??? Alsjeblieft zeg!

http://i.wheelsage.org/pictures/l/lancia/fulvia_sport/lancia_fulvia_sport_6.jpeg

Zagato styling. Met goede stoelen van Zagato, want die hadden daar verstand van. En met een V4 van Lancia. Een pietluttig 1.3tje in combinatie met voorwielaandrijving.

Perfect gewoon. Daar hoort absoluut geen “dikke motor” in….
Jaguar. Denk aan de e type
@benzboy: Bestaat al met de Eagle low drag speedster
Bmw 2002 of e28
Lancia
Maserati
BMW
Mercedes – Benz
Jaguar
Mini
Peugeot
Renault
Citroen
Autobianchi

Ik kan nog wel even door gaan.
Ferrari.s van de jaren ’70.
Mijn ultieme lijstje:

Ford Escort MK2 met een BDA blok, rolkooi Ɩhlins dempers en van lichtgewicht materialen

Mustang fastback ’69
Camaro SS ’69
Renault Alpine
Is 159 al genoemd?
Een shelby Cobra. Oh wacht…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).