• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Welke nieuwe luxe über-hatch kies jij?

Auteur: willeme, gepost 9 november 2020 om 15:02 – 53 Reacties

luxe über-hatch

Nu de nieuwe Golf R is, kijken we even naar de klasse van de luxe über-hatch van 2020.

Vorige week werden we verblijd met de komst van de nieuwe Volkswagen Golf R. Dit is een enorm belangrijke auto voor Volkswagen, petrolheads en andere mensen die van een robbertje stoeien houden. De Golf R bevindt zich in een zeer populaire klasse.

Het is een heel snelle én luxe hatchback. Voor Europeanen is het de perfecte auto die alles kan. De 911 Turbo onder de hatchbacks. Net als met de 911 heb je het nadeel dat je de standaard-versie veel te veel ziet, maar de kenner heeft door dat het om iets bijzonders gaat.

Daarbij is het vooral een handige auto die dankzij de vierwielaandrijving en diverse veiligheidssystemen onder de meeste omstandigheden snel en beheersbaar blijft. Vroeger was deze klasse nog vrij klein, nu is deze vijf competitief. We nemen de drie belangrijkste concurrenten met je door

Audi S3 Sportback quattro Edition One

luxe über-hatch

Als je de Volkswagen Golf benoemd, moet je natuurlijk ook kijken naar de luxe broer van de Golf R. Bij de vorige generatie was het heel erg lastig om de keuze te maken vanaf het scherm c.q. papier. Pas als je ze ze in het echt ziet en ‘voelt’, snap je waar het geld naartoe is gaan.

Premium blijft een verschrikkelijke term, maar het gaat wel degelijk op de voor de Audi S3. Dit is de nieuwste versie waarmee wij nog niet hebben gereden. Wel kan de AB-testcoureur@Wouter meedelen dat de Golf VIII, Golf VIII GTI en Audi A3 al aanzienlijk prettiger, sportiever en directer sturen dan voorheen.

De motor is een 2.0 TFSI met een maximum vermogen van 310 pk (bij 5.450 toeren) en een maximaal draaimoment van 400 Nm, dat al beschikbaar is vanaf 2.000 toeren. De Audi S3 heeft altijd een zeventraps S Tronic-transmissie met dubbele koppeling. Van 0-100 km/u sprinten duurt 4,8 tellen. Mocht je een S3 niet voldoende vinden, een RS3 met hemelse vijfcilinder is onderweg.

BMW M135i xDrive (F40)

luxe über-hatch

De meest discutabele auto in het lijstje is de BMW M135i xDrive. De BMW M135i volgt de andere auto’s in deze klasse met een overdwars geplaatste motor. Dit blokje is overigens behoorlijk potent. 306 pk bij 4.500 toeren is redelijk conform de klasse, maar het koppel van 450 Nm, dat bovendien al vanaf 1.750 klaar staat is best flink. Omdat de auto nu een andere layout heeft is de de bagageruimte aanzienlijk ruimer én toegankelijker.

De BMW M135i xDrive is ook de zwaarte in zijn klasse, maar alle auto’s zitten zo rond de 1.450-1.500 kg. Net als met de andere auto’s in dit lijstje moet je goed opletten met de opties. Als je een beetje vrolijk opties aanvinkt, komt er zo 10 tot 20 mille aan euro’s bij.

Dat is iets te gortig, alhoewel de vraagprijs van 59.220 euro. het meest gunstig is in deze klasse. Misschien niet zo leuk als zijn voorganger, maar in zijn klasse een uitstekende aanbieding. Zeker nu er bijvoorbeeld wat meer geld kon gaan naar triviale dingen als solide dempers, bijvoorbeeld.

Mercedes-AMG A35 4Matic (W177)

luxe über-hatch

Waarom we niet de A45 pakken? Simpel, die staat nog even wat hoger in de pikorde. Aangezien de Mercedes-AMG A35 met 64.942 euro al vrij prijzig is in vergelijking met zijn klassegenoten, lijkt ons dit de betere match. De A35 heeft namelijk exact evenveel veel vermogen als de BMW M135i (306 pk bij 5.800 toeren) en exact evenveel koppel als in de Audi S3 (400 Nm, maar dan vanaf 3.000 toeren).

De luxe über-hatch van Mercedes staat op een bodemplaat met een iets grotere wielbasis, alhoewel je dat niet meteen terugziet in de binnenruimte.

Wel heeft de A35 het meeste een ‘eigen’ interieur. De enorme schermen en barokke sijaelementen zijn typisch Mercedes anno 2020. Je moet er van houden. Je zou het niet verwachten, maar ook hier zien we een zeventraps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving middels een Haldex-koppeling. De Mercedes A35 knalt in 4,7 tellen naar de 100 km/u.

Volkswagen Golf R

luxe über-hatch

Dan de nieuwste deelnemer in de klasse van de luxe über-hatch. We hebben natuurlijk nog geen prijs, maar reken erop dat deze iets onder die van de Audi S3 komt te liggen. Daarmee lijkt de Golf R hele goede papieren te hebben. De motor is dezelfde als uit de Audi S3, maar hier levert de EA888-viercilinder 320 pk en 420 Nm. Net eventjes wat meer, waardoor deze ook net even wat sneller is dan de Audi S3: 4,7 tellen naar de 100 km/u.

  • luxe über-hatch

Als dat niet voldoende is, kun je kiezen voor het R-Performance pakket, met 19” wielen, Akrapoviç-uitlaat, enorme achtervleugel en nog wat opties. Het is duidelijk dat dit het topmodel is, terwijl Audi en Mercedes heel erg ‘inhouden’ met hun S3 en A35. Bij de A45 zijn er enorm veel hardware wijzigingen aan het onderstel, ophanging, remmen en dergelijke gedaan. Heel erg leuk is de Nurburgring-modus. In de meeste sportmodi wordt alles op zo hard mogelijk gezet.

  • luxe über-hatch
  • luxe über-hatch
  • luxe über-hatch
  • luxe über-hatch
  • luxe über-hatch

In tegenstelling tot wat James May beweert, zijn auto’s die goed presteren op de Nurburgring níet kneiterhard. Met de Nurburgring-modus op de Golf R heb je dus wel de snelle besturing, heftige gaspedaalrespons, maar niet de hardste veer-demper instelling. Eerlijk is eerlijk, deze modus is ook verkrijgbaar op de GTI Clubsport. Maar de Golf R heeft nóg een troef achter de hand: drift modus. Dat kan op geen enkele GTI.

Kortom, de deelnemers mogen bekend zijn. Welke van deze vier luxe über-hatches zou jij kiezen? En misschien nog wel belangrijker: waarom? Laat het antwoord weten, in de comments!

Ook interessant!

  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen
  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • BMW 128ti rijtest video: de betere Golf GTI?
  • BMW update M135i xDrive, moet nu nog beter rijden
    BMW update M135i xDrive, moet nu nog beter rijden

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, a-klasse, A35, amg, Audi, BMW, f40, golf, golf-r, Golf-VIII, kies-maar, lijstjes, m135i, Mercedes, quattro, s3, sportback, Vergelijkingen, Volkswagen, w177

Vorig bericht: « Koop een MAN waar een Smart in kan
Volgend bericht: Video – Lamborghini neemt duik in een plas water »

Lees Interacties

Reacties

  1. stationcar zegt

    9 november 2020 om 15:16

    Een Golfje als uberhatch?? Heb ik wat gemist?

    Login om te reageren
    • legion1349 zegt

      9 november 2020 om 17:17

      @stationcar: haha neehoor. Des kletskoek.

      Login om te reageren
  2. reactief zegt

    9 november 2020 om 15:21

    Ik zou twijfelen tussen de A-Klasse en de S3, beide wel in meest ingetogen uitvoering graag.
    Daarna de Golf, want mij iets te ordinair is.
    En als laatst, wat zeg ik, de enige die ik zou verkopen als ik hem kreeg, de BMW. Wat een lelijk ding is dat.

    Login om te reageren
  3. Friez zegt

    9 november 2020 om 15:23

    Ik heb zelf een S3 en een M135i mogen bezitten (vorig model). Het is gewoon eeuwig zonde, dat de 6-in-lijn is verdwenen uit de 1-serie. Dat geluid was gewoon geweldig en een dikke USP. De Audi was snel, maar weinig sensationeel en ik vermoed dat de nieuwe niet veel anders zal zijn. Misschien zelfs wel saaier door alle filters etc.

    In dat geval ga ik voor het onbekende, de A35!

    Login om te reageren
  4. kjellvdboo zegt

    9 november 2020 om 15:27

    Deze vraag was verdomd makkelijk geweest met de voorgangers van deze autos (al was er destijds geen A35). De M140i, puur vanwege dat heerlijke concept van een 6 in lijn en achterwiel aandrijving.
    Maar met deze vier is het een stuk lastiger, ik zou de keuze niet kunnen maken zonder proef te rijden.

    Login om te reageren
  5. gilettelubbers zegt

    9 november 2020 om 15:37

    Jammer dat die Golf dikkere randen om het scherm heeft dan m’n magnetron thuis?

    Login om te reageren
    • katoenboer zegt

      9 november 2020 om 19:54

      @gilettelubbers: want dat is waar je naar kijkt bij het uitzoeken van een auto. Ik vind het eeuwig zonde dat auto’s verkl**t worden. Ben zelf 18 jaar en mijn eerst auto wordt er een met echte analoge tellers voor mn neus.

      Login om te reageren
      • gilettelubbers zegt

        10 november 2020 om 08:21

        @katoenboer: dat is zeker iets waar ik over val wanneer ik meer dan 60k stuksla op een auto. Ik ben het met je eens dat auto’s goed verkloot worden. Dit komt vooral door de steeds strengere milieu-eisen en dat elk merk hierdoor lekker dynamisch wilt ogen.

        Login om te reageren
  6. The Stig NL zegt

    9 november 2020 om 15:49

    -edit: nutteloze bijdrage-
    OT: Sowieso de A35, die vind ik het mooiste en er zijn veel mogelijkheden om ‘m te personaliseren (al dan niet aftermarket). Maar dat laatste gaat eigenlijk niet op, want dit geldt voor alle vier de auto’s.

    Login om te reageren
  7. Bart_V zegt

    9 november 2020 om 15:50

    Yaris GR. Geen (zware) Duitser voor mij

    Login om te reageren
  8. rodrieck2007 zegt

    9 november 2020 om 15:51

    Ik zou de bmw of Mercedes kiezen

    Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    9 november 2020 om 16:00

    De Golf valt sowieso af voor mij. Vind het maar een lelijk ding. De S3 vind ik eigenlijk nog het mooist, maar Audi blinkt meestal niet uit in het bouwen van funauto’s. Blijven de Mercedes en de BMW over. Een proefritje tussen die twee zou het dan moeten uitwijzen.

    Login om te reageren
  10. pindakoning zegt

    9 november 2020 om 16:10

    Ondanks de nieuwkomers toch de Merc. De Audi een mooie 2e plaats

    Login om te reageren
  11. christian85 zegt

    9 november 2020 om 16:13

    Geen van allen, maarja ik heb ook geen heuptasje vol met doekoes

    Login om te reageren
  12. ghost zegt

    9 november 2020 om 16:13

    Als het een 4-cilinder moet zijn, dan zou vrije keuze mij een A45S verschaffen. Anders een RS3 met 5-pitter.

    Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    9 november 2020 om 16:16

    Civic Type R

    Login om te reageren
  14. viezefreddyw zegt

    9 november 2020 om 16:18

    Wat kosten die dingen? Vanaf 60 Ekkermannen denk ik? Dan een Renault Megane RS Trophy of Civic Type R om vervolgens rondjes te rijden om bovenstaande auto’s.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      9 november 2020 om 17:51

      @viezefreddyw: Hyundai I30 N

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        9 november 2020 om 18:00

        @lekkerlinksrijden: Ook een geinige optie inderdaad! Hou je nog een klapje geld over ook.

        Login om te reageren
  15. bernoulli zegt

    9 november 2020 om 16:19

    Hoort de Mini Sjon Cooper Works GP (306pk) er niet bij? Hele idee van Mini was toch dat het Premium was? Of is die te Mini?

    Verder zou ik niet kunnen kiezen zonder ermee gereden te hebben. Wel grappig om te zien dat bij de vorige A3 de Limousine de knappe van de twee was en bij de nieuwe juist de Sportback.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 november 2020 om 20:09

      Is die niet allang uitverkocht? Via de configurator van Mini kun je hem in ieder geval niet meer samenstellen en is enkel de Clubman nog leverbaar met 306pk

      Login om te reageren
  16. iphonistvongates zegt

    9 november 2020 om 16:26

    De 2022 Ford Focus RS500+ 4WD met Drift Mode en 4Wheel Steering

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 november 2020 om 20:11

      Je bedoelt die hele toffe focus die er helaas niet gaat komen? https://www.autoblog.nl/nieuws/teleurstelling-er-komt-geen-nieuwe-ford-focus-rs-149287

      Login om te reageren
  17. RAW zegt

    9 november 2020 om 16:46

    Voor mij is een Cupra Leon met 310 pk of een Civic Type R toch leuker. Natuurlijk deelt de Cupra veel van zijn dna met de Golf, maar is in mijn ogen toch iets specialer. De Civic is gewoon over-the-top en dat maakt het de echte hot hatch.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      9 november 2020 om 19:49

      PON gaat de Cupra Leon alleen leveren met de 245PK hybride aandrijflijn van de GTE. Met een 1,4tje. :(

      De 2.0TSI’s komt niet naar ons land.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        10 november 2020 om 10:00

        @bernoulli: Als hij wel bestaat is dat op zich niet zo’n probleem. Zou dit bij voorkeur sowieso uit Duitsland halen met zo’n 20k op de teller.

        Login om te reageren
  18. royaledeluxe zegt

    9 november 2020 om 16:54

    Doe maar die Hartman 135i van gisteren!!

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    9 november 2020 om 16:55

    Tja, een GTI Clubsport zou het toch voor mij zijn. En als je dan nog geld over hebt dan natuurlijk een RS3, maar die is nog niet leverbaar.

    Login om te reageren
  20. tmenges zegt

    9 november 2020 om 17:02

    Tussen deze zou ik de S3 kiezen , is de minst lelijke van de 3

    Login om te reageren
  21. ericd zegt

    9 november 2020 om 17:14

    Mercedes, hoewel overduidelijk niet de snelst-capabelste. Maar wel verreweg de lekkerste om te zien en als package. In de BMW rij je voor l.l. vinnik. Golf is a big snoozer, de Audi te aanstellerig qua outfit.

    Login om te reageren
  22. renskuhh zegt

    9 november 2020 om 17:19

    A35 graag

    Login om te reageren
  23. bfvo zegt

    9 november 2020 om 17:23

    Geen flauwe grap, maar is dat met de remmen van de RS3 al opgelost?

    Login om te reageren
  24. Ot92 zegt

    9 november 2020 om 17:31

    Doe mij de S3 maar, omdat de Rs3 er niet tussen staat.

    Als de B58 in de M135i lag, dan had ik die gekozen, maar helaas… Verder nooit een fan geweest van de Mercedes A-klasse. De nieuwe Golf 8 R oogt te braafjes, wel heeft ie drift modus waar je weinig aan zult hebben. lol

    Login om te reageren
  25. moveyourmind zegt

    9 november 2020 om 17:38

    Als ik het geld zou hebben zou ik voor dit geld liever een iets minder snelle auto uit een paar segmenten hoger hebben dan zo’n snelle hatchback. Bijvoorbeeld een Stinger V6 om eens wat te noemen.

    Login om te reageren
  26. dolledries zegt

    9 november 2020 om 17:57

    S3

    Login om te reageren
  27. rfocus zegt

    9 november 2020 om 18:02

    Bmw!

    Login om te reageren
  28. tge2 zegt

    9 november 2020 om 18:20

    Toyota Yaris GR. De ultieme hothach mét race genen.

    Login om te reageren
    • tge2 zegt

      9 november 2020 om 18:58

      @tge2: -rally genen-

      Login om te reageren
  29. mpgc zegt

    9 november 2020 om 18:34

    Ik zou gaan voor de M135i. Het uiterlijk van die auto begint mij steeds meer aan te spreken. Eigenlijk vind ik de 128ti nog interessanter. De Mercedes zal heel goed zijn maar mij persoonlijk spreekt de styling exterieur en interieur) mij minder aan.

    Login om te reageren
  30. allesmetturbo zegt

    9 november 2020 om 18:41

    Van de vorige generaties zou ik zeker voor de golf r kiezen. Deze reed veel speelser dan de S3. Dat opgeplakte schermpje uit de s3 was ook echt lelijk.

    Nu lijkt mij de amg het lekkerst rijden en het interieur is ook fraai. Maar de buitenkant blijft lelijk. Bmw is sws no go, afzichtelijk ding. Toch maar voor de S3, nu is het interieur wél heel fraai. Setje andere rubbers, banden, uitlaat en een kuurtje en je hebt een leuk bommetje.

    S3 it is.

    Login om te reageren
  31. petermb zegt

    9 november 2020 om 18:50

    Wat is de A45s dan MASTER t.o.v. de ‘ Standaard luxe über-hatch’

    Login om te reageren
  32. snowgasm zegt

    9 november 2020 om 18:56

    Mis mijn MK-4 Focus ST hier in het rijtje….. minder Pk maar meer fun!

    Login om te reageren
  33. christof zegt

    9 november 2020 om 20:20

    Ik neem altijd mijn megane RS trophy, weliswaar trager naar de 100 maar altijd sneller op een rondje francorchamps of Zolder…

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      10 november 2020 om 10:03

      @christof: Precies, daar heb je veel meer aan voor dagelijks gebruik.

      Login om te reageren
  34. Stefje zegt

    9 november 2020 om 20:42

    Waar zat die Nurburgring optie dan op de Clubsport? Heb die op de mijne met Dynamic Chassis Control nooit gezien.

    Login om te reageren
  35. mustang750supersnake zegt

    9 november 2020 om 21:06

    man wat zien die bmw en mercedes er belachelijk uit!

    Login om te reageren
  36. faalhaas zegt

    9 november 2020 om 21:15

    Dacia Sandero natuurlijk

    Login om te reageren
  37. sudbina zegt

    9 november 2020 om 22:25

    Dat ik het ooit zou durven zeggen, maar uit dit rijtje dan toch maar de Golf..

    Maar eigenlijk wil je voor dit geld gewoon een Cupra Ateca natuurlijk, crossover yo!

    Login om te reageren
  38. tjorque zegt

    9 november 2020 om 22:54

    Geen van allen.
    Geef me het budget van de goedkoopste maar en dan koop ik daarmee wel een EV en nog een leuke motor voor d’r bij…

    Login om te reageren
  39. rbngrt zegt

    9 november 2020 om 23:03

    Als BMW liefhebber (rijd op dit moment een M140i) zou ik toch uit dit rijtje voor de Mercedes gaan!

    Login om te reageren
  40. saxoke zegt

    10 november 2020 om 01:08

    Uit dit rijtje dan toch de Golf. In dit blauw. Sinds de R vind k t design ervan best te pruimen, de R kit staat t beestje verdomd goed.

    Login om te reageren
  41. Minderspotter zegt

    10 november 2020 om 07:28

    Ik zou zeggen gooi de oudere rs3 erbij

    Login om te reageren
  42. petroldrinker zegt

    10 november 2020 om 08:53

    Geen van allen, koop wel een dikke coupe vant geld, hatchbacks vind ik net niks

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North