• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wie haalt deze old school Ruf op in België?

Auteur: machielvdd, gepost 30 november 2023 om 16:58 – 5 Reacties

Wat is er nóg cooler dan een Porsche 911 Turbo? Een Ruf BTR!

Een legendarische auto willen de meeste mensen het liefst in originele staat hebben. Anders is het natuurlijk heiligschennis. Er zijn echter uitzonderingen. Een 930 Turbo die is aangepast door Ruf bijvoorbeeld. Daar wordt ‘ie alleen maar gaver van. En waardevoller.

Ruf’s zijn zonder uitzondering zeldzaam, dus er wordt er vrijwel nooit eentje aangeboden in de Benelux. Toch is er nu een exemplaar boven water gekomen in België. Het betreft een Ruf BTR uit 1981, op basis van de eerste Porsche 911 Turbo.

In hoeverre de Porsche als basis heeft gediend verschilt per auto. In sommige gevallen is de auto vanaf het chassis opgebouwd als Ruf BTR en heeft de auto ook een eigen chassisnummer. De BTR (Group B Turbo Ruf) was de eerste Ruf waarbij dat het geval was.

Er waren echter ook BTR’s die hun leven begonnen als normale 911 Turbo en later zijn omgebouwd. Dat is het geval bij deze auto. Dat kun je ook zien aan het bouwjaar: de Ruf BTR kwam pas in 1983, en dit exemplaar dateert uit 1981. Deze auto begon in 1989 zijn tweede leven als Ruf.

Ruf BTR
Ruf BTR
Ruf BTR
Ruf BTR

Ruf heeft de auto flink onderhanden genomen, te beginnen bij de motor. Die is opgeboord van 3,3 liter naar 3,4 liter. Daarmee steeg het vermogen van 300 pk naar 374 pk, ongekend veel voor een zescilinder uit die tijd. Met een top van 305 km/u was het een van de snelste auto’s van de jaren ’80 (al was de Yellowbird natuurlijk sneller).

Naast de motor kregen ook het onderstel en de remmen een upgrade. Aan de buitenkant zijn de aanpassingen vrij subtiel, maar de kenner ziet al gauw dat dit een Ruf is. De prachtige Speedline-velgen, de kleine spiegels en de vier uitlaten verraden dat dit geen doorsnee 911 Turbo is. Ook zijn de originele harmonicabumpers vervangen door de modernere CTR-bumpers.

Ruf BTR
Ruf BTR
Ruf BTR
Ruf BTR

Hoeveel Ruf BTR’s er in totaal gebouwd zijn is een mysterie, maar het is hoe dan ook een hele zeldzame verschijning. Dit is dus een buitenkansje, des te meer omdat de auto gewoon in België staat.

Deze Ruf is overigens weinig te zien geweest op de Belgische wegen, want de auto staat naar verluidt al jaren stil. Het grootste gedeelte van de 43.281 km die er op de teller staat is dus waarschijnlijk in de jaren ’80 afgelegd.

Mocht je interesse hebben: meebieden kan via Collecting Cars, tot en met dinsdag 19.16.

Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!

Ook interessant!

  • Gespot - Heerlijke old school BMW M6
  • Ruf CTR3 Evo is de krachtigste Ruf tot nu toe
    Ruf CTR3 Evo is de krachtigste Ruf tot nu toe
  • Dit heerlijke setje Ruf's gaat onder de hamer
  • Ruf Tribute
    Ruf Tribute brengt luchtgekoelde 911 weer terug

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 930, occasion, Porsche, ruf, tuning, turbo, veiling

Vorig bericht: « Elektrische M3 blijft gewoon M3 heten
Volgend bericht: Aankomende Grand Tour special wordt de allerlaatste »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    30 november 2023 om 17:38

    Ik gok dat de auto weer een complete renovatie nodig heeft, maar hij is wel tof.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      30 november 2023 om 18:47

      Ja, met zoveel jaren stil staan is er wss weinig liefde in gestoken. Wat doet een normale 930 aka Turbo tegenwoordig in goede staat?

      Login om te reageren
      • polpol33 zegt

        30 november 2023 om 22:17

        Begint bij 100k€ voor 3.3l. De paar eronder zijn troep.
        Rijdt top! Serieus snel en spannend als de turbo er in kickt.

        Login om te reageren
    • bietje zegt

      30 november 2023 om 20:45

      Ik heb wel een zwak voor de BTR maar de auto lijkt idd wel wat TLC nodig te hebben en dat niet periode-correcte Halfords-ish carbon stuur kan mij al helemaal niet bekoren. RUF of geen RUF. Achterklep moet ook weer even netjes afgehangen worden zo te zien.

      Maar oh my… wat zou ik ‘m graag hebben als dat kon. Daar dan inderdaad nog even het benodigde geld insteken wat nodig is om ‘m weer helemaal op te frissen incl engine-rebuild, dus reken op 70-100K euro. Echter op elferspot staan BTR’s niet voor minder dan 500K te koop. Documentatie lijkt er ook goed uit te zien, ben benieuwd wat hij op gaat brengen. Zou leuk zijn als er ook een certificaat van RUF zelf bij zit, wat vaak het geval is bij ‘officiele’ RUF-ombouw porsches

      Login om te reageren
  2. p993 zegt

    30 november 2023 om 20:39

    Heerlijk, die speedlinerts!
    Meteen herkenbaar als RUF

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North