• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Witte Huis zegt nee tegen plannen GM en Chrysler

Auteur: ricardo, gepost 30 maart 2009 om 13:14 – 25 Reacties

Geen Money

De reorganisatieplannen van GM en Chrysler zijn, volgens een werkgroep van het Witte Huis, afgekeurd omdat het geen levensvatbaarheid zou bevatten. In totaal had GM 30 miljard dollar(!) gevraagd aan nieuwe leningen om het bedrijf van de ondergang te redden. Omdat het gepresenteerde plan niet kan aantonen dat het bedrijf weer winstgevend zou kunnen worden gaat het feestje voorlopig niet door. De Amerikaanse overheid heeft nu een geldbedrag toegezegd dat genoeg moet zijn om de komende 60 dagen door te komen.

Eerder werd al bekend gemaakt dat Rick Wagoner niet langer voor GM zal werken. Nu de financierings plannen voor GM en Chrysler gecancelled zijn door het Witte Huis komt ook de staatssteun voor Opel in gevaar. Bondskanselier Angela Merkel zal morgen een bezoek brengen aan Opel HQ te Rüsselheim waar naar alle waarschijnlijkheid het slechte nieuws verteld zal worden. Extra zuur voor Opel is het feit dat het afgelopen kwartaal de beste verkoopcijfers zijn geboekt in 10 jaar. Ook de productie van de Opel Insignia draaide op volle toeren. Wellicht kan Opel nu wel zelfstandig verdergaan aangezien daar al eerder plannen voor waren. Daimler en PSA hebben al aangegeven dat ze niets zien in een overname van Opel.

De toekomst van GM staat nu meer dan ooit op losse schroeven. Obama zal vandaag met een plan komen voor de auto-industrie en daaruit zal blijken hoe het verder moet met oa GM en Chrysler. Aangezien GM slechts geld krijgt voor 60 dagen is het goed mogelijk dat er een chapter 11 komt voor General Motors. (bron: z24.nl)

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Chrysler, GM, Opel

Vorig bericht: « Ons wagenpark is grijs!
Volgend bericht: Video: Nissan GT-R SpecV leeft zich uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    30 maart 2009 om 13:17

    only in America ..

    dat zou bij NedCar nooit gebeuren ..

    Login om te reageren
  2. Robbert zegt

    30 maart 2009 om 13:19

    Goede zet.

    Gewoon een artikel 11 aanvragen, alles netjes afwikkelen. Vervolgens met een nieuwe structuur en op kleinere schaal doorstarten en alles weer vanaf de grond af opbouwen.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    30 maart 2009 om 13:20

    De Generaal is Terminaal ——> euthenasie is het beste

    Login om te reageren
  4. Laue zegt

    30 maart 2009 om 13:31

    en s.v.p even saab+Opel+Chevrolet als één bedrijf verder laten gaan.

    luxemerk + Jan modaal merk + Budget merk
    net als audi+VW+skoka

    Login om te reageren
  5. Laue zegt

    30 maart 2009 om 13:32

    skoda*

    Login om te reageren
  6. RA999 zegt

    30 maart 2009 om 13:40

    @Robert
    Euthanasie is al niet eens meer nodig, gewoon de beademing eraf halen. Dat is eigenlijk ook wat er nu gebeurt…

    Login om te reageren
  7. Laus zegt

    30 maart 2009 om 13:52

    Ze moeten gewoon eerst failliet. Op geen enkele manier is het anders nog levensvatbaar. Teveel kosten aan pesioenregeleningen en andere ‘belangrijke’ zaken.

    Login om te reageren
  8. Laurens zegt

    30 maart 2009 om 13:58

    RESPECT voor een voormalige arbeiderspartij :mrgreen:

    Den Uyl, hij bestaat nog.

    Login om te reageren
  9. Rocket Dog zegt

    30 maart 2009 om 13:59

    Wat? Chapter 11?

    En dan zeker niet meer van die leuke Hummertjes maken?

    En die deden het net zo leuk in Laren en op de PC Hoofd.

    Login om te reageren
  10. Robert zegt

    30 maart 2009 om 14:01

    @RA999

    Inderdaad, gewoon de beademing eraf.
    Koopt Ross Brawn de boedel van Opel op en maakt het wel een suc6 zonder het blok GM aan het been.

    Login om te reageren
  11. Jordi zegt

    30 maart 2009 om 14:03

    Zou toch verschrikkelijk zijn als GM failliet ging?

    Login om te reageren
  12. David zegt

    30 maart 2009 om 14:13

    Toch weer, zeer kostbaar, uitstel van executie…

    Straks is er al zoveel geld ingepompt en gaat het alsnog failliet.

    Login om te reageren
  13. Gnermo zegt

    30 maart 2009 om 14:14

    @Robert: Opel in de Formule 1? Hehehehehe

    Login om te reageren
  14. KoFFiE zegt

    30 maart 2009 om 14:27

    En wat heeft dat tot gevolg voor de Chrysler Fiat deal?

    Login om te reageren
  15. Wesley zegt

    30 maart 2009 om 14:45

    Zo’n Chapter 11 is idd het beste. Dit betekent trouwens niet een geheel faillisement. Anders zou wel een Chapter 7 worden aangevraagd. Bij 11 verkoopt het bedrijf al haar activa en verdeeld de opbrengsten daarvan over haar crediteurs. Wat er overblijft gaat weer terug naar de eigenaren van het bedrijf. Ook blijft bij deze regeling de debiteur het bedrijf onder toezicht leiden. Dan vindt er een reorganisatie plaats en kan het bedrijf een doorstart maken. GM staat er trouwens slechter voor dan Chrysler, alleen maar omdat Chrysler een stuk kleiner is. Voor ons zal er echter waarschijnlijk niet zoveel veranderen. GM houdt de kernmerken (Chevrolet, Cadillac, GMC – resp. Gewoon/Sport, Luxury en Commercial) en stoot de niet rendabele (voor de thuismarkt) merken af. Europese fabrieken zijn bijvoorbeeld veel te duur. Bij Chrysler zou een reorganisatie vooral gevolgen hebben voor het personeel en het dealer-netwerk.

    Login om te reageren
  16. JPM zegt

    30 maart 2009 om 14:49

    @ lincoln

    Echt heel sterke vergelijking…

    Login om te reageren
  17. cardesigner@USA zegt

    30 maart 2009 om 15:03

    Msschien een doorstart maken

    Login om te reageren
  18. T-Bird zegt

    30 maart 2009 om 15:06

    Wesley is goed in google gebruiken zeg! Pluim voor jou =P

    Login om te reageren
  19. Wesley zegt

    30 maart 2009 om 15:10

    In tegenstelling tot jou blijkbaar, heb ik geen google nodig om te weten wat een Chapter 11 inhoudt en dat het anders is dan een Chapter 7 wat iedereen hier verwacht. Gewoon een beetje het wereldnieuws in de gaten houden. Moet je ook eens proberen, is goed voor je.

    Login om te reageren
  20. timberleek zegt

    30 maart 2009 om 15:29

    en voorlopig hoor je van ford nog steeds weinig. (over problemen hè)

    gm is wel wat groter (denk ik), maar dan nog

    Login om te reageren
  21. Roger zegt

    30 maart 2009 om 15:46

    @KoFFie:
    Die deal moet wel doorgaan, anders Chrysler ook verleden tijd:
    http://www.beurs.nl/nieuws/artikel.php?id=288174&taal=US

    Login om te reageren
  22. WieAndersDasAuto zegt

    30 maart 2009 om 17:18

    Het einde nadert voor GM. Maar dankzij chapter 11 zouden ze zicht kunnen reorganiseren. Dat hadden ze veel eerder moeten doen. Want Amerika stak het geld in een zinkend schip.

    Login om te reageren
  23. Benz.. zegt

    30 maart 2009 om 18:25

    Goh, nog steeds niet failliet?!

    Login om te reageren
  24. Peter Hoekstra zegt

    30 maart 2009 om 19:07

    Opel moet gewoon van GM af zijn, GM sleurt Opel mee de problemen in !!!!

    Login om te reageren
  25. WieAndersDasAuto zegt

    30 maart 2009 om 19:11

    @ Peter Hoekstra

    Werk je toevallig bij Peters Hout? Als het zo is dan ben je een bekende van me ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North