
De navigatie met het oosterse deel van het Midden-Oosten in het midden duidt aan waar deze auto geliefd is.
Wat is té groot? Daarvoor moet je een goed wereldbeeld hebben. Hier in Nederland is bijvoorbeeld een Volkswagen Tiguan Allspace al zo’n auto die vrij groot is, je wil hem alleen vanwege je enthousiaste manier van voortplanten. Alles wat daarboven zit is grotendeels een statement, niemand heeft op ’s lands wegen echt zo’n grote auto nodig.
Oké, nodig is wat dat betreft een lastige term. Een terreinwagen van bijna vijf meter met als kleinste motor een 4.0 liter V6 is ook niet nodig. Ook niet in een high-tech woestijnstad, zoals Dubai, waar de Nissan Patrol het goed doet. De enorme terreinbeul van Nissan is daar afwisselend met de Toyota Land Cruiser (de letterlijke tegenhanger van de Patrol) al sinds jaren de best verkochte auto. En dan wordt er niet voor 195.000 dirham (zo’n 48.200 euro) afgedongen op de V6-versie. Nee, de V8 Platinum met een 5.6 liter achtpitter is degene die je op elke straathoek van de Arabische- en Midden-Oosterse landen ziet staan. Daar blijkt dat de Patrol al sinds 2010 op de markt is: een stokoud en veel te groot blok wat een redelijke 400 pk (of optioneel 428 pk in de Nismo-versie) op de weg zet. Je zou zeggen dat zo’n motor in de huidige tijd écht niet meer kan en dat Nissan pronto een kleine doch krachtige V6 in die Patrol moet lepelen. Helemaal nu die oude versie al tien jaar in productie is: het is tijd voor iets nieuws.
Daar is Nissan het niet mee eens. Sterker nog: de veranderingen voor de nieuwe Patrol (modeljaar 2020) zijn zeer subtiel. Toch kun je duidelijk zien dat je met een nieuwe Patrol te maken hebt, omdat ze op het gebied van uiterlijk wel het één en ander hebben aangepakt. Zo prijken op de voorkant nu twee grote LED-schijnwerpers met een nieuwe signatuur in de vorm van de tweedelige dagrijverlichting. Ook de Nissan ‘V-grille’ is in het design verwerkt. De Patrol mag dan het vlaggenschip van Nissan zijn, dat designaspect heeft de auto tot nu toe moeten overslaan. Aan de achterzijde zijn alleen de lampen gewijzigd, nu ook met de Nissan-‘boemerangvorm’ zoals bekend van de Qashqai en nieuwe Juke, bijvoorbeeld. Leuk, Nissan, maar volgens mij is de term ‘boomerang-achterlichten’ al opgeëist door een ander merk…
In het interieur kun je bij de Patrol het duidelijkst zien dat het een oud mannetje is. Een piepklein infotainmentscherm en de rest van de middenconsole wordt opgeslokt door oubollig uitziende knoppen. Dat is veranderd: de knoppenbrij wordt grotendeels vervangen door een nieuw touchscreen, uiteraard met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Niet alle knoppen zijn vervangen, de airco en stoelverwarming bedien je nog wel steeds met fysieke knoppen. Voor veel mensen is dat nog steeds de uitkomst. Helemaal aangezien de marketingafdeling vaak kan scoren met kreten als: “dan kun je de belangrijkste functies bedienen met handschoenen aan, want stoere werklui dragen handschoenen!”
Normaliter moet je dat soort ‘stoere’ praat even met een korrel zand zout nemen, maar bij de Patrol is het min of meer terecht. De auto kan daadwerkelijk zijn mannetje staan in ruig terrein en brengt je daarna comfortabel weer thuis. De Patrol is daarom wellicht niet eens een SUV meer, eerder een échte terreinwagen. Want in het Midden-Oosten is er genoeg zand om te doorkruisen en in de andere afzetmarkten van de Nissan Patrol, veel Afrikaanse landen, Australië en India zijn de omstandigheden soms zo slecht dat terreinbeulen je enige uitkomst zijn. Dat brengt ons op het laatste punt: in Europa hoef je geen Patrol te verwachten. In de VS wel, alleen heet hij daar Armada. In het Midden-Oosten staat de Patrol deze maand al bij de dealer.
Zo hé, strak ding zeg! Doe mij die maar
Vet! Jammer dat hij niet in de EU leverbaar is, maar ja, wij willen hier allemaal het beste jongetje van de klas zijn, ten koste van alles….
@mp014: Dat is niet helemaal waar…. In Europa is 90% van de wegen verhard en 10% onverhard. In de rest van de wereld is dat andersom.
@slowland: heeft er niks mee te maken, 90% vd mensen in uae etc komt ook niet op onverhard…
@slowland: volgens mij heb jij een verkeerd beeld van de wereld.
@mp014: heeft er niks mee te maken.
@mp014: zolang we 80% van onze spullen met vrachtwagens over de weg vervoeren zijn we verre van het beste jongetje in de klas.
Dit is toch gewoon een Infiniti met een ander frontje? Hoe heet dat ding ook weer, QX56 ofzo? Enorm ding, erg lelijk. Ziet die Patrol er beter uit.
@e34m5touring: juist omgekeerd ;) De Infiniti QX80 is juist een luxere Patrol
Juist geweldig dat interieur! Ik hou wel van dit soort old-school dashboards, en het perfect bij een terreinbeul als de Patrol.
De voorkant vind ik wel een beetje jammer…
Jammer dat Landrover voor de nieuwe Defender ook niet zo’n soort stoere voorkant heeft ontworpen. Zo hoort een terreinauto eruit te zien!
Tja niet overal lopen ze de hele dag te zeiken over het milieu en autorijden, en dan kan dat gewoon.
Wel jammer dat ze de oude TB 6 in lijn motoren niet meer hebben.
Interieur is juist prachtig. Nog meer schermen zijn nergens voor nodig. Dit is goed zo.
Ik vind hem eerlijk gezegd nogal Chinees ogen….. De gemiddelde arabier is er overigens gek op. Dikke compressor er op, en blazen door de woestijn.