• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Woningnood? Toyota bouwt zijn eigen stad waar jij kunt wonen

Auteur: Bas Leesberg, gepost 7 januari 2025 om 09:11 – 8 Reacties

Het Japanse merk gaat naast auto’s ook een eigen stad bouwen.

Dat Toyota een behoorlijk divers merk is, wisten we al. De autogigant bouwt toffe sportauto’s zoals de Supra, zuinige helden in de vorm van de Prius en richt zich op verschillende brandstoffen. Maar de volgende stap van Toyota hadden we niet zien aankomen. Toyota gaat een eigen stad bouwen genaamd Woven City en sluit er 2.000 onderzoekers op. Krijg jij er ook Big Brother/Gouden Kooi-achtige vibes bij? Waar blijft Ruud om Akio Toyoda eens lekker in zijn armen te sluiten?

Toyoda sprak al eens eerder over de denkbeeldige stad genaamd Woven City, maar vanaf nu is de stad niet meer denkbeeldig. ”Ik ben blij om aan te kondigen dat we officieel zijn begonnen met de eerste fase van onze Woven City-campus. Dit jaar zullen de inwoners beginnen met intrekken. Zo brengen we Woven City langzaam tot leven”, zegt Toyoda tijdens zijn presentatie op de techbeurs CES.

Het plaatstje ligt aan de voet van Mount Fuji. Er moeten 2.000 mensen gaan wonen. Toyoda vervolgt: ”Woven City is meer dan een plek om te wonen, werken en spelen. Woven City is een plek waar mensen nieuwe producten en ideeën kunnen uitvinden en ontwikkelen. Het is een levend laboratorium waar inwoners bereidwillige deelnemers zijn. Dit biedt uitvinders de mogelijkheid om hun ideeën vrijuit uit te testen in een veilige, echte setting.”

Het doel van Toyota-stad

In Woven City moeten Toyota-werknemers en hun families, gepensioneerden, verkooplui, academici; kortom, iedereen in de maatschappij moet vertegenwoordigd zijn in Woven City. Af en toe komen er dan wat onderzoekers langs die wat testjes uitvoeren. ”Het is een plaats waar we mensen van over de hele wereld ons kunnen helpen in de zoektocht naar hoe we ons leven in de toekomst kunnen verbeteren.” Uiteindelijk is de missie om technieken te ontwikkelen die het leven van de mens prettiger maakt dat verder gaat dan mobiliteit.

Uiteindelijk moet Woven City dus een stad van de toekomst worden. Milieuvriendelijke mobiliteit staat daarbij hoog in het vaandel. ”We zien Woven City als een testcircuit voor mobiliteit waar we verschillende oplossingen kunnen ontwikkelen. Van persoonlijke voertuigen zoals een roelstoelraceauto want iedereen moet snel kunnen gaan! Tot drones die je veilig naar huis begeleiden”, zegt Toyoda.

Ook vliegende en zelfrijdende auto’s horen in dit toekomstbeeld, al was Toyoda zelf in eerste instantie geen fan van autonome mobiliteit. Hij zegt: ”Tussen jou en mij, als Toyota-coureur vond ik zelfrijdende auto’s een beetje, je weet wel, saai. Totdat ons team me twee Toyota-raceauto’s liet zien die autonoom driften.”

Toyota gaat er geen geld mee verdienen

Zo’n zelfondernemende stad met de laatste technologieën kan wel wat kosten. Volgens Toyota is het dan ook niet het idee om er geld mee te verdienen. Sterker nog, bedrijven met goede ideeën kunnen de plannen droppen bij Toyota. De beste ideeën worden eruit gepikt en krijgen een plek in Woven City. De kosten worden allemaal gedekt door Toyota.

In een video toont Toyota de eerste beelden van Woven City. In de herfst van dit jaar moet de stad helemaal operationeel zijn. Ik ben benieuwd wie er als eerste wordt weggestemd of hoe werkte dat ook alweer?

Ook interessant!

  • Vet: Toyota bouwt een dikke GR Supra met V8
  • Toyota Supra nu met minimaal zes cilinders!
  • Wat betekent het einde van de BMW Z4 voor de Toyota Supra?
  • Manhart sorteert voor op topmodel Supra
    Manhart sorteert voor op topmodel Supra

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

ces-2025, Toyota

Vorig bericht: « Sony verkoopt zijn eerste elektrische auto: dit is de prijs
Volgend bericht: Volvo verkoopt nog steeds veel meer plofmotoren dan EV’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    7 januari 2025 om 09:53

    Grappig hoe die utopische steden altijd zonder auto’s zijn, zelfs als ze door een autofabrikant gefinancierd zijn. Op basis van de video lijkt me dit overigens meer een wijkje, deden de industriëlen vroeger ook al, arbeiderswoningen bouwen, als de vrije markt het niet voor je oplost moet je het zelf doen.

    Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      7 januari 2025 om 10:47

      Toyota levert mobiliteitsystemen in de toekomst en Wovencity is samen met de architect Bjarke Ingels van BIG opgezet als concrete visie hierop, klimaatneutraal ook. Toyota is veel en veel meer dan alleen auto’s….. .

      big.dk/projects/toyota-woven-city , geweldige archtect, heb twee boeken van hem, maakt echt fantastische gebouwen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 januari 2025 om 11:44

        Top architect, dat zeker (k*t website, dat ook). Toyota is zo verschrikkelijk vooral auto’s dat ze andere inkomensbronnen niet eens vermelden in hun cijfers: https://global.toyota/en/ir/finance/

        Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    7 januari 2025 om 11:01

    Ik vind Toyota rijders op de linkerbaan al irritant, laat staan dat ik ze als buren zou hebben. Dus nee, liever niet. Tenzij er een speciale wijk komt voor 2JZ en 1GZ-FE bezitters. Dat zal met dat groene imago waarschijnlijk utopisch worden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 januari 2025 om 14:04

      Toyota rijders lijkt me niet de mensen die luide feestjes houden, hun afval op straat dumpen, drugs gebruiken, etc. Misschien zijn het juist wel de ideale buren.

      Login om te reageren
  3. ericc zegt

    7 januari 2025 om 11:19

    Nu hopen dat BMW hetzelfde doet met M-town!!!!

    Login om te reageren
  4. Hubert zegt

    7 januari 2025 om 13:13

    Dit is al minstens 20 jaar in Korea.
    Kilometers lang rij je langs de appartementen gebouwen met heel groot logo van Hyundai of Daewoo erop.
    Compleet met parken er omheen aangelegd voor de bewoners.

    Login om te reageren
  5. cossiekiller zegt

    10 januari 2025 om 12:22

    Als ik er ga wonen, wil ik wel autonoom naar huis gedrift worden in een Corolla AE86

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North