
Dat komt wel binnen, we hebben het tenslotte wel over de Golf…
De productie van de Golf is inderdaad tijdelijk stilgelegd. Maar om een andere reden dat de merken van bijvoorbeeld Stellantis dat doen. Daar wil niemand ze hebben, bij de Golf speelt er iets heel anders.
Volkswagen heeft de productie van de Golf namelijk tijdelijk stilgelegd vanwege aanhoudende problemen met de toelevering van halfgeleiders. Precies, een gevolg van DEZE oorzaak inderdaad.
De fabriek in Wolfsburg, waar het model wordt gebouwd, kampt al langer met leveringsproblemen. Volgens het bedrijf is de stopzetting van korte duur en heeft deze geen invloed op de langetermijnplannen voor de Golf.
Het is niet de eerste keer dat een automerk zijn productie moet onderbreken vanwege deze reden. Verschillende fabrikanten, waaronder Toyota, Ford en BMW, hebben de afgelopen jaren vergelijkbare maatregelen genomen door tekorten aan chips en onderdelen. Toch valt de beslissing bij Volkswagen extra op, omdat de Golf al ruim vijftig jaar onafgebroken in productie is en een van de belangrijkste modellen voor het merk blijft.
De productie van de Golf ligt even stil
De tijdelijke productiestop geldt alleen voor bepaalde uitvoeringen van de Golf. De elektrische ID-modellen, die in dezelfde fabriek worden gebouwd, blijven wel in productie. Volkswagen benadrukt dat de Golf niet verdwijnt uit het aanbod en dat er geen sprake is van een definitieve stopzetting.
De chiptekorten hebben nog altijd invloed op de wereldwijde auto-industrie, al is de situatie sinds 2023 geleidelijk verbeterd. Door de hoge vraag naar elektronica in andere sectoren blijft de levering echter onvoorspelbaar.
De verwachting is dat de productie in de komende weken weer wordt hervat zodra de aanvoer stabiliseert. Tot die tijd wordt een deel van het personeel tijdelijk op andere plekken ingezet of met verlof gestuurd.
Volkswagen werkt ondertussen verder aan de volgende generatie Golf, die volgens planning in 2028 moet verschijnen als volledig elektrische opvolger van het huidige model.
Hopen dat die wel gewoon zonder onderbrekingen gebouwd kan worden. Maar dat zal vast wel.





Wat is het probleem? Er zijn er al zóveel van gebouwd, tijd voor wat nieuws.
Ach, dat is alleen een probleem voor het kuddedier, het inviduele zoogdier mens zal kiezen voor een ander merk dan iets uit Duitsland
Bedrijf is bijna failliet , en terecht , hoe lang kan je deze rommel nog produceren
Gisteren nog fabriekstour gehad in Wolfsburg volop golf productie ID. modellen worden er (nog) niet gemaakt. Productielijn nieuwe ID.3 in aanbouw. @redactie even goed je bronnen checken voordat je gaat schrijven
Elektrische golf: laat maar hangen.
Bepaalde uitvoeringen van de Golf met daarin een onderdeel dat een toeleverancier niet kan leveren liggen eventjes stil. Het drama zit bij die toeleverancier!
Na de componentencrisis zou je denken dat grote merken wel iets geleerd hebben. Bar weinig blijkbaar. Dit zijn nu bedrijven met de beste kwaliteitssystemen. Welke risico’s hebben ze gemist en onderschat. Voorraden aanleggen, voorkomen single source. Noem maar op. Het is niet voor elkaar. Nu is het een Chinees, straks een storm. Daarop moet je voorbereid zijn.
met dank aan Tweakers
‘Volkswagen legt productie Golf volgende week stil door tekort Nexperia-chips’
Volkswagen zit naar verluidt in de problemen door een naderend tekort aan chips van Nexperia, melden verschillende Duitse media. Daardoor zou het bedrijf de productie van de Golf in Wolfsburg volgende week stilleggen.
Volgens de Duitse krant Bild zal Volkswagen de productie van de Golf komende woensdag stilzetten. Daarna zou ook een productiestop van andere modellen volgen. In de fabriek in Wolfsburg worden naast de Golf ook onder meer de Tiguan, Touran en Tayron geproduceerd. Als de situatie niet verbetert, dreigt volgens Bild ook een productiestop in andere fabrieken, waaronder die in Hannover, Emden en Zwickau.
Der Spiegel schrijft dat er tot donderdag nog genoeg chips zijn, maar dat uiterlijk de week erna concernbreed productie-uitvallen dreigen. Volgens de Frankfurter Allgemeine en Bild voert Volkswagen ook gesprekken met uitzendbureaus over arbeidstijdverkorting.
Tegenover de NOS zegt een bron binnen het Duitse ministerie van Economische Zaken dat er vanavond crisisoverleg zou plaatsvinden tussen de Duitse overheid en de auto-industrie. Het is niet duidelijk wat er precies zal worden besproken tijdens dat overleg.
Het Nederlandse ministerie van Economische Zaken nam eind september het beheer bij Nexperia volledig over. De Chinese eigenaar van het bedrijf werd daarbij opzijgezet. Het ministerie verklaarde dat de ingreep nodig was om te ‘voorkomen dat de goederen die Nexperia maakt (eindproducten, halfproducten) niet beschikbaar zouden zijn in een noodsituatie’.
De Chinese overheid voerde als reactie op de ingreep een volledig exportverbod op in China geproduceerde Nexperia-chips in. Dinsdag meldde het ministerie van Economische Zaken dat Karremans en de Chinese minister van Handel Wang Wentao met elkaar hadden gesproken om ’tot een oplossing te komen die in het belang is van Nexperia, de Europese economie en de Chinese economie’. Dat heeft nog niet tot concrete oplossingen geleid.
Door Imre Himmelbauer
Redacteur
Feedback
22-10-2025 • 20:05
179
Submitter: Webgnome
Lees meer