• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wordt dit de goedkoopste elektrische bestelauto?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 5 november 2024 om 13:54 – 3 Reacties

Dacia stort zich in de markt van bedrijfswagens met deze Spring Cargo.

Het duurt niet lang meer voordat de bestelbus met oude benzine- of dieselmotor volledig uit het stadsbeeld is verwijderd. Misschien kun je je daarom als trots bezitter van een bestelbus maar beter goed voorbereiden. Dat kan door bijvoorbeeld nu al een elektrisch busje te scoren. Wie mobiliteit het goedkoopst wil inslaan, moet natuurlijk naar Dacia kijken.

Het Roemeens Renault-broertje duikt weer in de bestelauto’s. Weer inderdaad, want voorheen kon je de Dokker bestellen. Voor het nieuwe model wordt er geen Kangoo of Trafic E-Tech omgebouwd. In plaats daarvan sleutelt Dacia aan de eigen Spring. De bestelbusversie krijgt de naam Spring Cargo. Het jolige autootje wordt naar bestelbus getransformeerd door de volledige achterbank te verwijderen. Daarmee vormt de ruimte achter de voorste stoelen nu de kofferbak. Om de twee delen te scheiden, monteert Dacia een gaaswand.

Specificaties van de Dacia Spring Cargo

Door de achterste zitmogelijkheid te schrappen groeit het laadvermogen van 308 liter met de bank omhoog naar 1.085 liter in de Dacia Spring Cargo. Je kunt er tot een gewicht van 370 kilo kwijt. Technisch verandert er niets aan de Spring. De aandrijving wordt verzorgd door de 65 pk sterke elektromotor die vastzit aan een 26,8-kWh accu.

Zonder het gewicht van de achterbank gaat de actieradius er 5 kilometer op vooruit. Rijd je in de stad? Dan zou je zelfs 300 kilometer aan rijbereik kunnen halen. Na die kilometers duurt het drie kwartier om de Dacia Spring Cargo op te laden van 20 naar 80 procent. Een prima reden om een extra lang lunchpauze te houden.

Komt de Spring bestelbus naar Nederland?

We hebben even aan de lijn gehangen met Dacia Nederland, maar helaas kwam er slecht nieuws. Er zijn voorlopig geen concrete plannen om de Dacia Spring Cargo ook in Nederland te introduceren. Wellicht wordt het nog ooit interessant voor Dacia als de regels hier alleen nog maar strenger worden.

Voorlopig zul je voor een Spring Cargo de oversteek moeten maken naar het Verenigd Koninkrijk. Daar beginnen de prijzen bij 14.995 Britse ponden exclusief btw. Dat is net zoveel (of eigenlijk net zo weinig) als de Electric 45 er kost. Reken je het bedrag direct om van ponden naar euro’s dan kom je uit op zo’n 18.000 euro. Ter vergelijking: hier heeft de Electric 45 een vanafprijs van 18.950 euro.

Ook interessant!

  • Dacia Spring 2024 is oude wijn in nieuwe zakken
    Dacia Spring 2024 is oude wijn in nieuwe zakken
  • Nieuwe Spring wordt broertje van de Twingo en 'made in Europe'
  • Nieuwe Dacia Duster is helemaal officieel!
  • 16.000 nieuwe volwaardige EV
    €16.000 voor een NIEUWE volwaardige EV: het kan in NL!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, busje, Dacia, Elektrisch, Spring

Vorig bericht: « Pas op: voetgangers mogen hier gewoon door rood lopen
Volgend bericht: Niemand is meer geïnteresseerd in subsidie op elektrische bedrijfswagens »

Lees Interacties

Reacties

  1. schuimbekje3 zegt

    5 november 2024 om 14:03

    kan nooit voldoen aan de rdw EN belastingdienst eisen… dan heb je een grijs kenteken en gewoon volle mep wegenbelasting en geen achterbank meer…

    wat kun je ermee winnen? misschien 5km range en 600 nogwat euro aan bpm?

    Login om te reageren
    • weetikveel zegt

      5 november 2024 om 22:29

      De volle mep aan wegenbelasting geldt dan voor een wagentje van nog geen 1000kg, misschien wel goedkoper dan menig grijs kenteken aan wegenbelasting.

      Login om te reageren
  2. E-V8 zegt

    5 november 2024 om 21:01

    Dit zou een ideale auto zijn voor thuiszorgorganisaties, bezorgdiensten en restaurants. Het wordt hoog tijd dat de grijs kenteken wetgeving hierop wordt aangepast. Niet kijken naar technisch geneuzel, maar door aantoonbaar werkelijk gebruik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North