YES! De 911 GT3 blijft even episch als altijd

Auteur: , 23 Reacties

Sterker nog, hij wordt zelfs epischer.

Porsche 911 GT3 (991) '18

Van alle automotive trends heeft downseizing zijn sporen wel nagelaten. Om gunstigere verbruikscijfers te behalen, kon een fabrikant er bijna niet aan ontkomen. Dat is natuurlijk jammer, want een atmosferische topmotor is absoluut de moeite waard. De gaspedaal respons is veel beter, het vermogen en koppel komen er geleidelijker in en laten we eerlijk zijn: het geluid dat ze voortbrengen is veel fraaier. Grootste slappe-plasser-moment is het omdraaien van de sleutels van een Porsche 718 Boxster. Wat voorheen een magistrale zescilinder boxer-huil was, is nu vervangen door een opgevoerde bromtol.

Porsche 911 Carrera S (991) '19

Gelukkig zijn de 3-liter zescilinder boxers met dubbele turbo (in de nieuwe Carrera) een heel stuk beter. Volgens @CasperH nog altijd veel te beschaafd, maar het herkenbare 911 geluid is nog wel te herkennen. Het Australische Wheels wist August Achleitner te strikken voor een interessante conversatie. Zo vingen wij nog niet zo lang de geruchten op dat de 911 GT3 vanaf de 992 generatie voorzien zou worden van twee turbo’s, maar uit het Porsche-kamp klinken nu (gelukkig) andere geluiden!

Porsche 911 GT3 RS (991) '18

Volgens Achleitner krijgt de 992 een doorontwikkeling van de 991 GT3 onder de kap. In de laatste iteratie had de 911 GT3 een 3996cc grote boxermotor met 500 pk. Volgens Achleitner zal die motor nog iets verder worden verfijnd, alhoewel de motor al aan de top van zijn kunnen zit. Verwacht dus zo’n 10 pk meer, maar niet meer dan dat. De 911 GT3 RS moet er natuurlijk een schepje bovenop doen en dat is niet mogelijk in deze configuratie van het blok. Overigens is Porsche niet de eerste met een 4.1 of 4.2 liter boxer, een specialist als Ruf ging Porsche al voor met de 520 pk sterke Ruf RGT 4.2:

Ruf RGT 4.2 (991) '15

Volgens de vertrekkende 911-Chef zal speciaal voor de RS de cilinderinhoud worden vergroot. Denk aan een 4.1 of 4.2 liter. Dat zou automatisch de grootste motor zijn die ooit in een 911 is geleverd. Het is overigens ook mogelijk dat Porsche Motorsport de 4000cc grote boxer uit de GT3 R raceauto onderhanden neemt. Het is natuurlijk het mooiste marketingverhaal ooit, maar de GT3 en GT3 RS hebben wel degelijk een link met de raceauto’s van Porsche. Qua transmissie hoeven we niet de nieuwe achttraps PDK te verwachten. Die bak zou te zwaar zijn. Naast de lichtere zeventraps PDK maakt ook de handgeschakelde zesbak zijn rentree.



23 reacties

Yes !
@enricoleerdam: want je gaat m bestellen?
@lekkerlinksrijden: mag ik niet gewoon enthousiast zijn over iets?
@enricoleerdam: van mij wel hoor😊
@enricoleerdam: jazeker, want een GT3 hoort atmosferisch te zijn, liefst met een handbak! Of ie nou bij je op de oprit komt te staan of niet!
Porsche is gwn lekker bezig!
🛒 Winkelwagen 1
@bluster: Betaling mislukt
Downsizing heeft al bijna alle puristische auto’s in de prullenmand gegooid
Kijk! Weer mooi nieuws, hier worden we blij van😋
Goed nieuws voor de liefhebber van de GT3-brul. Al een paar keer ‘the creeps’ gehad van een passerend exemplaar. Ook mooi die Ruf 4.2, dit zou een uitgeboorde Mezger-motor zijn.
@hotze: Klopt. RUF met zijn 4,2 liter. SharkWerks uit Fremont, California had een 4,1 liter. En Reinhold Schmirler uit Kirchhaslach, BRD zelfs een 4,3 liter. http://www.rs-tuning.de/news/GT3_4_3/4_3_ltr.htm
@hotze: z’n geluid wil ik ook op mijn Prius!
@willeme: ondanks dat ik precies snap wat je bedoelt willen mijn hersenen niet accepteren dat een Subaru liefhebber een 2.5 4cyl boxer als een opgevoerde bromtol omschrijft.
@torsen: Zie het niet te negatief. Hij is gewoon enorm fan van bromtollen.
Met roerbak graag👌🏼
Slappe.plasser moment briljant gewoon
Ja episch
via Android app
Downseizing is dat als een mongool een beroerte krijgt? Sorry kon het niet laten..
doe mij maar een manuele RS
@jantje_555: Hoogst waarschijnlijk zal alleen de ‘gewone’ gt3 met roerbak te krijgen zijn.
Gaaf dat ze het toch gewoon weer doen!
doe mij maar 1 met pdk aub :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).