• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

YES! De 911 GT3 blijft even episch als altijd

Auteur: willeme, gepost 23 januari 2019 om 18:02 – 23 Reacties

Porsche 911 GT3 (991)


Sterker nog, hij wordt zelfs epischer.

Van alle automotive trends heeft downseizing zijn sporen wel nagelaten. Om gunstigere verbruikscijfers te behalen, kon een fabrikant er bijna niet aan ontkomen. Dat is natuurlijk jammer, want een atmosferische topmotor is absoluut de moeite waard. De gaspedaal respons is veel beter, het vermogen en koppel komen er geleidelijker in en laten we eerlijk zijn: het geluid dat ze voortbrengen is veel fraaier. Grootste slappe-plasser-moment is het omdraaien van de sleutels van een Porsche 718 Boxster. Wat voorheen een magistrale zescilinder boxer-huil was, is nu vervangen door een opgevoerde bromtol.

Porsche 911 Carrera S (991) '19

Gelukkig zijn de 3-liter zescilinder boxers met dubbele turbo (in de nieuwe Carrera) een heel stuk beter. Volgens @CasperH nog altijd veel te beschaafd, maar het herkenbare 911 geluid is nog wel te herkennen. Het Australische Wheels wist August Achleitner te strikken voor een interessante conversatie. Zo vingen wij nog niet zo lang de geruchten op dat de 911 GT3 vanaf de 992 generatie voorzien zou worden van twee turbo’s, maar uit het Porsche-kamp klinken nu (gelukkig) andere geluiden!

Porsche 911 GT3 RS (991) '18

Volgens Achleitner krijgt de 992 een doorontwikkeling van de 991 GT3 onder de kap. In de laatste iteratie had de 911 GT3 een 3996cc grote boxermotor met 500 pk. Volgens Achleitner zal die motor nog iets verder worden verfijnd, alhoewel de motor al aan de top van zijn kunnen zit. Verwacht dus zo’n 10 pk meer, maar niet meer dan dat. De 911 GT3 RS moet er natuurlijk een schepje bovenop doen en dat is niet mogelijk in deze configuratie van het blok. Overigens is Porsche niet de eerste met een 4.1 of 4.2 liter boxer, een specialist als Ruf ging Porsche al voor met de 520 pk sterke Ruf RGT 4.2:

Ruf RGT 4.2 (991) '15

Volgens de vertrekkende 911-Chef zal speciaal voor de RS de cilinderinhoud worden vergroot. Denk aan een 4.1 of 4.2 liter. Dat zou automatisch de grootste motor zijn die ooit in een 911 is geleverd. Het is overigens ook mogelijk dat Porsche Motorsport de 4000cc grote boxer uit de GT3 R raceauto onderhanden neemt. Het is natuurlijk het mooiste marketingverhaal ooit, maar de GT3 en GT3 RS hebben wel degelijk een link met de raceauto’s van Porsche. Qua transmissie hoeven we niet de nieuwe achttraps PDK te verwachten. Die bak zou te zwaar zijn. Naast de lichtere zeventraps PDK maakt ook de handgeschakelde zesbak zijn rentree.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Porsche 992 GT3 rijtest video
    Porsche 992 GT3 rijtest video
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Porsche 992 GT3 Touring rijtest
    Porsche 992 GT3 Touring rijtest

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, august-achleitner, GT3, gt3-rs, Porsche

Vorig bericht: « Mercedes lepelt enige juiste motor in GLE
Volgend bericht: Enorme run op winterbanden in NL en België »

Lees Interacties

Reacties

  1. enricoleerdam zegt

    23 januari 2019 om 18:32

    Yes !

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      23 januari 2019 om 19:02

      @enricoleerdam: want je gaat m bestellen?

      Login om te reageren
      • enricoleerdam zegt

        23 januari 2019 om 19:17

        @lekkerlinksrijden: mag ik niet gewoon enthousiast zijn over iets?

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          23 januari 2019 om 19:57

          @enricoleerdam: van mij wel hoor?

          Login om te reageren
        • schoen85 zegt

          24 januari 2019 om 07:52

          @enricoleerdam: jazeker, want een GT3 hoort atmosferisch te zijn, liefst met een handbak! Of ie nou bij je op de oprit komt te staan of niet!

          Login om te reageren
  2. kannito zegt

    23 januari 2019 om 18:35

    Porsche is gwn lekker bezig!

    Login om te reageren
  3. bluster zegt

    23 januari 2019 om 18:43

    ? Winkelwagen 1

    Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      24 januari 2019 om 10:27

      @bluster: Betaling mislukt

      Login om te reageren
  4. autospotterkerkrade zegt

    23 januari 2019 om 18:49

    Downsizing heeft al bijna alle puristische auto’s in de prullenmand gegooid

    Login om te reageren
  5. mats106rallye zegt

    23 januari 2019 om 19:03

    Kijk! Weer mooi nieuws, hier worden we blij van?

    Login om te reageren
  6. hotze zegt

    23 januari 2019 om 19:03

    Goed nieuws voor de liefhebber van de GT3-brul. Al een paar keer ’the creeps’ gehad van een passerend exemplaar. Ook mooi die Ruf 4.2, dit zou een uitgeboorde Mezger-motor zijn.

    Login om te reageren
    • hartman zegt

      23 januari 2019 om 21:29

      @hotze: Klopt. RUF met zijn 4,2 liter. SharkWerks uit Fremont, California had een 4,1 liter. En Reinhold Schmirler uit Kirchhaslach, BRD zelfs een 4,3 liter. http://www.rs-tuning.de/news/GT3_4_3/4_3_ltr.htm

      Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      24 januari 2019 om 06:39

      @hotze: z’n geluid wil ik ook op mijn Prius!

      Login om te reageren
  7. torsen zegt

    23 januari 2019 om 19:28

    @willeme: ondanks dat ik precies snap wat je bedoelt willen mijn hersenen niet accepteren dat een Subaru liefhebber een 2.5 4cyl boxer als een opgevoerde bromtol omschrijft.

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      23 januari 2019 om 20:06

      @torsen: Zie het niet te negatief. Hij is gewoon enorm fan van bromtollen.

      Login om te reageren
  8. kennone zegt

    23 januari 2019 om 19:57

    Met roerbak graag??

    Login om te reageren
  9. rob5nismo zegt

    23 januari 2019 om 20:02

    Slappe.plasser moment briljant gewoon

    Login om te reageren
  10. ghost zegt

    24 januari 2019 om 00:25

    Ja episch

    Login om te reageren
  11. pjansen zegt

    24 januari 2019 om 10:02

    Downseizing is dat als een mongool een beroerte krijgt? Sorry kon het niet laten..

    Login om te reageren
  12. Jantje_555 zegt

    24 januari 2019 om 10:50

    doe mij maar een manuele RS

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      24 januari 2019 om 12:46

      @jantje_555: Hoogst waarschijnlijk zal alleen de ‘gewone’ gt3 met roerbak te krijgen zijn.

      Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    24 januari 2019 om 11:03

    Gaaf dat ze het toch gewoon weer doen!

    Login om te reageren
  14. spykerboy zegt

    24 januari 2019 om 12:00

    doe mij maar 1 met pdk aub :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North