YouTuber wordt gestraft door BMW voor tunen M4

Auteur: , 96 Reacties

Dat zal wel een redelijk bedragje zijn, wat er open staat.

Rickardo Senior

Ze schieten met de paddestoelen uit de grond tegenwoordig: carvloggers. Dat is een goede zaak. Toen ondergetekende nog een kleine Willempie was, bestond de keuze qua automotive programma’s uit De Heilige Koe en Blik Op de Weg. Daar waren we toen al heel erg blij mee. Tegenwoordig is de keuze enorm.

Op YouTube stikt het van de autoshows. Daar zit heel erg veel gave content tussen. De ene show is nog beter dan de andere. Sommige kanalen hebben een productieniveau wat niet onder doet voor een televisieshow. Andere kanalen zijn meer gericht op de YouTuber in kwestie. Je herkent de titels aan ‘Why I bought a new supercar’, ‘check how my new exhaust sounds!’, ‘8 things I hate about my supercar’ en ‘why I sold my supercar’.

Een van die kanalen is Living Life Fast. Ondanks dat we enorm veel proberen te volgen, is deze langs ons heen geglipt. Het is het kanaal van Rickardo Senior waar hij (onder andere) zijn BMW M4 laat zien. De auto is betaald via een payment plan, een lening dus. In principe helemaal niets mis mee, zeker niet als je kijkt wat voor deal de YouTuber heeft gekregen. Het ging om een aanbetaling van 3.000 pond, en vervolgens een maandelijkse termijn van 600 pond. Niets vreemd aan de horizon, automerken gebruiken wel vaker scherpe finance-tarieven om zo gemakkelijker auto’s te kunnen verkopen.

Rickardo Senior

Nadat Rickardo Senior de auto in ontvangst genomen heeft, besluit hij de auto iets naar wens aan te passen. Per getuned onderdeel kun je dan een leuke video maken. Hierbij ging Rickardo lekker aan de slag. Uiteraard kwam er een nieuwe uitlaat onder. Maar daar hield het niet op, de M4 werd tevens voorzien van methanol injectie en hybride turbo’s waardoor het maximum vermogen steeg van 450 pk naar meer dan 720 pk. Bijna 300 pk méér dan standaard. Dat moet wel leuke video’s opleveren voor de kijkers.

Rickardo Senior

Een van de kijkers was de kredietverstrekker van de BMW M4: BMW UK zelf. Die waren not amused over de technische strapatsen en escapades van de populaire YouTuber. Sterker nog, volgens BMW UK pleegde Rickardo Senior contractbreuk door de enorm ingrijpende aanpassingen die zijn gedaan aan de auto. Rickardo ziet het zelf heel anders. Hij vind de reactie van BMW UK nogal salty. Hij had alleen verwacht dat de garantie kwam te vervallen en vindt dat hij zelf mag weten of hij de auto mag tunen. Ook is hij van mening dat hij enorm veel goede reclame voor BMW heeft gemaakt en heeft gezorgd voor veel exposure en support.

Rickardo Senior

BMW UK is er heel duidelijk over. Er is contractbreuk gepleegd. Rickardo Senior heeft een week de tijd om het volledig openstaande bedrag over te maken. Als dat niet gebeurt, word de auto per opbod verkocht en moet hij het openstaande bedrag betalen. Voor de goede context: het betreft financial lease, geen operationial lease. In principe is de BMW M4 eigendom van de berijder en geldt de auto als onderpand.

Fotocredits: Living Life Fast



96 reacties

Beetje zuur van BMW UK is het wel maar de heer in kwestie had dit best kunnen weten toch? Beetje logisch nadenken.
@str8six: De auto is het onderpand voor de lening, dus daar mag je geen dingen mee doen die potentieel waarde-verminderend werken. Vrij logisch. Met hypotheken werkt het min of meer hetzelfde; de bank verbiedt het verhuren van je huis, aangezien een huis met huurders veel minder waard is dan een leeg huis.
@donvincenzo: hoewel in het geval bij auto’s normaal gebruik ook al waardevermindering teweeg brengt. Waar zit dan de grens..
@tievdz: blijkbaar bij enorm ingrijpende wijzigingen. Ik heb dit uit zeer betrouwbare bron.
@str8six: hij mag ‘m uiteindelijk houden, lucky basterd ;-).
@str8six: Daar zeg je iets waar de meeste bloggers nog nooit van gehoord hebben.
Een social media communiqué van BMW dat de garantie vervalt had toepasselijker geweest. BMW laat zich van zijn kleinste kant zien.
@breakingpoint: daar zit m juist het probleem. Als de garantie vervalt, en de “eigenaar” van de auto staakt zijn maandelijkse betalingen voor de lening, zit de financierder ineens met een onverkoopbare auto zonder enige garantie. Dus logische stap is om de financiering stop te zetten.
@pramm: Een after-market uitlaat is ook het probleem niet vermoed ik; die twin-turbo mod met +300pk wel natuurlijk …
@pramm: zo had ik het niet bekeken. Klopt wat je zegt.
@breakingpoint: Het heeft niks te maken met de garantie. Het gaat om de waarde van het onderpand. En tuning werkt – hoe graag de eigenaren ook anders willen geloven – nou eenmaal vaak waarde-verminderend.
@donvincenzo: exact, je hoeft alleen maar naar de (jonge) klassieker markt te kijken om te begrijpen dat tuning niet goed is voor je restwaarde (en in de meeste gevallen is dit behoorlijk terecht).
@breakingpoint: mag ik vragen welke regio je vandaan komt? Het “had … geweest” hoor ik vaker voorbij komen. Of het fout of goed is maakt niet uit, maar ik ben benieuwd waar dit gezegd wordt! :P
@wouterjeuring: België, dusja…
Alles voor de likes toch?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Contract is contract.
Zo werkt dat! Ook in Nederland is het niet anders. Als de beste man niet meer kan betalen zit de financieringsmaatschappij met een onverkoopbare en niet originele auto want die zijn namelijk juridisch eigenaar tot de laatste termijn betaald is.
Hij heeft echt een geweldig kanaal. Jammer van zijn contract
Waar kan ik die financiering krijgen? 3000 pond aanbetalen + 600 per maand, daar krijg je bij BMW NL nog niet eens een 116 voor, denk ik
@560pk: in de UK.
@560pk: In de UK is echt nagenoeg elke auto geleased. Minimaal 90%.

Al die vloggers / youtubers uit de UK hebben lease deals.
Tja, dit lijkt mij in extreme vorm het ‘stiekem chippen van je lease-Golfje’. De kleine lettertjes van het lease-contract zullen (ik parafraseer eventjes) enige modificatie anders dan door terugroepacties vaak verbieden.

Daar kun je het mee oneens zijn, maar draai de logica maar eens om: je least (en betaalt) voor een 150pk Golf, maar de leasemaatschappij besluit dat deze (ik noem maar wat) een ‘wurgchip’ krijgt waarmee je ineens nog maar 115pk hebt en op 140km/h begrensd bent. Reken maar dat je dan na ontvangst van de auto op je strepen gaat staan…

Goed, normaalgesproken kom je echt wel weg met je chippie, maar als er stront aan de knikker is gaat die chip je in ieder geval nooit helpen. Voor de Nederlandse situatie: besef dat de RDW-regeltjes zeggen dat je vanaf 20% vermogenstoename een individuele keuring moet laten uitvoeren. Dat doet vrijwel geen hond die ‘alleen maar’ een chipkuurtje doet, want wie ziet dat nou? Nou, denk maar eens aan letselschade of andere narigheid met verzekeringen. Mocht dan blijken dat je auto boven die 20%-grens komt op basis van je chip, kan het wel eens een heel duur schadegevalletje gaan worden. De soep zal heus niet vaak zo heet gegeten worden, maar de opening is er. Laat ik het zo zeggen: ik zou niet graag met de leasemaatschappij en de verzekering in de clinch liggen over de vraag of mijn chip wel of niet de oorzaak is geweest van een ongeluk en of het wel of geen reden is om niet uit te keren.

En als je dan helemaal ‘loco’ gaat met je modificaties en ook nog eens vrij actief de publiciteit opzoekt zoals deze meneer, ja, dan moet je niet gek opkijken als je de rekening daarvoor gepresenteerd krijgt.
@vaakbenjetebang: vaak bej te bange..
@vaakbenjetebang: en in dit geval zit BMW ook niet te wachten op de aflevering ‘why my BMW engine broke down’
@ab1963: Ook dat. Dat dit heerschap vindt dat hij ‘goede reclame voor BMW heeft gemaakt’ is ook een boude bewering. Nu heb ik zijn kanaal nooit bekeken (sterker nog, ik heb nog nooit een seconde van welk autovlog dan ook een blik waardig gekeurd), maar ik betwijfel bij voorbaat al ernstig of BMW het met hem eens zal zijn. Als je ziet hoe veel mensen er met de CI en marketing van een automerk bezig zijn en wat voor budgetten daarin omgaan, dan ligt het niet voor de hand dat BMW stiekem zit te hopen dat een omhooggevallen non-valeur met een paar Go-Pro’s hun merk oppikt en het van een hoogstnoodzakelijke boost voorziet.
@vaakbenjetebang: In principe zijn de filmpjes van Autoblog ook autovlogs hè 😉
@teerdz: die kijk ik ook nooit. Vlogs vind ik echt vreselijk. Auto’s vind ik geweldig. Ik heb geen zin om één van de weinige dingen die ik leuk vind te laten bederven door iets wat ik walgelijk vind.
@vaakbenjetebang:I could not agree more.
@vaakbenjetebang:
Hoe kan je weten dat je iets walgelijk vind. Wanneer je er nog nooit naar gekeken hebt.

Lijkt me dat je gewoon te bang bent om het leuk te vinden.
@generaalalfa: Zo lust ik er nog wel een paar, maar vooruit, ik hap wel. Aangezien ik (in veel opzichten mag ik wel zeggen helaas) niet onder een steen leef ben ik al enkele malen geconfronteerd met het begrip ‘vlog’. Weliswaar niet per se een auto-gerelateerd vlog, maar wel met het verschijnsel in het algemeen. De conclusie die ik daar vooralsnog uit kan trekken is dat het hier primair nooit gaat om mij, de kijker, zinvolle informatie te verschaffen, maar om mij, de kijker, een product aan te smeren. Dit aansmeren moet dan gebeuren op basis van het feit dat ik de persoon/personen die het vlog presenteren, en ‘by extension’ hun levensstijl, zo ontzettend interessant vind dat ik daar ook deel van uit wil maken. Resultaat is dat de vlogger zo ontzettend zijn best gaat doen om de bink uit te hangen en uit te venten dat hij of zij mijn aandacht waard is, dat de eventueel zinvolle inhoud verloren gaat. Dat maakt het voor mij persoonlijk een walgelijk verschijnsel. Mijn voorkeur gaat uit naar een goed geschreven artikel met inhoud, hetzij op ouderwetsch papier, hetzij op een webpagina. Uiteraard kan men ook op die manier proberen om me iets aan te smeren, maar dan blijf ik in ieder geval gevrijwaard van irritante, schreeuwerige en aandachtsgeile types en matig camerawerk. Ieder zijn meug.
@vaakbenjetebang:
Mijn advies zou zijn om toch eens een kijkje te nemen op het grote boze YouTube. Want wat jij irritant vind dat vinden heel veel mensen irritant. Ik namelijk ook.

Toch zijn er een altijd kanalen op YouTube waar je niet constant door een schreeuwerige puber een product door je neus geduwd krijgt.

Genoeg gasten die gewoon een mooie auto show maken. Met info en prachtige beelden van de des betreffende auto.

Jammer dat je zo kortzichtig bent. En het ging mij er niet om dat je hapte. Was gewoon echt benieuwd waarom je zo groot medium links laat liggen. En jawel het zijn vooroordelen. En die mag je lekker hebben hoor :-) maar wees je er bewust van.
@vaakbenjetebang: Doug maakt leuk vlogs hoor, en Jay Leno’s Garage is ook wel een must-have eerlijk gezegd; vrijwel altijd interessante auto’s ..
@dawwg: altijd hetzelfde “quirks and features and then i am going to give it a doug score”. Die gast is echt oprecht en dat maakt zijn kanaal leuk :)
Je auto die niet eens van jou is vernaggelen. En dan vreemd vinden als de eigenaar zijn eigendom financieel afgedekt wil hebben. Ik snap BMW wel.
@jpoers: De auto is wel degelijk van hem. Het is geen operationeel lease.
@willeme: Is dat wel zo? Nu heb ik nog nooit iets geleaset of op afbetaling gekocht met uitzondering van mijn appartement, maar volgens mij ben je bij zaken als een auto nooit formeel eigenaar totdat de slottermijn voldaan is, toch? En dan bedoel ik eigenaar als in: je hebt een tenaamstellingsbewijs met jouw naam er op in de kast liggen. Corrigeer me als ik het mis heb, ben wel benieuwd.
@vaakbenjetebang: Ja. Hij is eigenaar. Financial lease is een financiering. Je bent zelf eigenaar van het voertuig.

De houding van BMW is te begrijpen, want die M4 is tegelijkertijd het onderpand. Zij verstrekken het krediet voor de auto. Een voorwaarde van BMW is dat de auto origineel blijft. Logisch, want het is hun onderpand. Een originele M4 is meer waard dan een getunede. Dus logisch dat zij eisen stellen. Maar de Youtuber in kwestie is wel degelijk de eigenaar van de auto.
@willeme: Helder. Zoals ik hieronder al aan heb gegeven: ik vind dat een wat ambigue constructie, juist vanwege het stukje onderpand, maar als je naam op de papieren staat ben je de eigenaar. Het feit alleen al dat dit soort dingen niet meteen per se voor de hand liggen maakt het voor mij wel helder: ouderwetsch sparen en dan pas kopen.
@willeme: Het economisch eigendom ligt bij de gebruiker / contractant die de financiering aangaat. BMW UK betaald de factuur aan de leverende partij en is daarmee juridisch eigenaar zolang de financiering loopt. Na betalen van de slottermijn wordt het volledig eigendom (dus ook het juridische) overgedragen aan de contractant.
https://www.financialleaseauto.com/wat-is-financial-lease/

Het restwaarde risico dat een gemodificeerde BMW M4 minder opbrengt dan een origineel exemplaar is voor BMW UK van belang zolang het risico van de financieringsperiode loopt. Daarna is een restwaarde (risico) voor rekening van de gebruiker van de auto.
@willeme: Naar mijn weten is financial lease huurkoop en geen koop op afbetaling. De gebruiker is alleen economisch eigenaar, maar geen juridisch eigenaar. De auto wordt pas zijn volledige eigendom na de laatste termijnbetaling.
@berlinetta: ik snap nu wat je bedoelt en je hebt gelijk. Er wordt onderscheid gemaakt tussen economisch en juridische eigenaar zijn.

https://www.geld.nl/lenen/service/lening-met-auto-als-onderpand
@berlinetta: precies dat, je huis met hypotheek is soortgelijk. Je mag er veel mee doen. Maar alles om de waarde te verminderen zal een bank niet in dank afnemen.
@jpoers: Klopt. In de hypotheek overeenkomst zal de bank afspraken met je maken wat je wel en niet mag doen. Dat betekent echter niet dat de bank ook eigenaar blijft van de bank. Degene die de koopovereenkomst aangaat, wordt eigenaar. Dat is niet de bank.
@willeme: Een financial lease wordt je niet eigenaar! Je wordt eigenaar van gebruik, risico’s en opbrengst (economisch eigenaar) maar juridisch (en financieel) blijft de (lease) maatschappij de eigenaar.

Dat is juist het voordeel van een financial renting je ‘koopt’ ‘em pas op het einde. De termijnbetalingen worden (boekhoudkundig) gezien als kost/huur. Tot de laatste (verhoogde) afbetaling gedaan is blijft de maatschappij jurdisch de eigenaar. Alles wat de restwaarde van de wagen doet dalen is verboden. Dit staat altijd duidelijk in die contracten. Samen met de ‘boetes’ voor te veel gereden kilometers, etc…
@jpoers: Hij is de eigenaar. Dus ik snap BMW niet.
@rikus: ik wel, de auto is onderpand. Deze modificaties maken de auto potentieel onverkoopbaar of minder waard. Dus mocht deze man niet meer aan zijn betalingsplicht kunnen voldoen, dan is het onderpand mogelijk niet meer dekkend. Dat staat ook gewoon in het contract. Ze gaan hier geen uitzonderingen in maken, want dan is er jurisprudentie en gaat straks iedere johnny zijn BMW met zo’n financierings constructie zijn auto vernachelen.
@hiostu: De auto is geen onderpand. Een pandrecht is iets heel anders dan financial lease. De gebruiker is slecht economisch eigenaar en mag de auto na afloop van alle termijnen overnemen voor een bepaald bedrag en wordt dan pas volledig eigenaar.
@berlinetta: je haalt financial lease en operational lease door elkaar.
@hiostu: Nee, die haal ik niet door elkaar. Operational lease is gewoon een vorm van huur. Financial lease is een vorm van huurkoop, wat wil zeggen dat de gebruiker na betaling van alle termijnen – naast economisch eigenaar – ook juridisch (en dus volledig) eigenaar kan worden.
@berlinetta: je hebt gelijk, maar zelfs dan is er nog steeds sprake van de term onderpand als je het hebt over financial lease.

https://www.geld.nl/lenen/service/lening-met-auto-als-onderpand
@hiostu: Ik zie het nu. Juridisch gezien is dat een vreemde term, want pand is een beperkt recht dat je kan vestigen op de auto. Zolang dat niet expliciet gebeurd, is er in feite ook geen sprake van pand. In de praktijk is er weinig verschil, omdat zowel een pandhouder als een juridisch eigenaar zekerheid heeft.
@berlinetta: het blijft natuurlijk nog steeds zo dat wanneer mensen niet meer betalen in alle gevallen de auto in beslag wordt genomen. Dus de financier zal wel willen dat het goed verkocht kan worden tegen een goede waarde. Je kunt ook persoonlijke lening doen waarbij de auto niet verpand is aan de lening, maar dan betaal je aanzienlijk meer.
@hiostu: Ja dat klopt ook wel, maar pand heeft juridisch gezien een andere definitie dan die hier gehanteerd wordt.
-Edit: Thanks, is gefixt.-

Beetje zeikerig van BMW maar contract is contract.
“zijn BMW M4” Het is niet zijn BMW. Het is een auto op afbetaling. Pochen met iets wat niet van jezelf is, heel normaal tegenwoordig helaas.
@techniekmeneer: financieren leasen/huren..

Financiering is een lening die je afbetaalt, daarna is hetgeen je afbetaalt van jou. Bij een auto staat de kentekencard op jouw naam.

Leasen is ook een lening maar je betaalt elke maand je “huur” en daarvoor mag je product gebruiken, het wordt alleen nooit van jou. Bij een auto staat de kentekencard op naam van de lease holding.
@ghost: Ah, antwoord op mijn vraag van hierboven. Maar dat vind ik toch wat ambigu, op de een of andere manier. De kentekencard staat op de naam van de afbetaler, maar hij heeft nog niet afbetaald. Technisch gezien is hij dan niet echt de eigenaar, in mijn ouderwetse beleving. Hij is dan ‘voorwaardelijk eigenaar’ op basis van de aanname dat hij de gehele lening zal afbetalen (maar dat is hoe ik er tegenaan kijk), althans: als hij ophoudt met afbetalen, zal de auto uiteindelijk in beslag worden genomen/teruggaan naar de verkoper. Toch? Maar goed, als in die constructie de naam van de lener op de papieren staat, is hij in die zin wel de formele eigenaar. Best wel apart.
@vaakbenjetebang: bij een financiering krijg je een aanvullend contract daar staan een heleboel regels in. Enkele hoofdlijnen voor degenen die het interesseren:

– je moet een All-risk verzekering afsluiten,
– je mag nooit op circuit rijden, ook niet op de N-ring,
– modificaties aan de wagen zijn alleen toegestaan na overleg met en toestemming van de kredietverstrekker,
– de kredietverstrekker heeft ten allen tijden het recht het voertuig in te nemen als blijkt dat de regels in het contract zijn overtreden,
– de kredietverstrekker heeft ten allen tijden het recht de kredietverstrekking stop te zetten indien men vermoeden heeft dat de regels in het contract niet worden nageleefd,
– de kredietverstrekker verwacht dat men het voertuig altijd volgens de voorschriften van de fabrikant onderhoud, van juiste vloeistoffen en zorg voorziet,

Vandaar dus ook dat meneer gezeik heeft gekregen. Men zal niet zeuren over je bandenkeuze of een wrap, zelfs velgen mogen nog(maar bij evt inname of in gebrekestelling ben je die dan wel kwijt) maar wel als je de delen veranderd die doorgaans vallen onder het garantiestelsel van het voertuig, denk aan uitlaat, aandrijflijn, remmen, etc. Dan ben kan je deze ellende verwachten.
@ghost: ook dat hoeft niet altijd zo te zijn. Met een zogenaamde RTL registratie kan op een kentekencard in principe ieder willekeurige naam geregistreerd worden, zolang aan de achterkant maar de juridische eigenaar bekend is.

https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/startende-voertuigbedrijven/rdw-erkenning-aanvragen/registratie-tenaamstellen-leasevoertuigen-rtl
@durashift: dat kan alleen als je een bedrijf hebt/registratie bij kvk. Niet als particulier.
@techniekmeneer: Het is zijn eigen auto. Niet die van BMW.
@willeme: Maar wel van de financierder. Als hij zijn maandelijkse euro’s niet meer kan ophoesten, nemen ze hem terug. Maar goed, een koophuis is eigenlijk ook niet van jezelf tot je hypotheekvrij bent. Tis mar raar ammel.
@jajeroenja: Nee, de auto is eigendom van de berijder. BMW is in dit geval de verstrekker. Die is geen eigenaar. De auto geldt alleen als onderpand. Omdat ze krediet verstrekken, kunnen ze er eisen aan stellen. Echter, de auto is niet hun eigendom.
@willeme: Beste Willem, ik vraag me toch af op basis waarvan je concludeert dat de auto daadwerkelijk zijn eigendom is. Ik neem aan dat jullie het bewuste contract niet ter beschikking hebben. In veel gevallen kan de auto wel op naam van de berijder staan maar staat dit los van juridisch eigendom. Het register van bijvoorbeeld de RDW is geen register zoals dat van het kadaster, m.a.w. hier kunnen geen eigendomsrechten aan ontleent worden (zo is de situatie in Nederland althans). In veel contracten voor koop op afbetaling/lease is dan ook opgenomen dat het eigendom pas overgaat na betaling van de laatste termijn. Volgens die redenatie zou BMW nog wel eigenaar zijn.
@willeme: Bij een financial renting/lease wordt je niet eigenaar. Je staat wel zelf voor alles in, inschrijving staat op jou naam, onderhoud, verzekering, etc…. Maar je bent alleen ‘economisch’ eigenaar van de wagen.
@jajeroenja: Nee dat is niet waar. Als koper van een huis ben je gewoon eigenaar. Je vestigt er slechts één hypotheek
@berlinetta: te vroeg gedrukt. Je vestigt er slechts een hypotheek op ten behoeve van de bank. Die is geen eigenaar, maar heeft alleen het recht om de woning te verkopen als jij niet aan je verplichtingen jegens de bank voldoet.
@berlinetta: Ik ken het maar niet los laten 😋. En bij de auto en bij een huis ga je toch een lening aan? Daarbij vraag je iemand anders om centjes, zijn voorwaarde is dat als jij die niet kan ophoesten, hun beslag gaan leggen op spullen, vaak het gene waar je een lening op afsluit. Als ik hem contant afreken, een huis of een auto in dit geval, ben ik aan niemand geld schuldig, is er niets aan onderpand, en kan ik bepaalde maandelijkse lasten niet betalen op het voorwerp, komen ze ook niets “terugnemen”. Zo zie ik het, als ik het fout heb ook prima, maar leg die kapotte hersens van me het dan ff uit 😋.
@jajeroenja: Wat je zegt, klopt ook wel, maar dat maakt nog niet dat de bank eigenaar is van het huis. Een hypotheekrecht is niets meer of minder dan een beperkt recht, strekkende om op het daaraan onderworpen goed (in dit geval een woning) een vordering tot voldoening van een geldsom bij voorrang boven andere schuldeisers te verhalen.

Simpel gezegd: kom jij je verplichtingen naar de bank toe niet na, dan mag de bank jouw huis verkopen. Zij hebben op grond van de hypotheekovereenkomst het recht om hun vordering te voldoen door verkoop van het huis. Ze zijn echter geen eigenaar van het huis.
Kende deze beste meneer niet en na het lezen ook niet meteen behoefte om te kijken..
qua auto-gerelateerd aanbod op YouTube kijk ik veel liever naar wat SeenThroughGlass, MrJWW en Shmee laten zien van hun eigen auto’s en andere avonturen.
@ukbob: Schmee vind ik ook niks meer dan een met consumptie-pratend, wandelend, worstenbroodje. Heeft misschien dikke auto’s maar hij is het zelf ook.
Trieste reactie van BMW. Zielig gedoe.
Dat is wel heel erg gaaaaayyy van bmw
Het is vrij normaal dat de kredietverstrekker bepaalt wat er wel en niet mag met het onderpand, lees je hypotheek maar eens goed door.
Maar vanuit marketing oogpunt is dit natuurlijk een flater van jewelste van BMW.
@harrie: het lijkt mij dat ze zelf hun marketing strategie bepalen, en niet een of andere Youtuber.
@tazmania: je snapt duidelijk marketing niet
@RutgerK: bedankt voor de tip vorige week onder het artikel van die private lease contractjes! @willeme had zijn bron er ook bij mogen zetten 😘
@ghost: het handigste is im tips naar [email protected] te sturen. Mede dankzij duizenden berichten van jou kunnen we ze helaas niet allemaal lezen ;-). Mijn ‘bron’ was ditmaal bmwblog, die het filmpje op YT al behandelde in een artikel.
@willeme: mijn excuses Willem. Ik dacht het verband te erkennen; waarin jij al mijn berichten afscant, blijkt helaas niks van waar te zijn🙈🙈
@ghost: Nee. We zien enkel dat alle reacties voor 50% van het account ‘@ghost‘ zijn. En de teller loopt op.

Mocht je ons via de comment sectie willen bereiken, is een ‘@’ altijd het makkelijkst. @jaapiyo en dergelijke. Dan krijgen wij daar melding van.
Ik vermoed dat ie met die methanol injectie iets te ver is doorgeschoten. Bij BMW zijn ze waarschijnlijk als de dood dat dat ding op een gegeven moment op YouTube ontploft.
Vast wel een andere kredietverstrekker die zijn contract wilt overnemen met de exposure. Niks te zien gewoon doorlopen…
Hangt wel een clickbait smaakje aan. Je kunt het flauw vinden van BMW maar ze leveren wel een boodschap af.
Betreffende dat “mijn en ik” van de bekende vloggers, meeste zit financiering achter en de een maakt er reclame voor en de ander niet. Gewoon jezelf influencer noemen en dan kun je lig bij BMW al heel veel gedaan krijgen.
Er bestaat hier nogal wat onduidelijkheid over de verschillende soorten lease etc. Dit is hoe het zit:

Lease bestaat uit 2 soorten:
– operational lease (= huur).
– financial lease (= een vorm van huurkoop).

Bij huurkoop (en dus ook financial lease) ben je alleen economisch eigenaar zodra je de auto in ontvangst neemt. De leasemaatschappij is juridisch eigenaar. De gebruiker wordt pas na betaling van de laatste termijn ook juridisch en dus volledig eigenaar. Het verschil tussen huurkoop en financial lease zit hem dan nog in het feit dat je bij huurkoop wettelijk verplicht bent om de auto aan het eind te kopen. Bij financial lease heb je vaak nog de keuze om dat al dan niet te doen.

Tot slot bestaat er ook nog koop op afbetaling. Bij deze variant word je meteen eigenaar zodra je de auto in gebruik neemt, maar betaal je de prijs in termijn af. Dat is dus anders dan financial lease of huurkoop.

Kortom: tenzij het in Engeland anders is geregeld dan in NL of in het contract tussen de leasemaatschappij en de gebruiker staat dat hij direct volledig eigenaar wordt, wordt de gebruiker pas volledig eigenaar na betaling van alle termijnen.
@berlinetta: Nu ben ik geen jurist van beroep, maar wat jij schrijft klinkt mijn boerenverstand geloofwaardiger in de oren dan de diverse antwoorden die ik hierboven heb gekregen over ‘eigenaarschap bij diverse leasevormen’. Mooi gevalletje ‘confirmation bias’ of heb jij het daadwerkelijk bij het rechte eind?
@vaakbenjetebang: Nou ik ben toevallig wel jurist van beroep. Vandaar mijn uitleg bij dit artikel. Nogmaals: zo geldt het in NL. In Engeland kan het uiteraard anders zijn.
@berlinetta: @willeme: volgens mij probeert u dit ook uit te leggen, maar begrijpen de lezers t niet. Bovenstaande lijkt mij duidelijk genoeg ;)
@berlinetta: Dikke duim voor de uitleg. Sommigen willen het precies niet begrijpen.
Flauw van BMW
90% van de huidige ‘autojournalisten’ weet niet eens meer wat het woord objectief inhoudt, alleen om de fabrikanten maar veren in de .. te steken, zodat ze zich gewaarborgd weten van fijn gefêteer door dezelfde fabrikanten.
Dát als normaal beschouwen en deze kerel wel even aanpakken geeft aan om wie het allemaal moet draaien: de fabrikant en het journaille moet volgen om de meuk aan de man te brengen.
Hij heeft net een video gepost waarin hij zegt dat de auto nu is afbetaald en verder gaat met het modificeren.
@toyotavenray: ik heb het hem voorgeschoten, 15% rente binnen 2 jaar afbetaald
Jammer dat een hoop mensen het zuur of zeikerig van BMW vinden maar als je iets afspreekt en dat samen vastlegt in een contract, dan dien je er aan te houden, wederzijds. Anders hoef je het ook niet vast te leggen als je er toch niet aan hoeft te houden.
BMW doet aan beeldvorming. Zijnde, doe je LFF na met je financial lease auto, dan krijg je hetzelfde probleem aan je been. Hun goede recht lijkt me dit niet als een goed voorbeeld te beschouwen.

Wat me verder verbaast qua beeldvorming, is dat er niet duidelijker consequenties zijn van met een loden gasvoet in speeltjes van 500-1000pk op de openbare weg losgaan. Allemaal mooi in beeld, welliswaar zonder snelheidsmeter maar je begrijpt maar al te goed dat het soms errrug snel gaat. De dag wanneer er iets ernstig gebeurd zullen de consequenties duidelijk zijn, alleen jammer dat er een hele dreus kijkers nu denken dat dit rijgedrag eventueel door de beugel kan met alle gevolgen vandien.

Voordat ik beschuldigd wordt van het heilig boontje uit te hangen, nee ik hou me niet altijd aan de toegelaten snelheid, maar ik probeer het wel veilig te houden. Op weg op een smalle weg met tegemoetkomend verkeer, dan gaat de snelheid er altijd uit als er een tegenligger komt, op LFF blijft het gas erop en ik schat dat de naderingssnelheid niet zelden richting de 300km/h gaat. Dat is gewoon waanzin wanneer men elkaar voorbij gaat met misschien een meter afstand tussen beide. Als er iets fout gaat dan zullen de consequenties nog veel harder tegenvallen dan dit klein contractprobleempje…. Autoliefhebber prima, maar er is een plaats en een tijd waar je je meer gepast je plezier kan hebben.

Zo, preek over (in het verleden ook al op AB aangekaart)…
@onehp: My man. Jij zegt verstandige dingen.
Het heeft hem iig tot nu toe samen in 2 filmpjes 900.000 views opgeleverd. Hoeveel is dat in dollars? En met dik 200.000 volgers heeft hij toch zo weer een M4 bij elkaar gespaard.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).