Zeldzame Alfa Romeo SZ is nog steeds een koopje

Auteur: , 62 Reacties

Zou het eraan liggen dat niemand dit 'gedrocht' wil hebben?

In een tijd waarin Alfa Romeo mondiaal bekendstond als schepper van roestige creaties, maakte het een keuze vanuit het hart. Samen met Zagato wordt er een auto gemaakt die zó buitensporig excentriek is dat hij later zelfs in de kantines wordt bestempeld als ‘Il Mostro‘, ofwel het monster. Tussen ’89 en ’91 worden er amper 1.000 geproduceerd. Het is dus geen wonder dat de wagens tegenwoordig een aardig prijskaartje aan zich hebben hangen. Of nu, is dat eigenlijk wel zo?

Als we de veilingmeesters van Silverstone Auctions mogen geloven, valt dit eigenlijk reuze mee. Althans, als we met een vorstelijk gebruikte Alfa Romeo SZ te maken hebben, dan wel. De Sport Zagato werd oorspronkelijk in 1992 verkocht aan een Duitser, die zijn wagen in een krappe acht jaar tot een tellerstand van liefst 67.000 kilometer rijdt. De eerste eigenaar zal ongetwijfeld hebben genoten van de wagen. Niet geheel opmerkelijk, overigens, want de wagen was naast een 210 pk sterke 3-liter V6 voorzien van de veren en dempers uit Alfa Romeo’s ISMA-racer, een schitterende Alfa 75.

Na die acht jaren werd hij in 2000 overgenomen door een Brit, die hem met iets meer tact behandelde. Het kan er natuurlijk ook aan hebben gelegen dat de tweede eigenaar gedemotiveerd werd door het feit dat zijn wagen linksgestuurd was en hij er niet (gemakkelijk) mee door de McDrive kon. De koper zal het ongetwijfeld geweten hebben, daar de SZ nooit werd geproduceerd als rechtsgestuurd exemplaar. Veel keuze had hij dus niet. Achteruit kipnuggets scoren, dan maar.

De Brit reed er amper 2.000 kilometer mee voordat hij hem in een opslagruimte verstopte. De Alfa Romeo SZ zag in 2015 pas weer het daglicht en had toen 68.888 kilometer op de teller. In de voorbije jaren heeft de tweede eigenaar de tellerstand verder de lucht in geholpen. Momenteel heeft de wagen 69.025 kilometer afgelegd. Dit zal zonder meer iets met de prijs doen, maar bij een veiling kan het altijd hoger uitvallen dan vooraf voorspeld. Volgens Silverstone Auctions moet de bolide tussen de 51.477 en 59.484 euro opleveren. Hoewel er in het verleden SZ’s zijn verkocht voor vergelijkbare prijzen, moet ik zeggen dat de indicatie allesbehalve schrikbarend is. Als je de kans ziet en het geld hebt liggen, zou ik hem met beide handen aangrijpen.

Meer lezen over de Alfa Romeo SZ en zijn geschiedenis? Klik dan HIER.



62 reacties

Alfacisten komen nooit bij mcdonalds ..

Die nuttigen pizza en wijn ..
komt omdat ze kartonnen verpakkingen beter snappen ..
@lincoln: je zou bijna denken dat jij Alfa-rijder bent. Maar inderdaad, mooie wijn (uit fles) en vooruit een pizza dat gaat lukken!
@spideriv:

Alfacisten kopen hooguit een etiket ..
Dat er een fles wijn aan vast zit is louter toeval ..
@lincoln: fijne bijkomstigheid die inhoud.
@lincoln:
Ik moest enorm lachen!
@lincoln: Je spelt alfist verkeerd. 😋

@lincoln: Alfacisten? Alfisten heten ze.Zo heb je Citrofielen en Buggatisten. Exclusieve merken uit het verleden en nee zelfs Ferrari hoort daar niet bij.(Die kwam pas vele jaren later met auto’s).
Zou me niets verbazen als die 60k overboden gaat worden. Toch wel een hebbeding ;-)
De laatste alfa met achterwiel aandrijving kwam er in me op. Bedacht me dat de 4c en 8c er ook nog zijn en de giulia ook achter aangedreven is. Als dit obscuur gedrocht memorabeler is dan je andere modellen is er iets mis met je laatste ontwerpen.
Gimme gimme gimme.
* gaat op zoek naar oud omaatje om te beroven *
@ghengiskhan: niet eens een beetje grappig
@tristan114: de boog kan niet altijd gespannen zijn.
@ghengiskhan: De echte Ghengis Khan plunderde tenminste hele dorpen tegelijk..
@fanboy: dat soort arbeids ethos is vandaag de dag nog maar moeilijk te vinden.
Aah de Rolf Wouters mobiel!
@pallas: bijna, dat was een gele RZ, het cabrio broertje van de SZ ;)
@pjotr: Dat was ik vergeten, net als eehm m’n tandenborstel…
@pjotr: deur dicht, deur dicht, deur dicht,,,,, deur dicht, deur dicht, en door
@pjotr: hij had er twee…
Bijzonder? Ja! Mooi? Nee, niet meer
Ik vind het een coole bak!
O. Lekker. Versnellingsbak is naar de knoppen zo te zien.
@rick-dos: Bij ieder ander merk zou dit een serieus mankement zijn, bij een Alfa Romeo is het een fraai detail dat het Italiaanse karakter nóg beter naar voren laat komen.
Blijft een magisch ontwerp die SZ…

Heb nooit het geheim kunnen ontrafelen of dat ding nou heel erg mooi of heel erg lelijk is of heel erg mooi van lelijkheid…

Maar kan zo een half uur dom naar die foto lopen staren met een gevoel van verliefdheid… Wat is het toch een fantastisch gaaf ding!
@moveyourmind: Precies dat!
Heerlijk.

Vaak gekeken naar de auto en nog steeds geen flauw idee of ik hem mooi vind.

Weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen.

Wel een fascinerend ding. Ik kan ernaar blijven kijken.
Wat ligt die pook raar?
@skinnybmw:

Sportpook ..
@lincoln: ///M
@skinnybmw: zal wel ongeveer de zelfde stand hebben als een oude Spider, alleen is de ombouw hier vlak in plaats van schuin in het dashboard. Enige wat ik me kan bedenken.
@tenaci: lijkt me heel sterk, deze is transaxle, dat was de spider niet.
De versnellingsbakken van die tijd waren – zeker van deze jongens – niet van het meer accurate soort. Beetje een gok of je in 2 of 4 zat. Terugschakelen merkte hè het verschil wel, dankzij een gare synchro 😂
@bischero: Nou, beetje overdreven niet? Een 75 of SZ met het schakelmechanisme in goede staat (dus alles gewoon nieuw) schakelt super trefzeker. Alleen wat lange slagen, maar dat hoort n beetje bij de auto’s. Ik heb in mijn 75 nog nooit een verkeerde versnelling ingelegd.
@transaxleman: dat kan kloppen, maar minder goed bereden exemplaren is het niet overdreven is mijn ervaring. Je naam doet vermoeden dat je ook wel ervaring met de jaren 80 Giulietta hebt?
@bischero: Ben een 75 man. En een 75 heeft een isostatisch schakelmechanisme, ten opzichte van de vaste stang van een GTV. Welke van de 2 een 116 Giulietta heeft weet ik zo niet.

Bij beide moeten de busjes en kogeltjes in orde zijn, als het versleten is dan schakelt het inderdaad heel beroerd. Maar het isostatisch mechanisme compleet reviseren kost 80 euro aan onderdelen en je herkent de auto niet meer terug. Schakelt heerlijk. Oke geen Honda maar toch
@transaxleman: ok daar ben jij meer ervaren in dan ik, en het heeft mij ook nooit gestoord, liever met gevoel van tandwielen dan gevoelloos.
Ik ben niet dermate technisch onderlegd om aan te kunnen geven welk mechaniek de Giulietta heeft.
Thanks voor de verheldering!
@transaxleman: welke busjes? Mijn racer begint steeds beroerder te schakelen.
@pjotr: bij het oude mechaniek (alleen een stang) zit er slechts een busje onderaan de pook, die vernieuwen scheelt wel wat. Bij de 75 (en enkele andere modellen) zit er een zogenaamd isostatisch mechanisme op de bak bestaande uit enkele kogeltjes en plastic bussen en o ringen. Op eb-spares.co.uk kun je alles bestellen.
http://ebspares.co.uk/alfa75/gearbox.cfm
De proporties van deze auto kloppen niet.
@milieumeneertje: Zijn die officieel vastgelegd dan?
Yessss het ultieme 75 derivaat.
De toerenteller staat op 500 ..
De snelheidsmeter op 20 ..

Waarom ??
@lincoln: beter voor de 0-100 tijd. Voorsprong door techniek werd in die tijd net geclaimd door een ander merk .. en dan moet je wat 😁
@lincoln: gewoon omdat het kan. Leuk hè die Italiaanse gekkigheid.
ISMA moet zijn IMSA

Prachtige auto, staat zeker op de lijst. Prijzen schommelen al tien jaar rond de 45k.
Ik vind m gaaf! Heb het geld niet over, maar als ik een keer, later als ik groot ben, een collectie kan/mag gaan opbouwen, komt deze er 100% zeker in!
Overigens is het ontwerp helemaal niet van zagato, volgens mij hebben die na het vertrek van Spada geen fatsoenlijk ontwerp meer afgeleverd. Opron is de man met het magische potlood, we kennen hem onder andere van de CX. Briljante auto, staat zeker in mijn top 10.
Echt een van mijn droomauto’s (zie username voor hint). Het exterieur vindt ik zelf heel gaaf, maar echt mooi is het niet.

Maar het onderstel, dat is echt pure porno. Het is het complete onderstel van een IMSA en dan nog iets beter. Een gewone 75 is qua onderstel echt compleet anders. De SZ heeft de roll centers op een goede plek dankzij andere fusees, instelbare (!) coilovers in plaats van torsieveren, kogels in watt en dedion as en nog wat dingen.
Maar wat betekent dat onderstel in de praktijk?

Deze auto was toen ie uitkwam in bochten sneller dan ELKE sportauto uit die tijd. Ferrari, Lamborghini, die hadden geen schijn van kans in een bocht. Deze auto trekt op moderne banden 1.7 G in een bocht, en dat zijn waardes waar een moderne Porsche 911 zelfs niet zomaar aan komt! De enige reden dat deze auto niet met de echte supercars uit die tijd wordt vergeleken is omdat de motor, ondanks zijn fantastische geluid, qua vermogen toch tekort kwam. Het gerucht gaat dat Ferrari de ontwikkeling van deze auto zag en het Alfa Romeo verbood (was net allemaal FIAT groep toen) om er een snellere motor in te leggen, uit angst dat de auto sneller was dan de 348.

Dit zou wel verklaren waarom er geen 24 klepper in zit, aangezien die net uit was en een perfecte kandidaat voor deze auto is.

Deze auto met 300pk is een auto waar menig moderne sportauto niet bij kan komen
@transaxleman: heerlijk verhaal, zelfs als het niet waar is!
@alfalfa: Een kennis van mij heeft een RZ, en zweert erbij dat het de best rijdende auto is dit hij ooit in bezit heeft gehad. Mr. heeft nu een 488 Spider, 930 Turbo Cabrio en een S63 Coupe, en heeft diverse Ferrari’s/Porsche’s gehad, en dus wel wat vergelijkingsmateriaal.
@roberto: in 2004 heb ik (heel even) een afweging gemaakt tussen een 2e hands SZ, een toen nieuwe GT of een nieuwe 156 2.4 facelift als dagelijkse auto. Het is de laatste geworden, helemaal laten aanpassen door Madeno. Geweldige auto aan gehad en als ik nu hoor over de kwetsbare carrosserie en bouwkwaliteit van de SZ dan heb ik totaal geen spijt van die keuze. Maar aan de andere kant…….. …… De SZ is een legendarische auto. Moet geweldig zijn (geweest) om te bezitten.
@transaxleman: Een jaar of 10 geleden zag ik er een staan bij een ” garage” in Tilburg. In het gras tussen wat roestbakken. Het ding had een kapotte motor en zou volgens de garagist waarschijnlijk ergens in Polen terecht komen. Voor 10.000 mocht ik ‘m hebben. Met haren uit mijn kop trekkende spijt moet ik melden dat ik het niet heb gedaan, zeker na het lezen van jouw bijdrage.
@pomoek: ach, die 50k verschil met nu had je maar zo kunnen moeten ophoesten voor onderhoud..
Vond het vroeger een prachtauto, maar het ontwerp wordt niet mooi oud.
Ben wel een transaxleman, heb een 75TS racer. Heerlijk low-budget racen en een veul betere wegligging dan een 325.
Altijd leuk BMWtjes pesten ;)
@cazzo046: nou is dat niet zo heel moeilijk om een betere wegligging te hebben dan 325, maar inderdaad heerlijke stuurmansauto zo’n 75
En ik heb het altijd een geweldenaar gevonden.
Maar ok, ik vind een Leyland Princess ook mooi.
En een Chevrolet Corvair.
Waanzinnige auto. Vroeger had een kennis van ons een rode SZ. Vaak meegereden naar circuitpark Zandvoort. Veel bekijks, fantastisch motorgeluid en snoeihard door de bochten.
Ik heb een collega, vervend auto liefhebber en sleutelt graag zelf in z’n garage. Hij verzekerde mij dat specifieke onderdelen voor een Ferrari 250 GTO makkelijker te krijgen zijn als voor deze Alfa… Dus leuk voor het museum deze Alfa.
@jorden: koplampen van een F40, ga maar zoeken :-)
Als kind een van m’n droomauto’s sinds het op de Amiga spelen van Supercars II :-)
Altijd een mooie en gave wagen gevonden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).