• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zeldzame Alfa Romeo SZ is nog steeds een koopje

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 16 mei 2018 om 18:59 – 62 Reacties

Afbeelding Zeldzame Alfa Romeo SZ is nog steeds een koopjeAfbeelding Zeldzame Alfa Romeo SZ is nog steeds een koopjeAfbeelding Zeldzame Alfa Romeo SZ is nog steeds een koopjeAfbeelding Zeldzame Alfa Romeo SZ is nog steeds een koopjeAfbeelding Zeldzame Alfa Romeo SZ is nog steeds een koopjeAfbeelding Zeldzame Alfa Romeo SZ is nog steeds een koopjeAfbeelding Zeldzame Alfa Romeo SZ is nog steeds een koopjeAfbeelding Zeldzame Alfa Romeo SZ is nog steeds een koopje

Zeldzame Alfa Romeo SZ is nog steeds een koopje
Zou het eraan liggen dat niemand dit ‘gedrocht’ wil hebben?

In een tijd waarin Alfa Romeo mondiaal bekendstond als schepper van roestige creaties, maakte het een keuze vanuit het hart. Samen met Zagato wordt er een auto gemaakt die zó buitensporig excentriek is dat hij later zelfs in de kantines wordt bestempeld als ‘Il Mostro‘, ofwel het monster. Tussen ’89 en ’91 worden er amper 1.000 geproduceerd. Het is dus geen wonder dat de wagens tegenwoordig een aardig prijskaartje aan zich hebben hangen. Of nu, is dat eigenlijk wel zo?

Als we de veilingmeesters van Silverstone Auctions mogen geloven, valt dit eigenlijk reuze mee. Althans, als we met een vorstelijk gebruikte Alfa Romeo SZ te maken hebben, dan wel. De Sport Zagato werd oorspronkelijk in 1992 verkocht aan een Duitser, die zijn wagen in een krappe acht jaar tot een tellerstand van liefst 67.000 kilometer rijdt. De eerste eigenaar zal ongetwijfeld hebben genoten van de wagen. Niet geheel opmerkelijk, overigens, want de wagen was naast een 210 pk sterke 3-liter V6 voorzien van de veren en dempers uit Alfa Romeo’s ISMA-racer, een schitterende Alfa 75.

Na die acht jaren werd hij in 2000 overgenomen door een Brit, die hem met iets meer tact behandelde. Het kan er natuurlijk ook aan hebben gelegen dat de tweede eigenaar gedemotiveerd werd door het feit dat zijn wagen linksgestuurd was en hij er niet (gemakkelijk) mee door de McDrive kon. De koper zal het ongetwijfeld geweten hebben, daar de SZ nooit werd geproduceerd als rechtsgestuurd exemplaar. Veel keuze had hij dus niet. Achteruit kipnuggets scoren, dan maar.

De Brit reed er amper 2.000 kilometer mee voordat hij hem in een opslagruimte verstopte. De Alfa Romeo SZ zag in 2015 pas weer het daglicht en had toen 68.888 kilometer op de teller. In de voorbije jaren heeft de tweede eigenaar de tellerstand verder de lucht in geholpen. Momenteel heeft de wagen 69.025 kilometer afgelegd. Dit zal zonder meer iets met de prijs doen, maar bij een veiling kan het altijd hoger uitvallen dan vooraf voorspeld. Volgens Silverstone Auctions moet de bolide tussen de 51.477 en 59.484 euro opleveren. Hoewel er in het verleden SZ’s zijn verkocht voor vergelijkbare prijzen, moet ik zeggen dat de indicatie allesbehalve schrikbarend is. Als je de kans ziet en het geld hebt liggen, zou ik hem met beide handen aangrijpen.

Meer lezen over de Alfa Romeo SZ en zijn geschiedenis? Klik dan HIER.

Ook interessant!

  • The Collectables - Alfa Romeo SZ
    Alfa Romeo SZ
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Klassiekers, occasion, sz, veiling, zagato

Vorig bericht: « Deze door AMG behandelde V-Klasse ziet er snel uit, toch?
Volgend bericht: Tesla Model 3 legt 830 kilometer af op één ’tank’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    16 mei 2018 om 19:05

    Alfacisten komen nooit bij mcdonalds ..

    Die nuttigen pizza en wijn ..
    komt omdat ze kartonnen verpakkingen beter snappen ..

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      16 mei 2018 om 19:08

      @lincoln: je zou bijna denken dat jij Alfa-rijder bent. Maar inderdaad, mooie wijn (uit fles) en vooruit een pizza dat gaat lukken!

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 mei 2018 om 19:51

        @spideriv:

        Alfacisten kopen hooguit een etiket ..
        Dat er een fles wijn aan vast zit is louter toeval ..

        Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          16 mei 2018 om 20:11

          @lincoln: fijne bijkomstigheid die inhoud.

          Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      16 mei 2018 om 19:54

      @lincoln:
      Ik moest enorm lachen!

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      16 mei 2018 om 20:37

      @lincoln: Je spelt alfist verkeerd. ?

      Login om te reageren
    • Alfarobert zegt

      17 mei 2018 om 09:35

      @lincoln: Alfacisten? Alfisten heten ze.Zo heb je Citrofielen en Buggatisten. Exclusieve merken uit het verleden en nee zelfs Ferrari hoort daar niet bij.(Die kwam pas vele jaren later met auto’s).

      Login om te reageren
  2. SpiderIV zegt

    16 mei 2018 om 19:09

    Zou me niets verbazen als die 60k overboden gaat worden. Toch wel een hebbeding ;-)

    Login om te reageren
  3. Hupke zegt

    16 mei 2018 om 19:10

    De laatste alfa met achterwiel aandrijving kwam er in me op. Bedacht me dat de 4c en 8c er ook nog zijn en de giulia ook achter aangedreven is. Als dit obscuur gedrocht memorabeler is dan je andere modellen is er iets mis met je laatste ontwerpen.

    Login om te reageren
  4. ghengiskhan zegt

    16 mei 2018 om 19:12

    Gimme gimme gimme.
    * gaat op zoek naar oud omaatje om te beroven *

    Login om te reageren
    • tristan114 zegt

      16 mei 2018 om 19:15

      @ghengiskhan: niet eens een beetje grappig

      Login om te reageren
      • ghengiskhan zegt

        16 mei 2018 om 19:42

        @tristan114: de boog kan niet altijd gespannen zijn.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      17 mei 2018 om 13:52

      @ghengiskhan: De echte Ghengis Khan plunderde tenminste hele dorpen tegelijk..

      Login om te reageren
      • ghengiskhan zegt

        17 mei 2018 om 14:34

        @fanboy: dat soort arbeids ethos is vandaag de dag nog maar moeilijk te vinden.

        Login om te reageren
  5. Pallas zegt

    16 mei 2018 om 19:14

    Aah de Rolf Wouters mobiel!

    Login om te reageren
    • pjotr zegt

      16 mei 2018 om 22:28

      @pallas: bijna, dat was een gele RZ, het cabrio broertje van de SZ ;)

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        16 mei 2018 om 22:45

        @pjotr: Dat was ik vergeten, net als eehm m’n tandenborstel…

        Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        17 mei 2018 om 00:24

        @pjotr: deur dicht, deur dicht, deur dicht,,,,, deur dicht, deur dicht, en door

        Login om te reageren
      • diezijner zegt

        17 mei 2018 om 08:49

        @pjotr: hij had er twee…

        Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    16 mei 2018 om 19:17

    Bijzonder? Ja! Mooi? Nee, niet meer

    Login om te reageren
  7. bfvo zegt

    16 mei 2018 om 19:18

    Ik vind het een coole bak!

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    16 mei 2018 om 19:18

    O. Lekker. Versnellingsbak is naar de knoppen zo te zien.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      16 mei 2018 om 19:47

      @rick-dos: Bij ieder ander merk zou dit een serieus mankement zijn, bij een Alfa Romeo is het een fraai detail dat het Italiaanse karakter nóg beter naar voren laat komen.

      Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    16 mei 2018 om 19:23

    Blijft een magisch ontwerp die SZ…

    Heb nooit het geheim kunnen ontrafelen of dat ding nou heel erg mooi of heel erg lelijk is of heel erg mooi van lelijkheid…

    Maar kan zo een half uur dom naar die foto lopen staren met een gevoel van verliefdheid… Wat is het toch een fantastisch gaaf ding!

    Login om te reageren
    • roberto zegt

      17 mei 2018 om 10:18

      @moveyourmind: Precies dat!

      Login om te reageren
  10. radeox zegt

    16 mei 2018 om 19:31

    Heerlijk.

    Vaak gekeken naar de auto en nog steeds geen flauw idee of ik hem mooi vind.

    Weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen.

    Wel een fascinerend ding. Ik kan ernaar blijven kijken.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      16 mei 2018 om 19:35

      @radeox: copyright @moveyourmind

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        16 mei 2018 om 19:38

        @lekkaah: Great minds think alike.

        Login om te reageren
  11. skinnybmw zegt

    16 mei 2018 om 19:46

    Wat ligt die pook raar?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 mei 2018 om 19:53

      @skinnybmw:

      Sportpook ..

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        16 mei 2018 om 20:17

        @lincoln: ///M

        Login om te reageren
    • tenaci zegt

      16 mei 2018 om 19:57

      @skinnybmw: zal wel ongeveer de zelfde stand hebben als een oude Spider, alleen is de ombouw hier vlak in plaats van schuin in het dashboard. Enige wat ik me kan bedenken.

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        16 mei 2018 om 20:38

        @tenaci: lijkt me heel sterk, deze is transaxle, dat was de spider niet.
        De versnellingsbakken van die tijd waren – zeker van deze jongens – niet van het meer accurate soort. Beetje een gok of je in 2 of 4 zat. Terugschakelen merkte hè het verschil wel, dankzij een gare synchro ?

        Login om te reageren
        • transaxleman zegt

          16 mei 2018 om 21:08

          @bischero: Nou, beetje overdreven niet? Een 75 of SZ met het schakelmechanisme in goede staat (dus alles gewoon nieuw) schakelt super trefzeker. Alleen wat lange slagen, maar dat hoort n beetje bij de auto’s. Ik heb in mijn 75 nog nooit een verkeerde versnelling ingelegd.

          Login om te reageren
          • bischero zegt

            16 mei 2018 om 21:10

            @transaxleman: dat kan kloppen, maar minder goed bereden exemplaren is het niet overdreven is mijn ervaring. Je naam doet vermoeden dat je ook wel ervaring met de jaren 80 Giulietta hebt?

            Login om te reageren
            • transaxleman zegt

              16 mei 2018 om 21:19

              @bischero: Ben een 75 man. En een 75 heeft een isostatisch schakelmechanisme, ten opzichte van de vaste stang van een GTV. Welke van de 2 een 116 Giulietta heeft weet ik zo niet.

              Bij beide moeten de busjes en kogeltjes in orde zijn, als het versleten is dan schakelt het inderdaad heel beroerd. Maar het isostatisch mechanisme compleet reviseren kost 80 euro aan onderdelen en je herkent de auto niet meer terug. Schakelt heerlijk. Oke geen Honda maar toch

              Login om te reageren
              • bischero zegt

                16 mei 2018 om 21:35

                @transaxleman: ok daar ben jij meer ervaren in dan ik, en het heeft mij ook nooit gestoord, liever met gevoel van tandwielen dan gevoelloos.
                Ik ben niet dermate technisch onderlegd om aan te kunnen geven welk mechaniek de Giulietta heeft.
                Thanks voor de verheldering!

              • pjotr zegt

                16 mei 2018 om 22:29

                @transaxleman: welke busjes? Mijn racer begint steeds beroerder te schakelen.

              • transaxleman zegt

                16 mei 2018 om 23:42

                @pjotr: bij het oude mechaniek (alleen een stang) zit er slechts een busje onderaan de pook, die vernieuwen scheelt wel wat. Bij de 75 (en enkele andere modellen) zit er een zogenaamd isostatisch mechanisme op de bak bestaande uit enkele kogeltjes en plastic bussen en o ringen. Op eb-spares.co.uk kun je alles bestellen.
                http://ebspares.co.uk/alfa75/gearbox.cfm

  12. milieumeneertje zegt

    16 mei 2018 om 19:53

    De proporties van deze auto kloppen niet.

    Login om te reageren
    • alfalfa zegt

      16 mei 2018 om 23:04

      @milieumeneertje: Zijn die officieel vastgelegd dan?

      Login om te reageren
  13. spidermann zegt

    16 mei 2018 om 20:11

    Yessss het ultieme 75 derivaat.

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    16 mei 2018 om 20:18

    De toerenteller staat op 500 ..
    De snelheidsmeter op 20 ..

    Waarom ??

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      16 mei 2018 om 20:40

      @lincoln: beter voor de 0-100 tijd. Voorsprong door techniek werd in die tijd net geclaimd door een ander merk .. en dan moet je wat ?

      Login om te reageren
    • pier zegt

      16 mei 2018 om 21:20

      @lincoln: gewoon omdat het kan. Leuk hè die Italiaanse gekkigheid.

      Login om te reageren
  15. lavoro zegt

    16 mei 2018 om 20:19

    ISMA moet zijn IMSA

    Prachtige auto, staat zeker op de lijst. Prijzen schommelen al tien jaar rond de 45k.

    Login om te reageren
  16. Joost zegt

    16 mei 2018 om 20:58

    Ik vind m gaaf! Heb het geld niet over, maar als ik een keer, later als ik groot ben, een collectie kan/mag gaan opbouwen, komt deze er 100% zeker in!

    Login om te reageren
  17. Dizono zegt

    16 mei 2018 om 21:06

    Overigens is het ontwerp helemaal niet van zagato, volgens mij hebben die na het vertrek van Spada geen fatsoenlijk ontwerp meer afgeleverd. Opron is de man met het magische potlood, we kennen hem onder andere van de CX. Briljante auto, staat zeker in mijn top 10.

    Login om te reageren
  18. transaxleman zegt

    16 mei 2018 om 21:16

    Echt een van mijn droomauto’s (zie username voor hint). Het exterieur vindt ik zelf heel gaaf, maar echt mooi is het niet.

    Maar het onderstel, dat is echt pure porno. Het is het complete onderstel van een IMSA en dan nog iets beter. Een gewone 75 is qua onderstel echt compleet anders. De SZ heeft de roll centers op een goede plek dankzij andere fusees, instelbare (!) coilovers in plaats van torsieveren, kogels in watt en dedion as en nog wat dingen.
    Maar wat betekent dat onderstel in de praktijk?

    Deze auto was toen ie uitkwam in bochten sneller dan ELKE sportauto uit die tijd. Ferrari, Lamborghini, die hadden geen schijn van kans in een bocht. Deze auto trekt op moderne banden 1.7 G in een bocht, en dat zijn waardes waar een moderne Porsche 911 zelfs niet zomaar aan komt! De enige reden dat deze auto niet met de echte supercars uit die tijd wordt vergeleken is omdat de motor, ondanks zijn fantastische geluid, qua vermogen toch tekort kwam. Het gerucht gaat dat Ferrari de ontwikkeling van deze auto zag en het Alfa Romeo verbood (was net allemaal FIAT groep toen) om er een snellere motor in te leggen, uit angst dat de auto sneller was dan de 348.

    Dit zou wel verklaren waarom er geen 24 klepper in zit, aangezien die net uit was en een perfecte kandidaat voor deze auto is.

    Deze auto met 300pk is een auto waar menig moderne sportauto niet bij kan komen

    Login om te reageren
    • alfalfa zegt

      16 mei 2018 om 23:08

      @transaxleman: heerlijk verhaal, zelfs als het niet waar is!

      Login om te reageren
      • roberto zegt

        17 mei 2018 om 10:20

        @alfalfa: Een kennis van mij heeft een RZ, en zweert erbij dat het de best rijdende auto is dit hij ooit in bezit heeft gehad. Mr. heeft nu een 488 Spider, 930 Turbo Cabrio en een S63 Coupe, en heeft diverse Ferrari’s/Porsche’s gehad, en dus wel wat vergelijkingsmateriaal.

        Login om te reageren
        • alfalfa zegt

          17 mei 2018 om 21:29

          @roberto: in 2004 heb ik (heel even) een afweging gemaakt tussen een 2e hands SZ, een toen nieuwe GT of een nieuwe 156 2.4 facelift als dagelijkse auto. Het is de laatste geworden, helemaal laten aanpassen door Madeno. Geweldige auto aan gehad en als ik nu hoor over de kwetsbare carrosserie en bouwkwaliteit van de SZ dan heb ik totaal geen spijt van die keuze. Maar aan de andere kant…….. …… De SZ is een legendarische auto. Moet geweldig zijn (geweest) om te bezitten.

          Login om te reageren
    • pomoek zegt

      17 mei 2018 om 09:42

      @transaxleman: Een jaar of 10 geleden zag ik er een staan bij een ” garage” in Tilburg. In het gras tussen wat roestbakken. Het ding had een kapotte motor en zou volgens de garagist waarschijnlijk ergens in Polen terecht komen. Voor 10.000 mocht ik ‘m hebben. Met haren uit mijn kop trekkende spijt moet ik melden dat ik het niet heb gedaan, zeker na het lezen van jouw bijdrage.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        17 mei 2018 om 23:12

        @pomoek: ach, die 50k verschil met nu had je maar zo kunnen moeten ophoesten voor onderhoud..

        Login om te reageren
  19. cazzo046 zegt

    16 mei 2018 om 21:45

    Vond het vroeger een prachtauto, maar het ontwerp wordt niet mooi oud.
    Ben wel een transaxleman, heb een 75TS racer. Heerlijk low-budget racen en een veul betere wegligging dan een 325.
    Altijd leuk BMWtjes pesten ;)

    Login om te reageren
    • deboes zegt

      18 mei 2018 om 09:31

      @cazzo046: nou is dat niet zo heel moeilijk om een betere wegligging te hebben dan 325, maar inderdaad heerlijke stuurmansauto zo’n 75

      Login om te reageren
  20. desjonnies zegt

    17 mei 2018 om 06:31

    En ik heb het altijd een geweldenaar gevonden.
    Maar ok, ik vind een Leyland Princess ook mooi.
    En een Chevrolet Corvair.

    Login om te reageren
  21. fritzl zegt

    17 mei 2018 om 08:39

    Waanzinnige auto. Vroeger had een kennis van ons een rode SZ. Vaak meegereden naar circuitpark Zandvoort. Veel bekijks, fantastisch motorgeluid en snoeihard door de bochten.

    Login om te reageren
  22. jorden zegt

    17 mei 2018 om 09:04

    Ik heb een collega, vervend auto liefhebber en sleutelt graag zelf in z’n garage. Hij verzekerde mij dat specifieke onderdelen voor een Ferrari 250 GTO makkelijker te krijgen zijn als voor deze Alfa… Dus leuk voor het museum deze Alfa.

    Login om te reageren
    • lavoro zegt

      17 mei 2018 om 12:48

      @jorden: koplampen van een F40, ga maar zoeken :-)

      Login om te reageren
  23. weem zegt

    17 mei 2018 om 09:41

    Als kind een van m’n droomauto’s sinds het op de Amiga spelen van Supercars II :-)

    Login om te reageren
  24. ikleesookoverautos zegt

    20 mei 2018 om 10:15

    Altijd een mooie en gave wagen gevonden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North