Zeven punten waarop autobelasting gefixt moet worden

Auteur: , 64 Reacties

Iemand doet een duit in het zakje.

Panamera en Twizy

Gaan de belastingen in Nederland een stapje te ver? Precies dat vraagstuk ligt hier al jaren open. Want ja, er worden flinke belastingen (met name BPM) geheven over nieuwe auto’s en ja, het wordt steeds gekker en gekker. Het moment dat een autofabrikant prijzen bekendmaakt, is de vergelijking tussen andere landen en Nederland bijna oneerlijk te noemen. In theorie goed, want de BPM-tabel werkt enorm besparend op elektrische auto’s. In de praktijk zijn elektrische auto’s voor velen te duur, worden benzine- en dieselauto’s ook stervensduur en gaat men hun geluk zoeken op de tweedehands markt. Terwijl het juist de nieuwe auto’s zijn die gebouwd worden onder Europese en wereldwijde uitstootnormen.

De voorzitter van BOVAG, Bertho Eckhardt, zegt in een interview met BNR dat er verandering moet komen. Menno Snel, de staatssecretaris die het laatste woord heeft op het gebied van BPM in de context van de WLTP-cyclus, heeft het volgens Eckhardt niet helemaal goed aangepakt. “De besluiteloosheid van de staatssecretaris zorgt voor aarzelende kopers, lege orderportefeuilles en veel onzekerheid in de markt”, aldus de BOVAG-topman.

Het is makkelijk om te oordelen over iets, maar Eckhardt komt met daden. Tijdens het interview presenteerde hij een zevenpuntenplan wat hij wil presenteren aan de Tweede Kamer. Het zevenpuntenplan klinkt goed, we nemen het even met je door.

1. Totale belastingdruk op auto’s moet omlaag
Goede binnenkomer: de belastingdruk is te hoog. Zoals we net al zeiden: men kan door de hoge BPM bijna geen nieuwe auto’s meer kopen.

2. De BPM wordt verlaagd(!!) om de aanschaf van nieuwe auto’s te stimuleren
Kijk, zo zien we het graag! In een tijd waar elektrisch rijden simpelweg te duur is, moet het goedkope alternatief niet meteen weggestreept worden. Men moet voor nu nog even in benzineauto’s kunnen rijden. Door de strenge Euro-normen zijn die ook schoner dan je denkt tegenwoordig.

3. Voorkom overstimulering van bepaalde auto’s, want dat geeft scheve marktverhoudingen en de hoge kosten wegen vaak niet op tegen de beperkte milieuwinst.
Het Outlander-verhaal: door één (soort) auto kapot te subsidiëren loopt alles scheef. Niet dat de Outlander per definitie zo vuil is, maar in de praktijk gebruik je de elektromotor minder dan gehoopt. Goed, dat was 2014 en men wist nog niet dat de elektrische auto zo’n opmars zou maken.

4. Niet alleen elektrische auto’s moeten gestimuleerd worden, maar ook (plug-in) hybrides.
De pluggers en de reguliere tweemotorige auto’s moeten echter niet te snel afgeschreven worden. In theorie zijn ze schoner dan benzineauto’s, helemaal als de MHEV- of reguliere hybridesystemen je geen keuze geven wat betreft de toevoer van elektrische hulp. Het is geen volledige EV, maar wel een goede ontwikkeling. Dat moet ook betaalbaar(der) kunnen.

5. De duur van het bijtellingspercentage moet beperkt blijven tot vijf jaar met als doel om het Nederlandse wagenpark te verjongen en te verduurzamen.
Bijtelling blijft ook omstreden. Door de nieuwe wetgeving vallen dure elektrische auto’s niet meer (volledig) in de 4 procent-zone, dus ook daar wordt het een duur grapje om elektrisch te rijden. Door het termijn te verkleinen rijdt men sneller in een nieuwe auto.

6. De markt voor tweedehands elektrische auto’s moet gestimuleerd worden, bijvoorbeeld met een laadtegoed.
Elektrische auto’s tweedehands kopen. Kun je doen, maar tenzij het een Tesla is koop je snel een kat in de zak wat betreft verborgen kosten. Laden is bijvoorbeeld duur en de actieradius is niet heel groot. Door de invoering van bonussen in de vorm van subsidies en bijvoorbeeld laadtegoed, wordt het ook minder oninteressant om een tweedehands elektrische auto te kopen.

7. Autobelastingen moeten voorspelbaar en robuust worden. Veranderingen moeten tijdig aangekondigd worden. Grote veranderingen moeten stapsgewijs doorgevoerd worden.
Het is ook vervelend als radicale veranderingen rauw op je dak vallen. De nieuwe BPM-maatregelen zijn ook niet met al teveel bombarie ingevoerd. De markt moet voorspelbaar en berekenbaar blijven volgens Eckhardt. Daarom moet de overheid het op tijd aankondigen als er een grote verandering op het punt staat te gebeuren.

Image-credit: twee stekkerende uitersten, gespot door @renegade op Autojunk.



64 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Gij zult niet stelen!
De overheid duldt geen concurrentie! Deze melk koe wordt echt niet verandert!
@jupke: Roverheidt!!1! Het is dr schuld van de rabobank!!1!
@sanderp: Ken je klassiekers.
@jupke: Tja er is in Nederland een bepaalde zak belastinggeld nodig. Die betalen we als burger. Of je dat nu bij je salaris, btw, zorgpremie, energie rekening of auto doet onder aan de streep betalen we het. Hoe doet er niet zoveel toe
@dutchdriftking: Wanneer het grote geld wordt ontzien betaal je het inderdaad als burgers. Ziehier de kern van het probleem (welke Nederland overstijgt).
@dutchdriftking: dik 70% van zijn inkomen betaald een gemiddelde werknemer aan belasting. Ik blijf dit moeilijk vinden te bevatten.
@dutchdriftking: In Nederland is helemaal niet zo veel nodig als deze overheid niet als een maniak geld over de balk smijt. Immigratie, de EU zakkenvullerij, peperdure overheidsgebouwen, zorgverzekeraars etc kunnen wel wat minder.
@dutchdriftking: jawel, het doet er wel toe! Wat nu wordt het door een relatief kleine groep gedragen en niet door alle Nederlanders. Het is eerlijker als de belasting waarvoor je betaald daar ook voor bedoeld is.
Zorgen dat zoveel mogelijk mensen gaan leasen ..
Vertellen dat we 1 Europa hebben ..
Beloof ze er 1000 euro bovenop ..
Noem ze “hoger opgeleiden” ..
Maak een “onderzoek” waar uit blijkt dat ze het gelukkigste volk op aarde zijn ..
En wees heeeeel selectief met geschiedenislessen ..

Hail Lenin ..
@lincoln: ah. Education by facebook.
Jij komt er wel, jongen.
@ghengiskhan:

En voor jouw soortje is er voetbal ..
@lincoln: vertel, wat is mijn soortje?
@ghengiskhan:

De hoger opgeleide kennis econoom uiteraard ..
@lincoln: alweer? Inspiratie op?
@ghengiskhan: blijf jij lekker naar nu.nl, de npo etc kijken en slaap rustig verder….
@misterbo: oh jee, het is een complot!
@ghengiskhan: dat is jouw eerste gedachte niet mijn! Maar nogmaals rustig blijven slapen! De onwetenden hebben altijd rust
@misterbo: wat knap dat jij mijn gedachten kunt lezen. Ik kan niet anders concluderen dat jij, met zulke talenten, er ook wel komt, jongen.
@ghengiskhan: nogmaals je komt er zelf mee, heeft niets met mogelijke talenten van mezelf te maken 😂😂😂
@lincoln: veel plezier bij FvD…
Succes met je guldens
@cloverleaf:

Slaap lekker kleine meid ..
@lincoln: heerlijk geslapen… zo maar ff op de piano poseren
@cloverleaf: Nee met GroenLinks worden we gelukkig..
@techniekmeneer: Jesse Quadrifoglio Verde…
@lincoln: bedoelde je niet ‘hail lincoln’
@bmwjarne:

Stem op mij en ontvang 2000 euro ..
Weet zeker dat je er in trapt ..
Ik vind punt 7 wel terecht. De rest gaat daar een beetje tegenin.
@mrb: Met jouw username hoop ik op een hoop goede voorstellen m.b.t. auto’s en belastingen.
Mag het een onsje meer? fix’ed
Minder oninteressant. Mooie woordkeuze.
Weet iemand waarom de Renault Twizzy geen kentekenplaat aan de voorzijde heeft?
@eddythedriver: Het is onmogelijk om met dat ding de maximum snelheid te overschrijden.
Maar even serieus: misschien wordt ie als motorfiets gezien?
@eddythedriver: wordt gezien als driewielig motorvoertuig, dan hoeft er alleen achter een kentekenplaat
Ah alweer een plan, eentje van zovelen in de afgelopen decennia. Ik wacht nog op mijn kwartje van Kok, de zure regen die het einde van de wereld inluidt en de apocalys die al meerdere keren zou geweest zijn. Maar succes ermee!
@lecomte:

Toch gaaf ..
De Bovag notabene ..
Stemvee denkt nu echt dat iemand voor hun belangen op komt ..
@lincoln: 😂😂😂
@lecomte: kok is dood, zure regen is door maatregelen flink teruggedrongen, en de Apocalyps is voor gelovige gekkies.
@pomoek: Daar komt bij dat het hele begrip tijdelijk ‘kwartje van Kok’ berust op gebrekkige communicatie en het voor andere partijen dan de PVDA ook wel heel makkelijk was/is om het niet ‘terug te geven’ op het moment dat zij zelf de macht hebben. De PVDA krijgt toch de schuld.

In 2000 was de latere premier Balkenende nog heel boos dat we het geld niet terug hadden… om vervolgens wanneer hij de baas wordt ook niks te doen.

https://www.trouw.nl/home/de-mythe-van-koks-kwartje~ab1e5dc2/
@dracae:

Die gast heeft geen werk geen auto geen rijbewijs ..
Beetje de hele dag blowen met mede Wajong kneuzen ..
@lincoln: je zult na de winst van de Brusselmans gisteren vandaag wel een slechte dag hebben, dus ik dartel als een vrolijk hertje herwaarts!
@pomoek: Zure regen, fijnstof, gasloos, over een aantal jaren is het weer wat anders wat ons geld kost, omdat de overheid weer met een mooi plan komt. Nederland zal wel even de rest van de wereld redden.
@lecomte: Doe mij die rug van Rutte maar. Heb ik als leaser veel meer aan.
Punt 1 zorgt voor minder belastinginkomsten en is daarmee kansloos.
Punt 5: de duur van het bijtellingspercentage is toch al beperkt tot vijf jaar?
@koeberg: punt 1; als een auto goedkoper word, is het toch aantrekkelijker om een auto te kopen? En het zal haalbaar zijn voor mensen die het nu niet kunnen betalen. Ik denk dat het een goede stimulans is.
@rikus:

Rutte heeft nix aan kopers ..
Leasers wil die hebben ..
@lincoln: eens
Ik tank nooit meer dan voor 25 euro dat zal ze leren.
Punt 8. Koop iets wat je wèl kan betalen.
Punt 9. Niemand verplicht je een lease auto privé te rijden.
Euh, 7 punten plan? Is punt 2 niet een onderdeel van punt 1? En volgens mij zijn punten 3 en 4 ook samenhangend.
@chrism: het is wetenschappelijk bewezen dat lijstjes met 7 punten voor waarheidsgetrouwer worden gehouden door Buzzfeedfans dan wanneer er slechts drie goed onderbouwde argumenten worden gegeven.
Ik weet dat veel mensen dit niet willen horen, maar de oplossing hier is …..meer Europa… Dit soort marktverstorende belastingsystemen zijn een grensoverschrijdend probleem, maar daarnaast zal onze eigen overheid nooit en te nimmer uit zichzelf een deel van deze inkomsten opgeven. Het doet er niet toe wie er aan de macht is, ze hebben allemaal meer geld nodig..

Dat betekent overigens niet dat ik ongelimiteerd meer Europa wil.. absoluut niet.. er kan van alles af. Ze moeten van alles wat simpel intern opgelost kan worden, zonder grensoverschrijdende verstoring gewoon afblijven. Dat regelen we allemaal zelf wel.

Ik vraag me wel eens af hoe ze in hemelsnaam aan al die idiote regels komen, terwijl er zoveel niet geregeld wordt dat wel nodig is. Elke regel, hoe klein dan ook moet door de relevante ministers van ALLE landen worden goedgekeurd.. Er is er niet ééntje waar onze eigen Nederlandse vertegenwoordigers geen ‘ja’ op hebben gezegd..
@dracae: Je denkt toch niet dat Nederland een beetje van de Duitse autobelastingen over gaat nemen? Lagere bpm, mrb die eentiende is van hier… Dat gaat niet gebeuren. De EU werkt voor ons altijd maar één kant op en dat is lastenverzwaring.

En straks mogen we ook nog de Italianen en Grieken gaan voeden via internationale nivellering. Wat er nog over is nadat we de warmtepomp en EV door de strot geduwd hebben gekregen, terwijl Duitsland aan het methaangas gaat en Bosch aan de waterstof.

Ik heb nog nooit een eurofiele politicus horen zeggen dat onze lasten ook maar eens lager moeten worden omdat ze tot de hoogste van Europa horen.

En één ding is zeker: de EU is de weg naar minder democratie. De beste weg is juist dat landen zelf alle zeggenschap blijven houden en er strategisch samengewerkt wordt.

Wat wij krijgen is een “one fits none” die onze economische groei remt. Geen enkele belofte van de EU en de euro is uitgekomen. We sukkelen van de ene in de andere crisis. Onze welvaart neemt af; de lasten groeien al vele jaren harder dan de salarissen. Griekenland en Italië zijn failliet, en Frankrijk heeft gele hesjes en lak aan begrotingsregels.

In de plaats van dat wij moeten streven om een China, Rusland of VS te worden, moeten wij uit gaan van de kracht van Europese landen. Griekenland wordt nooit een tweede Duitsland. Dus hou op met doen alsof.

We hebben meer democratie dus minder EU nodig. Die vetgevreten kleptomanen in Brussel moeten overigens ook aangepakt worden.
De BOVAG moet beslissingen over autobelastingen gewoon aan het kabinet over laten.

Rutte gaat zich toch ook niet bemoeien met de BOVAG garantievoorwaarden. Dat zou wat zijn…

Dan krijg je een Bovaggarantie waarvan alle toezeggingen over garantie vervallen zodra je voor het garantiepakket kiest.

En gaan ze bij problemen in de garantieperiode het tot op de bodem uitzoeken en komt de onderste steen nooit boven. En is de toezegging dat eventuele gebreken keihard aangepakt zullen worden niet meer dan dan een loze kreet.

En je kan bij een geschil over de garantie nog wel terecht bij de Geschillencommissie, maar die komt standaard met de bindende uitspraak dat je op kan pleuren.
De leasemarkt zorgt ervoor dat de belastingdruk gewoon hoog is. Leasemaatschappijen kopen nou eenmaal de meeste auto’s, samen met het bedrijfsleven. De particulier levert maar een kleine bijdrage aan de grote bult belastingcenten.
@rikus: Tweederde van de autokosten bestaat voor de particulier uit belastingen. De grootste groep rijders zijn de particulieren. Die brengt dus verreweg de meeste belastingen op.
Blik in de water.
Ik tuf lekker verder in mijn BMW e39…..
5. Die bijtelling moet gewoon volledig afgeschaft worden, kijken de golf/passat gte’s.
Van de eerste uitgave’s verloopt aan het eind van het jaar de regel met de 7% bijtelling, dan komen die dingen massaal op de tweedehands markt en niemand wil er 1 tje zonder die bijtelling voordeel regel meer hebben dus ze blijven maar staan, en dat lijdt tot alleen maar meer problemen.
Tja een europa, alleen:
– nederland hoogste belastingdruk auto,s
– hoogste netto bijdrage p inwoner EU
– minder vakantiedagen dan
Menig eu land
-hoogste pensioen gerechtigde leeftijd

Maar…we zijn allemaal gelijk…wij alleen wat minder dan de rest…dank fransje timmermans dat je zo voor je eigen volk staat
Plaatje is een aardige indicatie voor nog een goeie suggestie voor een belastingcriterium: vehicle footprint. Belachelijk om parkeertarieven voor een Twizy hetzelfde te laten zijn als voor een Hummer H1 bij wijze van spreken.
@ericd: Mooi puntje 9 van het zevenpuntenlijstje! :)
Punt 6 wegstrepen! Liever niet. Elektrisch niet nog meer stimuleren a.u.b. Ik wil straks niet als terrorist gezien worden door de moraalridders als ik met mijn 6-cilinder wil roffelen. Straks word ik gedwongen mijn geliefde auto te verkopen omdat ik de enige ben die ‘vervuilt’…
Het is roepen in de woestijn dat de autolasten omlaag moeten. Onze overheid is rupsje Nooitgenoeg. De auto, maar ook de eigen woning, zijn melkkoeien om de almaar groeiende Rijksbegroting rond te krijgen. Autootje pesten zit in het DNA van onze politici. Deze makkelijke inkomstenbron zullen ze nooit opgeven. Gewoon even “milieu” zeggen en je kunt gewoon doorgaan met de jaarlijkse accijnsverhogingen.

Cynische autohaters zonder visie maken hier de dienst uit. Dat is al tientallen jaren het geval, en daar verandert BOVAG niets aan.
En ondertussen klappen de nieuw verkopen steeds verder onderuit door die torenhoge BPM.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).