• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zie hier een zelfgebouwde BMW M1

Auteur: willeme, gepost 11 juni 2020 om 13:03 – 45 Reacties

zelfgebouwde BMW M1

Zeg nu zelf, zo’n zelfgebouwde BMW M1 is toch net een M Coupé voor anno 2020?

Op dit moment is de heetste 1 Serie de BMW M135i xDrive (F40). Die auto is op zich bijzonder goed: snel, compleet, capabel, chique, comfortabel en redelijk praktisch. In principe heb je echt niet meer nodig.

Voorganger

Het probleem is dat zijn voorganger een stuk leuker was. Nu zal het voor de standaard modellen niet veel uitmaken: een 118d rijder zal in zijn nieuwe 118d niet een enorme cultuurschok ervaren. Maar wat moet de M135i-rijder straks gaan doen?

Op de brug

Oplossing

Nou, daar is een oplossing voor. Je kan namelijk zelf aan de slag gaan met een lading gereedschap, wat M2 onderdelen en een hoop vrije tijd. Dan kan namelijk de auto die je op de foto’s ziet het resultaat zijn! In feite is het de BMW M1 die BMW nooit gebouwd heeft.

zelfgebouwde BMW M1

Zelfgebouwde BMW M1

De auto in kwestie is een M140i, een zogenaamde ‘F21’. Dat staat voor een driedeurs carrosserie (de vijfdeurs heet ‘F20’). Met die auto als uitgangspunt is men aan de slag gegaan. Met de onderdelen van een afgeschreven M2 Competition (crash) werd er een soort Frankenstein gecreëerd tussen een M140i en een M2, maar in de geest van de aloude M Coupé.

zelfgebouwde BMW M1

M Performance

De Style 437M-wielen komen van een M2, logischerwijs. Maar ook de complete verbreding en achteras zijn afkomstig van een M2 Competition. Aan de achterzijde zien we een dukke bumper met vier vuistdikke uitlaten van het M Performance uitlaatsysteem. De zelfgebouwde BMW M1 ziet er waanzinnig dik uit en doet denken aan de M Coupé qua proporties.

Uitlaat

B58B30 motor

Waarschijnlijk is de M2 donor-auto aan de voorzijde plat gereden, want ze hebben niet de motor onder handen genomen. Onder de kap huist namelijk dezelfde B58B30-motor met 340 pk. Deze is nu nog helemaal standaard, maar er zijn zeer veel manieren om extra vermogen uit dat blok te extraheren.

zelfgebouwde BMW M1

Ook interessant!

  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW M3 G80 Competition rijtest video
  • BMW M440i xDrive Cabrio rijtest
    BMW M440i xDrive Cabrio rijtest video

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, BMW, bodykit, f21, tuning, uitlaat, velgen

Vorig bericht: « Groene Audi A5 is medicijn tegen zwarte Q5’s
Volgend bericht: Valentino Rossi kan weer werken, agenda MotoGP bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    11 juni 2020 om 13:25

    Wat ontzettend gaaf dit zeg. Ik houd echt van die “wat als de fabrikant dit had gemaakt?” projectjes. E46 M3 Touring.. Dat soort dingen. Geweldig!

    Login om te reageren
  2. griffendahl zegt

    11 juni 2020 om 13:28

    Zo tof, hulde hiervoor

    Login om te reageren
  3. fmgarcia zegt

    11 juni 2020 om 13:35

    Ben helemaal in de war door die foto’s. Het is zeker gaaf!

    Login om te reageren
  4. henkstabilisatorstang zegt

    11 juni 2020 om 13:46

    De Clown Shoe is gereïncarneerd

    Login om te reageren
  5. mpgc zegt

    11 juni 2020 om 13:46

    Knap gedaan, maar het waarom is me een beetje onduidelijk

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      11 juni 2020 om 13:58

      @mpgc: zo’n hatchback is net iets praktischer dan een coupé, ik snap het op zich wel.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        11 juni 2020 om 14:00

        Maar ook ontiegelijk veel lelijker dan een coupe….

        Login om te reageren
        • mcshine zegt

          11 juni 2020 om 14:23

          @petroldrinker: nee, veel mooier zelfs.

          Login om te reageren
          • petroldrinker zegt

            12 juni 2020 om 09:06

            uhh nee, de 1 serie is altijd een lelijk eendje geweest… hatchbacks sws zijn lelijk vind ik.

            Login om te reageren
        • rolov zegt

          11 juni 2020 om 17:43

          @petroldrinker: Neuh dit is best mooi

          Login om te reageren
    • quattromeister zegt

      11 juni 2020 om 14:55

      Ik denk, omdat het kan, daarom.

      Login om te reageren
  6. cazzo046 zegt

    11 juni 2020 om 13:50

    Koop dan een 1M,
    he ik heb er toevallig eentje te koop staan ;)

    Login om te reageren
    • densk zegt

      11 juni 2020 om 15:28

      Als ik die ooit toch eens kan betalen. Dromen…

      Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      11 juni 2020 om 16:38

      @cazzo046: genieten we korting als AB-leden?

      Login om te reageren
      • cazzo046 zegt

        11 juni 2020 om 16:46

        Zeker, te bespreken naast de auto.

        Login om te reageren
  7. pietertjep85d zegt

    11 juni 2020 om 13:51

    Ziet er strak uit. Ik merk dat BMW’s doorgaans mooi oud worden (X6 en X4 daargelaten). Ik heb de nieuwe 1 serie nu een aantal keer zien rijden en ik kan er maar niet aan wennen. Deze 1 serie is echt chique. Uitlaten zou ik misschien een klein beetje inkorten maar verder is ie heel gaaf.

    Login om te reageren
  8. Robert zegt

    11 juni 2020 om 13:52

    Indrukwekkend. Als ik die ‘making of foto’s zo zie kan ik hier alleen maar de hoed of pet voor afnemen.

    Login om te reageren
  9. petroldrinker zegt

    11 juni 2020 om 13:59

    “Zo’n zelfgebouwde BMW M1 is toch net een M Coupé voor anno 2020?” Uhh nee, dit zijn gewoon 1 serie proporties, een 2020 M coupe zou veel gaver zijn dan dit.

    Wel erg jammer dat de motor dan niet fedaan is

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 juni 2020 om 17:23

      @petroldrinker: de 2020 M coupé heet Toyota Supra…

      Login om te reageren
  10. jack_abarth zegt

    11 juni 2020 om 14:05

    Doet me meer denken aan de Z3M om heel eerlijk te zijn.

    Login om te reageren
    • alino zegt

      11 juni 2020 om 16:05

      Is de coupe versie van de Z3M niet de M coupe waar ze naar refereren?
      Dat was althans de officiële naam

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        11 juni 2020 om 17:33

        @alino:

        Klinkt logisch, vond de 1M namelijk al niet echt een vergelijking.

        Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        11 juni 2020 om 18:07

        @alino: Een Z3M bestaat niet.

        Login om te reageren
        • alino zegt

          11 juni 2020 om 21:57

          Dat zeg ik toch net? Dat de “Z3M” de M coupe is waar ze in het artikel naar refereren.

          Over de coupe is er zelfs een autoblog special (als Z3M)
          https://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-bmw-z3m-coupe-87337

          Aangezien het een zelfbouwproject is, zal de eigenaar niet echt wakker liggen over de naam

          Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        11 juni 2020 om 18:08

        @alino: maar de M Coupe was een tweezitter. Dat is dit toch niet? En er is maar één BMW M1. Dus ik denk dat er nog even heel goed over de naam moet worden nagedacht.

        Login om te reageren
  11. mrtrex zegt

    11 juni 2020 om 14:15

    Gaaf project! Linkje naar meer details?

    Login om te reageren
  12. rynnus zegt

    11 juni 2020 om 14:37

    Heel heel heel heel erg dik! Sowieso is het front van de 2 series altijd al mooier geweest in mijn ogen. Zeker als M2.

    Login om te reageren
  13. Gulli zegt

    11 juni 2020 om 14:41

    Erg gaaf project, hopelijk kunnen ze nog even doorsparen en de aandrijflijn ook aanpassen om het compleet te maken.

    Overigens doet de laatste foto me een beetje aan een vorige generatie Leon Cupra denken

    Login om te reageren
  14. bernoulli zegt

    11 juni 2020 om 14:47

    S55 erin en gaan!

    Login om te reageren
    • erwine60 zegt

      11 juni 2020 om 16:14

      @bernoulli: S85 ?

      Login om te reageren
  15. rikv99 zegt

    11 juni 2020 om 14:50

    Zeer zeer zeer geslaagd.

    Login om te reageren
  16. densk zegt

    11 juni 2020 om 15:33

    Bij een M1 denk ik nog altijd aan een zeer fraaie klassieker. Al is dit een tof project en zeker geslaagd, voor mij toch liever de oer M1.

    Login om te reageren
    • Papageno zegt

      11 juni 2020 om 19:01

      Inderdaad! Blasfemie! dit is dan een 1M en geen M1.

      Login om te reageren
  17. Henk_he zegt

    11 juni 2020 om 16:27

    Persoonlijk vind ik dat bij dit soort uiterlijke tuning ook de technische tuning hoort. Heb je een blubberdik ogende auto… maar nog steeds de standaard motorisering. Hoe is dit dan anders dan een M-performance pakketje op een 116i?

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      11 juni 2020 om 17:17

      Het verschil tussen de motor in een M2 en een M140i is niet zo groot, niet in vermogen en niet in karakter. Denk dat de grootste klap wel met de M-achteras inclusief M-sper gemaakt wordt. Dat is wel even andere koek dan een 116i met een badge.

      Login om te reageren
      • vincentbaan zegt

        11 juni 2020 om 18:07

        @vaakbenjetebang: 340pk hoef je je toch niet voor te schamen lijkt me?

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          11 juni 2020 om 18:54

          Dat lijkt mij ook. Liever het onderstel en de achteras van een M2 onder mijn M140i dan 100 ponies er bij chippen – maar ieder zijn meug natuurlijk.

          Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        12 juni 2020 om 07:02

        @vaakbenjetebang: precies, voor de facelift lag er volgens mij geen “echt” M-blok in de M2, pas bij de M2 Competition lepelden ze het S55 blok erin.

        Login om te reageren
  18. Onehp zegt

    11 juni 2020 om 16:39

    Zo dik. De 3 deurs 1-serie beschoude ik door de FR layout als een miskende shooting brake met veel potentieel, hier heeft iemand werk van dat potentieel gemaakt. Veel liever dit dan de (beetje lelijke want te korte) coupe…
    Jammer dat BMW dit niet meer zal maken, was anders mooie kandidaat realistische bruikbare droomauto geweest…

    Login om te reageren
  19. Chauffeur zegt

    11 juni 2020 om 16:39

    Heel dik, volgens mij zit hier ook het front op van een M2. Heel goed gedaan

    Login om te reageren
  20. christian85 zegt

    11 juni 2020 om 17:46

    “Die auto is op zich bijzonder goed: snel, compleet, capabel, chique, comfortabel en redelijk praktisch”. Praktisch? Haha

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 juni 2020 om 17:57

      @christian85: ja praktisch. Voorin zit je goed en de kofferbak heeft een normaal formaat. Niet goed genoeg voor een verhuizing of met baby, luiertas en maxi cosy maar prima voor met z’n tweeën. En veel mooier en praktischer dan een vijfdeurs. Een driedeurs heeft meer licht en een beter zicht over je schouder. Waar je met een 5 deurs altijd krap in- en uitstapt door de mini portieren doe je dat met een driedeurs alleen in een krappe parkeergarage.

      Login om te reageren
  21. mashell zegt

    11 juni 2020 om 17:59

    Helemaal verkleerd, je wilt juist de motor van de M2 en niet zozeer de lelijke bumpers en uitlaten.

    Login om te reageren
  22. banderas zegt

    11 juni 2020 om 18:09

    Heel dik, alleen die uitlaten lijken wel giga uit te steken en eigenlijk te groot ofzo.

    Login om te reageren
  23. 1000bochten zegt

    25 januari 2021 om 12:25

    Dik! Kan ik wel waarderen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North