Zo denkt Renault over Max’ motor voor volgend jaar

Auteur: , 18 Reacties
MV33

We bespeuren tussen de regels door iets waar we niet heel blij van worden.

Gevoelsmatig is het alweer eeuwen geleden dat we nog iets over Max gepend hebben. We weten dat jullie in dit soort situaties afkickverschijnselen beginnen te vertonen. Gelukkig vonden we zojuist deze dosis methadon in de vorm van enkele uitspraken van Cyril Abiteboul. Cyril zwaait zoals jullie weten de scepter over Renault’s motorsport afdeling en wordt geacht Max, Daniel, Fernando, Stoffel, Nico en Carlos volgend jaar van een enorm potente motor te voorzien. Eentje die daarbij ook nog eens heel blijft.

Maar, wat mij betreft is het eerste punt de prioriteit en het tweede punt van ondergeschikt belang. Immers: zien we Max liever 4 races winnen en in zes races uitvallen met een rokende staart of in tien races vijfde worden? Juist ja, dat dacht ik nu ook.

Helaas proeven we uit de woorden die Cyril overheeft voor Autosport echter dat de focus vooral ligt op de betrouwbaarheid. Renault gaat op dit vlak volgens Abiteboul ‘draconische maatregelen’ nemen, die er vooral op neerkomen dat onderdelen pas goedgekeurd worden na nog grondigere checks dan voorheen.

Wat volgens de chef meehelpt is dat Renault dit jaar door zal borduren op het basisontwerp van de PU van vorig jaar. Dit ontwerp was destijds helemaal nieuw en dit zorgde voor de nodige uitdagingen, met het inmiddels bekende resultaat tot gevolg. De gele theepot rookte regelmatig alsof het 1977 was en ook de klantenteams bleven niet verschoond van technische malheur.

Red Bull heeft bij het opmaken van de balans dan ook weer traditioneel hard uitgehaald naar haar motorenpartner. Christian Horner riep dat 2017 qua betrouwbaarheid Red Bulls slechtste jaar was sinds 2006. Collega Marko voegde er aan toe dat Red Bull in zijn ogen voor Ferrari was geëindigd in het WK als de auto’s vaker heel waren gebleven. Bedankt partner!

Doch met deze kritiek zou Red Bull zich weleens wederom in de voet kunnen schieten. Want hoewel Cyril de mond vol heeft over de betrouwbaarheid, bespeuren we als het gaat om de snelheid wat omtrekkende bewegingen. Waar de Fransen bijvoorbeeld eerder nog aangaven aan een magische modus voor de kwalificatie te werken, net zoals Ferrari en vooral Mercedes hebben, is Abiteboul nu ietwat terughoudend op dit vlak.

There is more to come for next year – even though we know also the regulations will make it more difficult to have purely qualifying modes. You will need to have only three engines per driver next season, so that’s something also to take into account, because the qualifying mode is the combination between tricks maybe like oil burn – which will become much more restricted – but also the fact that you are damaging the engine.

I’m expecting most manufacturers to be much more conservative in the way they operate the engine, but we are also looking at our own ways to extract more performance on a limited number of laps.

Renault lijkt er min of meer vanuit te gaan dat de andere fabrikanten hun speciale kwalificatie-settings minder effectief zullen kunnen uitspelen in 2018 door de regelwijzigingen. Op zich is dit wel een interessante gedachtengang. Maar moeten we hieruit afleiden dat Renault zélf maar beperkte mogelijkheden ziet voor een dergelijke modus in 2018? Dat zou natuurlijk jammer zijn als de anderen er onverhoopt toch in slagen flink wat extra power uit het blok te peuren in Q3 op zaterdag.

Enfin, we gaan het pas zien in Australië, maar op de schaal ‘Renault is het nieuwe Asiatech’ aan de ene kant en ‘Max wordt kampioen’ aan de andere kant, is onze verwachting een paar puntjes achter de komma opgeschoven richting Asiatech na dit bericht.



18 reacties

De motor was eigenlijk wel snel genoeg, je kon er gewoon de Mercedes mee voor blijven en races winnen.
@mashell: Als ze het motormanagement open zetten wel, maar dan deed die plof en moest de motor op advies van Renault weer geknepen worden. Vraag is dus waarom ging het blok stuk bij volle belasting…
Dat doet Renault bijna elk jaar, toch?

Het jaar ervoor schreeuwen dat ze “Volgend seizoen het gat zullen dichten met Ferrari en Mercedes”. Vervolgens tijdens de winterperiode die uitspraken nuanceren en als het seizoen start is het gewoon weer kut. Maaarrrrrrr in 2019 zullen ze het gat dichten met de top 2!
@rick-dos:

Daarom passen RB en Renault zo goed bij elkaar
Wordt weer een mooi seizoen.
Hij zegt toch ook niets raars? Ik denk dat Ferrari en Mercedes ook niet zomaar even 50pk extra uit de motor gaat pompen want je mag er maar 3 gebruiken. Betrouwbaarheid is nog veel meer van belang dan vorig jaar…
@87sandyd: Ik denk dat dat wel losloopt. Laten we eerlijk zijn, Honda hoeven we voorlopig nog niet tot ‘de andere motorleveranciers’ te rekenen. Die rommelen wat in de marge… Dus dan hebben we het over Ferrari en Mercedes. Samen met Red Bull hebben ze zo’n gigantische voorsprong op de rest dat een keer een grid straf niks uitmaakt. Minimaal zesde wordt je toch wel. Pak dan een nieuw blok in Monza en hoogstens verlies je een paar punten op je concurrent(-en). Het hele jaar door strijd en misschien geen kampioen worden omdat je teveel geknepen hebt is veel vervelender?
Ik ben vooral benieuwd hoe de prestaties van Red Bull zich het komend seizoen gaat verhouden tot die van McLaren. Ik heb geen enkele illusie dat met het gat met Mercedes en Ferrari aan het begin zal hebben gedicht.
@RRRobert: ik vrees dat ze dat gat het hele jaar niet kunnen dichten. Ik hoop het uiteraard wel maar vrees het ergste
Eerst zien dan geloven.
Als je niet puur op power focust komt het ook niet, ondertussen lopen ze bij mercedes het blok nog eens flink op te fokken, dan moet RB die achterstand volgend seizoen weer inhalen
Mercedes gaf al aan dat men in 2018 met een volledig nieuwe motor aan de start verschijnt. Tegen beter weten in hoop ik dat er hier en daar wat dingen toch niet helemaal zoals gepland gaan en Mercedes aan power en/of betrouwbaarheid moet inboeten.
Als Red Bull in 2018 kampioen wil worden, is dat wel nodig. En dan niet alleen bij Mercedes, maar ook bij Ferrari. “We focussen ons op de betrouwbaarheid” is Abiteboul’s manier om zich alvast in te dekken voor de kritiek op de prestaties die er ongetwijfeld vanuit Red Bull en de Red Bull fans gaat komen.

Ik hoop dan ook dat de sport snel het licht ziet en het motorenlimiet fors verhoogt. We hoeven echt niet terug naar de tijd waarin een blok in één kwalificatie afschrijft, maar het moet ook niet zo zijn zoals in 2018 dat men maar één of twee keer per jaar een update kan doorvoeren zonder gridstraffen op te lopen. Een blok dat twee a drie races meegaat is toch meer dan genoeg? We hebben het immers over F1, niet over endurance racing.
Herhaling van zetten, verwacht volgend jaar qua constructeurstitels weinig verschuivingen…1. Mercedes 2. Ferrari 3. Red bull
Even een knuppel in het hoenderhok: Renault kan Mercedes en Ferrari niet aan in het kampioenschap. Maar met een goede motor zullen McLaren en RedBull ook buiten bereik zijn. Hoe wil Renault dan net de eigen auto’s beter presteren dan 5e worden in het kampioenschap? Misschien wel door het vermogen van de klanten iets te knijpen en het eigen team toch een klein voordeeltje te geven… Het blijven Fransen natuurlijk.. Vibe la Grande en dat soort crap…
@w0o0dy: dat is juist 1 ding waar je niet aan hoeft te twijfelen bij de Fransen. RB en andere teams in het verleden hebben altijd gezegd dat ze eerlijk zijn behandeld. Alleen STR is de eerste die zijn twijfels heeft.
Vive la France moet dat zijn natuurlijk.. fucking autocorrect.
Waarom eigenlijk niks over DAKAR? Als er een motorsport evenement is die net zo leuk is en waar Nederlanders tegenwoordig goed mee doen is het dat wel?
@sketcher: inderdaad. ik vind het ontbreken van een Dakar verslag toch wel een gemis op autoblog. Terwijl er zoveel content van uit te diepen valt en zo bereikbaar is. Machines, coureurs, logistiek, verbeteringen etc etc. Heel wat interessanter dan dat ouwe wijven geroddel in de F1 heel het jaar door

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).