• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault: “Kritieke fout gemaakt met motorstanden”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 31 oktober 2017 om 09:05 – 32 Reacties


Het eeuwige cliche dat Franse auto’s onbetrouwbaar zijn wordt in de Formule 1 verder bevestigd.

Cyril Abiteboul, een van de meest bekritiseerde figuren in de Formule 1, biecht na een polariserend weekend in Mexico aan Autosport op dat hun afstelling voor de race misschien toch niet zo’n slimme zet is geweest. Als je puur naar de resultaten kijkt, lijkt dit een onnodige opmerking, maar hun optreden in Midden-Amerika vereist wel degelijk een verklaring. Gedurende het weekend lieten er maar liefst vijf Renault motoren het leven, waarvan twee gloednieuw!

Afgelopen weekend was Toro Rosso het voornaamste slachtoffer van de pech. Ondanks Max’ overwinning was het Renault drama dusdanig heftig dat je zou denken dat er ten opzichte van volgend jaar, wanneer Toro Rosso overstapt op Honda motoren, weinig zal veranderen. Daarnaast gaven de krachtbronnen van Hülkenberg en Ricciardo eveneens de geest.

Volgens Renault teambaas Abiteboul, meester in het maken van verwarrende perspraatjes, had dit te maken met een grove inschattingsfout van de technische afdeling. De problemen kwamen vooral voort uit de manier waarop ze prestaties en betrouwbaarheid afwogen. De fout is nog eens extra lastig te verteren door het feit dat dit niet de eerste keer is dat het Formule 1 circus naar Mexico vliegt. Cyril besluit dat het verstandig is om voortaan nederiger te zijn en de voorkeur te geven aan betrouwbaarheid. Hoe serieus we dit moeten nemen is een heel ander verhaal.

Het lichtpuntje waarmee ze Mexico kunnen verlaten is echter een felle. Daar waar ze vrijwel het gehele jaar moeite hadden om mee te komen op het rechte stuk, zagen we in Mexico eindelijk een competitief Renault-blok. En dat dan nota bene op enkele kilometers hoogte.

Ook interessant!

  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Jos Verstappen praat over toekomst van Max Verstappen
  • Rijdt Max Verstappen straks met een VAG-motor?
  • Sky misbruikt crashbeelden Max Verstappen, Red Bull furieus

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

cyril-abiteboul, Formule 1, Max Verstappen, mexico, motor, Racing, Red Bull Racing, Renault, toro-rosso

Vorig bericht: « De BMW M5 krijgt M Performance goodies
Volgend bericht: ING over duurzaamheid: “koop een nieuwe auto” »

Lees Interacties

Reacties

  1. wildbeest zegt

    31 oktober 2017 om 09:12

    Op top is het nog steeds niet voor mekaar

    Login om te reageren
  2. rhellema zegt

    31 oktober 2017 om 09:13

    Ik denk dat het zo zachtjes aan eens tijd begint te worden dat Abiteboul plaats moet gaan maken voor vers bloed binnen de Renault gelederen. De man heeft betere praatjes dan motoren.

    Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    31 oktober 2017 om 09:17

    Ik vond het vooral zo spijtig voor Hulkenberg. Reed op een puike positie en had misschien wel zicht op meer. Ik gun die gast mooie prestaties.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      31 oktober 2017 om 09:20

      @viezefreddyw: same here. Heb altijd een beetje medelijden met ‘m. Nog nooit op ’t podium en dan komt zo’n menneke als bijv Stroll die gelijk een podium pakt. Jammer vind ik dat.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        31 oktober 2017 om 09:26

        @str8six: Ja, ik ook. Vind het ook gewoon een sympathieke knul. Zeikt niet veel, kan heel goed rijden en spreekt beter Nederlands dan een allochtoon die in 1983 naar Nederland kwam.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          31 oktober 2017 om 09:38

          @viezefreddyw: Haha, da’s dan ook niet zo moeilijk he

          Login om te reageren
  4. koen0373 zegt

    31 oktober 2017 om 09:18

    Valt me op dat er steeds vaker Autosport artikelen klakkeloos overgenomen worden door Autoblog. Ik vind dat weinig toevoegen of is dit een nieuwe vertaalservice? Dit stond gisterochtend al op Autosport, dus dan is het nu ook nog eens mosterd na de maaltijd is. Oud nieuws

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      31 oktober 2017 om 09:23

      @koen0373: ik lees niet al die buitenlandse sites, en dit nieuwsbericht is niet gelijk “oud” omdat het ingehaald is door de actualiteit, of zo.

      Maar hé, de azijn is in de bonus bij de Appie Heijn, dacht ik.

      Login om te reageren
      • koen0373 zegt

        31 oktober 2017 om 12:46

        @rrrobert: Geen azijn hoor, gewoon een constatering en een mening. Ik lees Autoblog artikelen over het algemeen heel graag. Het stuk over de Autoblog fan die de GP bijwoont van vanochtend, dat voegt wat toe. Dat vind ik dus niet van dit stuk.

        Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      31 oktober 2017 om 09:24

      @koen0373: Er zijn ook mensen, zoals ik, die niet alle sites afgaan voor het nieuws. Vind het dan wel prettig dat Autoblog af en toe wat nieuws opzoekt en hier plaatst. In het artikel wordt zelfs gelinkt naar de bron. Niets mis mee toch?

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      31 oktober 2017 om 09:45

      @koen0373:

      Tis maar sport hoor ..
      Een eeuwige herhaling van constant hetzelfde “nieuws” ..

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      31 oktober 2017 om 09:58

      @koen0373: Is dat niet het hele idee van een blog..? Ik volg Autosport.com ook en mij komt dit artikel ook wel bekend voor, maar de reacties liggen hier stukken genuanceerder dan van dat schreeuwvolk op facebook. Daarom heeft het voor mij absoluut meerwaarde om op Autoblog nog eens terug te lezen.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      31 oktober 2017 om 10:16

      @koen0373: Nieuwssites schrijven sowieso niet altijd hun eigen artikelen. Kijk ook maar eens op Nu, AD en NOS etc. Die nemen al hun nieuws over van het ANP, soms zonder de tekst ook maar aan te passen.
      Bovendien ben ik het eens met wat viezefreddyw zegt. Ik volg ook niet al die sites. Ik vind het juist fijn dat ik op AB van alles kan lezen.

      Login om te reageren
      • boris9397 zegt

        31 oktober 2017 om 12:01

        @berlinetta: De pers basseert hun nieuws op wat persbureau’s hen voorziet. Logish dan dat nieuwssites die met hetzelfde persbureau werken gelijkaardige artikels uitbrengen.

        Login om te reageren
        • boris9397 zegt

          31 oktober 2017 om 12:05

          @boris9397: En dan zijn er ook nog freelance journalisten die hun artikelen aan verschillende kranten of nieuwssites verkopen…

          Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    31 oktober 2017 om 09:26

    Eerste zin vind ik weer een zin om de toon te zetten. Franse motoren zijn niet slechter dan van de Duitse concurent, die staan ook heel vaak bij de garage. Volgens mij is Renault best wel vaak F1 wereldkampioen geweest.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      31 oktober 2017 om 12:10

      @rufctr01: Beetje flauw inderdaad. Van de franse auto’s die ik gereden heb heb ik er maar bij 1 ‘problemen’ gehad. En dat was een 206 waarbij er (tegen het chronische aan) vaak lampen vervangen moesten worden.

      Login om te reageren
  6. notsobig zegt

    31 oktober 2017 om 10:12

    Waar zijn nu al die mensen die beweerden dat de pech van Max geen pech was, maar dat het aan zichzelf lag, dat hij teveel vroeg van z’n materiaal?

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      31 oktober 2017 om 11:37

      @notsobig: dat zijn de mensen die geen verstand hebben van F1. De mensen die de tv uitzetten als Max uitvalt. Neppers.

      Login om te reageren
    • jdeboer zegt

      31 oktober 2017 om 13:29

      @notsobig:
      Die bofkont spuwt nu zijn gal bij de buren (AW), daar mag hij dat nog.
      Hier zijn de moderatoren gelukkig consequenter in het handhaven van de gedragscode.

      Dat Renault de betrouwbaarheid van deze generatie motoren niet op orde krijgt blijft min verwonderen. Zowel in het eerste turbo tijdperk, dat zij gestart hebben, als in het atmosferische tijdperk dat daarop volgde wisten ze jaren de dominante motorleverancier te zijn.
      De kop boven dit artikel is een beetje jammer, tendentieus en kortzichtg.
      Helaas is de clickrate heilig.

      Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    31 oktober 2017 om 10:14

    De laatste alinea vind ik maar een vreemde stelling. Het klopt dat ze nu inderdaad de power hadden in Mexico, maar is het niet aannemelijk dat dit ten koste is gegaan van de betrouwbaarheid? Kortom: de motoren zijn nog steeds niet in orde. Of ze kunnen qua prestaties meedoen, maar dan heb je kans dat de boel ploft. Of ze houden de motoren heel, maar dan doen ze niet mee om de prijzen.

    Ik hoop voor Renault dat ze het volgend jaar beter gaan doen. Ze hebben overigens wel geluk dat Honda volgend jaar niet meer aan een topteam levert (McLaren), maar aan een subtopper (STR).

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      31 oktober 2017 om 12:43

      @berlinetta: Is meer om aan te geven dat ze de prestaties wel degelijk hebben. Als ze de betrouwbaarheid op orde krijgen, is het dus mogelijk om zich te meten met de Mercedessen en Ferrari’s.

      Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    31 oktober 2017 om 10:18

    Dit is meer hoe het moet zijn en dit is ook een beetje hoe het vroeger was. Je schroeft die dingen zo hoog op zodat ze kunnen winnen; een paar hebben de kans en een paar ploffen. Voor Renault heeft de voorste (schonere lucht) het uitgehouden en de andere gingen kapot. Maar ze hebben nu 3 overwinningen voor Renault dit jaar en dat is prima.
    Voor iemand als Hulkenberg is het ook frustrerend; die staat nu een stuk lager dan dat hij zou moeten staan in het klassemenent gezien zijn snelheid; maar hij zou vast liever 1 keer meestrijden om een podium en 2x uitvallen, dan 3 wedstrijden achterelkaar vechten om als 10e 1 puntje te pakken.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      31 oktober 2017 om 10:35

      @gregorius: Renault heeft geen enkele keer gewonnen. TAG Heuer wel 3 maal. *wink wink*

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        31 oktober 2017 om 10:37

        @metalmike: Er liggen inderdaad verdomd goeie uurwerken achterin die Red Bulls.

        Login om te reageren
      • Erik zegt

        31 oktober 2017 om 11:21

        @metalmike: of te wel een tikkende tijdbom.

        Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      31 oktober 2017 om 12:46

      @gregorius: Precies! Betrouwbaarheid brengt je maar “zo ver”. Ik zou best eens vaker wat motoren willen zien ploffen als dat betekent dat er meer strijd is om de zeges. Volgens mij heeft Kimi destijds meerdere titels verloren aan Schumacher omdat zijn McLaren het gewoon niet volhield. Beetje extra spanning mag best!

      Login om te reageren
  9. gwnbmw zegt

    31 oktober 2017 om 10:41

    ik ben het er niet mee eens dat het blok dit weekend power had. in de voorbeschouwing bij ziggo lieten ze vettel en verstappen naast elkaar zien in q3. verstappen had een veel betere exit als vettel uit zo’n beetje elke bocht, maar de ferrari pakte op het eerste en 2e rechte stuk meteen zoveel marge dat dit bijna niet meer in te halen was. en verstappen stond bijna helemaal onderaan, ook in quali, in speed traps.

    Login om te reageren
  10. mikje90 zegt

    31 oktober 2017 om 10:45

    Waarom kunnen Lada en UAZ geen motoren bouwen voor de f1?.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      31 oktober 2017 om 11:23

      @mikje90: omdat de F1 elk jaar vernieuwend is en de Russen alleen auto’s bouwen die 40 jaar of langer mee gaan.

      Login om te reageren
  11. gemaskerdemuchacho zegt

    31 oktober 2017 om 19:11

    Naar mijn weten is Renault erg vaak wereldkampioen geweest. Net als Peugeot en Citroen in de rally kampioenschappen.

    Dat de Duitse merken het veelal af laten weten in de hoogste regionen dat zegt denk ik al genoeg.
    Ik zie geen VW of Audi in de F1… Audi en Porsche waren aanwezig bij Le Mans maar de laatste editie stonden de Porsches ook meer in de pits dan dat ze reden.. (ja, ze wonnen wel..)

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      31 oktober 2017 om 21:36

      @gemaskerdemuchacho: Daar staat tegenover dat zowel Mercedes als BMW wel hondsbetrouwbare EN innovatieve F1 motoren maken / maakte. Misschien moeten jullie gewoon stoppen met dat kortzichtige en totaal ongegronde zwart-wit vingertje-geneuzel wijzen naar landen; elk merk is uniek …

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North