Het eeuwige cliche dat Franse auto's onbetrouwbaar zijn wordt in de Formule 1 verder bevestigd.
Cyril Abiteboul, een van de meest bekritiseerde figuren in de Formule 1, biecht na een polariserend weekend in Mexico aan Autosport op dat hun afstelling voor de race misschien toch niet zo’n slimme zet is geweest. Als je puur naar de resultaten kijkt, lijkt dit een onnodige opmerking, maar hun optreden in Midden-Amerika vereist wel degelijk een verklaring. Gedurende het weekend lieten er maar liefst vijf Renault motoren het leven, waarvan twee gloednieuw!
Afgelopen weekend was Toro Rosso het voornaamste slachtoffer van de pech. Ondanks Max’ overwinning was het Renault drama dusdanig heftig dat je zou denken dat er ten opzichte van volgend jaar, wanneer Toro Rosso overstapt op Honda motoren, weinig zal veranderen. Daarnaast gaven de krachtbronnen van Hülkenberg en Ricciardo eveneens de geest.
Volgens Renault teambaas Abiteboul, meester in het maken van verwarrende perspraatjes, had dit te maken met een grove inschattingsfout van de technische afdeling. De problemen kwamen vooral voort uit de manier waarop ze prestaties en betrouwbaarheid afwogen. De fout is nog eens extra lastig te verteren door het feit dat dit niet de eerste keer is dat het Formule 1 circus naar Mexico vliegt. Cyril besluit dat het verstandig is om voortaan nederiger te zijn en de voorkeur te geven aan betrouwbaarheid. Hoe serieus we dit moeten nemen is een heel ander verhaal.
Het lichtpuntje waarmee ze Mexico kunnen verlaten is echter een felle. Daar waar ze vrijwel het gehele jaar moeite hadden om mee te komen op het rechte stuk, zagen we in Mexico eindelijk een competitief Renault-blok. En dat dan nota bene op enkele kilometers hoogte.
32 reacties
Maar hé, de azijn is in de bonus bij de Appie Heijn, dacht ik.
Tis maar sport hoor ..
Een eeuwige herhaling van constant hetzelfde “nieuws” ..
Bovendien ben ik het eens met wat viezefreddyw zegt. Ik volg ook niet al die sites. Ik vind het juist fijn dat ik op AB van alles kan lezen.
Die bofkont spuwt nu zijn gal bij de buren (AW), daar mag hij dat nog.
Hier zijn de moderatoren gelukkig consequenter in het handhaven van de gedragscode.
Dat Renault de betrouwbaarheid van deze generatie motoren niet op orde krijgt blijft min verwonderen. Zowel in het eerste turbo tijdperk, dat zij gestart hebben, als in het atmosferische tijdperk dat daarop volgde wisten ze jaren de dominante motorleverancier te zijn.
De kop boven dit artikel is een beetje jammer, tendentieus en kortzichtg.
Helaas is de clickrate heilig.
Ik hoop voor Renault dat ze het volgend jaar beter gaan doen. Ze hebben overigens wel geluk dat Honda volgend jaar niet meer aan een topteam levert (McLaren), maar aan een subtopper (STR).
Voor iemand als Hulkenberg is het ook frustrerend; die staat nu een stuk lager dan dat hij zou moeten staan in het klassemenent gezien zijn snelheid; maar hij zou vast liever 1 keer meestrijden om een podium en 2x uitvallen, dan 3 wedstrijden achterelkaar vechten om als 10e 1 puntje te pakken.
Dat de Duitse merken het veelal af laten weten in de hoogste regionen dat zegt denk ik al genoeg.
Ik zie geen VW of Audi in de F1… Audi en Porsche waren aanwezig bij Le Mans maar de laatste editie stonden de Porsches ook meer in de pits dan dat ze reden.. (ja, ze wonnen wel..)