Mercedes onthult waarom ze Red Bull geen motoren leveren

Auteur: , 24 Reacties

Het hoge woord is eruit. Of tenminste, de officiële lezing.

Toto

Mercedes F1-eindbaas en professioneel Oostenrijker Toto Wolff heeft in deze winterpauze de tijd genomen om even te gaan zitten met ESPN voor een goed gesprek. Daarbij zijn een aantal opvallende feitjes aan het licht gekomen omtrent de leverantie van motoren door de driepuntige ster aan andere teams. Al enige tijd is dit een hot item in de F1, met name omdat Mercedes in het verleden keihard weigerde Red Bull Racing van motoren te voorzien.

Het idee, destijds beaamd door zowel Toto Wolff als door vakantiemagnaat Dieter Zetsche, was dat het stom zou zijn voor Mercedes om hun competitieve voordeel zomaar af te staan aan een concurrent. Ze hadden in Stuttgart Brixworth immers hard gewerkt aan de motor die het team sinds 2014 zoveel succes heeft opgeleverd.

Doch met dit in het achterhoofd schetst het onze verbazing dat Wolff nu claimt dat men bij Mercedes van plan was volgend jaar motoren aan McLaren te leveren. McLaren-aandeelhouder Mansour Ojjeh heeft Mercedes volgens Wolff afgelopen jaar persoonlijk benadert met de wens om een nieuwe motorendeal te tekenen. Zoals jullie wellicht nog weten betrok McLaren ook in de periode voorafgaand aan de (nieuwe) Honda-deal motoren van Mercedes. Vóór de rentree van de ‘échte’ Silberpfeile in de sport, was het Engelse team zelfs het de facto fabrieksteam van de Duitsers.

Inmiddels weten we echter dat McLaren in zee is gegaan met Renault. Dat lijkt een beetje een laterale move en ondanks het feit dat Alonso een goede band heeft met de Fransen ook enigszins een ‘moetje’. Toch lag het volgens Wolff aan McLaren zelf dat de deal met Mercedes uiteindelijk niet doorging:

We wanted to give McLaren an engine, the problem is that it dragged on for a long time and we just didn’t have the structure in place and the capacity to supply them an engine for 2018. It was simply too late.

Oké, maar als je wel bereid bent McLaren van motoren te voorzien, hoe zit het dan met Red Bull Racing? Is het simpelweg dat je McLaren lager inschat dat de formatie uit Milton Keynes, of speelt er iets anders? Toto wijst op de stroom van kritiek die Renault in de afgelopen jaren voor de kiezen kreeg vanuit het kamp van Red Bull:

It is exactly because they are saying it like this and undermining their current partner that they are not having one! In Formula One, like everywhere else in life -be it your private life or business life- it’s about compromise and acknowledging your partner’s strengths and weaknesses and helping each other out. That is very much the culture we have at Mercedes and that has made us successful in the last few years. Respect is a super important part of our values and this is why we have chosen the partners we have.

Kijk, als Christian Horner en Helmut Marko nou een beetje recsept getoond hadden, was Max nu al kampioen geweest. Of zou Wolff met zijn uitspraken de geschiedenis een beetje willen herschrijven?



24 reacties

Ja want principes en normen waarden, dat is waar de F1 om bekend staat… Hou toch op.
Staat er iets nieuws geschreven in dit artikel, dit is een samenvatting van alle uitspraken, meningen en bevindingen uit 2016-2017, niets meer, niets minder.
@erik2907: Nou, Toto Wolf vergeet even hoe McLaren zich over Honda heeft uitgelaten volgens mij.. Dan is Renault er nog genadig vanaf gekomen door de uitlatingen van Red Bull.
@wif1: Precies en dat RB zich er pas publiekelijk over uitsprak toen voor de massa al 8 keer bevestigd was dat het aan de Renault power plant lag….. ik vond het redelijk laat… en TOTO weet dat zelf ook
Valt wel wat voor te zeggen, Red Bull was afgelopen seizoen heel goed in het luidkeels roepen wat wel/niet goed zou of was gegaan mbt updates-grades of prestaties. Had ze af en toe meer gesierd om hun mond te houden.

Btw, weet iemand mij te vertellen waarom toen der tijd RB met Ferrari-motoren stopte? Of was dat gewoon simpelweg einde contract,..
@carrlo: Voor 2007 wilden ze bij RB een Renault maar hadden ze nog een contract met Ferrari. Renault was in 2006 ook kampioen geworden. Die hebben ze toen in hun STR gelegd. Zal Ferrari ook niet blij mee zijn geweest.
Ferrari werd dan wel kampioen in 2007 (net aan), maar uiteindelijk heeft RB dus bij het rechte eind gehad om die Renaults af te nemen.
Ja Recsept vindt ik ook belangrijk!
Red Bull is ook koning in het afzeiken van de motorenleverancier wanneer het slecht gaat. En wanneer het goed gaat hoor je ze niet.

Als de Red Bulls met een Mercedes-motor rijden, rijden ze iedereen zoek. Het chassis van die gasten is keer op keer de beste van het veld.
@viezefreddyw: Er valt weinig te zeiken met een Mercedes-Benz blok, laten we eerlijk zijn. Leuk bedacht van Toto, goeie smoes, is hij goed in onze Wolff in schaapskleren.
@viezefreddyw: Is natuurlijk makkelijk gezegd dat ze veel klagen. Maar door het geklaag heeft Renault uiteindelijk wel een team technici naar RB gestuurd voor ondersteuning en dus ook een betere samenwerking. En wat toen bleek is dat tegen het einde van het seizoen de prestaties beter werden en de betrouwbaarheid ook omhoog ging (in ieder geval ietsje).
En wanneer je als RB je chassis moet maken en deze is top in orde, maar de andere partij (die beloofd een top motor te leveren), laat het afweten, dan kost dat moeite.
Ik vind het wel heel makkelijk van Wolf om zijn verhaal nu zo te draaien. Ik zou wel eens willen weten hoe hij doet tegen een werknemer die continu steken laat vallen. Wedden dat die werknemer uiteindelijk ook een ultimatum krijgt?
Tuurlijk Wolff; we geloven je.
Ook mooi over die capaciteit. Als ze willen, kunnen ze bij vrijwel elk team die motoren kwijt; voor de afgelopen 3 jaar en voor meer dan de teams voor een Ferrari of Renault betalen. Dus ALS ze de dat hadden willen doen, hadden ze dat kunnen doen.
Because they’ll get their asses kicked!
En ene Alonso, die bij McLaren rijdt, zeikt geen motoren af?
Misschien is dan ook de motorendeal met McLaren hierdoor niet doorgegaan?
@coubie74: dat wilde ik net schrijven. McLaren heeft ook behoorlijk op Honda lopen zeiken. Maar dat was wel oké? Beetje met 2 maten meten dat.
@coubie74: Een rijder die klaagt over betrouwbaarheid van het materiaal is wat anders dan een teambaas die zijn motorenleverancier publiekelijk afzeikt.
@potver7: ik vond het meerdere malen verre van correct van een coureur met deze ervaring. Het werd, hoe meer het seizoen vorderde, meer en meer een sport van Alonso hoe hij De Honda motor kon afzeiken. Op een gegeven moment wist ik het wel en was het ook wel voor iedereen duidelijk dat het dit seizoen niet meer opgelost ging worden.
Wat een slap gelul zeg…ze zijn gewoon bang dat de voor gek staan als Red Bull met een Mercedes motor de Mercedessen geslaan
Mercedes maakt er een mooi verhaal van :-) Ik moet er wel om lachen.
Iedereen noemt Mercedes hier watjes omdat ze geen motoren willen leveren aan RedBull, maar laten we de rollen nou eens omdraaien. Dat RedBull hun chassis en aerodynamica aan Mercedes gaat leveren. Dat gaat RedBull nooit doen natuurlijk, je gaat toch niet je directe concurrent helpen
Goed punt, als je aan Red Bull levert krijg je nooit een bedankje maar wel heel veel geklaag en gejammer als het even niet lekker loopt. Aan zo’n team lever je gewoon liever niet.
Ik geloof er geen klap van. MB levert een prima product dus de kans dat RB iets te zeiken zou hebben was klein. Alle andere teams hebben ook niet lopen mieren over de MB torretjes. Als hij nou eens gewoon, eerlijk, zou zeggen: We hadden al te maken met Ferrari, hoe dom zou het zijn om RB motoren te leveren zodat we met nog 2 autos rekening moeten gaan houden? Dat had iedereen wel geaccepteerd. Dit respect verhaal is voor de buhne.
Toto maakt echt niet uit wie er een motor krijgt ,daar zijn wel mensen bij mercedes voor nodig die het echt voor het zeggen hebben
McLaren heeft denk ik een beter chassis dan Mercedes…
Dat je je uberhaupt moet verantwoorden waarom één van je twee grootste concurrenten niet met jouw hardware over het circuit knalt…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).