• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 560 SEC is zo fout dat het weer cool is

Auteur: willeme, gepost 17 september 2017 om 23:01 – 25 Reacties

Mercedes
Geef maar toe: dit is gewoon gaaf.

Dikke vetkuif, glanzende blazer, Duran Duran uit de stereo, een paar gram coke in je neus en een fout getunede Benz. In de jaren 80 kon het allemaal. Sterker nog: het kon niet fout genoeg zijn. Het waren de jaren dat firma’s als Koenig Specials en Carat by Duchatelet floreerden. Een andere bedrijf dat het goed deed was SGS (Styling Garage).

Net als Koenig maakte dit Duitse bedrijf de meest afgrijselijke, opzichtige en tegelijkertijd briljante auto’s. Hun topstukje moet wel deze S-klasse zijn. Van origine is dit een elegante 560 SEC, maar alle sierlijkheid is er met talent uit geslagen. De 560 SEC staat lager op enorm brede BBS-velgen. Pièce de résistance zijn natuurlijk die deuren.

Net als de originele 300 SL heeft deze C126 gullwing-style deuren. Het voegt natuurlijk helemaal niets toe, maar het is wel cool. Het was destijds een zeer prijzige conversie: die kostte namelijk net zoveel als de auto zelf. Het was nog best een populaire aanpassing, want naar verluid zijn er meer dan 50 exemplaren omgebouwd. En dan was dit nog het beginpunt. Daarna was het zaak je 560 SEC bij AMG, Lorinser, Carlsson of Vaeth achter te laten voor een lekkere vermogenskuur.

Ook interessant!

  • Mercedes Vision AVTR leest je gedachten
    Mercedes Vision AVTR leest je gedachten
  • Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
    Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
  • Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!
    Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!
  • Mercedes-AMG heeft uitstekend afgekeken bij Porsche
    Mercedes-AMG heeft uitstekend afgekeken bij Porsche

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

560-sec, Autoshows, Coupe, iaa, iaa-2017, Klassiekers, Mercedes, s-klasse, tuning, Vleugeldeuren, wit

Vorig bericht: « Pirelli gaat voor nog zachter rubber
Volgend bericht: BMW is al bezig met een heftigere M5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. shibby zegt

    17 september 2017 om 23:08

    Aan die voorbumper kun je met de hele familie picknicken! Vet handig.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      17 september 2017 om 23:10

      @shibby: toen auto’s nog praktisch waren

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    17 september 2017 om 23:25

    Ik krijg spontaan zin in Harald Faltermeyer’s Axel F:
    https://www.youtube.com/watch?v=laK0wDV3DP4

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      18 september 2017 om 06:40

      @RRRobert: oh the memories! The Shootout is ook erg goed van hem: https://youtu.be/tXvD5-xsIrU

      Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      18 september 2017 om 07:18

      @RRRobert: binnenkort op RTL 7… mooie show was dat!

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      18 september 2017 om 10:48

      @rrrobert: er komt een deel 4 aan, incl meneer Murphy! En nee, hij heeft geen geld nodig :P

      Login om te reageren
  3. bmwfreak038 zegt

    17 september 2017 om 23:27

    Een sec in het wit, no go…

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      18 september 2017 om 08:36

      @bmwfreak038: dat is inderdaad het probleem: die kleur. Niet die enorme units die de hele carrosserie verneuken, niet die plastic fantastic uitbouwkit. Het is die kleur.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        18 september 2017 om 08:38

        @beefcake: in het traditionele donkerblauw of zwart oogt het gelijk heel anders.

        Login om te reageren
  4. mondial zegt

    17 september 2017 om 23:55

    Klaas Bruinsma had ook zo’n lekkere 560 sec hahaha

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      18 september 2017 om 04:55

      @mondial: met AMG-onderdelen toch?

      Login om te reageren
  5. MaartenD zegt

    18 september 2017 om 00:11

    Miami Vice

    Login om te reageren
  6. ehnl zegt

    18 september 2017 om 01:47

    Ik vind die Capri lekkerder …!

    Login om te reageren
  7. 9000cse zegt

    18 september 2017 om 03:37

    @willeme M’n beste! Ik begrijp best, dat ik met mijn commentaar wel de doodstraf zal verdienen, maar ik voel me verplicht dit te moeten geven. Overigens vooraf: Over het algemeen vreet ik je artikelen! Vooral je specials! Voor mij ben je één van de beste, zo niet DE beste schrijvert hier op AB! En natuurlijk begrijp ik je sarcasme in bovenstaand artikel. Maar om dit misbaksel uiteindelijk toch nog cool te noemen gaat me echt 36.843.436 keer te ver! Niet méér, maar ook niet minder! Hoe haal je het in je hoofd? Die 560 SEC was één van de kwalitatief beste auto’s, die Mercedes ooit heeft gebouwd. Waarschijnlijk -toen- één van beste auto’s ter wereld! Uit de tijd, dat “das Haus” nog auto’s op de wielen kon zetten, die herkenbaar waren als Mercedes. Auto’s, die zich van de rest onderscheidden vanwege hun typische karakter. Tamelijk eenvoudig qua design, maar altijd opvallend door hun nobele en dure, chique uitstraling, prachtige afwerking en hoogwaardige materialen. Let wel: Voor die tijd!
    Van deze 560 SEC zijn er tussen 1985 en 1991 in totaal 28.929 gebouwd. Volgens jou zijn er hiervan dus meer dan 50 verbouwd tot exemplaren als hierboven. Da’s dus minder dan 0,2%. Gelukkig maar! Want wat kon je verwachten van dat -gelukkig- beperkte koperspubliek? Ik zie ze nog voor me! In Berlijn, Hamburg, Frankfurt en München. Pooiers van ’t zuiverste water! Met naast zich ’n veel te oude “Puffmutti” met véél te dikke kunstprammen achter ’n véél te diep decolleté in ’n jurk met panterdesign en ’n blond, omhooggestoken kapsel, dat stijf stond van de Elnett Satin! En met dat beeld nog voor ogen kan ik deze 560 SEC echt niet associëren met het begrip “cool”. Maar goed! Schiet me maar lek!

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      18 september 2017 om 08:02

      @9000cse: ??? iemand heeft precies ook ambitie om te schrijven voor autoblog

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      18 september 2017 om 09:25

      @9000cse:
      Ik moet gelijk denken aan John Bestebreurtje die is doodgeschoten in zijn Duchatelet 500 SEC>
      De man voldeed aan jouw standaardomschrijving van ‘de boef’, maar ik hielp hem met zijn rally team en sleutelde met anderen aan zijn Porsche 911.

      Login om te reageren
      • crashingduke zegt

        18 september 2017 om 10:08

        @desjonnies: ja, plaatje was dat.

        Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    18 september 2017 om 04:42

    Zag t nog voorbij komen in deel 6 van de beursvids. Sodeknetters wat heerlijk fout!

    Login om te reageren
  9. mopar zegt

    18 september 2017 om 06:48

    Oh wat waren de 80’s toch gaaf zeg. Toen politieke correctheid en “imago” nog een hele andere betekenis hadden en je gekleed in je blazer met gigantische shoulderpads over straat kon lopen op je nieuwe Air Jordans. Toen autoreclames nog zo waren: https://youtu.be/CP7ijUkgc-4

    Misschien wel eens leuk om een lijstje van de gaafste autoreclames te maken, vind dat deze daar wel tussen hoort ;)

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      18 september 2017 om 08:22

      @mopar:

      Om even aan te haken.
      Ik ben al tijden op zoek naar die Alfa reclame in een steengroeve.
      Was volgens mij een Alfa 75.
      Wie weet waar ik deze kan vinden?

      Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      18 september 2017 om 10:05

      @mopar: nee, politiek correct bestond nog niet.

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        18 september 2017 om 10:44

        @crashingduke: Pc bestond altijd al, zeker in de VS. Alleen tilde men er vroeger niet zo zwaar aan.

        Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    18 september 2017 om 07:24

    Eerlijk is eerlijk, een heleboel F1 coureurs reden toen een SEC, simpelweg omdat het een fantastisch rij-ijzer was.

    Login om te reageren
  11. MercMeister zegt

    18 september 2017 om 08:12

    Het ‘Project One’ gevoel vanuit de jaren tachtig? Best gaaf hoor. Moest ook ff aan Miami Vice Denken.

    Login om te reageren
  12. autodrome zegt

    18 september 2017 om 10:22

    Totaal nutteloos drugsbaron ik wil cool zijn conversie …

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North