• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo plant Liberty Media met de F1 te gaan klooien

Auteur: jaapiyo, gepost 26 januari 2018 om 17:58 – 29 Reacties

MV33


We houden ons hart vast…

Onlangs schreven we al een enigszins sceptisch artikel over de toekomst van de F1 onder leiding van Liberty Media. De Amerikanen hebben zeker wat goede ideeën, maar als liefhebber van de F1 zoals het nu is ben je natuurlijk bang dat er teveel gaat veranderen. Kortom, net als Sybrand Buma vrezen wij voor het verlies van onze eigen identiteit.

Het is namelijk makkelijk te zien hoe het fout kan gaan. Daarvoor hoef je alleen maar een keer naar de Superbowl te kijken. Ik doe dat zelf overigens graag, maar vind het ook wel oké als al dat spektakel ‘daar’ blijft. De diehard F1-fan zit helemaal niet te wachten op een halftime show van Taylor Swift tijdens een race en commercials die belangrijker zijn dan het evenement zelf, toch? Gekscherend schreven we dat Liberty Media waarschijnlijk zo’n NASCAResque deuntje dat speelt over herhalingen zou implementeren. Iedereen die weleens NASCAR gekeken heeft weet wat ik bedoel.

Drie keer raden wat volgens de BBC een van de plannen is van de Amerikanen. Jawel! Bereid je voor op slomo’s met tergende muziek eroverheen. Dat is echter nog lang niet alles. Als Liberty Media haar zin krijgt, gaan er nog meer dingen veranderen:

  • De traditionele starttijd van races wordt verzet van twee uur ’s middags naar circa (zie het volgende punt) drie uur ’s middags
  • Races vangen ‘om tien over’ aan in plaats van op het hele uur. Waarschijnlijk om ruimte te maken voor reclames en/of andere shenanigans
  • De race in Bahrein vangt niet meer aan in de schemering maar wordt een echte nachtrace
  • Het geluid van de motoren wordt versterkt met speakers
  • Dankzij goed gekozen camerahoeken en stilstaande camera’s moeten de auto’s sneller overkomen op beeld
  • Af en toe wordt er muziek gespeeld tijdens de uitzending
  • Af en toe komt er een highlight reel voorbij tijdens de race
  • In samenwerking met Netflix zouden er beelden ‘achter de schermen’ geschoten kunnen worden

Voor nu zijn het veelal nog plannen waarvan het onzeker is in hoeverre we ze dit jaar (of überhaupt) zullen terugzien. Liberty Media heeft al meer proefballonetjes opgelaten, maar er zijn nog andere partijen in de sport waar ze (gelukkig?) toch enigszins rekening mee moeten houden.

Zo komt een ander plan van de Amerikanen om de merchandising naast de baan compleet op de schop te gooien ze vandaag op felle kritiek te staan van de topteams. Het idee is om de plethora aan kleine winkeltjes op het terrein van het circuit te vervangen door grote gecentraliseerde hallen waarin alle teams vertegenwoordigd zijn. Wellicht goed voor de kleinere teams, maar de toppers zijn bang hierdoor inkomsten te verliezen. Volgens hen weten klanten de weg naar hun merchandise nu namelijk al prima te vinden.

Frappant is dat Bernie Ecclestone laatst al waarschuwde voor deze situatie. De oude Bernie stelde dat teams verantwoordelijk zijn voor hun eigen promotie en race organisatoren voor de promotie van hun races. De rechtenhouder zelf zou zich daar volgens Bernie grotendeels buiten moeten houden om verwarring te voorkomen.

Kortom, het is spannend om te kijken wie er uiteindelijk aan de touwtjes trekt binnen de F1. We hopen maar dat het niet uitloopt op een oorlog tussen de verschillende ego’s en de sport daaraan kapot gaat. Anders moet Max vast na gaan denken over een stoeltje in de IndyCar bij Team Penske…

Ook interessant!

  • Ecclestone Vice-president
    Ecclestone vice-president FIA na verkiezingen
  • Red Bull Racing werkbij deelt zijn pijn op social media
  • Mercedes F1
    Het kan volgend jaar weleens erg slecht gaan met Mercedes F1
  • Social Media-berichten
    Social media berichten in auto niet de moeite waard

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

bernie-ecclestone, Formule 1, liberty-media, Max Verstappen, Racing

Vorig bericht: « Politie approprieert 8 voertuigen in Helmond, doet hilarische vondst
Volgend bericht: Dit wordt het snelste achterlicht ter wereld (500 km/u) »

Lees Interacties

Reacties

  1. basv zegt

    26 januari 2018 om 18:09

    Die veranderingen in Bahrein en de Netflix serie zijn best Interessant, de rest hoeft van mij niet zo.

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    26 januari 2018 om 18:11

    Er zitten wel goede punten bij. Het geluid verstreken zou al heel veel gejammer van de motorgeluid fans schelen. Als ze het turbo geluid vervangen door het geluid van een atmosferische V12 dan is er helemaal niets meer voor hen om over te zeuren.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      26 januari 2018 om 18:20

      @mashell: je kan er ook gewoon een V12 in hangen

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 januari 2018 om 18:24

        @lekkerlinksrijden: die zuipen, dan moeten ze weer gaan tanken, dat duurt laaaang, vallen de koplopers ver terug en daar worden de races weer saai van.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          26 januari 2018 om 18:35

          @mashell: nee juist niet. Ze worden er leuker van

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            26 januari 2018 om 20:36

            @lekkerlinksrijden: op welke wijze is het leuker dat een koploper lang in de pits staat, dan terug valt in het tragere en dus zuinigere middenveld en dan moet wachten tot die de pits induiken. Dat is vervalsing van het raceverloop en bovenal saai, dan gaat het niet meer om het racen maar om de pitstop strategie.

            Login om te reageren
            • autoriteit zegt

              26 januari 2018 om 21:45

              @mashell: een tragere auto is niet persé zuiniger hoor en als ze weer moeten tanken komt er toch meer actie in de races dan nu. Ik ben op Spa geweest afgelopen keer en wat was me dat toch een saaie race. Een optocht van de snelste auto vooraan en de rest er wat achteraan.

              Login om te reageren
              • mashell zegt

                27 januari 2018 om 08:26

                @autoriteit: “Een optocht van de snelste auto vooraan en de rest er wat achteraan”. Dat noemen we nou auto racen, de snelste wint. Kunstmatig de volgorde husselen door lange tankstops maakt het niet spannender, integendeel, alleen maar onoverzichtelijker.

              • autoriteit zegt

                27 januari 2018 om 09:49

                @mashell: het maakt het wellicht onoverzichtelijker, maar een race hoeft niet overzichtelijk te zijn toch? Het allerliefste heb ik natuurlijk dat het verschil in snelheid tussen alle auto’s veel kleiner is dan nu het geval is. Je had het moeten zien op Spa: je had gewoon 3 of 4 verschillende klassen en niet 1. Tanken is een manier om wellicht nog iets spanning in een race te krijgen en de langzamere goden nog een beetje kans te geven om een goed resultaat te scoren. Ik ben dus wel voor.

        • itiswhatitis zegt

          26 januari 2018 om 19:40

          @mashell: aub laat ze maar weer tanken veel leukere races

          Login om te reageren
  3. 87sandyd zegt

    26 januari 2018 om 18:18

    Lekker klagen voordat er uberhaupt wat is veranderd. Lijkt de zwartenpietendiscussie wel. BLIJF VAN DE IDENTITEIT VAN DE F1 AF!!!

    Gewoon lekker afwachten en pas klagen als je iets niet bevalt wat je daadwerkelijk heb gezien.

    Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      26 januari 2018 om 20:57

      @87sandyd: En dan is alles al in werking en kun je niks meer veranderen. Van mij hoeft al die poespas niet. Ik kom gewoon voor de race kijken en wil gewoon niet al die andere prut eromheen. Echt alles draait tegenwoordig om nog meer geld te verdienen… Heel erg triest

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      26 januari 2018 om 22:02

      @87sandyd: haha precies! Als ik er zo even snel over nadenk lijken mij de meeste punten best prima/logisch. En als er meer verdiend kan worden, zouden bijvoorbeeld de prijzenpot hoger kunnen worden en de uitzendrechten omlaag kunnen.

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    26 januari 2018 om 18:19

    Wauw…

    Ons Max is echt beresterk… Het lijkt wel de Hulk:

    https://static.autoblog.nl/images/wp2018/Max-Verstappen-football.jpg

    Vraag me alleen af of de hoteleigenaar er blij mee is dat hij alle spijlen van het balkon krom trekt…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      27 januari 2018 om 09:08

      @moveyourmind:
      Moet aannemen, dat dit het balkon van z’n eigen Monegaskische residentie is.

      Login om te reageren
  5. MaartenD zegt

    26 januari 2018 om 18:29

    Zo extreem zijn deze aanpassingen toch niet? Beetje oud hollands mierenneuken dit

    Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    26 januari 2018 om 18:37

    Dat hele Amerikaanse gedoe hoeft voor mij niet zo. De uitzendingen van de races vind ik erg prettig zo. Alles mooi in beeld gebracht, mooi camerawerk en scherp. Geen muziek en vervelende reclames er tussendoor. Straks krijgen we voor elke race de zin; “this race has brought to you by Bud Beer. For all you do, this Bud’s for you!”

    Login om te reageren
  7. bmwpowerm5 zegt

    26 januari 2018 om 18:40

    lees de uitslag wel op autoblog

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    26 januari 2018 om 19:28

    Wil je Hollywood of documentaire?

    Login om te reageren
  9. mrbasa zegt

    26 januari 2018 om 19:49

    De opmerking dat de diehard F1 fan dit kut vindt is helemaal logisch.
    Die blijft toch wel kijken.
    Liberty Media wil er juist alles aan doen om nieuwe fans te krijgen en dan is de focus op de Amerikaanse markt de meest logische keus (erg groot én ‘hun’ markt)
    Zo’n slechte ideeën zijn dit niet, samen met de City exhibitions, hopelijk meer teams, competitiever strijd over het hele veld, streaming diensten….
    keep it up

    Login om te reageren
    • pietertje zegt

      26 januari 2018 om 20:37

      @mrbasa:
      Dat laat maar weer eens zien hoe die Amerikanen in elkaar zitten. Niks mis met een beetje entertainment hoor, maar het gaat om de race niet om al het gehannes daar omheen als je het mij vraagt.

      Login om te reageren
      • mrbasa zegt

        26 januari 2018 om 20:42

        @pietertje: het gaat om ‘the Total Experience’ en F1 is puur entertainment.
        Net zoals voetbal, tennis, olympische spelen etc etc

        Login om te reageren
  10. notsobig zegt

    26 januari 2018 om 20:01

    Dat van die camerahoek en stilstaande camera’s kan misschien wel wat zijn, ben ik wel benieuwd naar! Achter de schermen kan ook leuk zijn, als je Netflix hebt dan…

    Motorgeluid over de speakers is gewoon even nep als een nieuwe BMW!

    Voor de rest mwa, kweetnie of boeiend… Zolang er niet teveel/te storende reclames zijn vind ik het wel best…

    Login om te reageren
  11. VeniVidiVici zegt

    26 januari 2018 om 20:36

    Niet elke verandering is een verbetering! Liberty slaat een beetje door… schaf eerst die nep inhaal funtie DRS er maar eens af en laat coureurs maar weer eens écht knokken voor een plekje!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 januari 2018 om 20:48

      @venividivici: dat zou sportiever zijn, want inhalen is nu wel heel gemakkelijk. Maar DRS maakt de races wel spannender, daarvoor hebben we een tijd gehad dat er amper werd ingehaald, er gebeurde niks in de races. De uitslag was de kwalificatie min de uitvallers. Misschien moeten ze de aerodynamica zo maken dat de wagens dichter op elkaar kunnen rijden (kleinere of helemaal geen vleugels) maar daar wordt het wel langzamer van. Ik zie eigenlijk de oplossing voor de saaie races er meer in de coureur belangrijker te maken (geen radiocontact, minder pitstops, 10x DRS per race/per coureur, wanneer de coureur dat wil).

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        26 januari 2018 om 21:07

        @mashell: Ik vind die DRS helemaal niet spannend. Je ziet al vele ronden van te voren dat de achtervolgende coureur op het DRS moment wacht en dan easy saai voorbij knalt. Jou opties met beperkt aantal DRS is opzich een idee ja.

        Login om te reageren
  12. VeniVidiVici zegt

    26 januari 2018 om 20:36

    funtie=functie

    Login om te reageren
  13. alfalfa zegt

    26 januari 2018 om 21:39

    Allemaal leuk en aardig om sneller camerawerk en geluidsversterking toe te passen van het motorgeluid maar hoeveel tijdwinst levert dit per ronde op? Ik zie niet in hoe ze hiermee een substantiële uitbreiding van de reclameblokken kunnen gegalen.

    Login om te reageren
  14. imarinos zegt

    27 januari 2018 om 12:36

    Aardig lijstje maar sommige punten hoeven voor mij echt niet.

    Maar ik snap het wel, is een commercieel spel. Liberty heeft goed geld betaald voor de F1 en ze willen dat met bonus terugverdienen… dan moet je creatief zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North