
Wat je ziet, is wat je krijgt bij BMW.
Poe, wat was iedereen boos op Audi vanwege de nep-uitlaten. Zo boos zelfs dat het Audi besloot te stoppen met de namaakuitlaten. Intussen zijn er EV’s met nep-motorgeluid, neppe transmissie en zelfs met neppe uitlaten. BMW heeft ook een hekel aan nep-uitlaten en blijft er dan ook bij weg.
Dat bevestigt de Nederlander Adrian van Hooydonk. Hij is de grote ontwerpbaas van BMW. Momenteel hebben M-modellen en M Performance-modellen vier uitlaateindes (twee per hoek). Andere modellen met een verbrandingsmotor verstoppen hun pijpjes onder de auto. Elektrische BMW’s wekken niet eens de illusie dat ze een uitlaat hebben.
Van Hooydonk zegt tegen BMWBlog dat BMW vasthoudt aan de huidige uitlaatstrategie. Volgens de stylingdirecteur zien niet-M-modellen er al sportief en agressief genoeg uit zonder uitlaateinde onder het achterwerk. Ook als je wat M Performance-onderdelen op een niet-M-uitvoering laat plakken, blijft de uitlaat verstopt. Zoals onder deze 116.

M-modellen die verdwijnen
Zolang de M-auto’s een verbrandingsmotor houden, blijven de vier pijpjes. Dat wil zeggen dat de aanstaande M2 en M3 gewoon vier cirkels in de achterbumper hebben. Dat geldt niet voor de M4, want die krijgt alleen een elektrische aandrijflijn. Ook de M8 en M850i hebben straks geen uitlaat meer, maar dat heeft een andere reden. De grootste, lage M kapt ermee. Hetzelfde geldt voor de X4 M.
Alles bij elkaar zullen er dus minder BMW’s zijn met een zichtbare uitlaat. Nog altijd beter dan een prototype-EV voorzien van nep-uitlaten.
Nep motorgeluid zeggen ze geen nein tegen. En tja wat is een nepuitlaat. Correct me if I’m wrong, maar ik dacht dat als je een 3 of 4 in lijn hebt je altijd 1 uitlaat hebt. 1 uitlaat met meerdere pijpjes kan, maar het uitlaatspruitstuk gooit alles al bij elkaar naar 1 pijp toch? Een V motor heeft wel 2 uitlaatspruitstukken.
Klopt maar na de kat kun je dat weer splitsen. Er is geen regel dat je geen 2 uitlaten mag hebben of dat je eraan moet kunnen zien of het een lijn motor of v/boxer is
Dat ligt aan het ontwerp en kan zelfs bij dezelfde auto wisselen. Mijn Continental uit ‘89 had één pijp naar achteren, maar als ik het goed heb werd ze een paar jaar later geleverd met twee pijpen en had ze 10% meer vermogen. Bij mijn Supra gaat er ook één pijp naar achteren en na de laatste demper worden dat er twee. Bij mijn Daimler gaan de voorste drie cilinders in één pijp naar de ene kant en de achterste in één pijp naar de andere kant. Beide een zes in lijn.
Geen nep uitlaten bij BMW maar wel al jaren nep motor geluid via de speakers.
Veel erger dan dat kan het niet
Toch wel, 100x liever nepgeluid over de speakers (dat je trouwens redelijk eenvoudig kunt uitschakelen via een OBD-kastje) dan een Audi met neppe uitlaatsierstukken die echt letterlijk dicht zitten (volgens mij o.a. op de SQ5 en S6). En dan ergens onder de bumper 2 echte uitlaten. Goed dat ze daarmee gestopt zijn!
Nu nog een NEIN tegen overgewicht
Een een NEIN tegen Van Hooydonck, die is over de datum en al wat langer de weg kwijt.
En wellicht kan de design baas ook eens naar de ontwerpen kijken, man wat zijn BMW’s lelijk.
XM, X2 en die grote bever tanden grille, de nieuwe M5….. wat een droevenis
En wat doet Van Hooydonck dan aan al die andere niet-functionele zooi die ze op die auto’s plakken? Kerstboomverlichting, nep- of disfunctionele diffusers, overbodige vouwen… Stop die energie liever in een paar knoppen op het dashboard.
BMW zegt NEIN tegen nep, die gaat voor ECHT lelijke auto’s…