• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo veel vermogen hebben de RS6, M5, E63 en Panamera écht

Auteur: willeme, gepost 8 januari 2023 om 09:14 – 33 Reacties

zoveel vermogen

Altijd leuk om te weten hoeveel vermogen die Dikke Duitsers nu écht te hebben.

Het is altijd een beetje het moment van de waarheid: de rollenbank. We praten heel erg graag over pk’s. Hoe meer pk’s, hoe beter. Maar hoeveel vermogen zit er nu eigenlijk echt in? In Den Haag is er een bekende tuner die geregeld bijzondere auto’s op de rollenbank zet om te checken hoeveel vermogen er nu echt in zit. Leuk voor de eigenaren om te weten.

Voor nu berichten wij over een ander online medium. Mat Watson van Carwow kennen jullie allemaal van de dragraces. Ondanks dat die meestal na een seconde of 20 voorbij zijn, weet hij daar toch 10 minuten topentertainment van te maken. Voor zijn laatste upload deed hij wat anders en vergeleek hij vier hele brute Duitse E-segment Dikschiffs: de Audi RS6, BMW M5, Mercedes-AMG E63S en Porsche Panamera Turbo S e-Hybrid Die heeft hij al vaak genoeg op de dragstrip gehad.

BMW

Zo veel vermogen hebben de Dikke Duitsers nu echt

Hij vroeg vier particulieren om met hen dikke topsedan- of stationwagon naar de rollenbank te rijden. Daar deden ze twee dingen. Ten eerste gingen ze kijken hoeveel vermogen en koppel de motor daadwerkelijk levert. Als wij het over pk’s hebben, hebben we het altijd over pk’s op de krukas. In sommige tuningscenes ziet men dat als valsspelen en communiceren ze enkel en alleen vermogen op de wielen. Met vermogen op de krukas heb je nog te maken met transmissieverliezen. Alle vier de auto’s hebben vierwielaandrijving en een automatische transmissie, dus de omrekenfactor is gelijk. Prima te vergelijken dus.

zoveel vermogen

Naast het vermogen en koppel checken ze ook meteen het gewicht. Dat is tegenwoordig ook een dingetje. Fabrikanten moeten een leeggewicht opgeven. Tegenwoordig is dat een EU-wagengewicht, dus inclusief vloeistoffen en een bijna volle brandstoftank. Daarom zijn auto’s de laatste tijd ook ‘ineens’ zwaarder geworden ten opzichte van 10 jaar geleden. Een ander dingetje: opties. Dat kan er nog voor zorgen dat het gewicht beïnvloed wordt. Voor het gewicht gaat men altijd uit van een kaal exemplaar. Als je alle opties aanvinkt, kan een auto behoorlijk zwaarder worden.

zoveel vermogen

Enfin, je kan alles hieronder bekijken:

En uiteraard hebben we het even in een tabelletje voor je gezet:

Audi RS6BMW M5Mercedes E63Panamera
Vermogen (opgave)600 pk625 pk612 pk700 pk
Koppel (opgave)800 Nm750 Nm850 Nm870 Nm
Echt vermogen599 pk652 pk636 pk750 pk
Echt Koppel818 Nm863 Nm936 Nm924 Nm
Gewicht (opgave)2.075 kg1.940 kg2.010 kg2.350 kg
Gewicht2.217 kg1.919 kg2.086 kg2.426 kg

Ergo: de BMW M5 is de grote winnaar. Hij levert meer vermogen en veel meer koppel, terwijl het gewicht zelfs ietsje lager is in het echt. De Audi doet precies wat ‘ie moet doen, maar is behoorlijk zwaarder dan opgegeven.

Videocredits: CarWow via YouTube.

Ook interessant!

  • E63 AMG ramt Audi RS6 in opmerkelijke video
    E63 AMG ramt Audi RS6 in opmerkelijke video
  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • 4089765
    Audi RS6 Sedan is kneiterdik en bloedsnel
  • Bam! De nieuwe Audi RS6 en RS7 Performance

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

4matic, 5-serie, amg, Audi, avant, BMW, carwow, competition, e-hybrid, e-klasse, e63, m5, Mercedes, panamera, Porsche, quattro, rollenbank, rs6, station, turbo-s, Vergelijkingen, Video, xDrive

Vorig bericht: « Gebroeders Coronel beleven megaklapper in de Dakar [UPDATE: VIDEO]
Volgend bericht: Dikke Mercedes S60 is nog even wat dikker »

Lees Interacties

Reacties

  1. Slover zegt

    8 januari 2023 om 09:34

    Qua gewicht/pj is Audi de winnaar:
    3,7 / 2,9 / 3,3 / 3,2

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      8 januari 2023 om 09:48

      @Cees Nee je moet dat andersom zien. Je wil bij kg/pk juist zo’n laag mogelijke waarde hebben. Hoe minder kg elke pk hoeft te versnellen, hoe beter. De BMW lijkt dus de winnaar te zijn.

      Login om te reageren
      • Slover zegt

        8 januari 2023 om 12:50

        Klopt, de Audi is het meest obees

        Login om te reageren
  2. hippopotamus zegt

    8 januari 2023 om 09:44

    Erg leuk YouTube-kanaal als je het mij vraagt. Je ziet in die dragraces ook dat de BMW’s vaak beter presteren dan verwacht. Staan die er bekend om dat ze minder zeggen dan dat ze hebben?

    Login om te reageren
    • Cuprafan123 zegt

      8 januari 2023 om 10:08

      BMW staat daar wel om bekend ja, dat was ook zo bij de M140i. Een voorbeeld:
      https://driveaholic.nl/bmw-m140i-op-de-rollerbank-epic-fail-of-eeuwige-roem/

      Login om te reageren
  3. bmwadept zegt

    8 januari 2023 om 09:52

    Laten wjj Porsche niet vergeten. Panamera levert 50pk(!) Meer dan de opgave. Overigens heeft de 911 meerdere Ferrari’s en Lamborghini’s zoek gereden.

    Login om te reageren
  4. bmwadept zegt

    8 januari 2023 om 09:52

    Laten wjj Porsche niet vergeten. Panamera levert 50pk(!) Meer dan de opgave. Overigens heeft de 911 meerdere Ferrari’s en Lamborghini’s zoek gereden.

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      8 januari 2023 om 10:31

      Mag ook wel, deze weegt ook 75kg meer dan opgegeven.
      Het was al geen lichtgewicht.

      Login om te reageren
  5. enrique zegt

    8 januari 2023 om 10:15

    Je zou haast zeggen dat Audi daarmee het meest Duits is.
    Wel dol om te zien dat de andere merken eigenlijk meer leveren dan ze zeggen!

    Login om te reageren
    • katoenboer zegt

      8 januari 2023 om 12:38

      Uhm nee? Typisch Duits is meer leveren dan opgegeven. Juist die Italianen kunnen goed overdrijven met de getallen.

      Login om te reageren
      • enrique zegt

        8 januari 2023 om 15:30

        Ik bedoelde vooral dat de Duitsers in de regel heel stipt en precies zijn, maar blijkbaar met opgeven van motorvermogen etc niet.

        Login om te reageren
  6. flyerbunch zegt

    8 januari 2023 om 10:25

    Dragraces zijn altijd lachen met Mat!

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    8 januari 2023 om 10:36

    Altijd mooi dit. Dan weet je meteen dat die 100nm extra welke de tuner beloofd er eigenlijk al in zat.

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      8 januari 2023 om 10:54

      Daarom altijd op de dyno voor en na een tuning om het daadwerkelijke verschil van de tuning te zien.

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        8 januari 2023 om 16:54

        Precies!

        Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      8 januari 2023 om 15:09

      Ik mag toch hopen dat de betere tuners, waarbij je het aandurft je gloednieuwe m5 te laten kietelen, een voor en na dyno doen?

      Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      8 januari 2023 om 18:43

      @Dutchdriftking Mwa… Op een andere bank kon ie net zo goed 50nm minder leveren. Elke merk bank meet vermogen en koppel op een andere manier.

      Login om te reageren
  8. Roskampies zegt

    8 januari 2023 om 10:36

    Mat Watson zeer gewaardeerde journalist.
    Humor factueel. Leuke clips. Zal kanaal niet noemen naast Autoblog goeie 2e ;)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 januari 2023 om 13:41

      Hij is ook een goede tweede als het aankomt op irritatie factor en zelfingenomenheid, hij is geen Schmee maar hij doet wel z’n best. Het lukt me niet een filmpje van hem af te kijken.

      Login om te reageren
    • Redrum zegt

      8 januari 2023 om 19:08

      Journalist ? Really?

      Login om te reageren
  9. jeroenm83 zegt

    8 januari 2023 om 11:18

    Altijd mooi, Carwow.

    Hij blaast eind dit jaar alweer 10 kaarsjes uit, maar vorig jaar is ie op de bank geweest. Zonder tuning had ie (RS6) 597 vs 560 en 32 Nm meer dan de fabrieksopgave . Stond ik ook van te kijken. Gebeurd in Huizen bij Tuningservice. Er werd gezegd dat het veel kan schelen per auto en dat je pech of geluk kunt hebben.

    Login om te reageren
    • 545e60 zegt

      8 januari 2023 om 12:50

      Jij hebt het over een RS6 C7 toch? Dat is niet de auto die ze hier testen dus gaat die vergelijking niet op.

      Login om te reageren
      • jeroenm83 zegt

        8 januari 2023 om 13:47

        Klopt, maar daarvoor schreef ik het niet. Het was gewoon een aanvulling op het artikel als algemene opmerking, niet als vergelijking.

        Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      8 januari 2023 om 19:03

      @jeroenm83 Ojee… Als dat maar goed gaat.

      Login om te reageren
    • rismo zegt

      8 januari 2023 om 23:33

      Het is niet mogelijk om rollerbank resultaten te vergelijken. Dit omdat er zoveel verschillende rollerbanken zijn die ook weer anders werken en al dan niet juist zijn ingesteld en al dan niet professioneel geeikt.
      Wat je wel kunt doen is met je eigen auto iedere keer naar dezelfde gaan en zo meten of je chip, turbo of andere modificaties zin hebben en goed zijn ingeregeld.
      De enige keer dat je wel redelijk auto’s kan vergelijken is als je die auto’s op dezelfde dag met bij voorkeur dezelfde brandstof op dezelfde rollerband vergelijkt. Ook weer heeft best wat invloed, 10-20 graden verschil (Winter vs zomer) kan je behoorlijk wat vermogen schelen.

      Anyway zeker interessant om deze vergelijking te lezen :-)

      Login om te reageren
  10. sabrerator zegt

    8 januari 2023 om 11:19

    Tja, ik vind die Matt juist een ongelofelijk irritante kerel en sla die Carwow filmpjes om die reden bij voorkeur over. Soms kijk ik er wel eens een omdat het over een auto gaat die ik interessant vind, maar dan weet ik meteen weer waarom ik hem zo irritant vind.

    Login om te reageren
    • florisje zegt

      8 januari 2023 om 13:28

      Jij kijkt zeker graag naar die saaie postduif van Autoweek

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 januari 2023 om 13:42

      Ik begrijp helemaal wat je bedoeld.

      Login om te reageren
  11. mc96 zegt

    8 januari 2023 om 19:48

    Ik vind eigenlijk alleen de uitslag van de Audi verrassend. Tegenwoordig zijn de opgegeven vermogens bijna altijd aan de lage kant ( niet alleen bij de duitse merken) om te waarborgen dat het opgegeven vermogen onder alle omstandigheden ook wordt gehaald.

    Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    9 januari 2023 om 09:30

    Kan ik straks in de kroeg zeggen dat 636 pk heb en niet 612; want een youtube heeft het getest.
    (nee, alleen op dit blog zeg ik t; op werk denkt vrijwel iedereen nog altijd dat ik een zwarte station taxi rijd; lekker houden zo).

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      9 januari 2023 om 13:17

      Heb je er een met zo’n business pakket erop, zodat de bumpers niet te overdreven zijn?
      Anders valt de auto toch wel op.

      Login om te reageren
  13. 20klepper zegt

    9 januari 2023 om 09:54

    Lekker half onderzoek weer. Doe ze eens naar 4 verschillende tuners met verschillende banken. Elke bank geeft andere waardes af. Daar het gemiddelde van pakken en dan een nieuwe lijst maken. Nu wedden ze alles op 1 paard bij Carwow en zeggen ze thats it!

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      9 januari 2023 om 19:42

      @20klepper Kunnen ze doen, maar lijkt me niet nodig. Van de Rs6 C8 is het bekend dat ie net 600pk doet. Dat de rest meer vermogen levert dan opgegeven volgens die bank geloof ik best, vooral als je kijkt naar de dragraces en rolling races.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North