
Valt het tegen of valt het mee?
Elektrische auto’s ontwikkelen zich in de goede richting. De prijzen dalen en het rijbereik gaat omhoog. Ook het gat tussen de WLTP-actieradius en de range in de echte wereld wordt steeds kleiner. Er is zelfs al een EV die verder komt dan het WLTP-rijbereik. Maar er is ook minder goed nieuws.
Green NCAP bestaat uit collega’s van de autoslopers die zich New Car Assessment Program noemen. De in Leuven gevestigde organisatie deed onderzoek naar de prestaties van verschillende elektrische auto’s in de praktijk. Een van de modellen is de goedkoopste elektrische auto die je nu kunt kopen. Ondanks verwoede pogingen uit China met de T03 en Dolphin Surf is de Dacia Spring nog steeds de allergoedkoopste EV van het land. Je betaalt er ten minste € 18.900 aan kwijt.


Actieradius van de Dacia Spring
Volgens de WLTP haalt de Dacia Spring 225 kilometer aan rijbereik uit de 27,6-kWh batterij. Geen gigantische accu inderdaad, maar dat hoeft ook niet in een 44 pk sterk crossovertje dat 979 kilo weegt. De Green NCAP test de actieradius onder drie verschillende scenario’s: warm weer, koud weer en koud weer op de snelweg.
De meest ideale omstandigheden voor een EV zijn warm weer en in de stad rijden. Bij een combinatie van verschillende wegen en een lekker weertje haalt de Spring 180 kilometer. Je houdt dus 80 procent of 4/5 van de WLTP-range over. Dat is beter dan verwacht, maar juich niet te vroeg.

Voor de ‘Cold Winter Performance’-tests rijden de onderzoekers met de Spring bij -7 graden Celsius. Goed koud dus. De Spring had het er moeilijk mee, want de actieradius bij een volle batterij daalde naar 133 kilometer. Dat is nog maar 60 procent van de beschreven range.
Kom je bij zulke barre weersomstandigheden op de snelweg, dan gaat het helemaal hard met de daling van het rijbereik. Volgens de Green NCAP houdt de Spring nog maar 119 kilometer rijbereik over in de kou op de snelweg. Dat is nog maar 53 procent van de WLTP-range en belangrijker: maar 119 kilometer die je aan één stuk kunt rijden.

Alles bij elkaar vat de Green NCAP de actieradius van de Dacia Spring samen als ”slecht”. Je moet dus vaak naar een laadpaal om kWh’tjes op te halen. Ook dat gaat niet geweldig volgens de onderzoekers. Je kunt met maximaal 34 kW DC-laden waardoor je 40 minuten nodig hebt om de accu op te laden van 10 naar 80 procent. Vrij snel, zou je denken – maar zo argumenteert Green NCAP – ”gezien de kleine accu is de resulterende actieradiuswinst per minuut ‘matig’ voor snelweggebruik, wat bevestigt dat hij het meest geschikt is voor lokaal gebruik”.
Niet alleen kopen vanwege de prijs
Waarom zou je dan wel voor de Spring gaan? Vanwege de betaalbare prijs natuurlijk, maar er is nog een reden. Kennelijk is de goedkoopste EV mega duurzaam. Hij krijgt vijf sterren met een duurzaamheidscore van 100 uit 100 van de Green NCAP. Dat komt door een CO2-uitstoot van 90 gram per kilometer. Ter vergelijking: een Hyundai Inster stoot 114 gram CO2 per kilometer uit en de Volkswagen ID.4 doet 130 g/km.





Dit is dan ook geen auto om mee te reizen, maar als tweede auto/auto voor minder actieve mensen. En dan ga je geen snellader zien. Net zoals je geen diesel moet kopen als je alleen maar korte ritjes doet.
Een Kia Picanto is ook geen reis auto, echter kun je wel midden in de winter Nederland rond zonder te tanken. Dat zal je niet vaak doen in een Picanto, maar het kan wel.
Als je dat belangrijk vindt, dan koop je toch gewoon iets met een grotere batterij voor een paar duizend euro meer.
Dan kunnen we ook gaan zagen op een mx5, want daar krijg je bijna niks in t.o.v. die Picanto. Uiteindelijk moet je kiezen volgens jouw eigen prioriteiten.
Ik vergelijk gewoon 2 a-segment auto’s, meer niet. Ik heb ze niet en wil ze beide niet.
Ik zie dit als de auto voor erbij. Kinderen naar school en activiteiten brengen, boodschappen doen en meer van dat soort dingen. Indien niet gebruikt thuis aan de lader om de overtollige zonnestroom op te lepelen.
Die stroom is in 2027 toch geen zak meer waard, dus kan je er net zo goed op autorijden. Hoef je alleen nog wegenbelasting te betalen maar het is nog geen 1000 kilo. Rij je bijna gratis!
Laat er nou net een gefacelifte Dacia Spring uitkomen!
ik kan dit eigenlijk alleen maar lezen met het accent van James May.
Ev onzin, en Wltp gehuichel.
Ben je soms jaloers op mensen die rondrijden voor een prikkie (stroom is al snel 3x zo goedkoop als benzine) tegen zeer lage onderhoudkosten? Zonder daarbij naar het gerammel van een driecilinder te moeten luisteren?
Ice onzin en wltp verschil.
Wat ik niet begrijp is dat ze die Spring in zulke enorm lelijke kleuren verkopen. Het kost toch niets ectra om een beetje normale kleuren aan te bieden.
En wat zijn ‘normale’ kleuren? Teerzwart, 6 verschillende smaken vuilniszakgrijs, en verblindend wit?
Wees blij dat ze van het ‘normale’ kleurenpalet afstappen.
Niets extra? Moet jij eens kijken bij de gemiddelde auto configurator wat een ander kleurhte gemiddeld kost.