BMW heeft nog steeds niet het doek getrokken van de nieuwe M5. Wel vertellen ze alvast hoe het vierwielaandrijvingssysteem in zijn werk gaat.
Het was al bekend en nu is het officieel. De nieuwe generatie M5 krijgt standaard xDrive met zich mee. Het gaat hier echter om een compleet nieuw systeem. Een beetje nuance is dus wel op zijn plaats.
Allereerst heet het niet xDrive maar M xDrive. Dit is een nieuw intelligent systeem dat je kunt vergelijken met de huidige Mercedes-AMG E63 (rijtest). Zo verdeelt de 4.4-liter M TwinPower Turbo V8 het vermogen van 600 pk over alle vier de wielen. De aandrijving krijgt net als de AMG diverse rijmodi. Met een druk op de knop is het mogelijk om alle zeshonderd paarden los te gooien op de achterwielen in combinatie met het M differentieel. BMW belooft dat al het vermogen ook zonder deze modus most of the time wordt losgelaten op de achterwielen. Hoe dat in de praktijk aanvoelt zullen we ondervinden met de rijtest. Het nieuwe M xDrive-systeem beleeft zijn debuut in de M5. De verwachting is dat andere toekomstige M GmbH-producten ook dit geavanceerde systeem (optioneel) aan boord gaan krijgen.
De M xDrive-instellingen zijn af te stellen via de M Dynamic Mode. Met iDrive kun je straks 4WD, 4WD Sport of 2WD selecteren. Je favoriete setup sla je vervolgens op en met de M-knop op het stuur verandert de supersnelle zakensedan in een losgeslagen hooligan.
BMW heeft met het bekendmaken van dit nieuws een reeks spyshots vrijgegeven. Ook is er een video verschenen waarop de nieuwe M5 in actie is te zien. Je checkt de video op Autojunk.
50 reacties
Een van de twee soorten velgen denk ik ja. Vergelijkbaar met die ene soort velg van de M5 F10.
De F10 is nog steeds een van mijn ultieme droomauto’s dus ik ben benieuwd wat ik van deze nieuwe ga vinden. Het lijkt in ieder geval weer een erg dikke, strakke wagen te worden
Als ik BMW was zou ik velgen ontwerpen in de vorm van een M. En een dealer neerzetten bij alle McDonald’s ter wereld.
https://www.mercedes-benz.nl/content/netherlands/mpc/mpc_netherlands_website/nl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/e-class/w213/facts/mercedesamg/amgequipments.html
De techniek is wel gaaf en leuk zo’n snelle sloep maar het echte rijplezier is vaak ondergeschikt aan de snelheid en dus niet iets voor mij (niet dat ik dit kan betalen hoor).
De M550i xDrive heeft een leeggewicht van 1785 kilo. Het zal dus geen lichtgewicht worden…
Maar goed, dit zijn leeggewichten. Je kan daar gerust een paar kilo bij op gooien. Geen lichtgewichtjes dus.
OT
Wat moeten de BMW fan-boys zich toch stiekem enorm genaaid voelen. Hebben ze zo op met name Audi afgegeven, verkoopt BMW langzaam maar zeker zijn ziel aan de duivel… Eerst een Carnival-achtige MPV, inclusief voorwielaandrijving en nu ook nog eens vierwielaandrijving op hun racemachine?! Maar let op, dit is heel anders en beter…
Let’s face it. De Mercedes E63 s en de nieuwe M5 vegen de vloer aan met Audi notabene op “eigen terrein”. De RS6 is zwaarder en kan minder variabel het vermogen verdelen en heeft geen RWD stand. Dus tja.. Audi mag aan de bak.
Ik heb geen hekel aan BMW, noch aan welk merk ook. Ik heb alleen een hekel aan infantiele fanboys, of het nu om Audi / BMW/etc gaat, of om Ajax/Feyenoord, Android/iOS. Fabrikanten maken een compromis.
Als een concurrent echt iets beters heeft bedacht, gaat de rest gewoon overstag en past het ook toe.
En natuurlijk zal BMW op het moment de betere package hebben (dan Audi), is ook de modernere auto. Als Audi lang genoeg met A6 wacht, loopt deze 5 op sommige punten weer achter. Zo is het spelletje nu eenmaal.
Ps. Het licht gewicht quattro systeem met lengterichting motor vs het loodzware inefficiente tussenas systeem van BMW ..
Zo’n systeem is het enige wat ik mis bij de Stelvio.
Wat een extreem lelijke velgen:0
Het dak is standaard carbon, behalve als je zo leuk bent om een schuifdak te kiezen (hoger zwaartepunt dus gewoon niet doen)