• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel sneller zijn de Formule 1-wagens dan vroeger

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 3 december 2017 om 11:06 – 47 Reacties

Zoveel sneller zijn de Formule 1-wagens dan vroeger


Neem met ons een frisse duik in de geschiedenis.

De Formule 1-wagens behoren tot de snelste die we ooit hebben gezien. Je kon er dit seizoen je geld op zetten dat er een ronderecord zou vallen, met name tegen het einde van de wedstrijd. Sommige coureurs, zoals Max in Brazilië, kozen er zelfs voor om met enkele ronden te gaan nog even snel de pits in te duiken voor een fris setje, zodat ze de snelste tijd aan gort konden rijden.

Nu het seizoen voorbij is, heeft een enthousiaste volger van de F1 een uitvoerig onderzoek op Reddit geplaatst, waar hij de jaren vanaf 1974 tot heden met elkaar vergelijkt. Zoals bekend waren de wagens aanvankelijk tientallen seconden trager dan dat ze nu zijn. Onderweg komen we echter een aantal verrassingen tegen.

Zo is te zien dat er in de periode tussen 1974 en 1985 gigantische happen uit de rondetijden worden genomen. Zeker in de kwalificaties, waar de turbodruk stevig werd opgevoerd, waren de wagens in de kwalificaties bijna even snel als dat ze nu zijn! Dit zorgde er echter wel voor dat de wagens tijdens de races nogal wat trager waren. Tegen het einde van de jaren ’80 zat er ongeveer 6 seconden tussen de zaterdag- en zondagsessies. Tegenwoordig is het gat, volgens de grafiek, gemiddeld nog altijd zo groot.

Zoveel sneller zijn de Formule 1-wagens dan vroeger

Gekeken naar de kwalificatietijden wordt bevestigd waar al ruimschoots voor aanvang van het seizoen over gesproken werd: de auto’s zouden sneller dan ooit zijn. In vergelijking met 1974, waar de gemiddelde rondetijd precies 1:40 was, zitten we er nu dik 25 seconden onder.

Toch zijn het niet de snelste wagens ooit. Of nou ja, technisch gezien dan. De ronderecords gelden namelijk alleen voor tijden die in de loop van de wedstrijd zijn gezet, dus niet in de kwalificatie. Als we de grafiek erbij pakken, zien we dat de bolides tussen 2003 en 2005 behoorlijk wat vlotter waren. De ultieme kampioen is en blijven de wagens van 2004, en dan met name de F2004 van Michael Schumacher. Wanneer we de snelste wagens van 2017 vergelijken met de F2004, zien we dat er tijdens de race zo’n 2 seconden tussen de snelste ronden zitten.

Dit komt natuurlijk grotendeels door het feit dat de Formule 1 het tanken tijdens races al een tijdje niet meer toestaat. Verschillende instanties proberen met halfbakken oplossingen te komen, maar in een tijdperk waarin milieu en efficiëntie de voorkeur krijgen, lijkt het onwaarschijnlijk dat het nog terug zal keren. De impact van de verandering was overigens direct voelbaar. Vanaf 2010, het jaar dat de regel van kracht werd, is duidelijk een negatieve stijging te zien in de race pace. Pas nadat de nieuwe turbomotoren een beetje hun best begonnen te doen, zien we de lijn weer enigszins dalen.

Ook interessant!

  • Video: Norris is sneller dan Hamilton
  • Sprint Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Italië 2021
  • Kwalificatie Formule 1: wie start sprintrace op pole?
  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, kwalificatie, Racing, tanken, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Niemand wil meer bij Faraday Future werken
Volgend bericht: Peugeot maakt een boot: de Sea Drive Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. whoppie zegt

    3 december 2017 om 11:26

    Lekker boeiend, vroeger was er meer spektakel op de baan en dus was het veel leuker om te kijken. Dat de auto’s sneller zijn maakt wat mij betreft niets uit, liever meer sensatie op de baan en 10 seconden per rondje langzamer.

    Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      3 december 2017 om 11:35

      @whoppie: Voor spektakel moet je World rally X gaan kijken

      Login om te reageren
      • whoppie zegt

        3 december 2017 om 11:47

        @shadowbroker: Mee eens, echter zoals je zelf al suggereert heeft F1 de sensatie niet. Ik ben van mening dat de “koningsklasse” van de autosport elementen als actie, sensatie en spanning wel moet hebben en niet zoals hieronder wordt gezegd kansloos rondjes rijden achter elkaar aan. Daarom ben ik ook een groot voorstander van het terugbrengen van tankstops.

        Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        3 december 2017 om 13:43

        @shadowbroker: of het veel spannender WTCC

        Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      3 december 2017 om 12:13

      @whoppie: de ‘saaie’ jaren met Schumi en Ferrari misschien vergeten? Of Senna bij McLaren? Vroeger was niet alles beter…

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        3 december 2017 om 12:42

        @skinnybmw: Eens. Vroeger waren races soms ook erg slaapverwekkend om te zien. Monaco, Magny-cours, Spielberg, Hockenheim: bijna altijd keek je de start, viel je in slaap om wakker te worden van het volkslied van Schumacher. 2007, 2008 en 2009 vond ik het leukst, toen zat alles redelijk dicht bij elkaar, alhoewel er toen ook saaie races tussen zaten. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben (regen, ongeluk, safety car, pech o.i.d.) dat zo’n race ineens interessant wordt.

        Login om te reageren
        • ozer1907 zegt

          3 december 2017 om 20:13

          @willeme: je bleef in ieder geval wel wakker van de v12 of v10 geluid. Wat nu niet het geval is

          Login om te reageren
      • chrisvis zegt

        4 december 2017 om 02:20

        @skinnybmw: kan het niet beter verwoorden, sommige mensen schreeuwen dat drs een aanfluiting voor de sport is, maar ze zijn wel vergeten (of kijken net F1) dat deze regel er gekomen is omdat er zo weinig actie op de baan te zien was dat deze regel echt noodzakelijk was gewoon omdat er niet werd ingehaald op de baan(enkel tijdens de stops)

        Login om te reageren
    • wijsneus zegt

      3 december 2017 om 12:33

      @whoppie: Toen ik F1 begon te kijken was ik ongeveer 11. Dat was in 2003. Ook toen had je een heel legio aan saaie optochten zonder spektakel. Dat wij dan alleen hoogtepunten onthouden, zoals Brazilië 2003 ligt meer aan ons brein.

      Dus wat dat betreft is er niet veel verandert. F1 is in principe gewoon saai om naar te kijken. Het is elk seizoen wachten op die paar spectaculaire uitschieters, zoals dit jaar in Baku.

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        3 december 2017 om 12:54

        @wijsneus: kijk eens op you tube naar F1 fragmenten uit de jaren’70, spectaculair en onvoorstelbaar en uiterst gevaarlijk, daarmee wil ik niet zeggen dat zit te wachten op dodelijke slachtoffers maar het bracht wel een extra spannende dimensie met zich mee, F1 coureurs waren in die tijd ware helden.

        Login om te reageren
        • aarsgewei zegt

          3 december 2017 om 14:05

          @toniominestrone: toen waren de verschillen nog groter tussen de top en ahterhoede teams. Het was echt niet beter, van 2015-2016 kan je ook een compilatie maken waarin het lijkt op het helemaal top was.

          Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          3 december 2017 om 17:10

          @toniominestrone: zo kan ik van elk jaar wel een paar fragmenten pikken die spannend zijn…er zijn altijd saaie seizoenen geweest, of het nu spectaculaire auto’s zijn of niet. Begin 2000 en daarna is er altijd commentaar geweest over de saaiheid van F1, zo ook begin jaren 90.

          Login om te reageren
          • chrisvis zegt

            4 december 2017 om 02:27

            @skinnybmw: ben zelf beginnen volgen vanaf 97 en dit beviel me ongelooflijk…Villeneuve(jaja Hollanders),Hakkinen en Schumacher maakte er elk seizoen een ware thriller van…

            Login om te reageren
  2. Arnoud zegt

    3 december 2017 om 11:27

    Ik had eigenlijk verwacht dat de FW15C de snelste ooit zou zijn geweest. Staat toch algemeen bekend als de verst ontwikkelde F1 bolide aller tijden. Elektronisch geregelde vering/demping én wagenhoogte, tractiecontrole én ESP, en ware het niet al vóór introductie verboden: variomatic versnellingsbak.

    Login om te reageren
    • hamerhaai zegt

      3 december 2017 om 11:33

      Over die snelste rondetijd. Ik zag vanochtend bij de FormuleE dat ze daar ook punten voor geven, maar enkel als je in de top10 finisht. Lijkt me eerlijk, zodat je achterin zonder iets te verliezen niet enkel daarvoor kan gaan.

      Login om te reageren
    • phdg zegt

      3 december 2017 om 12:02

      @Original_Arnoud: ik denk dat je de moderne banden , aero en de circuits zelf ook er ook iets mee te maken hebben

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        3 december 2017 om 12:07

        @phdg: Ja misschien komt het ook omdat Hockenheim, Spa, Silverstone en Monza ongeveer 2 km langer waren dan nu?! Lekker makkelijk om gemiddeld 25 seconde sneller te gaan in 2017.

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          3 december 2017 om 12:10

          @fmgarcia: Overigens met meer rechte stukken, maar de vergelijking slaat gewoon nergens op. Denk dat eind jaren 80 de bolides sneller waren tussen de 100 en 250 kph.

          Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        3 december 2017 om 12:07

        @phdg:
        Ook dat! Zeker mee eens.

        Login om te reageren
  3. kingdante zegt

    3 december 2017 om 11:27

    Blijft jammer dat spektakel is ingeruild voor gecalculeerd rondjes rijden.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      3 december 2017 om 11:32

      @kingdante: wat ik nog meer jammer vind is dat de coureurs van toen echte kerels waren en heden ten dage het voor de knulletjes zeer belangrijk is of hun haar nog wel netjes zit voordat de camera op ze gericht wordt.

      Login om te reageren
      • hamerhaai zegt

        3 december 2017 om 11:35

        @rhellema: jij doelt op Lewis, maar bijna geen andere coureur gedraagt zich zo. En tuurlijk haal je even een hand door je haar nadat je een helm afzet met een camera op je neus.

        Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        3 december 2017 om 11:43

        @rhellema: ja. Vroegâh was alles beter. Remember James Hunt.

        Login om te reageren
        • porker zegt

          3 december 2017 om 11:53

          @schreute01: vroeger, toen echte kerels tenniste nog afgefikt werden in hun auto, er een paar begrafenissen per seizoen waren ja dat waren nog eens tijden?

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            3 december 2017 om 12:10

            @porker:
            Nee, ik pleit voor een gender neutrale F1 en wagens met afstandbesturing, op deze manier kunnen de teams iedere keer een dummy (paspop) die sexloos maar wel gekleurd is en over een blauw en bruin oog beschikt, de pop heeft blond, bruin, zwartachtig rasta stijl haar met krullen en is uitgerust met een prothese, zodat we de gehandicapte mens niet vergeten.
            Tamiya uit Japan is al uitvoerig aan het testen met een klassieke Jordan en een Benetton, waar ene Verstappen ooit mee heeft geraced.

            Login om te reageren
            • shadowbroker zegt

              3 december 2017 om 17:24

              @desjonnies: Waarom altijd maar weer dat gender topic erbij halen…?

              Login om te reageren
        • rhellema zegt

          3 december 2017 om 11:55

          @schreute01: inderdaad, James Hunt die de avond voor de race zich suf neukte, een fles whiskey leeg lurkte en tussendoor een pakje Marlboro weg pafte. Mooie tijden waren dat.

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            3 december 2017 om 12:13

            @rhellema:
            En wereldkampioen werd in Japan in 1977 omdat Lauda weigerde te rijden omdat het enorm hoosde.
            Je mag Lauda daar tot op de dag van vandaag niet op aanspreken, zo’n spijt heeft hij ervan.

            Login om te reageren
            • breakingpoint zegt

              3 december 2017 om 12:42

              @desjonnies: zal het onthouden de volgende keer ik hem zie

              Login om te reageren
            • niwi zegt

              3 december 2017 om 21:34

              @desjonnies: Lauda was wereldkampioen in 1977… en Hunt in 1976. Maar dat was ook omdat Lauda nog niet 100% genezen was na zijn crash.

              Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      3 december 2017 om 11:46

      @kingdante:
      Ik ben het eigenlijk wel eens met conclusies van eerlijke studies die aantonen dat de Formule 1 juist erg geprofessionaliseerd is. Coureurs van tegenwoordig zijn eigenlijk top atleten waar ze in de jaren zeventig voornamelijk gentlemen racers en playboys waren. En daarmee is de competitie tussen coureurs deels verlegd van de racebaan naar de sportschool. De competitie tussen fabrikanten is verlegd van de racebaan naar de windtunnel en motorenlab.
      Maar dit willen we niet zien omdat we allemaal nostalgisch aangelegd zijn.

      Login om te reageren
      • sracert zegt

        3 december 2017 om 13:01

        @original_arnoud: Wat een lulkoek zeg. Vroeger waren het kerels incl. lekkere wijven. Dat is tegenwoordig niet politiek correct dus moet er gezond getraind worden met een blikje redbull tijdens de triatlon….met papa of mama in de pits. Hoogst irritant dat je dit soort zijdelingse figuren incl. flut filmsterrejtes, etc, tijdens een actie op de baan eerst in beeld krijgt en je vervolgens op een herhaling moet wachten. Wat een AANFLUITING.

        Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    3 december 2017 om 11:33

    Waarom gaat het hier zo vaak over F1 en nooit over rally?
    Het heeft toch niks met Max te maken hoop ik?

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      3 december 2017 om 12:06

      @alcantara: Ik denk dat je iets op het spoor bent.

      Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      3 december 2017 om 12:21

      @alcantara: Ik ben het met je eens hoor! f1 f1 f1 hier! Maar wat kun je allemaal over rally vertellen? Ik snap wanneer je het WRC of WRX volgt je op de hoogte bent, maar je kunt weinig boeiends vertellen over een stage of spanning in een kampioenschap als je het zelf niet hebt gezien. Rally X daarentegen zeker wel! Het grootste probleem is denk ik dat je weinig “helden” hebt die continue in de media verschijnen zoals Max en Lewis bijv. Het bereik is zoveel lager en daarom schrijft men niet veel over rally op algemene sites als deze. Misschien in de toekomst, laten we het hopen want het is zo enorm knap.

      Login om te reageren
      • ikschrijfookoverautos zegt

        3 december 2017 om 13:20

        @fmgarcia: Dit is grotendeels waar. Daarnaast zijn er zoveel stages dat je onmogelijk alles kunt meepakken en iedereen het ook interessant gaat vinden. De spectaculaire dingen pakken we uiteraard mee, maar aangezien er in het WRC vaak één coureur dominanter is dan de rest, zijn de uitslagen ook niet bijzonder interessant. Ogier is nu al vier of vijf keer achter elkaar kampioen geworden…

        Login om te reageren
  5. autoriteit zegt

    3 december 2017 om 11:57

    Als ze milieu en efficiëntie belangrijk vinden, dan zouden ze in mijn ogen het tanken tijdens pitstops juist weer moeten invoeren. Nu moet de auto volledig volgetankt zijn aan de race beginnen en is daardoor zwaarder dan wanneer je tussentijds mag tanken. Hoe zwaarder de auto, des te meer gebruikt de auto en dat is slecht voor het milieu.

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      3 december 2017 om 12:28

      @autoriteit: Nee, ze hebben ook een maximum aan brandstof dat ze mogen meenemen en daardoor wat zuiniger aan moeten. Daarnaast is het ook een veiligheidsregel.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        4 december 2017 om 09:42

        @joerek: wat nou veiligheidsregel? 1 keer was het flink raak met de vlammen, en toen hadden ze bij Benneton met de installatie lopen klooien.
        Zelfs toen laagvlieger Albers begon te rijden toen die slang er nog in hing, ging het allemaal prima.

        Login om te reageren
  6. iamthestig zegt

    3 december 2017 om 12:11

    Ter verduidelijking, in het ‘onderzoek’ staat dat dit geschatte tijden zijn op basis van de echte resultaten. Dit is dus geen echte gemiddelde rondetijd (zou ook lastig zijn met alle circuits die zijn gekomen en gegaan)

    Login om te reageren
  7. lebeaunl zegt

    3 december 2017 om 12:30

    Een ‘negatieve stijging’ is toch een daling van de race pace ;-)

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      3 december 2017 om 13:05

      Klopt, maar omdat je de pace in de grafiek ziet stijgen, wilde ik even spelen met de taal ;)

      Login om te reageren
  8. sracert zegt

    3 december 2017 om 12:54

    Wederom een (faal)poging om de huidige F1 populairder te doen lijken!. Vergeet het maar, vroeger waren de auto’s beesten net zoals de rijders en teams. De circuits zijn in de loop der jaren aangepast omdat men geen slachtoffers wilde zien, daar kunnen de commerciële tere zieltjes niet tegen. De echte race fans begrijpen dat vanaf dag 1. Eitje om met een voorgeprogrammeerde stofzuiger op fully auto rond de rijden op een aangepast circuit. Niet te vergelijken zonder comp. hulpmiddelen, echte circuits, 1000 PK + , dito geluid en incl handbak!.

    Login om te reageren
  9. sracert zegt

    3 december 2017 om 13:07

    Ik hoor die flapdrol van een Mosley nog zeggen: Als je 2 auto’s ter beschikking stelt aan coureurs, de ene is 2 sec. sneller maar minder veilig dan de andere die veiliger is kiest bijna iedere coureur de snelste. Dus daar moeten ze tegen worden beschermd. Zoiets als je geen fijne ontlasting hebt kunnen wij beter uw billen afvegen want dat mag/kunt u niet zelf beslissen, zo onhygiënisch!.

    Login om te reageren
  10. 750i zegt

    3 december 2017 om 19:06

    Ik verlang terug naar de tijd waarin ik Keke Rosberg in de Formule 1 zag racen.

    Login om te reageren
  11. gezondverstand zegt

    3 december 2017 om 22:20

    Het knapste van de F1 is de power die ze uit zo’n klein blok weten te halen.
    Maar voor de sound beleving verlang ik nog steeds hunkerend terug naar de motoren zonder turbo met hun kabaal en oorverdovend gejank.

    Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    4 december 2017 om 09:42

    @joerek: wat nou veiligheidsregel? 1 keer was het flink raak met de vlammen, en toen hadden ze bij Benneton met de installatie lopen klooien.
    Zelfs toen laagvlieger Albers begon te rijden toen die slang er nog in hing, ging het allemaal prima.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North