• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel verdiende Amsterdam in 2014 aan parkeergelden

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 maart 2015 om 10:16 – 19 Reacties

Zo, ik sta goed


Parkeergelden zijn essentieel voor de gemeentelijke begroting, zeker in Amsterdam. Gelukkig blijft het geld in onze hoofdstad met bakken binnenstromen, in 2014 kwam er wederom een klein fortuin in kas.

Desgevraagd meldt de veranwoordelijke instantie voor de 150.000 fiscale parkeerplaatsen in de hoofdstad – Cition B.V. – aan Autoblog dat er in 2014 € 168,6 miljoen is opgehaald. Dit is 2% meer dan in 2013, toen de opbrengsten € 165,1 miljoen bedroegen.

Het leeuwendeel van het geld kwam binnen via het bezoekersparkeren: € 117,7 miljoen. Dankzij verhogingen van de tarieven in de stadsdelen Centrum en West stegen de inkomsten uit parkeervergunningen naar € 35,8 miljoen.

Boetes dalen

De scanauto’s en flinke pakkans (elke ‘handhaver’ controleert nu 10 keer meer auto’s dan 3 jaar geleden) lieten zich voelen in Damsko. Mensen weten dat ze zo een bon te pakken hebben, en betalen dus vaker netjes: in 2014 werd er voor € 15 miljoen aan naheffingsaanslagen geschreven, in 2013 bedroeg dit nog € 18,8 miljoen.

Wellicht heeft het feit dat een bon – sinds de digitalisering in 2014 – binnen 48 uur op de mat ligt hier iets mee te maken.

Goedkoop parkeren

Wie goedkoop wil parkeren, zal moeten uitwijken naar een van de P&R’s, of het Oosterdok. Na de stunt van vorig jaar breiden de ondernemers erachter hun actie uit. Gisteren maakten ze bekend een tarief van 5 euro in de avond en nacht te gaan hanteren.

Foto: Jag XJ aan de Mac-attack, autojunk.nl

Ook interessant!

  • Parkeerwekker tackelt scanauto's
    Parkeerwekker tackelt scanauto's met privacywet
  • Straatrace met 200 auto's in Amsterdam
  • Tesla buitenspiegels massaal gejat in Amsterdam
  • Amsterdam verbiedt reclame voor benzineauto's in metrostations

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, boetes, cition, parkeren

Vorig bericht: « Peugeot 308 SW heeft weer 14 procent bijtelling!
Volgend bericht: Raad van State veegt alcoholslot van tafel »

Lees Interacties

Reacties

  1. meneer zegt

    4 maart 2015 om 10:22

    Voor mensen die parkeren zoals op de foto kan de boeten niet hoog genoeg zijn. En helaas bestaan die mensen echt

    Login om te reageren
    • azenomei zegt

      4 maart 2015 om 10:30

      @meneer: Met een mooie verfroller en wat witte verf de parkeerlijnen doortrekken op de auto. Meteen een mooier gezicht. Maar een hondendrol onder de handgreep is ook altijd grappig.

      Login om te reageren
    • introductiemap zegt

      4 maart 2015 om 10:37

      @meneer: ach, een Jaaaaaaaag op zo’n lege P voor de McDonalds maakt niet zo veel uit, vind het parkeren op gehandicapten-P’s en doorgangen voor hulpverleners een stuk asocialer.

      Login om te reageren
  2. nathan_verhoeven zegt

    4 maart 2015 om 10:24

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. krokant zegt

    4 maart 2015 om 10:25

    Wat een geld… Zelf best vaak het haasje geweest (werkte in een betaald-parkeren regio, eerste 3 uur €0,10 dus vaak maar voor drie uur betalen en dan vergeten bij te vullen) maar nu heb ik Parkmobile ontdekt, werkt zo prettig! Alleen niet vergeten uit te zetten als je wegrijdt… :)

    Login om te reageren
  4. bmwalpina zegt

    4 maart 2015 om 10:26

    Die ‘JAAAGGG’ doet wel een beetje kattig door zo te parkeren

    Login om te reageren
  5. robskilov zegt

    4 maart 2015 om 10:34

    P+R is wel ideaal, eurootje voor dag parkeren, en met de metro ben je toch zo in de stad.

    Login om te reageren
  6. 87sandyd zegt

    4 maart 2015 om 10:56

    Parkeer altijd bij zeeburg afslag s113 op de a10 als ik me niet vergis. 5 euro voor een dag met retourtickets voor de tram, vind ik lang niet verkeerd.

    Wat ik altijd mis zijn eigenlijk enorme parkeergarages. Dan bedoel ik ook echt huge. Dan heb je meet auto’s op 1 plek, dus goed te controleren. Met een goede p

    Login om te reageren
  7. rnej zegt

    4 maart 2015 om 11:02

    ik weet een gratis parkeerplaats op 10 minuten lopen van Amsterdam CS. Ideaal. en nee, ik ga ‘m hier niet delen :-P

    Login om te reageren
    • madoow zegt

      4 maart 2015 om 12:02

      @rnej: geen idee of je daar mag parkeren maar bij het Westerpark bij al die bedrijven is het gratis parkeren.

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    4 maart 2015 om 11:22

    Misschien toch maar eens meer verdiepen in het P+R, maar tot die tijd de auto lekker thuis laten en alles met OV doen.

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    4 maart 2015 om 11:38

    P+R is een serieus alternatief, ik zet mijn auto nooit meer langs de weg in A’dam (of Utrecht, geldt hetzelfde). Je betaalt 5 tot 8 euro voor een dag parkeren en krijgt daarbij een paar OV-kaartjes om het centrum mee in te gaan.

    In Amsterdam zet ik hem vaak onder de Arena of het Olympisch Stadion, in Utrecht sta ik dan bij Westraven. Ideaal! En dat van iemand die een grondstoffelijke bloedhekel heeft aan het OV, maar nog meer aan teveel betalen voor parkeren ;)

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      4 maart 2015 om 16:42

      @Gulli:
      In Utrecht doe ik precies hetzelfde, het ritje met de Sneltram duurt korter dan het zoeken naar een dure plek in dat rampenplan.

      020 mijd ik als de pest….

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 maart 2015 om 23:07

      @Gulli: mee eens. In Eindhoven is ook een goed werkende P+R. Bij Rotterdam ken ik er geen maar daar kun je vanuit Ridderkerk (gratis parkeren aan de kade) goedkoop met de waterbus naartoe. In Duitsland ken ik maar weinig plekken met P+R maar daar is parkeren weer goedkoop, laatst een zaterdagavond uit geweest in Würzburg. Hele avond midden in het centrum in een parkeergarage (ik koos een centrale garage zodat ik deze in de nacht ook nog terug kon vinden) moest ik maar liefst 1 euro voor betalen.

      Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    4 maart 2015 om 13:48

    Van de website van de gemeente Amsterdam: “De inkomsten van de Gemeente Amsterdam worden voor 2014 begroot op € 5.880 miljoen”. een kleine 6 miljard dus.

    Je hebt het dus met 169 miljoen over nog geen 3% van de begroting van de gemeente Amsterdam.

    De eerste zin van dit stuk: “Parkeergelden zijn essentieel voor de gemeentelijke begroting, zeker in Amsterdam. Gelukkig blijft het geld in onze hoofdstad met bakken binnenstromen, in 2014 kwam er wederom een klein fortuin in kas” is dus gewoon niet waar.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      4 maart 2015 om 14:22

      Misschien overdreef ik een beetje :)

      Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    4 maart 2015 om 17:59

    Die Prijzen liggen ook wel belachelijk hoog vaak…

    Login om te reageren
  12. mercedesbenz63 zegt

    4 maart 2015 om 18:04

    Elke euro is te veel

    Login om te reageren
  13. Dinky_Toy zegt

    5 maart 2015 om 13:11

    Als je dan getallen vermeld in het artikel, zorg dan dat ze nuttig zijn..

    Grove berekening:
    168.6 miljoen euro gedeeld door 150.000 fiscale plaatsen = 1124 euro per fiscale plaats aan inkomsten…
    1124 euro gedeeld door 365 dagen = 3,08 euro per dag per fiscale plaats

    –> lijkt me een beetje weinig.

    Wat houd fiscale parkeerplaats nou in dan ?
    Hoeveel betaalde parkeerplaatsen zijn er in Amsterdam ?
    Oftewel wat wordt er per parkeerplaats verdiend ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North