• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

8 Spykers die (nog) niet in productie zijn gegaan

Auteur: ricardo, gepost 19 februari 2013 om 19:29 – 61 Reacties

De C12 Zagato


Vreugde in het vaderlandsche autolandschap, want Spyker heeft iets nieuws aangekondigd. De B6 Concept is kleiner dan wat we gewend zijn van Spyker, en met de juiste financiële middelen – die ze nu hebben dankzij Youngman – wellicht ooit nog in een showroom te vinden. Maar hoe zit het met de talloze Spykers Die Er Nooit Kwamen? We sommen ze even op.

Conceptvoertuigen op een chique autobeurs onthullen is één, klanten laten tekenen en je product verhandelen is een tweede, en tegelijk de meest lastige opgave. CEO Victor Muller weet het dan ook altijd mooi te brengen, maar op de een of andere manier heeft Spyker een aardige reputatie van auto’s die uiteindelijk nooit verkocht werden, of nog altijd in de wacht staan.

2003 – Spyker C8 T
2003 - Spyker C8 T
Op de IAA lanceerde Spyker tien jaar geleden een speciale C8-versie met Audi’s 4.2 V8 BiTurbo motor, gepimpt door Cosworth Technology en goed voor 525 pk. Er werd gehoopt op 25 exemplaren, het werden er nul.

2004 – Spyker C12 Spyder
Spyker C12
Op de MilFair van 2004 trok Spyker het doek van een cabrioletversie van de Le Mans racebolide, uitgerust met een 6.0 W12 van Audi. Het prijskaartje van 475.000 euro was wellicht iets te gortig, want het bleef bij één prototype.

2005 – Spyker C8 Double 12S Spyder
Spyker C8 Double 12S Spyder
Een jaar later was het de beurt aan de C8 Double 12S Spyder. Meer lengte, meer popnagels, meer Spykeriaanse schoonheid. Helaas werd hij nooit verkocht (in tegenstelling tot zijn dichte broertje, de C8 Double 12S).

2005 – Spyker C12 La Turbie
2005 - Spyker C12 La Turbie
Opnieuw aangedreven (op papier althans) door Audi’s W12 met 500pk en 600Nm. Spyker beloofde een topsnelheid van 315km/u en een acceleratie naar de 100 in 3,9 seconden. Het bleef bij een filmoptreden…

2006 – Spyker D12 Peking-to-Paris
Spyker D8 Peking-to-Paris
De SSUV zonder eind. Eerst was het de D12, daarna de D8, daarna gingen merken als Bentley, Lamborghini en Maserati aan de haal met het concept van de superluxe SUV. Met wat Chinese hulp wil Victor het zeven jaar oude idee daarom alsnog in productie nemen. Deze geven we dus het predicaat ‘pending’.

2007 – Spyker C12 Zagato
Spyker C12 Zagato
De Limited Edition C12 Zagato. Toch wel een zeer opvallende versie van de Spyker C12. Er zouden 24 exemplaren gebouwd worden, allen voorzien van 500 pk. Het bleef uiteindelijk bij deze ene versie.

2008 – Spyker C8 Aileron (pending)
Spyker C8 Aileron
Nu komen we bij een auto met de meeste kans van slagen qua productie. Er werd al een aantal maal beloofd dat de C8 in productie zou gaan, maar ook iedere keer weer uitgesteld. Nu de ‘productielijn’ weer terug is in Zeewolde, zou de Aileron dan eindelijk in grotere getallen gebouwd moeten worden, want veel meer dan die paar demo’s die rondrijden zijn er nog niet.

2010 – Spyker C8 Aileron Spyder (pending)
Spyker C8 Aileron
Zelfde verhaal als bij de Aileron, maar dan zonder dakje. We hopen nog steeds dat het VM lukt om dit op de markt te brengen, just look at it!

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

c12, c8, concept, d12, d8, lijstjes, Spyker, zagato

Vorig bericht: « Quiz: Wat staat hier langs de weg te tanken?
Volgend bericht: BREKEND: Jeep is eigendom van Cadillac »

Lees Interacties

Reacties

  1. atteh zegt

    19 februari 2013 om 19:31

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. ronin1130 zegt

    19 februari 2013 om 19:31

    Precies al meer concepts gemaakt dan autos verkocht…

    Login om te reageren
  3. jrk68 zegt

    19 februari 2013 om 19:35

    Productielijn is terug in Zeewolde, ipv Zwolle?

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      19 februari 2013 om 19:51

      @jrk68: Bij mijn weten heeft Spyker in NL altijd in Zeewolde gezeten.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        19 februari 2013 om 20:06

        @camber24:
        Stond eerst Zwolle in de tekst, dat is nu veranderd.
        De productielijn heeft bij Coventry Prototype Panels in Engeland gestaan. Die deden ook het plaatwerk voor Spyker.

        Login om te reageren
        • geengehoorisrechtdoor zegt

          19 februari 2013 om 20:16

          @jrk68: het maakt volgens mij totaal geen verschil waar de fabriek staat. Ze produceren toch niets. En dat vind ik bijzonder spijtig, want ik vind het mooie auto’s.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            19 februari 2013 om 20:25

            @geengehoorisrechtdoor:
            Dat is idd best jammer, zeker voor de man achter het origineel. Maarten de Buijn blijkt zijn idee toch aan de duivel verkocht te hebben….

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              19 februari 2013 om 20:35

              @jrk68:

              idd .. want die was lekker productief bezig ..

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                19 februari 2013 om 20:45

                @lincoln:
                Dat hoor je mij niet zeggen, hij idd heeft jaren over die eerste gedaan…
                Ik vraag me wel af hoe het was gelopen als hij met een andere investeerder in zee was gegaan.

              • lincoln zegt

                19 februari 2013 om 21:29

                @jrk68:

                dan had het geen Spyker geheten ..
                had je er waarschijnlijk nooit iets van vernomen ..

              • jrk68 zegt

                19 februari 2013 om 21:41

                @lincoln:
                Dan hadden we deze soap niet gehad, het is toch een soort GTST geworden. Met als enige verschil dat ik hier wel afleveringen van heb gezien….

        • camber24 zegt

          19 februari 2013 om 21:16

          @jrk68: Ah, okee. Ik snapte m al niet :-P

          Login om te reageren
        • jerry zegt

          19 februari 2013 om 23:50

          @jrk68: Bij Spyker denken ze dat hun fabriek een museum is. Het is alleen voor de show.

          Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    19 februari 2013 om 19:37

    Hoewel VM een grote fantast is hoop ik dat het ooit nog wat wordt met Spyker.
    Het zijn immers best bijzondere voitures.

    Login om te reageren
  5. SCscreamGT2 zegt

    19 februari 2013 om 19:38

    Die C12 is zo ondergewaardeerd. Laat staan ooit in productie genomen.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      19 februari 2013 om 20:31

      @SCscreamGT2: LOL. Google anders ff op ‘ondergewaardeerde auto’. Een auto die niet eens in productie gaat is niet wat ik me daarbij voor stel.

      Login om te reageren
  6. Flapkees zegt

    19 februari 2013 om 19:41

    Ik blijf de D12 een toffe auto vinden!

    Login om te reageren
  7. xilver zegt

    19 februari 2013 om 19:41

    Die C8 Aileron moet echt op de markt gaan komen… die dingen zijn schitterend ontworpen.

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      19 februari 2013 om 19:58

      @xilver: inderdaad, hopelijk geven ze de Aileron voorrang op die mislukte SUV…

      Login om te reageren
  8. gieltj zegt

    19 februari 2013 om 19:45

    van mij mogen die C8 Aileron + spider zo in productie genomen worden hoor :D

    Login om te reageren
  9. jiry97 zegt

    19 februari 2013 om 19:50

    de Spyker C12 La Turbie en C8 Aileron moeten in productie!!

    Login om te reageren
  10. ukbob zegt

    19 februari 2013 om 19:52

    Helaas maakt de C8 Aileron gebruik van GM blok… Iets zegt me dat na de hele Saab-Soap deze blokken ofwel wat duurder zijn geworden voor de boys uit Zeewolde, of dat ze nu hard werken aan het erin lepelen van een ander blok…

    Mijn voorkeur: BMW blok dat in de #35i modellen ligt…?! Of de unit uit de huidige M5..

    Login om te reageren
    • theuving zegt

      19 februari 2013 om 20:00

      @ukbob: GM gaat in ieder geval niet meer leveren (het zou de Cadillac CTS-V motor worden). BMW levert niet aan externe, ik vraag mij vooral af wat er in die nieuwe B6 Concept zou gaan liggen…
      Die Audi V8 is zo stokoud, kan je niet meer mee aankomen na de snelle ontwikkeling (directe injectie, turbo-geblazen) van afgelopen jaren.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        19 februari 2013 om 20:06

        @theuving: BMW levert motoren aan Morgan & Wiesmann. Daarnaast gaat BMW ook nog dieselmotoren leveren aan Toyota.

        En in het verleden hebben ze deals gesloten met Carbon Motors en Saab, maar die deals zijn uiteindelijk niet doorgegaan omdat het zeepbellen bleken te zijn.

        Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        19 februari 2013 om 20:13

        @theuving:
        BMW levert niet extern? En Wiesmann dan?

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 februari 2013 om 20:10

      @ukbob: Een GM blok op zich is niet erg, als het dan maar die van de Corvette Stingray is. Ik weet niet of de prijs van het blok zo heel erg doorslaggevend is: in de markt waar Spyker opereert kun je de prijs van de auto best een paar duizend Euro opschroeven als dat nodig is. En het ombouwen van een chassis zodat een ander motorblok ingebouwd kan worden is ook niet helemaal gratis.

      Als ze al overstappen op een andere motorenleverancier zal dat eerder vanuit oogpunt van continuiteit zijn. Zo’n model moet een paar jaar meegaan, dus ze moeten een stabiele relatie met de leverancier hebben. En ik kan me inderdaad voorstellen dat de relatie met GM niet echt stabiel genoeg is…

      Login om te reageren
      • bungabungastig zegt

        19 februari 2013 om 22:12

        @potver7: Vycky Muller heeft me ooit verteld dat de VS markt verreweg de belangrijkste is voor Spyker, en dat de keuze van de motoren vooral te maken heeft met de Amerikaanse emissiewetgeving. Ik schat dat hij naar Ford gaat uitwijken.

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          19 februari 2013 om 23:03

          @bungabungastig: Zou China inmiddels niet een belangrijkere markt geworden zijn?

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            20 februari 2013 om 12:43

            @potver7: Nog niet.

            First we take Manhattan Hollywood, then we take Berlin Beijing…

            Login om te reageren
  11. camber24 zegt

    19 februari 2013 om 19:54

    C8 Aileron please. Jömig wat een ding!!

    Login om te reageren
  12. potver7 zegt

    19 februari 2013 om 19:55

    Volgens mij is dit Spykers op laag water zoeken… ;)

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      19 februari 2013 om 20:00

      @potver7: welkom in de polder

      Login om te reageren
  13. spotterfozz zegt

    19 februari 2013 om 19:58

    zo’n C8 aileron is niet pending heur, daar rijdt er al eentje van rond in brabant…
    check: http://www.autojunk.nl/2010/04/spyker-aileron

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 februari 2013 om 20:07

      @spotterfozz: dat zijn allemaal preproductie/testmodellen. Er zijn nog geen auto’s uitgeleverd aan klanten/eindgebruikers.

      Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    19 februari 2013 om 19:59

    Spyker heeft hele mooie auto’s gebouwd maar er zitten conceptcars tussen die gewoon te lelijk voor woorden zijn. Zeker de D12…hoe durf je dit te ontwerpen???

    Login om te reageren
  15. betonstaal zegt

    19 februari 2013 om 20:00

    Waar staan al deze modellen?
    Opgeslagen in kratten? In de showroom? In de garage van VM? Automuseum Louwman te Den Haag?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 februari 2013 om 20:07

      @betonstaal: een grote loods in Zeewolde ;)

      Login om te reageren
      • benenwagen zegt

        20 februari 2013 om 10:18

        @robbie: Nee hoor, daar hebben ze de ruimte niet voor. Niet voor al deze concepten in ieder geval. Het is eigenlijk een heel klein pand waar geen ruimte is om aan meer dan 4 tot 6 auto’s tegelijkertijd te werken..

        Ik werk tegenover het Spyker pand en zie ze regelmatig testen, ondermeer de C8 Aileron.. Lijkt mij dat deze nog wel in de showroom gaat komen

        Login om te reageren
        • Stefanno zegt

          20 februari 2013 om 23:47

          @benenwagen: Als je voor de ingang van Spyker staat is de grote loods links hiervan ook van hun. Hier staan alle Audi blokken, diverse auto’s en onderdelen binnen. Verderop (Baardmeesweg) hebben ze ook nog een loods waar alle concepten / le mans auto’s etc. staan.

          Login om te reageren
  16. rogierrs zegt

    19 februari 2013 om 20:02

    wat is die c8 aileron een gods gruwelijk mooie auto!

    Login om te reageren
  17. raym zegt

    19 februari 2013 om 20:11

    @ spotterfozz
    deze auto was een test auto en het kenteken er van bestaat niet meer. er zijn nooit ailerons aan klanten af geleverd.

    Login om te reageren
    • ar156sw zegt

      20 februari 2013 om 13:37

      @raym: In mijn kentekencheckapp komt bij dat kenteken toch echt een C8 Aileron 4.2 met 405pk en 1425kg naar boven. Bouwjaar 2010 (april).

      Login om te reageren
  18. stefanos zegt

    19 februari 2013 om 20:15

    Nederlands trots, en nog een super mooie bak ook, naar mijn mening.

    Login om te reageren
  19. bmwpowerm5 zegt

    19 februari 2013 om 20:18

    de c8 is echt een gruwelijk mooie auto

    Login om te reageren
  20. mout zegt

    19 februari 2013 om 20:33

    Betekent dit dat er helemaal geen Spykers aan klanten zijn uitgeleverd?
    Ik dacht dat er in Amerika en Rusland wel een handjevol waren?
    Of is er ook nog een type dat het wel tot klanten geschopt heeft?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 februari 2013 om 20:37

      @mout: van de normale C8 Spyder zijn er iets minder dan 200 gebouwd en van de C8 Laviolette en stuk of 20. Ook zijn er nog enkele C8 Double12’s gebouwd. Meer dan 250 auto’s heeft Spyker de afgelopen 10 jaar niet gebouwd.

      En dat is inclusief alle testauto’s, crashauto’s, raceauto’s etc.

      Login om te reageren
      • ds3lover zegt

        19 februari 2013 om 21:37

        @robbie: In België rijdt er ook een donkerpaarse C8 Spyder rond

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      19 februari 2013 om 20:39

      @mout:
      Ook in Nederland rijden er Spykers rond. In 2007 deed er 1 (een gele) mee met de Maarten van Sten memorial. Dat was een C8 spyder.

      Login om te reageren
  21. JaxDryke zegt

    19 februari 2013 om 20:36

    Ik rij elke dag in een C8 Aileron Coupe én Spyder :)

    (Test Drive Unlimited 2 hé ? Hét autospel voor enthousiastelingen op de (voor mij PC) consoles en PC). Ja, ik weet hoe je de Coupe in de PC versie krijgt :P

    Login om te reageren
  22. norge zegt

    19 februari 2013 om 20:41

    Spijker ? Nooit gezien, op het net ja maar volgens mij is het gewoon een sprookjes auto van een fantasie figuur .

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      19 februari 2013 om 20:49

      @norge:
      Nooit prinsjesdag gekeken Rob? De goudenkoets is een echte Spijker….

      Login om te reageren
  23. JamesBond007 zegt

    19 februari 2013 om 20:51

    Ik weet nog dat mijn leraar in groep 8 zo’n 10 jaar geleden me ging uitlachen toen hij vroeg of iemand een Nederlands automerk wist, waarop ik Spyker antwoordde.

    Helaas zal die bekendheid niet veel vorderen..

    Login om te reageren
  24. speed zegt

    19 februari 2013 om 20:51

    kill it with fire

    Login om te reageren
  25. slak zegt

    19 februari 2013 om 21:37

    wat voor een ‘killers’ zijn dit?

    Login om te reageren
  26. ropbp zegt

    19 februari 2013 om 21:37

    Ik zeg SAAB……

    Login om te reageren
  27. lemans96 zegt

    19 februari 2013 om 22:30

    Ik vind alles best, als ze maar weer wat naar Le Mans brengen.

    Login om te reageren
  28. loekie125 zegt

    19 februari 2013 om 22:32

    Nog steeds niet failliet dat merk?

    Login om te reageren
  29. zion88 zegt

    19 februari 2013 om 22:56

    Heb een zilvergrijze gezien, was echt een toffe belevenis om te zien en te horen.

    Login om te reageren
  30. Esprit_de_Flandre zegt

    20 februari 2013 om 12:44

    Jammer dat het maar niets wordt. Maar hé, de hoop nooit opgeven. :)

    Login om te reageren
  31. ar156sw zegt

    20 februari 2013 om 13:32

    Mooie auto’s, maar het zou inderdaad leuk zijn als er wat meer gebouwd/verkocht werden :P

    De keuze van het blok voor de Aileron vind ik wel een leuk spelletje: wat past daar nou het beste in? Je wil, denk ik, minimaal 500 pk. Veel NM’s ook, om toch ook een beetje lui te kunnen cruisen… en een mooi geluid is natuurlijk essentieel.

    Hmm… ik zou proberen een akkoordje met AMG te regelen (dat geluid past zo goed bij het propellor-logo :)).

    En dan misschien juist de vorige generatie x63 blokken…(die 6.2 liter), deze wat “doorontwikkelen” (om niet te zeggen “tunen”) tot 500-550 pk. Lijkt mee een winnende combinatie!

    Login om te reageren
  32. porsche996fan zegt

    12 augustus 2013 om 14:04

    Een paar daar van in Test Drive Unlimited 2.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North