Of het ook daadwerkelijk gaat gebeuren, dat moeten we nog maar zien.
Terwijl Toyota vorig jaar de concurrentie met de grond gelijk maakte in het World Endurance Championship, had het in 2017 uit datzelfde kampioenschap vertrokken Porsche andere plannen. Het sportwagenmerk nam zijn 919 Hybrid in ‘Evo’-trim mee naar verschillende circuits om aldaar de ronderecords te verbreken. Na een succesvolle poging op Spa-Francorchamps volgde op 29 juni 2018 de meest prestigieuze uitdaging: de Nürburgring.
35 jaar eerder had de zeer getalenteerde (en uiteindelijk veel te vroeg gestorven) Stefan Bellof in zijn Porsche 956K een ronderecord gereden tijdens de kwalificatie van de 1000 kilometer van de Nürburgring. In 2018 verbrak Timo Bernhard dit record in een hevig aangepaste 919 Hybrid met ruim 50 seconden.
Vooralsnog zijn er weinig concrete plannen van anderen om de krankzinnige rondetijd van 5:19.546 te verbreken, maar dit weerhoudt de huidige baas van Toyota’s motorsporttak er niet van een smakelijke uitspraak te doen. In een gesprek met Motorsport vertelt Rob Leupen dat hij dit niet alleen ziet zitten, hij denkt ook dat een opgewaardeerde versie van de TS050 Hybrid korte metten kan maken met de Porsche.
Jammer genoeg heeft Leupen het niet voor het zeggen. Toyota heeft momenteel geen plannen een dergelijke recordpoging te doen. Natuurlijk is het altijd mogelijk, maar gezien het feit dat de equipe verwikkeld is in het WEC-kampioenschap, is de kans klein dat Toyota nog een extra team zal inzetten om een speciale recordauto te ontwikkelen.
thomassnelweg zegt
Praatjes vullen geen gaatjes
zlover zegt
@thomassnelweg: Je kunt het altijd proberen… of het lukt is een tweede.
justsomebody zegt
@thomassnelweg: idd praatjes van een directeurtje niet eens van toyota zelf
jeroenwz zegt
Wat een click-bait. Ik dacht dat Toyoda werd bedoeld, gaat het om de sport-directeur…
davido89 zegt
Zijn deze auto’s nou sneller dan f1 auto’s op dit soort circuits?
b088y zegt
@davido89: F1 is sneller, Porsche 919 Evo is weliswaar nog sneller maar geen standaard lmp1, F1 is net als een Lmp1 nog verder te optimaliseren. Vergelijk maar eens de rondetijden van een 919 lmp1 met een 919 EVO.
JanJansen zegt
@b088y: huh? Een goed onderbouwd antwoord zonder een overdreven mening op AB. Tis even schrikken.
berlinetta zegt
@b088y: Volgens mij was Hamilton tijdens de kwalificatie van Spa vorig jaar al sneller dan die 919 EVO.
daniel1975 zegt
@b088y: de 919 Evo is inderdaad marginaal sneller, maar de zowel de LMP1 als F1 zijn inderdaad reglementer begrensd, net als Rally en Rallycross auto’s. Feitelijk hebben alle FIA gereglementeerde auto’s veel meer potentie en is het niet de techniek maar de FIA die het beperkt.
maferick74 zegt
En god wil graag de wereld opnieuw maken, niet in 6 dagen (7de dag was n rustdag) maar in 4 dagen.
Dutchdriftking zegt
@maferick74: die snap ik even niet. Van de nieuwe wereld is bij mijn weten geen tijdsduur bekend.
tge1 zegt
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen lukken.
technofreak zegt
“Terwijl Toyota vorig jaar de concurrentie met de grond gelijk maakte in het World Endurance Championship”
Hahahaaa haha ha haa ha ha ha, proest, gloep, haaha.
Welke concurrentie? Porsche? Nope. Audi? Niet aanwezig.
Dutchdriftking zegt
En wat als Mercedes na het seizoen Hamilton een rondje laat doen? Zou wel eens écht de snelste kunnen zijn.
jpoers zegt
Is nadien het circuit niet aangepast en sowieso sneller geworden?
bernoulli zegt
Toyota. Bah. ‘Per ongeluk’ de verkeerde lekke band wisselen op Le Mans vlak voor het einde, omdat Alonso moet winnen in hun eigen hybrid-minikampioenschap.