Audi S1 RX quattro is een kanon op zand en asfalt

Auteur: , 11 Reacties

En in de lucht.

Topsport is veelal een balans tussen vermaak en uitmuntende kwaliteiten. Binnen de autosport zijn de verhoudingen nog al eens de weg kwijt, getuige de onvrede rondom het tekort aan inhaalacties in de Formule 1. Aan de andere kant van het spectrum valt er dan weer niets te klagen over een gebrek aan amusement. Integendeel, als er iets is dat het Wereldkampioenschap Rallycross niet is, is het saai.

Desondanks zoekt ook het WRX-kampioenschap het tegenwoordig in een ietwat aerodynamisch ontwikkelde hoek. Dit blijkt wel uit de nieuwe Audi S1 EKS RX quattro, die in vrijwel ieder opzicht een geëvolueerde en verbeterde versie is van zijn voorganger.

Audi Sport windt geen doekjes om de ontwikkelingen die de afdeling heeft gemaakt voor wat betreft de prestaties van de compacte Duitser. De wagen is voorzien van allerlei innovatieve designconcepten die regelrecht overgenomen zijn van Audi’s LMP1- en DTM-auto’s. Met name het vleugelwerk is geïnspireerd door de bolides uit de genoemde series. De nieuwe spoilers zijn overigens een vernuftig staaltje ontwerp, daar ze zorgen voor meer neerwaartse druk, maar de aerodynamische drag juist verminderen. Met wat aangepast plaatwerk wordt de koeling verder verbeterd.

De trend van downsizen is in dit geval niet in zijn nadeel. Sterker nog, wat er tegenwoordig uit een klein blok gepeuterd kan worden is ronduit lachwekkend. De nieuwe Audi S1 EKS RX (niet te verwarren met de Concept) beschikt over een geblazen 2-liter viercilinder die ruim 580 pk en 900 Nm koppel produceert. Dat laatste figuur zuig ik even uit mijn duim, maar het is niet onaannemelijk, aangezien de vorige uitvoering al 850 Nm produceerde. Audi zelf spreekt van “meer dan 700 Nm”, maar dat zegt verder weinig. Volgt de Audi S1 RX de blauwdruk van zijn concurrenten, dan schiet de wagen in een kleine 2 seconden naar de 100 km/u.

Naast DTM-legende Mattias Ekström zal Andreas Bakkerud, die hiervoor uitkwam voor Ford, de tweede Audi S1 besturen.



11 reacties

But how will it blend?
En VW? Gaan die door met de Polo of is dit de vervanger?
@e34m5touring: VW zet gewoon weer een Polo in voor Solberg en Kristofferson. Al is dat voornamelijk Volkswagen Zweden volgens mij.
@appelschaap: Ok, cool thanks!
Wat een dik apparaat zeg!
450pk in zo’n ding is al veel, maar misschien moet ik toch ook maar verder tunen.. ;-)
@lpg-stinkt: Haha 300 ook al.
@ghost: Heb je ‘m toch al gechipt?
580pk uit 2.0 4 cilinder! Damn, dat is serieus veel.
580 of 880 pk, het is vast wel uit dat blokje te halen. De vraag is alleen hoe vaak je er een nieuwe in wil stoppen.
In 1993 peuterde ze ook al 550 pk uit het 1.9 BX blok dat ze in de Xantia 4×4 turbo legden.
In 2000 deden de 2.0 blokkies in de Xsara’s naar het schijnt ruim 700pk.
Overigens is het een leuke sport lijkt me.
Als ik in de UK had gewoond (of zo’n scandinavisch land) zou ik zeker aan zulke races meedoen. Maar dan in de goedkope klasse natuurlijk.
Dat is geen kanon maar eerder een raket!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).