Autoblog advies: betrouwbare caravan-trekker voor 9k

Auteur: , 82 Reacties

Welk werkpaard kun je het beste voor je caravan spannen?

Toyota RAV4 '07

De softroader is een populaire auto en dat is eigenlijk volkomen terecht. Natuurlijk weten we dat puristen er anders over denken, maar 99,45857% van de autokopers is absoluut geen purist. Die kijkt naar een auto precies zoals wij autoliefhebbers kijken naar afwasmachines, drogers, stekkerdozen of laptops.

Neem dat laatste item. Een purist wil een er eentje met hexacore i9-processor, 32 GB aan DDR4 RAM en een SSD van minimaal 2 TB, het liefste achteraf nog uit te breiden. Voor de niet laptop-puristen moet de accu lang meegaan, het moet er een beetje fraai uitzien en eenvoudig werken. Grote kans dat de puristen en niet-purist met een compleet andere laptop thuiskomen.

Vandaag gaan we op zoek naar een auto voor Efan. Hij heeft op dit moment een Ford Focus diesel. Die auto bevalt op zich niet verkeerd, maar Efan reed daarvoor een Nissan Qashqai en mist het ‘SUV-gevoel’. Zo’n compacte softroader heeft ook een paar enorme voordelen ten opzichte van lage auto’s. Je zit hoger en hebt daardoor beter overzicht. De hoge instap is niet alleen prettig voor de persoon op leeftijd. Ooit een kinderzitje geprobeerd te monteren in een 3 Serie? Is prima te doen, daar niet van, maar het gemak waarmee het gaat in een hogere auto is zeer aangenaam.

Kortom, Efan wil weer terug naar zo’n kekke crossover. Een Nissan Qashqai ligt voor de hand, het past prima in het budget en voldoet aan de eisen. Echter, Efan gaat de auto nu iets anders inzetten. Er worden aanzienlijk minder kilometers gemaakt, waardoor diesel geen optie meer is. Het moet een auto met benzinemotor worden. Ook moet de auto een aanzienlijke caravan kunnen trekken: zo’n 1.450 kg zwaar moet geen probleem zijn voor de auto.

De wensen en eisen van Efan in een overzicht:

Huidige /vorige auto's:Ford focus 1.8tdci / nissan quasqai 1.5dci
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:€ 9.000
Jaarkilometrage:30.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:De auto moet een caravan van 1450kg kunnen trekken zonder heet te lopen. We willen weer terug naar het suv model.
Gezinssamenstelling:Getrouwd 2 kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Japans / koreaans
No-go modellen / merken:Frans en italiaans

Wat mis je door de no-go’s?
Het staat iedereen vrij om te bepalen wat men wel en niet wenst te kopen. We willen echter wel een kanttekening plaatsen bij het uitsluiten van ‘nationaliteiten’. In dit geval is het namelijk erg onverstandig om de Franse auto’s uit te sluiten. In het budget zijn er perfecte gegadigden te vinden. Een Peugeot 4007 ST 2.4 voldoet perfect aan de eisen. Of wat te denken van de Citroën C-Crosser 2.4 Dynamique? De laatste optie die uitgesloten wordt is de Renault Koleos 2.5 Dynamique.

Waarom drammen we hierop? Om toch naar een van deze drie Franse auto’s te gaan kijken? ja, en het is eigenlijk vrij simpel. De Peugeot en Citroen zijn exact gelijk aan de Mitsubishi Outlander en de Renault Koleos is een Samsung SM5. Een waanzinnig Aziatisch trio, dus!

Toyota RAV4 2.0 VVT-i AWD Lineo Sol (CA30W)
€ 8.950
2007
130.000 km

Dit is de standaardkeuze. De Toyota RAV4 biedt alles wat je maar wenst van een auto uit dit segment. Ze zijn praktisch, er kan een flinke kar achter en je hebt een hoge instap. Nog een voordeel is de hoge mate van betrouwbaarheid, deze auto’s zijn zeer goed in elkaar geschroefd. Het is geen auto waar je een ‘emotionele band’ mee kan opbouwen. Ook is de beenruimte op de achterbank niet enorm. Verdere nadelen betreffen het feit dat heel veel mensen er eentje zoeken. De prijzen voor gebruikte exemplaren zijn vrij hoog. In het budget moet je het doen met een 12 jaar oud exemplaar met meer dan een ton op de klok. Niet dat de RAV4 het niet waard is, maar er zijn betere deals mogelijk.

Toyota RAV4

Honda CR-V 2.0i Comfort (RE)
€ 8.750
2008
125.000 km

Voor lange tijd zijn de Honda CR-V (Compact Recreational Vehicle) en de Toyota RAV4 (Recreational Activity Veicle) concurrenten. De kwaliteiten van beide auto’s liggen erg dicht bij elkaar. Zowel qua verbruik, betrouwbaarheid, ruimte als rijeigenschappen scheelt het niet zo heel erg veel. De Toyota is iets meer behouden vormgegeven, bij de CR-V waren de heren ontwerpers in een meer frivole bui. Ook in het interieur is de CR-V een klein beetje leuker. Qua rijden scheelt het allemaal niet zo heel erg veel. Kortom, je smaak (en de portemonnee) bepalen welke auto de voorkeur heeft.

Honda CR-V 2.0i LS (RE)

Skoda Yeti 1.8 TSI Ambition (Typ 5L)
€ 8.250
2009
100.000 km

De Skoda Yeti is inmiddels alweer uit productie en dat is een doodzonde, want het was een van de meest karaktervolle producten uit de generieke, centrale designkeuken van de Volkswagen Group. Als 1.8 TSI Ambition met 4×4 was het een soort combinatie van de Matra Rancho en oude Land Rover Discovery. Het interieur is verrassend ruim, alhoewel het qua materialen en afwerking niet boven zijn Aziatische tegenstrevers uitstijgt. Wel is het af-fabriek navigatiesyteem bruikbaar. De motor komt uit de beruchte olie-renaissance van VW, dus check even dit Yeti aankoopadvies.

Skoda Yeti

Subaru Forester 2.0 X Comfort (SG)
€ 7.950
2007
145.000 km

De Subaru Forester kan zich qua betrouwbaarheid meten met de RAV4. Wel is het concept van de Forester anders. De Forester is eigenlijk een ‘crossover’ van het zuiverste soort. Het is een soort kruising tussen een SUV en een stationwagon. In technisch opzicht deelt de Forester enorm veel onderdelen met de Impreza en de Legacy. De 2.0 motor maakt een uniek en herkenbaar geluid. Qua interieur staat de Forester wel op een lager niveau: het blijft allemaal wel heel, maar het ziet er niet echt fraai uit. Wel is de auto voorzien van een lage gearing, altijd handig met een caravan.

Subaru Forester 2.0X Comfort (SG) '07

Mitsubishi Outlander 2.4 Intro Edition (ZG)
€ 8.900
2008
120.000 km

Tsja, aangezien de Citroën C-Crosser en de Peugeot 4007 absoluut niet mochten, hebben we de Outlander in de aanbieding. In feite zijn alle drie de auto’s volkomen identiek. Alledrie zijn ze van de fabriek komen rollen in ons eigen Born, waar nu MINI’s worden vervaardigd. De Outlander is wel duidelijk iets ruimer dan zijn Japanse concurrenten. De 2.4 viercilinder heeft ook aanzienlijk meer vermogen en vooral koppel onderin. Precies wat je wil met een caravan erachter. Er zijn voldoende fraaie exemplaren te vinden met niet al te veel kilometers en veel opties. Kortom, absoluut het bekijken waard. En zeg nou zelf: de vorige Outlander zag er stiekem beter uit dan de huidige, nietwaar?

Mitsubishi Outlander (ZG) '08

YOLO: BMW X5 4.6is (E53)
€ 9.000
2002
250.000 km

Alpina’s zijn duur, ook gebruikt. Zelfs met een hoge kilometerstand betaal je voor een Alpina B10 V8 4.6 met gemak 20 mille. Je kan die overslaan en automatisch gaan voor de BMW X5 4.6is. Dat is namelijk een van de weinige BMW’s die verkocht is met een Alpina motor. De reden is vrij simpel: BMW had een 4.9 V8 voor de M5, maar die was net even te explosief en iets te afhankelijk van de toeren. De 4.6 paste beter bij de automaat en het karakter van de auto. De eerste generatie X5 (E53) was een van de eerste SUV’s die echt beter stuurde dan menig sedan of stationwagon. Anno 2019 is daar eigenlijk niet heel erg veel aan veranderd.

BMW X5 4.6is (E53) '02

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



82 reacties

SSD van minimaal 2 TB. Waarom zou je dat willen? Ga je 2 TB op je SSD (primaire geheugen) opslaan? Ja, bestanden worden steeds groter. Maar sla je datavreters dan anders op, ipv op je primaire geheugen. Succes met je systeemperformance, als je ongeveer 2 TB in gebruik hebt.
@camber24: wij gebruiken ssd gewoon voor data opslag hoor. Niet iedereen heeft hetzelfde doel en zelfde gebruik…
@camber24: Verkeerde blog en verkeerd advies …met ‘primair geheugen’ doelt men op RAM, niet op je ‘primaire’ storage oplossing. En als je SSD bijna vol zit, stoort je systeemperformance ook niet perse in zoals bij HDDs, mits je een modern OS met Trim hebt. SSDs van 2 TB zijn inderdaad wel prijzig, misschien is 2x 1TB SSD (eventueel in RAID0) zowel sneller als goedkoper ;)
@dawwg: ik doelde idd op primaire storage, niet op RAM uiteraard. Dat je performance niet instort (bij volle SSD) neem ik van je aan. Maar dan nog. Waarom zou je dat willen? Waarom zou je per se 2 TB willen?
@camber24: Waarom zou je per se een Ferrari willen? Een Golf is toch ook goed? Met andere woorden: je bevestigt met jouw reactie precies de strekking van het artikel. Je wilt 2 TB SSD omdat het kan, omdat je dan meer hebt dan de laptop van je buurman en omdat je dan massa’s foto’s en video’s kan bewaren voor het geval jouw Instagram- of YouTube-account gehackt wordt. Je wilt als laptop-purist gewoon de Ferrari onder de laptops, punt uit.
@gandini: Zo heb ik net de Vibex Granada ‘stekkerdoos’ met Alhambra conditioner aangeschaft voor m’n audiosysteem. Dat is pas porno…
@svenska_aeroplan_ab: Nou ik heb net een contactdoos geïnstalleerd met 2 USB poorten.
Dat is verdraaid handig want nu kan ik mijn laptop, tablet en telefoon op 1 groep laden zonder adapters. Het is maar dat je het weet.
@gandini: ik snap wat je zegt. Echter, dan hebben we het niet over puristen (artikel), maar over posers/deelnemers wedstrijdje ver pissen. Purist wil iets in zijn pure vorm houden. Maar goed. Mierengeneuk, niet naar jou weliswaar.

Over je inhoudelijke punt; duidelijk. Die 2 TB is dus ook weer een gevalletje (zoals je al zegt) omdat het kan. Niks meer niks minder.
@camber24: Een beetje renderen en je zit al gauw aan die 2TB. Er is echt vraag naar, Joost mag het weten ;)
100% voor de Yolo gaan! Wat een bak is dat zeg! En dan wel in het blauw natuurlijk👌🏼👌🏼👌🏼
@kennone: Had van jou de XC70 D5 verwacht maat
Zitten hier dan niet-puristen op autoblog? Dat kan toch helemaal niet!?
Peugeot en Citroën uit Born?
@eklasse: nee. Deze versies werden gewoon in Japan in elkaar geschroefd.
@coffeecup: ja inderdaad. voor zover ik weet zijn ze nooit daadwerkelijk in Born uit de fabriek gekomen. @Willeme
De subaru is de beste keus. Maar die zuipen wel als een malle.
@rolov: daar is lpg dan weer voor uitgevonden
@c4seum: lpg is sowieso bijna een must, als je 30.000 km per jaar wenst af te leggen zonder een dieselaggregaat onder de motorkap…
@c4seum: LPG is niet erg geschikt in dit blok. Doordat de hydraulische klepstoters in de latere modellen er niet meer in zaten, moet je iedere 100k kleppen stellen à 1.000,-. De oudere Forester (met 125pk) heeft nog hydraulische klepstoters en loopt daardoor beter op LPG.
@coffeecup: ohja nu je het zegt. Mijn oom heeft zo’n zelfde generatie Forester en zat over hetzelfde te emmeren. Precies zijn blok was niet geschikt voor lpg.
@rolov: Ik rij momenteel in een SF 2.0 uit 98 met 329000km, zonder dat ik er moeite voor doe haalt de sub 1 op 11. Er zitten dan nog vrij grote terrein banden op (Michelin latitude cross).
@mondeoscti202: ik hoor wel eens vaker van die verhalen van mensen die zonder moeite zuinig rijden. Maar ondertussen zijn dat altijd rijdende chicanes, zonder dat ze dat zelf doorhebben.

Een forester zal geen 1:11 halen bij enigszins normaal gebruik.
@lekbak: verbruikscijfers zit niet alleen in de snelheid. Het belangrijkste is een constante snelheid aanhouden en niet optrekken afremmen optrekken afremmen, zoals de gemiddelde 130 rijder nou eenmaal moet doen omdat ze worden opgehouden door andere weggebruikers. Daarnaast vloeiend rijden, goed anticiperen enzovoorts zorgt ervoor dat je minimaal hoeft te remmen. Banden goed op spanning. Ook lekker ver van tevoren uitrollen helpt. Alles bij elkaar ben je geen chicane en toch rij je redelijk efficiënt. Op die manier haal ik toch echt de verbruikscijfers die Alfa Romeo in 1997 opgaf voor de 156 met 1.8 ts, zonder dat ik voor iemand een gevaar ben.
@c4seum: lol, met geen enkele benzine auto haal je de opgegeven verbruiken als je constant 130 rijdt. Zelfs niet als je op een kombaan een tank leeg rijdt op de cc. Als je 100 rijdt heb je meer kans…
@lekbak: lol, integendeel.
@lekbak: ik heb ook niet gezegd dat mijn ervaring op 130 kph is gebaseerd. Ik rij vooral provinciaal, maar ook snelweg waar ik gewoon 120 rij als het mag, en haal toch echt bijna 900 km op 1 tank. Daarmee ligt mijn gecombineerd verbruik lager dan het opgegeven gecombineerd verbruik.
@lekbak: normaal gesproken halen de meeste auto’s dat inderdaad alleen met 90kmh bergaf, patatkraam in zicht.. de Subaru diesel (voor dezelfde prijs inmiddels te krijgen) maakt het niet uit. 90kmh is 1000km op 1 tank, maar 160kmh ook.
@lekbak: Jij mag stigmatiseren wat je wilt, dat is nou eenmaal jouw stijl :)
Waar is de Nissan X-trail 2.5? Gewoon de beste keuze.
@mopar70: t30 of t31 dus. Niet de opgerekte cashcow.
@mopar70: Die heb ik om voor mezelf nog niet eens opgehelderde redenen nog proefgereden op zoek naar een trekauto voor de auto-ambulance. Vond het maar een naar hobbelpaard op stelten.
@vaakbenjetebang: Bijzonder. Niet mijn ervaring. Testen wijzen ook anders uit.
@mopar70: Het is ook een subjectieve ervaring natuurlijk. Zelf ben ik eigenlijk niet echt liefhebber van dit soort halfhoogzitters, maar hij voldeed wel aan mijn eisenlijstje dus ik heb het geprobeerd. Niks voor mij in ieder geval, maar als degene van het aankoopadvies juist specifiek zo’n auto zoekt kan ik er ook niet echt een gat in schieten.
@vaakbenjetebang: Duidelijk. Is idd ook subjectief. Had m alleen wel in het lijstje vinden passen.
Ik zou voor de honda gaan. Zoals hier boven afgebeeld precies zo eentje heeft mijn vader. Met automaat en voor die tijd meest luxe uitvoering. Het is een hele ruime auto. Mijn zwager van 2 meter kan ook achter in zitten. Auto is van 2007 en mijn vader heeft er inmiddels 295.000 kilometer mee gereden. Nooit geen problemen tot aan dit jaar. motortje van de achterruitenwisser stuk en uitlaat lek. Voordeel van de honda is dat als het glad word hij zelf de 4×4 aanzet. Nadeel het is allemaal wel veel plastic van binnen. Nog een nadeel hij is niet echt zuinig en er zit maar een kleine tank onder.
Alfa 159
Alfa159
Met 30.000km per jaar en tweedehands kopen om er vervolgens een zware caravan mee te trekken zou ik toch zeker voor een diesel gaan. En een mpv overwegen.
Zou voor zo iets gaan, net een baby LandCruiser! https://voorraad.vakgarageboode.nl/toyota/rav4/occ13859563-deef55ee
@atimos: Die heeft een maximale treklast van slechts 1000 kg….
Altijd bmw doen natuurlijk
Vergeet de SUV. Doe deze: https://www.autowereld.nl/lexus/rx/400h-executive-navi-cam-cruise-clima-xenon-leder-29055530/details.html

Er is niets – echt helemaal niets – zo perfect geschikt voor het trekken van zware lasten als de hybride aandrijflijn van Lexus. En zonder aanghanger nog verrassend zuinig ook … (relatief gesproken dan …. ;) )
@frank2b: oh oeps das ook suf …..
@frank2b: ja, daar staat 270.000 km op de teller. Aanvrager wilt 30.000 km per jaar gaan rijden. Zo ken ik er nog een paar..

@eklasse: Geen enkel probleem.

Het is een Lexus. Hij kan er moeiteloos nogmaals hetzelfde aantal bij opzetten.
@frank2b: Behalve dat het koelsysteem van die generatie nog onvoldoende capaciteit had. Met een nieuwe was een aanhanger trekken al een risico, met zo’n kilometerstand zou ik het al helemaal niet meer aandurven.
@robert110: Dat is als ik het juist heb het geval bij de RX300 – de automaat van die wagen vereist extra koeling als je er mee wil gaan sleuren. De RX400 had standaard al een extra koelsysteem voor het elektrische deel van het hybride systeem.

Punt is wel dat je bij aanschaf moet controleren op lekkage van dat koelsysteem.
Misschien handig als er bij staat wat die auto mag trekken. De rav4 automaat mag 1500 kg trekken.
Dus wel lekker cruisen met de caravan.
De handgeschakelde versie mag 2000kg trekken. Alleen niet iedereen vind de achterklep even fijn omdat deze naar de zijkant open gaat.
Een smart Fortwo is exact wat je nodig hebt.
En als je echt per se een caravan erachter wil hangen doe je dat door een tuinslang in je uitlaat te steken, het andere uiteinde in de cabine en…
Ik heb ooit een RAV4 2.0 VVT-i gehad om daar een redelijk zware Amerikaanse ‘vouwwagen’ van ruim 1300kg mee te trekken, maar ik vond dat absoluut niet fijn rijden.
Japanse benzine motoren zijn gewoon goed, dat staat buiten kijf, maar je moet ze op toeren houden om de trekkracht te kunnen benutten.
Waarom dat toch niet voor de diesel uitvoering van RAV gaan.
Ok, de WB is het dubbele, maar je kan nu een diesel voor schijtprijzen score (met over de grens).
De D4D D-CAT heeft 400Nm bij 2000tpm tegen over een magere 194Nm bij 4000tpm van de 2.0 VVT-i
Sprokkel nog een paar duizend euro bij elkaar en kijk naar een Outlander PHEV. Dan rijd je een full option SUV uit 2013 voor 12-13k.

Maak je geen zorgen om hoge kilometerstanden, want bij een elektromotor maakt dat toch niet uit. Het benzine blok heeft een fixed versnelling op de vooras en heeft dus nooit hard hoeven werken. Hoe de accu zich staande houd weet ik niet, maar een halve accu is nog altijd beter dan geen accu. In de stad is het verbruik van een elektromotor aanzienlijk lager, zelfs als je hem niet inplugged.
Honda FRV 2.0 VTEC?
Juist als je een auto bekijkt als een wasmachine of stofzuiger zou je nooit een SUV kopen. Dat is als een zakloze stofzuiger zonder opvangbak: volkomen nutteloos en verspilling van energie.

Ik zou dan ook gewoon een Ford Mondeo halen. Ja, ik weet dat die maar 1500kg mag trekken maar dat kan deze dan ook gewoon. Ff zoeken naar de 2.3 en gaan met dat ding. Dan rij je ook lekker als je niet op vakantie bent.

Owja, als een auto oververhit raakt tijdens het trekken van een sleurhut rij je niet goed. Zelfs de zwaarste auto kan je aan het koken krijgen als je het verkeerd doet en zelfs de lichtste motor trekt de zwaarste caravan de hoogste berg op als je het goed doet.
@lekbak: mondeo 2.3 mag 1800kg.
@jpoers: sommige misschien, maar ik heb vorige week nog in een 2.3 gereden die echt 1500kg mocht trekken volgens het kentekenbewijs.

Maar goed om te weten dat ze soms 1800 mogen. Waarschijnlijk mijn volgende auto, en ik kan een paar extra kilo’s wel gebruiken.
@lekbak: kleine correctie de 2010, 2.3 mag “maar” 1700kg. Heb zelf ff (nog) een handgeschakelde 2.0tdci die mag 1800. De speedshift mocht 2000kg. De huidige nieuwe ecoboost 240pk mag ook 2000kg schoon aan de haak.
@lekbak:
Het hangt wel degelijk van de auto af of deze heet wordt. De Avensis diesel werd snel heet en dan kon je nog met 50 de berg op. De 307 2.0 diesel deed dat stukken beter, zij het met speciale warmelandenradiator. De 308 is probleemloos en wordt nooit te warm.
Op tijd terugschakelen is natuurlijk belangrijk.
@lekbak: trekken is meestal niet het probleem. In principe krijg je met een UP nog 3 ton op 80 km/u. Echter wordt remmen of als de aanhanger niet braaf volgt een uitdaging.
@flutterby: weet ik. En daarom is dat zinnetje in de inleiding ook zulke onzin. Meneer wil een auto die niet heet loopt als hij de sleurhut er achter heeft. Jaja…
Blij dat ik die keuze niet hoef te maken.

Ik heb geen caravan en zal er ook nooit een kopen…

Net als die eerste Koleos wat een lelijk gedrocht (zeg ik als Renaultfan)
Beetje jammer dat er wordt gesuggereerd dat een autoliefhebber altijd voor maximale specs gaat. Ik lees dan dat je pas petrolhead kunt zijn als je auto hebt waarbij je vullingen uit je kiezen trillen en je rondjes kunt rijden om een m3.
Comfort is imho nog altijd zwaar ondergewaardeerd. Laat staan praktisch nut.
Juist in het segment waarin wordt gezocht kom je tot compromissen maar kan het zomaar zijn dat je een allrounder koopt waar je jaren plezier van hebt.
Al dat minachtende gedoe rondom dit segment irriteert me mateloos omdat deze auto’s voor dagelijks gebruik vaak de fijnste keuze zijn.
@bakboord1: Willeme heeft het over puristen. Puristen gaan nooit voor een compromis. Ze houden immers van puur. Puur kan ook zijn: terreinauto, stationwagen of bijvoorbeeld een sedan. Uiteraard kun je gewoon liefhebber blijven van een crossover. Sterker nog: op dit moment is half Nederland liefhebber van een crossover.
Je trekt een caravan 1 a 2 keer per jaar, waarom niet een normalere, zuinigere en dus goedkopere auto kopen en die 2x per jaar een auto huren of lenen? Vriend van mij doet dit ruim een paar jaar; rijdt in een nette V50 benzine en huurt zich een busje voor de vakantie. 3 kinderen de vrouw en caravan mee. Genoeg plaats en door het jaar onnodig gekke kosten.
@neleev: Waarom zou je überhaupt een lomp hok moeten hebben als je een caravan wil trekken? Auto’s als de Ford Focus of Renault Mégane mogen met een beetje een fatsoenlijke motor gewoon 1.5 tot 1.8 ton trekken, voor de meeste caravans is dat gewoon voldoende.
@robert110: voor 1.5 of 1.8 ton moet je echt een maatje groter hoor. 1.2 tot 1.3 ton is meer gebruikelijk in dit segment.
@lekbak: Het loopt binnen de modellen (tegenwoordig) sterk uit een. De Focus bijvoorbeeld loopt van 1.1 tot 1.8 ton afhankelijk van de motor. Met de sterkste benzine motor kom je op 1.7 ton uit, de sterkste diesel mag 1.8 ton trekken terwijl je met de 1 liter benzine maar 1.1 ton mag trekken.
@robert110: ford focus 1.5 automaat = 1500kg, de handbak 182pk 1700kg
@neleev: Tel de kosten voor het huren erbij, en je kunt het hele jaar door een ruime sterke auto rijden.
Beetje off topic vraag, maar hoe lang duurt het ongeveer voordat een auto advies online komt? Weekje geleden eentje aangevraagd voor tt cabriolet
@martijnz: ik denk ik jou geval lang, want kennelijk weet je al wat je wil: een Audi TT cabriolet.
@pier: hahaha scherp😉
Iets van een roadster met voorkeur Audi tt
@martijnz: Cabrio aanschaf advies. Regel 1. Koop een cabrio in het najaar, en niet in het voorjaar.
@appeltaartislekker: en dan wachten tot het voorjaar?
Zal ook eens kijken naar een Opel Antara/Chevrolet Captiva
Nissan Murano?
Als je verder tevreden bent met de Focus zou ik de C-max overwegen. Daarmee heb je de “voordelen” van een crossover zonder dat je in zo’n inefficient lomp groot hok rijdt.
@robert110: de Cmax heeft onvoldoende trekvermogen.
@jpoers: De 180 pk’s benzine versie mag 1.5 ton trekken. Dat is in princiepen voldoende.
Gewoon die drama caravan er uit trappen en een normale auto kopen.
@foramen: Hymer?
De Rav4, betrouwbaar, nog steeds niet oud om te zien, en rijdt nog goed!

Een vriend van mij had een RAV4 2.0 sinds 2007, maakte niet teveel kilometers tot hij accountmanager werd en dat zijn bedrijfsauto bleef. Tot aan 2015 ruim 450.000km gereden, enige (grote) probleem wat hij had meegemaakt was dat zijn koppelingsplaten vervangen moest worden. Voor de rest alleen het reguliere (remblokken/accu etc.) oftewel, top auto!👍
Ik zou voor x5 3.0 of x3 2.5 gaan kijken. Of een Espace

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).