4% bijtelling: zo denkt MG vòòr 1 januari te kunnen leveren

Auteur: , 42 Reacties

De eindejaarsrun is begonnen. Nieuwkomer is MG.

4% bijtelling: zo denkt MG vòòr 1 januari te kunnen leveren

Nog voor het einde jaar zoveel mogelijk elektrische auto’s op kenteken rammen voor die vier procent bijtelling. Audi doet zijn best door meer e-trons naar ons land te halen en dan is er ook nog een nieuwkomer op de markt in vorm van MG.

De nieuwe MG ZS EV komt op de valrijp naar Nederland. Met de Van Mossel Groep willen ze zoveel mogelijk exemplaren voor 1 januari op kenteken te krijgen. In de BNR Autoshow was Frank Meijer, hoofd verkoop en marketing van MG Motor Europe, te gast om te praten over de topdrukte.

Het ging allemaal heel snel. 1 oktober is MG opnieuw in Nederland gelanceerd. 15 november ging de eerste MG-dealer in Breda open en deze maand komt er een storm aan ZS EV’s op kenteken. Volgend jaar valt de elektrische auto onder 8% bijtelling en komt nu nog in aanmerking voor 4%. De SUV kost 29.990 euro. Voor dat geld heb je een compacte crossover met een actieradius van 263 kilometer. De auto concurreert onder meer met de Hyundai KONA Electric en de Kia e-Niro.

Meijer mikt op 1.500 leveringen voor het einde van het jaar. Nu bestellen is vòòr 1-1-2020 op kenteken geleverd krijgen. Kies je voor een basis configuratie dan MG deze binnen een paar weken leveren, aldus de marketingchef in de radioshow. Ook volgend jaar verwacht Meijer dat het succes zal doorgaan. Volgens de MG-man is de crossover tamelijk uniek in zijn segment in combinatie met de prijs.



42 reacties

Ja maar ja, range hé…
Laat maar zitten voor mij :-)
@stationcar: Range is het probleem niet als er binnen een kwartiertje 200km bijgeladen kan worden… Je vertrekt iedere dag met een warme auto én een volle accu, das bij een reguliere brandstof auto wel anders.
他媽的你的電垃圾
@baklava: goed punt, ik ben het helemaal met je eensch!!!
@baklava: baklava die Chinees praat 👌
@baklava: true
Groen? Zijn Nederlandse E.V. kopers groen? Nee helemaal niet, Nederlanders kopen deze bakken vanwege de voordeeltjes, betaald door de niet in een EV rijdende Nederlander. Lekker mee happen uit de subsidie ruif, en op verjaardag partijtjes de groene ridder uithangen…. Bij mij heet dit soort auto een “gierigmobiel”
@audicoupe84: hou toch op met treurige gedoe. Ja je krijgt een financieel voordeel. Aan de andere kant loop je ook te kloten met laden en je range. Is t groener dan een ice? JA, even comfortabel NEE. Subsudie terecht? JA.
@audicoupe84: Gezeik, inderdaad. De wereld hangt aan elkaar van subdsidie en voordelen / nadelen. Kijk maar even naar de erfenisregeling die in Nederland gebruikt wordt bij de overerving van bedrijven. Dat terwijl er geen enkele economische of financiële beweegreden voor te vinden is (behalve graaicultuur). Als je wilt zeuren over oneerlijkheid, pak dan dat vast. Dat is een derving van een half miljard aan belastingsgeld per jaar (https://decorrespondent.nl/10747/hoe-een-goedbedoelde-belastingregel-voor-de-bakker-op-de-hoek-een-goudmijn-voor-de-allerrijksten-werd/4835006970574-0d1de615).
LOL, in 1 maand meer dan Lexus in een heel jaar! Wat een kromme, communistische, staatsgestuurde automarkt hebben we toch…
@svenskaaeroplanab: ik zie er juist in dat handel helemaal inspeelt op vraag en aanbod, deze maand elektrisch fiscaal interessant? Dan leveren we deze maand elektrisch.
Het jammere is dat de automarkt door het zwalkende overheidsbeleid de laatste jaren in seizoenen gaat, dan zijn kleine zuinige diesels de seizoensgroente, dan plug-in hybrides, dan vol elektrisch. Compleet onvoorspelbaar, gelukkig helpt de vrije handel de klanten aan het juiste product.
@svenskaaeroplanab: Vraag me af hoeveel subsidie er op zit van de overheid in China.
@RubenPriest Vroegrijp of op de valreep?
Kansloze EV subsidie ook…
@dutchdriftking: Gaat Shell dan ook even netjes belasting betalen?
Er zit minimaal net zoveel subsidie op de olieindustrie.

En voor iemand begint over grondstoffen. Dat klopt die zijn een probleem, voor de MOTORREN en dus ook voor waterstofauto. Maar volgens mij is dit voorlopig nog geen probleem.

Cobalt zit vooral in brandstof omdat het zwavelvrij moet zijn. Dus EV’s verminderen cobalt winnen. En lithium hebben we zat.

Nou dan hebben wr nog de steenkool opmerkingen. Zelfs op steenkool is een EV schoner.
Maar dat bedraagd minder dan de helft van de energiemix. En we kunnen niet alles tegelijk. Horizon vervuiling zeikers blokkeren de windmolens en zonnepanelen.

Nou dan eindigen we bij de waterstodmafkezen. Als er niet genoeg stroom is voor EV’s (die is er wel) dan is er zeker niet genoeg voor waterstofautos die 3x meer stroom verbruiken van opwekking tot wielen. Tankstations (waar je helemaal niet heen hoeft met een EV) kunnen max 45 autos per dag aan.
@HyperTeHK: en jij denkt dat er genoeg kobalt is om ons huidige wagenpark te vervangen voor elektrische auto’s? Lekker blijven dromen. Doe mij maar blauwe diesel.
@dutchdriftking: ja want cobalt is straks niet meer nodig voor accu’s. Wel is Tesla daar een stuk verder mee als VAG etc.

Blauwe diesel als agregaat voor een EV zou een idee zijn. In een verbrandingsmotor voor aandrijving alleen maar een voorzetting van die achterhaalde techniek waar we nu echt eens verlost van moeten worden.
Ik zag er gisteren 2 in Haarlem rijden. Een rode en een blauwe. De auto ziet er op zich prima uit maar kan er niet warm of koud van worden. Ben benieuwd hoeveel mensen er voor deze MG gaan.
@lecomte: Dat is omdat het design slecht bij elkaar gejat is. Slechte kopie van de Mazda CX neus
@lecomte: op Luxemburgse kentekens toevallig?
@ghost: Nee op NL kenteken
263km (hooguit) op 44,5kWh? Jesus wat vreet dat ding stroom!
Het wordt tijd dat we electrische auto’s op een soortgelijke manier gaan belasten als benzineauto’s, op basis van verbruik: weinig belasting op zuinige auto’s zoals de Tesla model 3 en veel op bakken als deze of de Audi e-tron.
@koeberg: Dit. De verschillen in efficiency zijn inderdaad gigantisch. Tesla loopt echt enorm voor, meer dan veel mensen zich realiseren.
@kminne: elektrisch rijden is net als bij een ICE, geef je constant volgas bij elke stoplicht dab gaat je accu sneller leeg. Rij je wat wat rustiger dan gaat het bereik iets langer mee.
@sollie1984:

Maar dan heb je nog steeds onderling verschil in efficiëntie. De 1.6 van Chrysler die in een de eerste generatie BMW MINI lag zuipt bijvoorbeeld net zo veel als de N54 van BMW.
@jack_abarth: Ja tuurlijk zit er een groot verschil in efficiëntie, een Tesla heeft nou eenmaal een grotere bereik dan een MG. Maar over het algemeen speelt ook eigen rijstijl een grote rol bij het bereik.
Vraag me af hoe het met de bouwkwaliteit zit.
@dees: De bouwkwaliteit is op het niveau zoals het een MG betaamt:

All parts falling off this car are of the finest Chinese craftmanship
Zag er van de week 2 rijden nabij Amstelveen op de A9, beiden met een Luxemburgs kenteken. Vind het geen gek ogende wagen, en voor €38 netto bijtelling per maand lach je toch iedereen uit..🙈😂🤣
Is ‘ie al door de EURO-NCAP getest? Ging toen met de Landwind ook prima.
@bernoulli:
Niet briljant, ook niet dramatisch https://www.euroncap.com/en/results/mg/zs/29657
@mgmgb: dat was de niet ev toch? Je kan al sterretje erbij krijgen met was sensoren, dus kan best dat de ev versie hoger scoort
@sjonniedeluxe:
Ja, dat is ook waar. En aan de andere kant is de EV versie natuurlijk wat zwaarder, wat de effecten van de botsproeven eventueel negatief zou kunnen beïnvloeden (het zal toch allemaal wat meer kracht op moeten vangen). Maar het is een aardige indicatie.
De auto schijnt nogal bijzondere Chinese trekjes te hebben. Bron: FullyCharged
En nu nog het antwoord op de titel van het artikel
Voor nauwelijks meer heb je straks ook een MX-30. Ook weinig range maar wel schitterend interieur (exterieur is niet zo mijn smaak) en bewezen kwaliteit
@birdnerd84: De MG kun je nu rijden, op die Mazda moet je minimaal nog een jaar wachten. Je moet niet willen wachten op een kleine crossover. Daar wordt je leven heel treurig van.
@willeme: ik dacht dat Mazda adverteerde met binnenkort al rijden?!
Prut. Te weinig range. Lage efficiency. Minimale veiligheidscore. Chinese (ahum) kwaliteit.
Je moet wel erg desperate zijn om zo’n gebakkie te kopen/leasen.
Ik wens er Van Mossel veel succes mee, ze zullen vast wel genoeg gierigaards kunnen vinden in dit land.
263km…is dus iets van een 130km reële actieradius in de winter
Dit karretje is met behulp van VW ontwikkeld; er zitten ook veel VW onderdelen in. Het interieur maakt kwalitatief een betere indruk dan m’n Tesla S. Minder windgeruis! Een verbruik van 6 km/kWh: dat heeft een Model 3 ook. Begin november proefrit gemaakt, twee weken later ’n MG EV besteld.
En toch doet het zeer, dat MG-logo op de neus van een EV uit China…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).