
Ze zijn misschien niet zo anoniem als vroeger, maar ‘sleepers’ rollen nog steeds van de band.
Even goed kijken hoor. Is dit nou een bak met meer dan 300 pk die in minder dan zes of zelfs vijf tellen naar de honderd knalt? In de jaren negentig moest er nog wel eens een vergrootglas aan te pas komen om een snelle station te ontdekken. Vandaag de dag met alle drukke ontwerpen is een rap model eenvoudig te ontmaskeren.
Autofabrikanten bouwen ook light-modellen. De kenner herkent ze wel, maar voor het gros van de automobilisten lijkt het model op een auto zoals alle anderen. Enkele voorbeelden die op Autojunk voorbij zijn gekomen kun je hieronder bekijken. Diverse merken hebben meerdere ‘sleepers‘ in het gamma. Om het lijstje divers te houden houden we de één-model-per-merk regel aan. Klik op het plaatje om meer foto’s te bekijken van de spot.
Volkswagen Passat R36 – 299 pk
Met een bouwjaar van 2008 en een vermogen van 299 pk mag ‘ie nét meedoen in dit rijtje.
Audi S4 Avant – 354 pk
Dit rode exemplaar valt op door zijn kleur, maar over het algemeen is de huidige S4 Avant geen opvallende performance auto. Vergis je echter niet, dit kanon snelt in 4,9 seconden naar 100 km/u met een top van 250 km/u.
Volvo V60 Polestar – 351 pk
De variant met de zescilinder. Een hele fijne gezinsauto en rap genoeg voor de wekelijkse boodschappen.
Mercedes-AMG C450 Estate – 367 pk
Met de badges, bumpers en de uitlaatsierstukken weet de kenner dat dit een potente Mercedes kan zijn. Voor het gros een Mercedes station zoals elke andere.
BMW 340i Touring xDrive – 326 pk
Hier zijn de uitlaten wat meer opvallend. Vanaf het zijaanzicht zou je er zo voorbijlopen zonder op of om te kijken.
Chrysler 300C SRT-8 – 431 pk
De daddy uit het rijtje. Ondanks zijn meest potente vermogen oogt de Chrysler redelijk ingetogen, al is het ding van zichzelf al een behoorlijke bruut.
Wat is er met Audi aan de hand? Je verwacht toch wel wat dikkere looks bij een S4?
@freezzr: is altijd zo geweest bij de S modellen? Wil je wat meer opvallen heb je uiteraard de RS4…
@Onehp: klopt, al vind ik dat het verschil tussen een S-line en een S-model nog nauwelijks te herkennen is (we hebben het uiteraard niet over de uitlaten) Bij vorige modellen waren de S-modellen net iets meer uitgesproken.
@leaper035t: Mja, dat is al langer de trend. Ook bovengenoemde Mercedes kent het zelfde debacle.
@freezzr: en dan nog wel €111.561 voor een S4 en dan heb je nog geen eens de RS4. Doet bmw het naar mijn inziens het toch beter met die €88.000 voor de 340i touring. EASY choice ??♂️
Ik vind de 300C nou niet bepaald een sleeper.
@kilum: niet? Je verwacht toch niet dat plastic zoveel vermogen kan hebben? Een echte sleeper dus
@e30junkie: nou, ik ben het wel eens met @kilum, die 300C straalt van zichzelf al een behoorlijke portie machismo uit. Maar in zekere zin snap ik je betoog wel, het gros van die auto’s in Nederland is uitgerust met de 2,6 l of 3,2 l zescilinder diesel uit de schappen van Mercedes. Betrouwbare torretjes, maar zeker geen strepentrekkers.
@e30junkie: hmmm zoveel vermogen , dit is een 6 liter , 8 cilinder waar geloof ik 400 armtierige pk’tjes in worden teruggevonden, das wel slaapverwekkend ja.
@justsomebody: 431pk hoeveel meer heeft jou Polo dan ?
@justsomebody: @robusa laatst nog in een nieuwe Grand Cherokee SRT gereden. Nou ging wel als een speer hoor en voelde sneller dan mijn AMG 43
Ik mis een Tesla Model S P100D, rapper dan rap en kan ook ‘gewoon’ een 60 zijn.
@flatsix010: lees: station
@bisazza: ja, je ziet ze ook vaak in de omgeving van een station
@flatsix010: Heb ik de introductie van de tesla station gemist. Lees de titel nog een keer.
@raym: https://www.autoblog.nl/nieuws/nederlandse-model-s-shooting-brake-is-een-feit-109791
Al deze dingen doen mij denken aan een marathonloper met zwaar overgewicht. De prestatie is indrukwekkend, maar het ziet er gewoon niet uit.
@tge1: wees blij dat je de ruimte niet nodig hebt.
Jammer ? mijn zware opera zangeres mag niet mee doen. 260pk op 1700kg is net te weinig voor het lijstje
@rammillius: Opel?
@Onehp: deels. Alfa 159. Helaas geen € 8000,00 liggen voor de supercharger om haar wat sneller te maken
Jammer dat mijn Saab er niet tussenstaat…
@saabman: welke?
@saabman: weet het weer, zeer goede kandidaat inderdaad:
https://www.autojunk.nl/2018/06/mijn-saab-9-3-estate-2-8t-aero-v6-xwd-hirsch-fusion-blue
De V60 verraadt amper PK’s. Gaaf ding!
De BMW kan je zonder M sport addenda kopen (toch?), dan is ie wat sleeper inderdaad. Een station zonder badge in een discreet kleurtje is anders genoeg om bij 98% van de bevolking onder de radar te rijden. Heb je geen last van petjesvolk die je te pas en vooral te onpas proberen te racen, liefst in de bebouwde kom uiteraard…
@Onehp: dat is tevens de enige mooie uitvoering… Al die bumperts en flapjes horen op een f1 auto thuis of op een 316. De echte snelle heeft geen vervraaiing nodig.
Gaaf onze ex R36, was echt een geweldige wagen! Ideale combi van alles
De Audi S4 in het rood is toch wel een pareltje hoor, ziet er netjes uit, niet te schreeuwerig maar gaat toch behoorlijk rap.
En nu de kilos (EU incl. 75kg chauffeur opgegeven – zwaarst gewogen):
R36 1764kg – 1781kg
S4 Avant 1750kg – 1865kg
V60 Polestar 1822kg – 1883kg
C450 (C43) break 1735kg – 1834kg
340i Touring xdrive 1755kg – 1885kg
300C SRT-8 2035kg – 2110kg
De E63 amg kun je pas echt als sleeper bestellen. Dat is de ultieme sleeper.
De MB-AMG E 63 S(leeper).
@kempenaer: business pack. De vorige alvast, de huidige weet ik niet zo…
@kempenaer: hier moest ik ook direct aan denken, met het business pakket
@kempenaer: @onehp:
dat pakket van die E63 is echt dom want het verandert alleen de achterkant.. de voorkant blijft gewoon net zo bruut. Dat slaat niet alleen nergens op maar het oogt niet eens als een mooi geheel daardoor
Een 335d zonder M Pack. Dat is pas een sleeper.
@e34m5touring: zeker nu de F31 met enkel twee kleine uitlaatpijpjes aan de linker kant.
@onehp: Precies. Heel soms kom ik er wel 1 tegen op Mobile. Geen Packs. Sensatec bekleding. Stock 18inch wieltjes maar wel die 313pk diesel.
@onehp: dat is het leukste… elke dag verbaasde gezichten haha
Dan mis ik toch wel een Jaguar XFR-S
@fep739: Want 4 uitlaten en sleuven in de motorkap vind jij echt iets voor een sleeper?
@berlinetta: wat dat betreft is de normale XFR Sportbrake wel een goede kandidaat. In het zwart, heerlijke bak. Beetje jammer dat Jaguar hier zo zeldzaam is dat een XF an sich al aandacht op zich vestigt.
Zag een keertje ook een oudere dame in een 340i Xdrive station met luxuryline. Volgens mij kreeg ze die gewoon aangesmeerd van een occasion verkoper.
Ik snap die hele lol van een sleeper niet.
Je hebt geen drol aan al dat vermogen, je loopt ondertussen wél leeg op het onderhoud en de brandstofkosten en het ziet er uiteindelijk anoniem, 13-in-een-dozijn-niet-potent uit ook.
Koop dan voor je geld een snelle auto die er ook een beetje leuk gelijnd en snel uitziet, of koop gewoon een boodschappenkarretje met ruimte voor de kinderwagen en trekhaak voor de caravan.
Nu ja, dat is mijn mening, en je weet, meningen zijn als een …, iedereen heeft er een :)
@frank2b: ben ik wel met je eens, ik vind de RS6 eigenlijk perfect daarin. Net even die dikkere bumpers en meer uitstraling, maar geen uitbundige gekleurde accenten en alles waar iets aan geschroefd kan worden, iets carbons aan geschroefd. Maar een S6 vind ik dan weer té ingetogen. Het is een zeer strakke wagen, maar met die S-Line hype blijft er van de “S-Exclusive” voor de S6 niks meer over.
Ze mogen best weten dat een auto potentie heeft, los van de badge. Maar (om een voorbeeld te noemen) zodra fabrikanten zich laten inspireren op de nieuwe Civic Type-R gaat het mij veels te ver.
@720s:
Ik zag hier laatst een nieuwe Civic r-type in de Ardennen staan.
Is dan toch mooi de beste keus in deze regio als je het bij 1 auto houdt.
@por100: ik vind het ook een leuke auto, het is sowieso één van de betere hot hatches voor het serieuze werk. Maar het ding is zo overdesigned. Met al die koelgaten die gewoon nep zijn, vouwen en hoeken overal… deels van het originele Civic design, deels Type-R schreeuwerig. Hoeft niet van mij. Zoals de Type-R’s van weleer waren ze prima: iets dikker, maar verder ingetogen.
@frank2b: tje, eigenlijk is dat pas echt petjes als je geen drol aan het vermogen hebt, én ervoor betaald én je het aan iedereen moet vertellen want er valt nils aan te zien.
Dan zijn de Ibiza ST, diesel RS3 en R32 die onlangs op AB voorbij kwamen nog zo dom niet? Jou ideale auto is vast een Audi TT 1.8tsi. Fijne auto, strak, mooi en rijdt beter dan menig hater kan vermoeden, als je geen heel veel vermogen kan gebruiken…
@onehp: Lexus GS450h hier … :)
@frank2b: net, strak, luxe, beetje exclusief, bij de tijd en toch ook een beetje sleeper, want niet iedereen kent het en weet dat het een stuk sneller loopt dan een pakweg 520d…
@onehp: Onbekend maakt onbemind. Dat verklaart misschien wel de droeve verkoopcijfers van deze wonderschone machine.
Ik was op slag verliefd op het lijnenspel aan de buitenkant, de vlekkeloze afwerking binnen en als toetje de lineaire kracht van de hybride aandrijving. De elektromotor lanceert je van de de streep en vervolgens komt de zescilinder er magistraal in. Het hybridesysteem levert permanent maximaal koppel over de hele periode dat je versnelt – indrukwekkend.
@frank2b: dit is een favoriet topic van me omdat ik zelf een sleeper station rijd. Daarom even neerschrijven waarom dat leuk kan zijn, kan ook anders zijn voor anderen uiteraard:
– We kunnen maar 1 auto hebben, woon in een binnenstad, hoge vaste kosten/auto
– Enige auto moet gans de familie kunnen vervoeren met kinderwagens, bagage etc voor (quasi weekelijkse) weekenduitstappen en soms ook vakantie natuurlijk.
– Papa moet altijd een goed sturende auto die leuk is op verlaten bochtige wegen/weggetjes, en met veel vermogen is een station nu eenmaal leuker, ook leuk als je op de (korte) stukken met vrij zicht snel op snelheid kan komen. Dus auto wordt wel degelijk gebruikt waarvoor ie gemaakt is, it happens…
– Een auto dagelijks rijden met veel vermogen is ook leuk uiteraard, al is het maar om opdringerige chauffeurs even achter te laten.
– Bovenstaande eigenschappen betekenen niet dat we graag aandacht krijgen, ervaringen met boyracers gehad die echt gevaarlijk gaan doen om een race te creëren met wat zij als een (minder dan hun) snelle wagen zien, en dat wil ik niet hebben, vooral als we met de kinderen op stap zijn. En als er wel goed geboenderd wordt is het een voordeel als er autohatende self-proclaimede politieagenten staan en er komt een grijze station de hoek om ipv een gele lage sportwagen. Als je houdt van autorijden kan onopvallend ook positief zijn.
– Auto staat ook op straat, weerom uit ervaring krijgen opzichtige wagens soms ongepaste aandacht…
– Ondanks 4kg/pk kan ik rustig 6,5l/100km rijden tijdens de commute of familieuitstappen, dus dat lukt ook wel.
– De echte kenner ziet wél wat het is, krijg liever appreciatie van een kenner dan vooroordelen naar je hoofd geslingerd te krijgen van noobs enkel omdat je een opvallende ‘BMW’ of een ‘sportwagen’ rijdt.
Als je het nu niet begrijpt, misschien later…
@Onehp: dan ben ik toch benieuwd naar jouw sleeper die 6,5 liter per 100 km doet
@jochen: https://www.autojunk.nl/2017/08/onze-familiewagen-driving-tool
@onehp: Dat deze wagen 1 op 16 haalt geloof ik wel maar dan wel alleen in zijn hoogste verstelling met 100 van de Brienennoordbrug af maar niet als je de behoefte hebt om dagelijkse opdringerige chauffeurs achter je te laten.
@evdw: je moet gewoon erg rustig rijden maar dan lukt dat echt wel. Langere ritten +20km. Soms heb ik daar zin in, dwz rustig rijden. Soms niet. Het algemene gemiddelde ligt dichter bij 9l, daar zitten ook alle plezierritjes bij…
@onehp: Oke dat zou kunnen kloppen. Ik dacht dat je 6,5l als gemiddelde beweerde.
@evdw: als dat waar was had ik toch echt de verkeerde wagen gekocht :)
Overigens had ik 10 jaar geleden een gekietelde 123d die even sterk was als deze tot 4700 toeren (~ 270pk), en die deed écht 6,5l/100 gemiddeld met een zware voet… Klonk bijna even goed ook, en rwd… Maar nu te klein, en de grote broertjes zijn me te zwaar…
@onehp: Ja ik ken ze goed die 123d, is echt een klein duveltje. Voor een gezin is hij inderdaad te klein.
@Onehp: zeker heel lekker.
Zelf een wagen die gelijkwaardig is qua vermogen aan je Leon, maar gemiddeld 12,4 l/100km doet. Dat doe jij dus stukken beter.
@jochen: ben toch benieuwd wat het kan zijn… Enkel verklappen als het een sleeperachtige is ;)
@jochen: OK, helder. Dank.
@Onehp: ik rij bmw 550d f11 model…. gekieteld…440pk 860mm… het is leuk dat niemamd verwacht met station dat je amg leven zuur kan maken
@elemento: meestal in de file zet ik adaptief cruise aan. Het is niet verantwoord om in de Randstad snel te rijden.
@elemento: das überdiesel… Is ie een beetje sleeper dan? Kleur? Debadge? Kleinere velgen?
@frank2b: dat hele “aan zoveel vermogen heb je niks” gedoe vind ik altijd zo’n onzin. Nee, je hebt het niet nodig, strikt gezien heb je niks meer nodig van een auto dan wat Dacia’s bieden maar toch is het fijn om te hebben! Een auto met 400pk en 800nm rijdt wat mij betreft gewoon lekkerder dan een met 200 omdat je veel reserve hebt en als je graag 150+ km/h rijdt gaat het allemaal gewoon veel makkelijker en vlotter.. En mensen die zeggen dat dat niet kan ik Nederland komen duidelijk nooit buiten de randstad..
Echte sleepers zijn mooie zelfbouwprojecten. Recentelijk reed ik op de snelweg mee met een RAP Kadettje! Wederzijdse duimpjes omhoog. Dat vind ik leuk. Een saai uitziende fabrieksstation met 500pk vind ik niet interessant.
Miss wel de minste in deze lijst maar die Passat heeft me toch altijd..
Ik mis de Golf R variant. Toch echt wel een wolf in schaapskleren.
@evdw: standaard valt die toch op als een sportief model. Staat er eentje in ons straat, en tijdens de winter als de lak vuil staat, uitlaattippen zwart van het vuil en 17″ winterbanden, pas dan is het een echte sleeper. Vreemd genoeg een enorm contrast met vier blinkende uitlaten én 19″ velgen.
Mijn Volvo D6 met gecombineerd vermogen van 283 pk en 640 Nm is ook niet verkeerd. En slechts 7% bijtelling en vanochtend slechts 31 ltr diesel getankt na 996 km.
@spidermann: +1. Wel 2050kg EU met een paar opties, maar stuurt best ok en zo weinig hoeven tanken is ook een ‘prestatie’!
@Onehp: dank je. Ik ben blij met de D6.
Lekkere auto’s die 340i in Imperial blau lijkt veel op mn ex 330d had em nog wat subtieler met een Sportline pack heerlijk om Boxters en dikke GTI’s mee te verassen. Jonge 330d’s schrijven in DE hard af tussen de €20-25k voor 2015 modellen met iets meer dan een ton gelopen https://www.autojunk.nl/2016/06/jawohl-nieuwe-leaseauto-330d
@alfonso_alfist: 330d 258pk. Chip erop 340
Pk. Die gaan echt af.
@elemento: Van 258 naar 340pk met alleen een chip?
Ik zou een Octavia VRS zonder badges voorzien van 17” velgen en dan heb je de perfecte familie sleeper. Een kanjer van een koffer en 300+ pk.
En met een half miljoen Octavia’s in Europa kijkt daar niemand meer naar om…
@tjorque: yes, of een gelijkaardige Leon ST Cupra, beide relatief erg licht. Een Superb kombi 280 is anders af fabriek ook al erg sleeper, en de Golf R motor kan erg hard getuned worden. Enkel is ie wat zwaar irl, full option zoals ze vaak te koop staan komt er makkelijk 200kg extra bovenop het aangekondigd gewicht en wordt ie even zwaar als de V6:en in het bovenstaand lijstje.
Ik zou toch ook melding willen maken van de E 500 ( avantgarde)(2004) – daar zie je bij mij aan de achterzijde geen enkele uitlaatpijp. over sleeper gesproken.