7 Redenen waarom Suzuki een topmerk is

Branded content, 37 Reacties

Twijfel je nog?

Redenen waarom Suzuki een topmerk is

In 1937 produceerde Suzuki een eerste kleine auto, gebaseerd op de Austin Seven. Sindsdien blijft men aan de weg timmeren en is het een wereldwijd automerk. In Nederland heeft Suzuki al jaren een marktaandeel van 2 a 3 procent en een trouwe schare aan fans. Wij vonden het tijd voor een lijstje, met 7 redenen waarom Suzuki een topmerk is.

1. Suzuki is niet bang om eigenzinnige auto’s te maken.
We vergeten nog wel eens dat Suzuki flink wat modellen in zijn gamma heeft, die steeds eigenzinnig en uitdagend zijn. De nieuwe Suzuki Swift heeft bijvoorbeeld een speels ontwerp dat volledig in overeenstemming is met zijn rijeigenschappen. En de Ignis zal, zeker wanneer deze lekker is aangekleed, een aantal nekken doen draaien. Als klap op de vuurpijl heeft het merk de eeuwig schattige/stoere Jimny nieuw leven ingeblazen, tot groot plezier van zijn fans.

2. Bang voor pech? Suzuki’s zijn hartstikke betrouwbaar.
Het is niet voor niets dat je keer op keer Japanse autofabrikanten bovenaan de ranglijsten ziet staan, als het aankomt op betrouwbaarheid. De Aziaten werken er bijzonder hard voor om hun kostbare reputatie omhoog te houden. Uiteraard hoort Suzuki ook bij deze merken. Sterker nog: volgens diverse onderzoeken is Suzuki het meest betrouwbare merk. Dat oordeelde bijvoorbeeld een groot onderzoek van het Britse magazine What Car?, maar ook bij de Consumentenbond werd Suzuki vorig jaar uitgeroepen als winnaar.

Redenen waarom Suzuki een topmerk is

3. Terwijl veel auto’s steeds zwaarder worden, blijven Suzuki’s lekker licht en wendbaar.
Dat Suzuki’s relatief licht en wendbaar zijn, hebben wij recentelijk nog zelf mogen ondervinden. Bij de Suzuki Swift Redactie Race (die wij op glorieuze wijze wonnen) ontdekten we nogmaals dat het stadsautootje, dat net als de Baleno en de Ignis op het HEARTECT-platform wordt gebouwd, zeer goed zijn bochten verteerd. Diezelfde filosofie gebruikt Suzuki ook bij zijn andere modellen, dus ongeacht het model dat je koopt, is dit een eigenschap waarmee je te maken zult krijgen.

4. Met de Suzuki Service Card kun je nóg gemakkelijker langsgaan bij de garage.
Wie overweegt een Suzuki aan te schaffen, of die stap al heeft gezet, weet dat onderhoud bepaald geen dure hobby is. Suzuki heeft recentelijk besloten het nog goedkoper te maken om langs te gaan bij de garage, want met de nieuwe Suzuki Service Card (en Service Card Extra) kun je voortaan voordeliger dan ooit onderhoud uit laten voeren. De persoonlijke Service Card kan je jaarlijks tot 170 euro besparen. Zo kun je gratis kleine zaken als bandenspanning, oliepeil en software-updates laten fixen, maar bijvoorbeeld ook zonder afspraak een kleine reparatie uit laten voeren. Tevens geeft Suzuki je hierbij een jaar gratis pechhulp op alle modellen die het ooit heeft gemaakt, dus van je oude trouwe Swift, tot de nieuwste Vitara! De kaart wordt cadeau gegeven bij de eerstvolgende VOS-onderhoudsbeurt die je uit laat voeren.

Voor maar 29 euro extra (bruto adviesprijs) heb je de Suzuki Service Card Extra en kun je 12 maanden lang genieten van nog meer voordeel, zoals een gratis APK, een aircocheck en een Winter- en Zomercheck. Ook krijg je 10% korting op accessoires.

7 Redenen waarom Suzuki een topmerk is

5. Weinig merken produceren betere, zuinigere motoren.
Over de betrouwbaarheid en het gewicht van de eigenzinnige Suzuki’s hebben we hierboven al gesproken, maar nog niet aan bod gekomen zijn de lichte, zuinige motoren die het merk momenteel in zijn auto’s levert. In de Celerio zijn deze drie kerneigenschappen gecombineerd en het resultaat spreekt voor zich. Suzuki’s kleintje is met zijn verbruik van 1 op 27 één van de zuinigste auto’s van Nederland.

6. Suzuki heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding.
We blijven nog even plakken bij de Suzuki Celerio. Afgezien van het feit dat deze auto één van de zuinigste van Nederland is, draagt de Celerio eveneens de titel van goedkoopste auto van Nederland. De andere modellen die Suzuki vandaag de dag aanbiedt, hebben echter net zo goed een puike prijs-kwaliteitverhouding. Oftewel, veel auto’s voor weinig geld. Denk aan de Vitara en de nieuwe Jimny (rijtest). Tevens biedt het merk bij verschillende modellen 1.000 of zelfs 1.500 euro extra inruilwaarde aan.

7 Redenen waarom Suzuki een topmerk is

7. De juiste technologie.
Suzuki blijft vernieuwen en werkt constant aan het verbeteren van de technologie. Bijvoorbeeld met de nieuwe DualJet motor (superzuinig en een lagere C02-uitstoot), Smart Hybrids, Blind Spot Monitor, Rear-cross traffic alert en Dual Sensor Brake Support (camera- en sensorsysteem achter de voorruit voor extra veiligheid). Op deze pagina vind je uitleg over deze technieken en nog veel meer voorbeelden.





37 reacties

Gsxr-750 !!
@kenner: yup
@kenner: sv650 !
Past in het regeltje van goedkoop maar goed!
Als de nieuwe jimny een kofferbak had, dan had ik er zonder twijfel een gekocht.
@mikje90: Met de achterbank plat (wat makkelijk gaat) is de kofferbak groot genoeg. Zie het ook niet als een volwaardige vierzitter maar als een 2+2. Ik rijd zelf een Feroza en dat is ongeveer het zelfde idee. In de praktijk rijd ik altijd met de bank opgeklapt en heb ik een grote kofferbak, moet ik passagiers meenemen dan heb ik binnen 3 minuten de bank klaar voor gebruik en is er voldoende ruimte om 4 personen + handbagage te vervoeren.
De Jimny is reden genoeg. Ik heb respect voor Suzuki dat ze zo’n auto op de markt zetten. Ze hadden er net ze goed een schattig crossovertje van kunnen maken, maar in plaats daarvan zetten ze dat ding gewoon op starre assen en een ladderchassis en maken ze er weer een echte terreinwagen van.
@robert110: zie ze hier in het Zwarte Woud best vaak. Is ook niet gek in de bergen en met de sneeuw…
8. Omdat je opa er waarschijnlijk 1 heeft/heeft gehad.
@porschepdk: hahaha nu rijd mijn vriendin in de wagon R+ van mijn opa. We willen wel een nieuwe maar hij gaat alleen niet stuk. Zelfs 15 uur vol gas naar Zuid-Frankrijk is geen probleem.
@xiran: Houden dan. Wagon R is een leuk bakje. Is het een eerste generatie, of een Opel-generatie?
@Esprit_de_Flandre: Opel-generatie? Begrijp ik je verkeerd of denk je dat dat echt een opel met suzuki badge is? Dat namelijk precies andersom!
@notsobig: niet helemaal waar. De opel heeft een gm motor. De suzuki een echt suzuki motor.
@notsobig: Ja, weet wel dat de Opel een rebadge was van de Suzuki, maar is toch – onterecht – meer bekend als Opel. Vandaar…
@esprit_de_flandre: de eerste generatie.
@xiran: Zeker houden dan. Veel mensen vinden dat lelijk, voor mij is dat juist een extra reden om er van te houden…
8: Omdat de eerste auto waar ik ooit in heb gereden een suzuki was.

9: Omdat de eerste auto waar ik vrij kilometers mocht maken na het halen van mijn roze pasje diezelfde suzuki was.

10: Omdat dat gekke ding nooit een verkeerde slag heeft gemaakt ondanks dat hij vaker wel dan niet tot boven de 6000rpm werd doorgetrokken (wat een heerlijk inlaat geluid heeft een baleno 1.6!!).
@lekbak: Heerlijke auto he! Ik had (heb) een automaat als eerste auto. Kan hem niet wegdoen. Misschien omdat het me eerste auto was, maar nog nooit zon geweldige auto meegemaakt. Mishandelde dat ding dag in dag uit en hij ging maar niet kapot.

En wat was het geweldig om achter elektrische ramen te hebben, een sportknop en alle opties die je maar nodig had.

Tja, de Suzuki Ignis van mijn vrouw gaat inderdaad nooit kapot, is bijzonder zuinig, en onderhoud valt enorm mee. Het 17 jaar oude gebakje heeft inmiddels 3 ton achter de kiezen en rijdt nog uit de kunst. De garage rekening is ieder jaar ruim onder de 500 euro. Dankzij de vla gele kleur, de 13” lichtmetalen wielen, en de bullbar is het voor zijn soort nog een geinig gebakje om te zien ook. De 1.3 4 pitter met 88pk maakt het nog geen 900kg zware wagentje nog vlot ook. Kortom, een heel verstandige wagen. Máár, de stoelen zitten ruk, het bochtengedrag is drama, en boven windkracht 4 de weg op is doodeng. Voor je plezier met een omweg terug naar huis? Dat zal je in deze auto nooit doen. Kortom, een verstandige keuze, maar de liefhebber zal hem altijd links laten liggen.
@dutchdriftking: volgens mij heb je net gewoon de hele line-up van suzuki en de kopers van suzuki’s uitgelegd.
@dutchdriftking: de rubbers van de achterbrug vervangen maakt een heel groot verschil in het weggedrag. Geen sportwagen maar wel fijn sturen.
@xiran: serieus? Klinkt in ieder geval als een makkelijke fix. Is er ook een optionele cruise control? Ik heb al eens gezocht naar een setje recaro’s van de Ignis Sport.
@dutchdriftking: de rubbers waren 10 euro… ik had een middag werk. (lukt alleen met behulp van een hydralische pers)
@dutchdriftking: misschien een John Gold cruise control setje, is volgens mij in iedere auto in te bouwen.
nou mijn grandvitara 2.0 4 cil was wel een rampenbak. slechte versnellingsbak (kon niet snel schakelen, dan knarste die, moest bijna dubbelclutchen) Ik was 2e eigenaar, auto had 98.000 gelopen en hoewel die 5 dagen in de week minstens een uur normaal gebruikt werd, na 25000 waren de cilinderwanden helemaal na de galemiezen. snel afscheid van genomen. Ook moest die 1800 kunnen trekken. na bij 1200 kg was het al lijden en last. dus nee. geen plezier van gehad.
@onnorolo: dit noemt men “anekdotisch bewijs”. Oftewel, jouw slechte persoonlijke ervaring, zegt niets over het merk.
@henk_he: heb een baleno gehad met hetzelfde versnellingsbak euvel. Bak tot 2 keer toe gereviseerd, maar het probleem is nooit verholpen.
Mijn Swift uit 2009 doet t prima, erg tevreden mee!
1. als je grijze meuk maakt als de rest zouden ze niks verkopen
2. duh als je techniek 100 jaar oud is heb je ook tijd gehad om de foutjes glad te strijken
3. niet zo moeilijk als je de goedkoopste plastics in je auto schroeft
4. kei handig als je 80 km moet rijden om bij de dichtsbijzijnde garage te komen
5. whahahaha, ja hummer en mahindra zijn slechter i.d.d.
6. vergeleken met fiat of landwind zal de prijs kwaliteit wel ok zijn
7. zeker spannende techniek, volgens mij zit het meesta al standaard in de up,
mooi merk dat suzuki

o.t. jimny is wel gruwelijk
En ze zijn razend snel: op basis van de foto denk ik dat een Celerio wel bijna net zo snel is als een racefiets!
Miljaar, Branded Content.

Ik had het niet door tot ik aan de Service Card zever kwam…
Sc100 gx. Need i say more?
Ok cara need i say more ?
@mvdoesel: Cara? Als in het bier vol vitamientjes? :)
Jimny tof dat ze die bouwen geniale auto, maar de rest het zal vast wel leuk en rap zijn maar dan ga ik toch voor echte materialen en mooi ontwerp voor meer geld
Mijn eerste auto was een Swift gti mk3. Heb nu al 8 jaar een Swift 4wd mk2, zelf daar een gti blok ingebouwd.
Leuk merk, Suzuki! Nieuwe Jimny hoog op het lijstje als hebbeding-voor-erbij, totdat de prijzen bekend werden €27-30k! Automaat? +€8k!!! Puntje 6 gaat dus niet echt op… Kan Suzuki overigens ten dele maar wat aan doen natuurlijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).