Volkswagen verkocht testauto’s aan publiek

Auteur: , 64 Reacties

Dat sjoemelen moet dan wel in je genen zitten.

Volkswagen Touareg '10

Volkswagen ligt lekker onder vuur. Op dit moment is het concern enorm puin aan het ruimen, hetgeen ontstaan is door dieselgate. Auto’s terugkopen (in Amerika), schadevergoedingen betalen (in Duitsland) en vooralsnog hard in je gezicht uitlachen (in Nederland). Het is de nasleep van een gigantisch sjoemelschandaal. Maar dat gesjoemel lijkt er met de paplepel ingegoten te zijn. Want rond dezelfde periode is Volkswagen wederom stout geweest.

Van 2006 tot 2018 heeft het merk namelijk ‘per ongeluk’ testauto’s verkocht. Ja, je leest het goed. Elke fabrikant heeft voorserie auto’s (pre-productie). Tijdens de ontwikkeling van een auto moet alles getest worden. Naarmate de introductie van een model nadert, worden de verschillen tussen een voorserie auto en een productiemodel telkens kleiner. Echter, wat er niet goed is aan de testauto’s wordt wél bij de productie auto’s aangepast, niet bij de testauto’s. Daarvoor zijn het immers testauto’s.

Volkswagen Touareg '10

Deze auto’s worden normaal gesproken vernietigd of voor andere testdoeleinden gebruikt. Volkswagen is een firma met een winstoogmerk, dus in plaats van de auto’s te vernietigen heeft het Duitse merk ze gewoon verkocht aan de consument. Volkswagen zélf ziet dat heel erg anders. Zij laten weten dat ze vergeten zijn te documenteren en communiceren wat er niet seriematig aan de auto’s is.

Ondertussen is het een kleine rel aan het worden in Duitsland. Want de Duitse verkeersdienst, de KBA, denkt er heel anders over. Zij kunnen en willen niet uitsluiten dat er wel degelijk risico’s verbonden zijn aan de testauto’s. Dus mocht je denken dat je een jong gebruikte Volkswagen bij een VW dealer hebt gekocht, dan kan het zijn dat je dus een voorserie auto hebt gekocht. Volgens Volkswagen is dit niet verboden en doen alle fabrikanten het. Echter, gezien de commotie worden alle 6.700 auto’s teruggekocht.



64 reacties

Sjongejongejonge… Dat je als leek een auto van een concern die zo met zijn klanten omgaat koopt, kan ik nog begrijpen, maar als je een beetje verstand van zaken hebt is inmiddels toch wel duidelijk dat je hier met een grote boog omheen moet lopen… De Jetcars onder de automerken zeg maar
@svenska_aeroplan_ab: dat zal niet gebeuren. Ik zelf koop nooit auto’s van vag maar heb genoeg mensen in mijn omgeving die het mij sterk aanraden om er een te nemen en zelf ook erin rijden. Het kan niemand schelen dat het sjoemel auto’s of test auto’s zijn. Betrouwbare en zuinige auto’s met volop (aftermarket)onderdelen die je onderling kan uitwisselen.
@svenska_aeroplan_ab: denk om je hart
ach, ik herinner me nog een witte 320ED die bij ons in de test dwars over Chimay ging en vervolgens bij Autovisie het als duurtester nog eens dunnetjes over mocht doen.
Dezelfde BMW stond een maand of twee later als “lage km-stand bmw premium selection” te koop. Het diff kon je al horen…
@dappers: Dit gaat niet om de testauto zoals hier in het artikel benoemd. Hetgene jij schrijft is een demo auto van de invoerder, dat is iets heel anders.
@saxoke: ik begrijp het verschil goed; de in het artikel genoemde auto is effectief een prototype. Wat ik bedoel te schetsen is echter dat de fabriekanten het niet zo nauw nemen wordt als je zou verwachten. Aangezien ik geen prototype voor de deur heb staan, kan ik over het probleem in het artikel weinig zeggen, dus geef ik een voorbeeld uit mijn eigen leven van een, wat mij betreft, vergelijkbare en even onvoorstelbare aanpak van een andere fabrikant.
Kwalitatief zijn alle VW’s rond die tijd in de testfase blijven hangen.

Het verschil zal miniem zijn.
@monsieurleloure: bijzonder dat VW dan kwalitatief beter scoort dan Franse auto’s in de statistieken ook dit jaar werderom haha
@herbert: Ik had het beter moeten formuleren, ik bedoel tussen 2006 en 2015, in die tijd zaten er een zooitje miskleunen tussen…
Dan heb ik wellicht er eentje van gereden, toen mijn eerste Octavia al na enkele kilometers de geest gaf heb ik een jaar lang vervangwagens gekregen tot de andere Octavia geleverd werd, eentje daarvan was een spiksplinternieuwe Golf met maar enkele kilometers op waarbij de interieurverlichting eruitviel, de voorophanging rammelde alsof die elke moment door zijn poten kon gaan en ik bleef vaak met mijn voet onder het dashboard hangen voor gas te geven en te remmen, nochtans, een maat 46 is nou niet echt een bijzonder grote schoenmaat… en leuk rijden deed ie echt niet. Dat jaar enkele Golfjes gereden van oud tot nieuw, rijplezier? Niet echt moet ik zeggen, een Skoda die nochtans onderdelen deelt, reed stukken beter… Om eventjes in perspectief te plaatsen, ik heb al met een 200 auto’s gereden, niet mijn eigendom uiteraard, en Golfjes waren gewoon niet leuk om mee te rijden…
@Volvo_440_turbo: maat 45 hier en in honderden Golfjes gereden in een periode van 8 jaar. Nooit ergens last van gehad. Golf 4-6. En de GTI’s en R’s zijn toch wel leuk.
@ikleesookoverautos: Stap eens na een Golf in een Jap? Ik spreek wel over auto’s van voor 2011, serieus verschil hoor…
@volvo_440_turbo: Voor 2011, ik weet dat het niet verder dan 08/74 kan, welk is uw tijdslijn zodat we weten waarover we praten.
@wimof: vanaf vw golf 2 kan ik meepraten, tot 2011 heb ik met elk model gereden, geef mij dan toch liever een boterzachte schakelende Japanner, Mazda, Toyota… beetje Amerikaans afgeveerd toen dat wel ja. maar wel comfortabel én met een moderne multilinkophanging waar de Golf nog lang heeft op moeten wachten…
@volvo_440_turbo: 100% met je eens, het schakelen en de te eenvoudige stugge opmerking heeft te lang deel uitgemaakt van de eerste 4 versies.
De Gof4 anderzijds is wel het model de het jarenlang uithoud.
@Volvo_440_turbo: vind je Golfjes nou leuk om mee te rijden of niet?
@2wheeler: Saai, niet lekker zittend, ouderwets aanvoelend, toch vergeleken met de concurrentie, let wel, mijn commentaar geldt tot 2011, erna geen voet meer in een Golf gezet, mijn levenskwaliteit is er sindsdien duidelijk op vooruitgegaan! :D
@volvo_440_turbo: Mijn t4 is ook zo saai, dat ding rijdt kilometer na kilometer (420000) zonder OOIT aan de kant gestaan te hebben en enkel een aircocompressor buiten onderhoud.
Dat is pas saai, altijd maar thuisgekomen, saai,saai SAAI !.
@wimof: Wel, een VAG kopen is een beetje loterij, ik weet er ook die er lang mee rijden zonder ook maar iets van problemen, maar ook veel horrorverhalen, mijn 2.0TDI houdt het wel goed uit moet ik zeggen, dit in tegenstelling tot de Peugeots uit onze familie, daar sneuvelen de turbo’s bij bosjes… ik rij nog met de eerste turbo en gechiptuned en nu 160000km vrij probleemloos in totaal(mishandeld weliswaar) het enige dat ik niet doe is koud doortrekken en laten nadraaien…
@volvo_440_turbo: De mijne heeft 420.000km eerste turbo, eerste koppeling enkel een aircocompressor en de rubber bussen van de ophanging vooraan.
Belangrijkste raad , koop de juiste olie dwz de juiste VW norm .
Ik heb een 1.9 tdi met pompinjector gezien waar de nokken van de nokkenas ingelopen waren en de schade aan de cilinders tot een motorvervanging hebben geleid.
85.000km had die motor en enkel omdat er steeds 505.00 ipv 507.00 inging.
@Volvo_440_turbo: Een jaar wachten? Dan moet er wel een verrekt goede reden zijn om de koop niet te ontbinden.
@karhengst: hij lult gewoon uit zijn nek.
@fouadski: Mag ik eens raden, toen jij geboren werd was het verstand op zekers? Jij hebt wellicht heel slimme broers en zussen?
@karhengst: Wel, de nieuwe 1.6 TDI wou men repareren, wat volgens de Belgische wet hun recht was, dit wilden we niet, heel die auto moest gedemonteerd worden en dan krijg je een auto vol rammeltjes terug, ergens een elektrisch probleem was het. Dan zijn we tot een vergelijk gekomen en een 2.0 TDI genomen waarbij we bijna niets voor moesten opleggen , maar voor die 2.0TDI moesten we wel een jaar wachten, men garandeerde ons ook een heel jaar vervangwagens, dit was de situatie dus. De service was dus wel ok, maar de vervangwagen waren niet super, maar bon, dit was wel gratis rijden…
Ach ja, anderen doen het ook. Hartstikke leuk argument, totdat je gepakt wordt.
Ik kan je vertellen, dat doet elk merk.
@sr20det: Ik kan je vertellen, dit doet niet elk merk. De betere merken gebruiken deze auto’s voor hun eigen crashtest programma.
@sr20det: zeker niet! Zo ja, dan wil ik bewijzen zien!
@rufctr01: tesla met hun auto-pilot
Tesla gebruikt zelfs de consument als testrijder.
En daar hoor je niemand over.
@Hubert: klopt.. Transparantie voorkomt een hoop.. Ik vind het slim en vooruitstrevend hoe Tesla het aanpakt. Had voor mijn auto ook wel graag updates etc..
@goodvibrations: Krijg je die niet dan?? Enige verschil is over-the-air toch?
@svenska_aeroplan_ab: nee die krijg je bij andere merken niet… Vaak mag je betalen… En transparantie kent Volkswagen zeker niet is wel gebleken… Ijlt een beetje na 😂😂
@hubert: Maar die mogen dat, ze hebben ook voor een aardverschuiving gezorgd.
Iedere autofabrikant sjoemelde. Misschien nog wel… wat mij dwars zit zijn de lichte straffen die gegeven zijn maar bovenal de consument die het prima vindt dat er veel te veel fijnstof geproduceerd wordt. Gele hesjes! 😋
@roadster1976: waar heb je het over? Fijnstof is een probleem van benzinemotoren. Dat wordt de volgende rel, waarom hebben al die benzine motoren nog steeds geen fijnstofilter? Maar dat is op de zaken voor uit lopen. VW heeft een miljard boete aan de VS betaald. De topman van het concern heeft zijn baan verloren. De topman van Audi kijkt tegen een strafrecherlijke vervolging aan. En dan heb jij het over lichte straffen? De straffen zijn zwaar geweest en het mag wel een keer klaar geweest zijn met het geroep om straffen.
@mashell: een diesel stoot minder fijnstof uit dan een benzine auto. Waar ik moeite mee heb is hoe makkelijk erover heen gestapt wordt. Willens en wetens zijn de gegevens aangepast met als gevolg dat astma en copd patienten hierdoor korter zullen leven. Daar staat geen boete tegenover. Ja het moet een keer ophouden maar ik wilde het gewoon kwijt.
@roadster1976: “Willens en wetens zijn de gegevens aangepast met als gevolg dat astma en copd patienten hierdoor korter zullen leven.”

Ach wees gerust. Voor de werkelijke uitstoot zal de sjoemelsoftware waarschijnlijk geen zak uitgemaakt hebben.
Die is voor alle NEDC geteste auto’s in de praktijk waarschijnlijk een veelvoud van wat er in de folder staat.

Er zullen niet veel bestuurders zijn die ook maar in de buurt van het patroon komen van zo’n NEDC test.
Rustig optrekken. Netjes schakelen als de indicator het aangeeft. Bij het stoplicht altijd het start/stop systeem gebruiken. Airco uit. Bandenspanning altijd twee keer hoger dan voorgeschreven en lekker dunne olie in de bak en motor.
@roadster1976: Fijnstof is geen diesel probleem meer. NOx is een diesel probleem maar geen specifiek VW probleem. VW heeft in de VS (en waarschijnlijk zelfs alleen in de VS, gesjoemeld met de uitstoot van diesels). Na het schandaal met VW in de VS is heel de diesel aandrijving onder een vergrootglas is komen te liggen en is duidelijk geworden dat de NOx uitstoot in de praktijk vele malen hoger is dan tijdens de testcyclus. Maar dit betreft alle diesels, van alle merken. Hier kun je dus niet VW voor straffen. Eigenlijk kan je er niemand voor straffen want het is gewoon legaal! Bij de Euro normen voor 6d temp was vastgelegd dat de eisen alleen tijdens de test gelden, in de praktijk onder andere omstandigheden mocht er wat anders uitkomen. Pas bij 6d temp is er een absoluut maximum voor de praktijksituatie. Daar zijn Astma en COPD patentien natuurlijk niet mee geholpen, maar boos worden moeten ze niet meer op VW (dat dieselschandaal is gewoon klaar, afgerond, hebben we het niet meer over) maar op alle fabrikanten en vooral op de politici, die zich er toe hebben laten verleiden domme dingen in de normen te schrijven.
@mashell: Helemaal mee eens, stoppen met roepen en daadwerkelijk straffen.

Overigens lijkt het me verstandiger om consumenten met een VAG sjoemeldiesel persoonlijk aansprakelijk te stellen. Zij kunnen het boetebedrag dan verhalen bij hun favoriete autoconcern. Ze hadden namelijk in alle redelijkheid kunnen weten dat zij een ondeugdelijke auto kochten en hebben hierdoor oneigenlijk belastingvoordeel genoten.

Aanpakken dat geteisem.
@mashell: “De straffen zijn zwaar geweest.” Ahzo?

“De topman van het concern heeft zijn baan verloren.”
Ontslag met een riante oprotpremie? Ja, das zwaar. En die jongen zit nog wel in een paar bestuursraden van andere bedrijven, dus verdient nog altijd meer per maand dat wij twee samen op een jaar.

“De topman van Audi kijkt tegen een strafrecherlijke vervolging aan.”
Kijkt aan tegen, dus er is nog geen vervolging? Alleen een onderzoekje. En als het tot vervolging komt, denk je dat ie veroordeeld wordt? En zo ja, hoe hoog zal de boete dan zijn? Een maandloontje of 3? Want je gelooft toch echt niet dat ie de bak indraait?
Ongelooflijk… Het houdt ook niet op.. Telkens als ik op het punt sta aandelen te kopen deugt er weer iets niet. Zo jammer dit.. En bovenal ze hebben het niet nodig.. Klein beetje meer focus op kwaliteit en ze zijn onverslaanbaar.. Wordt er te veel druk uitgeoefend? Dit lijkt echt wel een management/cultuur probleem..
Tesla, Mercedes en nog vele andere… Onze Mercedes lijkt ook al op een test auto… En de Mercedes dealer maakt de situatie nu niet veel beter.
@toyotaprius: Tsja, je kan dat natuurlijk niet vergelijken met de rijdende perfectie die de Toyota Prius is.
@daihatsucuore: Een Cuore daarentegen, prachtwagen!
@joostie: @daihatsucuore: de Prius en Cuore… Perfecter kan het niet, word er bijna emotioneel van.
Wat denk je waar de “Edition 1”, “1st edition” en weet ik hoe ze heten eerste ‘actiemodellen’ van de verschillende automerken vandaan komen? Dat zijn vaak pre-serie auto’s met een leuk stickertje
@willeme Dat zijn overigens vaak auto’s zonder gebreken. Er zijn meerdere pre-serie runs waar auto’s met seriematige tools & onderdelen gebouwd worden. Bijvoorbeeld om de lijncapaciteit te valideren (bv. zijn de individuele montagestations goed getakt), leveringen c.q. aanleverfrequentie van leveranciers te testen, capability studies te doen etc.
Soort van generale repetitie, zeg maar.
Voor mij zijn de duitsers gewoon ontzettend goed in auto’s bouwen. VAG is niet voor niets zo extreem groot. Eerlijk gezegd, met een verleden van minimaal 20 Volkswagens, 15 Audi’s en 6 Mercedessen en 1 BMW (zakelijke auto’s) is er 1 mercedes geweest die na 3000km de geest gaf. Met alle andere auto’s nagenoeg geen problemen. Grootste probleem auto’s zijn Land Rover’s voor de BMW-tijd. Wat een drama hokken. Alles over saai rijden van VAG’s, please… stap eens in een auto uit Frankrijk
@kritisch: Een Chiron?
@kritisch: Bouwkwaliteit heeft helemaal niks met het land te maken. VAG is Duits, maar Skoda en Seat zijn dat niet. Ze halen bijna alles uit de schappen van Volkswagen en Audi, ja, maar dat is niet hetzelfde.
Zo is Ford (europa) ook Duits. En Opel. Topkwaliteit? Mwoah. Soms wel, soms niet.
Ook verschilt het sterk per model, modeljaar, enzovoorts.

Het is een beetje zo’n zelfde dooddoener als die politieke discussies van tegenwoordig; alsof de wereld valt op te delen in ‘linkse’ en ‘rechtse’ mensen. Was het maar zo simpel: Duits of Frans, Links of Rechts, iOS of Android…

En ook ik vind de meeste auto’s van VAG ‘saai’ om in te rijden. Stukje uitstraling denk ik. Maar dat is erg persoonlijk :-)
@kritisch: Je een-na-laatste zin zorgt ervoor dat ik de rest van je comment niet serieus kan nemen. Het grootste drama uit de Land Rover geschiedenis, de P38 kom uit de BMW tijd. Het enige positieve van het BMW tijdperk is de introductie van de TD5, alleen heeft BMW daar verder geen aandeel in gehad, sterker nog BMW heeft er voor gezorgd dat de 4 en 6 cylinder varianten van de TD5 nooit in productie zijn gegaan, zonde.
@kritisch: een auto uit Frankrijk rijdt beter dan een VAG!
Verder heb ik minder problemen gehad met auto’s uit Frankrijk dan uit de VAG stal!
Ja, ik heb nu een Seat Leon, dat wil goed kapot. Ook de BMW was niet foutloos en in 2006 een Audi A6 2.5 TDI gehad, daar begin ik helemaal niet over. Mijn slechtste auto ooit!
Na de Audi een 407 Coupé 3.0 V6 gehad, 160.000km probleemloos.
Dus jouw verhaal klopt niet helemaal in mijn ogen.
@rufctr01: nu rijd je ineens een Leon. Vorige keer was het een Toledo. Wat kan jij toch verhalen verzinnen vent. Beter ga je boeken schrijven.
Ok, VAG heeft een aantal zaken niet heel netjes gedaan, maar volgens mij zoeken de media nu gewoon naar ‘schandelen’ in de auto industrie (en VAG in het bijzonder) om over te schrijven. We weten nu wel dat de cultuur bij VAG er eentje is/was van twijfelachtige moraal.
Heb wel eens gezien dat een 3-serie op BMW.de werd aangeboden met de vermelding dat het om een voorserie auto ging. Het statement van VAG dat elke fabrikant dit doet, lijkt me dus heel aannemelijk. Grote verschil is natuurlijk wel of je tegenover klanten eerlijk bent over wat je verkoopt.
Hoe dan ook weet elke autokenner toch wel dat de allereerste exemplaren van de productielijn vaak niet de beste zijn, of dat nou ‘serieproductie’ of ‘voorserie’ is.
@vpowert: Bij mijn weten verkocht d’Ieteren ze als directiewagen.
@vpowert: klopt. De lokale BMW dealer verkoopt heel veel mega luxe voor serie auto’s. Heb ik al eens voor een klant zo een aangeschaft. Hij kwam met een apart document waarin BMW verklaarde de auto te hebben aangepast zodat hij gelijk is aan een productie auto. Er zat echter geen cvo bij, aangezien hij niet helemaal aan alle eisen voldeed. De bmw was echter super een de klant rijdt er nog steeds in met veel plezier.
Ik heb jaren geleden in voorserie van de toen nieuwe New Mini gereden als proefrit tijdens de landelijke introductie. De medewerker ging mee en zei dat ik de auto goed op zijn staart mocht trappen en lekker mocht hoeken met dat ding.
Ze hadden ontdekt dat een of andere lager binnen 100.000km de geest gaf dus deze auto’s gingen allemaal de shredder in. Toen vond ik het zonde maar nu snap ik het wel.
@gulli: Hij zegde dat ze de shredder ingingen.
@wimof: zegde?🤨
@rufctr01: Zuid Nederlands voor zei.
Maar dat had je wel door hé.
Ach, alle auto’s uit de eerste 6 maanden productie zijn toch nog halve prototypes? Nog geen auto gezien waar niet nog aan geknutselt wordt na productiestart.
Volkswagen, wie anders…
Het valt me steeds meer op dat deze site gewoon anti VAG groep is.
Gewoon niet te geloven en schandalig dat er zoveel negativiteit verspreid wordt over alleen VW. Ok ze hebben iets fout gedaan met dieselmotoren maar dat zijn er gegarandeerd veel meer geweest maar daar wordt lekker hypocriet niets aan gedaan.
Zoveel negatieve reclame verdient een fatsoenlijk bedrijf als Volkswagen niet.Dit is regelrechte smaad.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).