• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

710 pk in de test: Continental GT Supersports

Auteur: Wouter, gepost 30 oktober 2017 om 16:00 – 40 Reacties

Afbeelding 710 pk in de test: Continental GT SupersportsAfbeelding 710 pk in de test: Continental GT SupersportsAfbeelding 710 pk in de test: Continental GT SupersportsAfbeelding 710 pk in de test: Continental GT SupersportsAfbeelding 710 pk in de test: Continental GT SupersportsAfbeelding 710 pk in de test: Continental GT SupersportsAfbeelding 710 pk in de test: Continental GT SupersportsAfbeelding 710 pk in de test: Continental GT Supersports

Bentley Contintental GT Supersports
Een dinosaurus. Dat is het. Daarmee is de Continental GT Supersports een absolute droomauto voor diegenen die hun interne achtjarige nog een plek geven in hun leven.

Tevens is het een auto waar de groene brigade van gruwt, want alles wat een hyperefficiënte, enorm praktische en saaie elektrische auto is, is deze uber-Conti niet. Veel te zwaar, veel teveel vermogen, te weinig echt praktische ruimte, een brandstofverbruik om U tegen te zeggen en herrie, ja dat maakt de Supersports ook.

Bentley Contintental GT Supersports

Zelfs in het interieur lijken de klappen uit de uitlaat een tikje teveel van het goede te zijn. Daarna kwam nog dat moment waarop ik realiseerde dat de Continental GT extreem goed geïsoleerd is. Als het binnenin een Bentley al lekker doorkomt, dan moet het buiten een soort wervelwind zijn. Daarmee doe ik de Continental GT Supersports wel tekort, want tornado of tyfoon zijn betere benamingen.

Bentley Contintental GT Supersports

Power.
Zevenhonderdentien paardenkrachten en duizendzeventien Newtonmeter koppel. Dit soort vermogen is volstrekt overbodig en als je de Continental V8, W12 of Speed al biedt, zou je ook kunnen bedenken dat het niet zo heel veel toevoegt. En daar zit je mis, want dit is niet een Conti Speed waar de turbodruk van is opgeschroefd. Oh no sir, de Supersports is van een volledig ander kaliber.

Bentley was dan ook twee jaar zoet met de ontwikkeling om het maximale uit deze generatie Continental GT te halen. De W12 kreeg nieuwe turbo’s, gewijzigde intercoolers en werd op sommige punten versterkt. Ook de vernsnellingsbak ging op de schop, een gewijzigde aansturing van de koppelomvormer zorgt dat alle 1017 Nm aan koppel sneller richting de vier wielen worden gestuurd.

Bentley Contintental GT Supersports

Hoewel de Continental de lichtvoetigheid van echte supercars mist, komt de SuperSports verbazingwekkend rap uit de startblokken. In 3,5 seconden staat 100 op de teller en daarna blijft de Conti gaan en gaan en gaan en gaan.. Qua karakter doet de Supersports nog het meest denken aan de vorige generatie RS6 (met V10). De uitlaat kan venijniger blazen dan de nijdigste kater, waarbij het reuzenkoppel de relatief lange verzetten overwint en de SuperSports blijft accelereren, ook als er al heel lang een twee als eerste cijfer op de snelheidsmeter staat.

Bentley Contintental GT Supersports

De allersnelste
De Supersports is de allersnelste Bentley die ooit de productieband verliet, maar de Engelsen willen ook graag een ander record noteren: dat van de snelste vierzitter. Helemaal onterecht is de claim niet, wat de achterbank van de Continental GT is redelijk bruikbaar en dan is een topsnelheid van 336 km/u absoluut indrukwekkend.

Bentley Contintental GT Supersports

Om het allemaal te beteugelen, noteert Bentley nog een record: namelijk die van de grootste keramische remmen. Ze zijn hard nodig, want ondanks een dieet weegt de SuperSports coupé maar liefst 2280 kg. En dat in een auto die te makkelijk en te ongemerkt teveel snelheid op de klok zet, die 420 mm grote keramische remmen zijn hard nodig om de apex niet te missen.

Nog meer upgrades
Wat superlatieven er tegen aan gooiend: de 21” velgen zijn gesmeed en dat scheelt twintig kilogram onafgeveerd gewicht. Van de uitlaat ga je vooral onthouden dat die extreem luid is, maar dankzij de toepassing van titanium is deze ook nog eens 5 kg lichter.

De vierwielaandrijving heeft in de basis een 40:60 vermogensverdeling en kreeg nu voor eerst het torquevectoring om bij het uitaccelereren van bochten de kracht naar wielen sturen die er het meest mee kunnen. Het is helaas wel een systeem dat werkt met remingrepen, maar het werkt subtiel genoeg om er op straat niet direct last van te hebben. Hopelijk kunnen de keramische remmen er goed tegen, want de grootste keramische remschijven hebben ongetwijfeld ook een fors prijskaartje bij vervanging.

Bentley Contintental GT Supersports

Concurrentie en conclusie
Er zijn maar twee andere merken die een belachelijk dure, belachelijk snelle en belachelijk grote coupé in het gamma hebben. Uw lokale Rolls Royce dealer praat je graag een Wraith in, maar die is een stuk minder sportief dan deze Conti SuperSports. Daarentegen zal het AMG Performance centrum bij u om de hoek graag de S-klasse coupé onder de aandacht brengen, maar die staat in de pikorde duidelijk onder de beide Engelse kemphanen. Zowel de S63 (of S65) als de Wraith zijn bovendien wat lafjes als het komt op pure kracht. Qua cijfers lijken ze nog in de buurt te komen, maar feitelijk declasseert de SuperSports ze qua beleving.

Qua snelheid komen supercars meer in de buurt, maar die missen bijna allemaal een achterbank(je). Alleen de 911 Turbo S en een Ferrari GTC4Lusso (rijtest) komen in de buurt, maar zijn beiden op een meer verfijnde manier sportief. De charme van de SuperSports is dat deze supercar snelheid biedt in een package die er eigenlijk niet helemaal geschikt voor is. De koppelbaas van Nederland, dat is de Continental GT SuperSports, met recht een unieke auto en ééntje die mij op een troosteloze maandagochtend aan het giechelen bracht als een klein meisje. Zo’n auto, een bruut, met golven van koppel die alles kunnen verwoesten wat op zijn pad komt. Heerlijk.

Ook interessant!

  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
  • Bentley Continental GT Gymkhana
    Bentley Continental GT Gymkhana video is ongepast
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, continental-gt, Rijtest, supersports, Video

Vorig bericht: « Verstappen en Raikkonen zijn geen gelijken meer
Volgend bericht: Nieuwe Landwind X7 lijkt nog steeds op een Evoque »

Lees Interacties

Reacties

  1. 599gto zegt

    30 oktober 2017 om 16:13

    Mooie kleur binnen en buiten (Alpina kijk je mee)

    Login om te reageren
    • 599gto zegt

      30 oktober 2017 om 16:14

      @599gto: Bij nader inzien van binnen net een kleur en materiaal teveel de auto zelf is ook lelijk.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        30 oktober 2017 om 16:16

        @599gto: een schizofreen is nooit alleen.

        Login om te reageren
        • 599gto zegt

          30 oktober 2017 om 19:31

          @bmwfreak038: Vertel eens met z’n hoeveel ben je vandaag ?

          Login om te reageren
  2. bmwfreak038 zegt

    30 oktober 2017 om 16:16

    Mooie auto zeg, wie heeft er een teiltje.

    Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    30 oktober 2017 om 16:24

    Tussen kunst en kitsch

    Login om te reageren
  4. niezel zegt

    30 oktober 2017 om 16:28

    Wat is dit een ongehoord lekkere samenstelling

    Login om te reageren
  5. fyr0 zegt

    30 oktober 2017 om 16:31

    Pfff wat een droomauto!
    Op het dashboard na, is het echt een heerlijke auto.

    Login om te reageren
  6. Hubert zegt

    30 oktober 2017 om 16:36

    Paar rondjes op vol vermogen door het bos en alle blaadjes zijn opgezogen!

    Login om te reageren
  7. dirkv zegt

    30 oktober 2017 om 16:44

    Jammer dat het openen van de motorkap de moeite niet meer waard is.
    Verder een prachtige auto.

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    30 oktober 2017 om 16:45

    Supersports ..
    Dat is sport .. maar dan super ..

    Weegt dat kreng ??

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      30 oktober 2017 om 17:16

      @lincoln: leeg 2280kg, zegt de concurrent.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        30 oktober 2017 om 18:10

        @gregorius:
        Daarmee is ie waarschijnlijk net zo zwaar als de 1930 Blue Train Bentley.
        Ongekend hoe Bentley volledig recht blijft doen aan haar ‘merkwaarden’ ;-)

        Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      30 oktober 2017 om 17:17

      @lincoln: Moet je het lezen:)

      Login om te reageren
  9. jaso013 zegt

    30 oktober 2017 om 16:48

    Wat een ontzettend paupere verschijning is dit zeg. Van een merk met klasse en status naar massa productie voor voetballende en olieveld klanten. Dood en dood zonde.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 oktober 2017 om 17:04

      @jaso013:

      Whahaha ..
      wanneer was dat dan ??

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        30 oktober 2017 om 19:30

        @lincoln: hij bedoeld natuurlijk Osho.

        Edit: O, nee, die was van de Royces.

        Login om te reageren
    • Rob zegt

      30 oktober 2017 om 18:01

      @jaso013:
      Wel eens gehoord van de Bentley Boys? Playboys met geld, zelf verdiend of gewoon uit de juiste familie. Hielden met name van gokken, champagne, vrouwen, sigaren, gevaar en dus van racen. Hier heb je ze wel:
      https://www.bentleymotors.com/content/dam/bentley/Master/World%20of%20Bentley/Be%20Extraordinary/Celebrating%20in%20style%20(The%20Savoy)%201920%20x%20670.jpg/_jcr_content/renditions/original.image_file.1366.477.file/Celebrating%20in%20style%20(The%20Savoy)%201920%20x%20670.jpg

      Dat was vroeger (begindagen van Bentley), dus romantiseren we dat graag. Maar eigenlijk zijn dat de voetballers en rappers van toen. Wat dat betreft is er maar weinig veranderd bij Bentley.

      Login om te reageren
  10. unknown234 zegt

    30 oktober 2017 om 16:49

    Zeer informatief, alleen hoe zit dat nou met het geluid? Klinkt dat nog een beetje?

    Login om te reageren
    • hhitalia zegt

      30 oktober 2017 om 18:11

      @unknown234: de video bevat wel wat geronk ja, lekker!

      Login om te reageren
  11. skinnybmw zegt

    30 oktober 2017 om 17:07

    In deze uitvoering best een dik apparaat! In standaard uitvoering ben ik nooit een groot liefhebber geweest van de Conti. Ze mistte, mijns inziens, de klasse van een Bentley. Zal inderdaad sleuren als een baas. Maar de titel van snelste vierzitter, gaat die niet al een poosje naar Brabus? Of telt dat niet?

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      30 oktober 2017 om 18:18

      @skinnybmw: Je mistte klasse die je nu wel ziet ? U bent fan van een ricer-spoiler en drukogende Halfords sideskirts en lips op een Bentley ? Of is het zwartgespoten kippengaas meer uw ding ?

      On-topic: Wat een foeilelijke ouderwetse versnellingspook zeg; dat kan toch niet in zo’n auto ?!?!

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        30 oktober 2017 om 18:50

        @dawwg: De spoiler vind ik inderdaad niet mooi en niet passen. Een Bentley moet statig sportief zijn maar dit is een beest, en daar hou ik ook van al past het inderdaad niet echt bij Bentley.

        Login om te reageren
  12. PeugeotGTI zegt

    30 oktober 2017 om 17:11

    Wat een vet ding hee, ongelooflijk. Die spoiler is echt te pauper, maar de rest . . . 710 pk..!
    Als je toch veel teveel geld hebt, is dit wel echt een ultiem stuk speelgoed. Zo’n auto waar je je vrienden in meeneemt voor een blokje om. Zo eentje waar je ’s nachts in de polder eens lekker burgerlijk ongehoorzaam mee kan zijn en moeiteloos naar de 300 knallen als niemand kijkt. Laat je vrouw maar lekker in de V8 Volante rijden, de Bentley is van papa. Want papa is ook ooit 11 jaar oud geweest.

    Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    30 oktober 2017 om 17:16

    372k waarvan 150k naar de staat gaat. Vraag me af of er ook maar 1, nieuw, op NL kenteken wordt gezet.
    Hoe vet het ook is, ik zou m niet willen.
    Als ik een Bentley Conti wil, bestel ik wel een nieuwe nu. Dit blijft toch ‘het oude model’, ook al tel je er 4ton voor af.
    Ook vraag ik me af of je hier in kan rijden met beleving maar zonder binnen x maanden je rijbewijs te verliezen.

    Login om te reageren
  14. cossiekiller zegt

    30 oktober 2017 om 17:57

    Wat ik me afvraag; zo’n setje keramische remmen, hoe lang gaat dat mee bij straatgebruik? Schijven en blokken?

    Login om te reageren
  15. henk_he zegt

    30 oktober 2017 om 17:59

    Wat is dat stoelbekledingstiknaadpatroon toch ver-shrik-ke-lijk lelijk zeg. Net een gewatteerd dekbed bekleed met vale stof. Echt niet mijn smaak. Van buiten wel een bruut apparaat, zal het goed doen als voetballersauto.

    Login om te reageren
  16. r3fl3x zegt

    30 oktober 2017 om 18:19

    Lompzwaar, beperkte range en heel snel in rechte lijn. Eigenlijk gewoon een soort Tesla dus.

    Login om te reageren
    • snel70 zegt

      30 oktober 2017 om 18:54

      @r3fl3x: Precies! Moest ik kiezen dan toch zeker de Bentley.

      Login om te reageren
  17. sracert zegt

    30 oktober 2017 om 18:29

    Weer zo’n lelijk wanstaltig Duits gelieerd hok incl. overgewicht. doe dan maar een Hyundai, oh wacht even das ist auch Deutsche influence.

    Login om te reageren
  18. dracae zegt

    30 oktober 2017 om 18:50

    Kan die spoiler eraf?

    Login om te reageren
  19. jorden zegt

    30 oktober 2017 om 19:11

    Ben echt een continental fan. Maar dan van de “simpele” standaard uitvoering. Zo’n spoiler is toch echt verschrikkelijk. Dat dashboard verdient een mooi plakkaat hout in plaats van een Carbon dambord.

    Login om te reageren
  20. crashingduke zegt

    30 oktober 2017 om 19:34

    Schitterende foto’s

    Login om te reageren
  21. pier zegt

    30 oktober 2017 om 21:39

    Wat is de nieuwe toch mooi in vergelijking met de oude, zeker qua interieur. Dan maar een paar pk minder.

    Login om te reageren
  22. peke zegt

    30 oktober 2017 om 22:12

    Oei…geen conti fan: maar wordt hier eigenlijk wel enthousiast van.

    De spoiler hoort m.i. niet thuis op een Bentley, maar verder kan ik het brute wel waarderen! (Dashboard minder mooi).

    En dan die kleur!! Die neigt naar perfectie!!

    Login om te reageren
  23. Gulli zegt

    30 oktober 2017 om 23:08

    Heel leuk die torque vectoring, maar wat nou als alle vier de wielen staan te spinnen onder die 1000nm?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 oktober 2017 om 08:11

      @gulli: dan grijpt de tractie controle in en wordt de brandstof inspuiting beperkt.

      Login om te reageren
  24. viezefreddyw zegt

    31 oktober 2017 om 07:07

    The last hurrah.

    Toch wel een machine dit hoor. Beetje overdreven uiterlijk natuurlijk, maar het is wel een beest van een auto. Onwijs veel luxe, comfortabel maar toch bloedsnel zijn. Dat kan ik altijd wel waarderen. Of ik hem mooi vind is een tweede…

    Login om te reageren
  25. toyotafortuner zegt

    31 oktober 2017 om 16:14

    Letterlijk en figuurlijk een dikke Bentley, die er uitziet als een Challenger Demon of een GT350 van Bentley. Ik weet wel wat ik liever heb.

    Login om te reageren
  26. barry355gtb zegt

    31 oktober 2017 om 18:50

    nu is Bentley nog even smakeloos als een cracksnol op dieet en deze is de overtreffende trap. Duur betaald en exact daarom begerenswaardig voor overbetaalde voetballers. Beetje zoals de vriendin die erbij hoort. Populaire auto voor de succesvolle nachtclub eigenaar denk ik zomaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North