• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

95% nieuwverkopen 2013 had een groen label

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 februari 2014 om 11:13 – 43 Reacties

Oude man in auto met A-label


Wat zijn Nederlanders toch milieubewust: van elke 20 auto’s die vorig jaar uit de dealerschappen rolden hadden er 19 een groen label. Een nette score.

Hoewel de klachten van milieuclubs over vervuilde ringwegen niet van de lucht zijn zou je, als je naar de statistieken kijkt, welhaast denken dat al het Nederlandse blik dat er rondrijdt de lucht zo ongeveer schoner uit de uitlaat laat komen als toen het de injectoren in ging. Het was groen dat de klok sloeg in 2013, en dat heeft natuurlijk *kuch* niets met de prijs, maar alles met milieubewustzijn te maken.

Dealersupportnet analyseerde de verkoopmarkt en kwam tot de volgende conclusie: de gemiddelde Nederlandse autokoper is een oude man die een benzinegestookte hatchback voorzien van groen label en handbak koopt.

Van de 417.036 nieuwverkochte auto’s hadden bijna 300.000 een A-label, 71.000 een B-label, en 21.500 een C-label. Het energielabel zegt niets over de omvang van de auto, maar alles over zijn relatieve zuinigheid. Een hypothetische plug-in hybride Mercedes GL zou bijvoorbeeld ook een groen label krijgen.

De terugkeer van de C-segmenter

In 2012 domineerden het A- en B-segment, vorig jaar pakte het C-segment (Golf, Megane, Focus) de koppositie over. Iets meer dan een kwart van alle verkochte auto’s behoorde tot het C-segment. De handbak (305.000) is verreweg het populairst, gevolgd door de automaat (81.000) en de CVT (29.000).

Nederland dieselland?

Het Nederlanse wagenpark nagelt harder dan een kudde oude koude 190D’s? Dacht het niet… 265.000 nieuwverkopen betrof benzine-auto’s, 104.000 waren diesels, en dan is er nog de derde categorie ‘hybride’ (43.500) waar je alle kanten mee uit kunt.

Tot slot de leeftijd van de koper: voor zover deze bekend is domineert de leeftijdscategorie 50+. Jongeren zijn beroerd vertegenwoordigd, en mensen van 65 jaar en ouder juist zeer sterk. Tsja, als je met je 58ste met volledig doorbetaald salaris en pensioenbehoud bent opgehouden met werken dan kan er ook makkelijk een nieuwe 2 Serie Jurassic Tourer af natuurlijk.

Ook interessant!

  • Officieel: Volkswagen GTX is nieuw performance label
  • Video: dit was al heel lang geen groen meer
  • Arteon Big Sur
    Arteon Big Sur is bijzonder groen, maar niet te laag
  • Zelfs Lamborghini gaat met de trein

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, milieu

Vorig bericht: « McLaren 650S: de aangescherpte 12C is officieel
Volgend bericht: Bernie Ecclestone uit de race voor koop Nürburgring »

Lees Interacties

Reacties

  1. racerx zegt

    17 februari 2014 om 11:16

    En ik maar denken dat er enkel brandstof door de injectoren ingespoten werd…

    De enige reden dat er groene labels gekocht worden is het belastingvoordeel. Van de 95% heeft maximaal 5% bewust een schone auto gekocht, los van de centen.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      17 februari 2014 om 11:17

      @RacerX: Oh ja, belastingvoordeel én het voorgespiegelde verbruik.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 februari 2014 om 11:20

      Brandstof vermengd met lucht :) Zoals de carberateurs carburateurs dat vroeger mengden.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        17 februari 2014 om 11:28

        @sir_smokalot: Carburateur, Mr Car Journalist..

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          17 februari 2014 om 11:29

          @E34M5Touring: Wat zei ik dan? ;-) En niet zo schelden he, anders krijg je een ban.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            17 februari 2014 om 11:31

            @sir_smokalot: Press report, i dare you :)

            Login om te reageren
          • rubend zegt

            17 februari 2014 om 12:41

            @sir_smokalot: wat je schrijft klopt idd helaas niet. Uit een injector komt alleen brandstof.

            De lucht gaat door het inlaatspruitstuk en dan langs de kleppen de verbrandingsruimte in. Voor of na de kleppen word dan de brandstof ingespoten (indirecte of directe injectie).

            Login om te reageren
          • fritsie zegt

            17 februari 2014 om 15:23

            @sir_smokalot: banaan?

            Login om te reageren
      • racerx zegt

        17 februari 2014 om 11:39

        @sir_smokalot: Nee hoor, de injector vernevelt de brandstof zodanig dat er een optimaal mengsel met lucht ontstaat. In het brandstofsysteem hoort eigenlijk geen lucht te zitten.

        http://auto.howstuffworks.com/fuel-injection3.htm

        Login om te reageren
      • cthijs zegt

        17 februari 2014 om 21:00

        @sir_smokalot: lucht in de brandstof noemen ze vapour lock en dit is niet wenselijk

        Login om te reageren
  2. mashell zegt

    17 februari 2014 om 11:24

    Logisch toch? Bij zowel de leasers als bij de bejaarden speelt het financiële effect sterk mee. Het is ook vaak zo dat bedrijven een MVO beleid hebben en om daar een invulling aan te geven alleen nog groene labels voor het leasewagenpark toe staan. De conclusie: dit is regeringsbeleid wat, voor de verandering, eens een keer gewoon werkt.

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      17 februari 2014 om 11:35

      @mashell: ik denk dat mensen in het algemeen een beetje klaar zijn met melkkoe te zijn (via de auto, maar ook andere zaken).

      Verder ‘werkt’ het beleid ten dele, want voor de autodealers is er een zeer onbetrouwbare overheid. Dit is wel een aardig stukje daarover: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3598403/2014/02/17/Een-grammetje-CO2-meer-is-ook-heel-zuinig.dhtml

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 februari 2014 om 11:44

        @sacha: het werkt in die zin dat de het doel om zuinige auto’s te kopen gehaald wordt. Dat het allemaal vrij rigide en zelfs marktverstorend is, tja, dat is in de liberale visie iets waar de vrije markt zelf vrij is om een oplossing voor te verzinnen.

        Login om te reageren
  3. tbone zegt

    17 februari 2014 om 11:29

    Plug-in hybride GL… Gat in de markt?

    Login om te reageren
  4. 645ci zegt

    17 februari 2014 om 12:04

    De meeste mensen die auto’s kopen zoeken een vervoersmiddel, geen hobby. En dan is het wel te begrijpen dat ze een zuinige auto nemen.

    Ik heb meer moeite met het begrijpen van mensen die zeggen dat ze autoliefhebber zijn en dan in een hele suffe auto gaan rijden.

    Maar, gelukkig mag iedereen dat natuurlijk zelf weten. :)

    Even kijken; ik heb m’n mening gegeven en meerdere failsaves ingebouwd om niemand tegen het hoofd te stoten. Nu eens kijken hoe dat valt. :)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 februari 2014 om 13:05

      @645ci: maar wat is een autoliefhebber? Is dat iemand die hele dagen en nachten aan klassiekers sleutelt en amper aan rijden toekomt? Is dat iemand die een volgepakte Zafira met dakkoffer en caravan heelhuids naar Zuid-Fankrijk en terug weet te slepen, is dat iemand die een oude BMW van veel plastic voorziet, een beetje scheef achter het stuur zit en zich op de Coolsingel helemaal het mannetje waant, is dat de forens die liever met de Aygo dan de bus naar het werk gaat? Of het het allemaal op 1 of andere manier wel autoliefhebbers?

      Login om te reageren
      • 645ci zegt

        17 februari 2014 om 13:14

        @mashell: goeie vraag en geen idee. :)

        Ik ben zelf meer van het rijden dan van het kijken (of sleutelen, veel verder dan sapjes bijvullen kom ik niet).

        Login om te reageren
      • gregorius zegt

        17 februari 2014 om 13:17

        @mashell: Iemand met een Aygo kan zelfs ook een liefhebber zijn. Misschien dat ie gewoon t geld niet heeft voor een echte auto en dit vervoersmiddel van zn/haar werk krijgt (of stiekem van zelf kastijding houdt). En opzich: als je in een stad woont is zo’n Aygo best handig: je ken m makkelijker file parkeren en hetz al je joeken of er een krasje op zit.

        Login om te reageren
      • audifreak zegt

        17 februari 2014 om 17:01

        @mashell: Een autoliefhebber is iemand voor wie een auto meer is dan een praktisch gebruiksvoorwerp. Iemand voor wie een auto niet alleen rekensom is. Iemand die voor z’n plezier of iig met plezier in z’n auto rijdt, of auto’s bekijkt, of misschien eraan sleutelt, of er over discussieert op een autoblog. Het maakt eigenlijk eens niet uit wat precies, dat hangt van de persoon af, maar waar het wel om gaat dat een auto iets losmaakt bij diegene. Dat is het verschil met een niet-autoliefhebber, die heeft dat niet. Die snapt dat niet eens. Die heeft er hooguit een om van A naar B te komen, meer niet. Ga een gesprek aan met een wel- of niet-liefhebber, en merk het verschil..

        Login om te reageren
        • norge zegt

          17 februari 2014 om 17:48

          @audifreak: Een autoliefhebber weet zelfs een Lada tot genot gevende ritjes te dwingen.
          Maakt geen reet uit wat je rijdt zolang je het zelf maar leuk vindt.

          Login om te reageren
          • audifreak zegt

            17 februari 2014 om 18:28

            @norge: Toe maar.. zijn we het zowaar een keer eens.

            Login om te reageren
  5. lambo4all zegt

    17 februari 2014 om 12:18

    Dit is dus hét moment om een 2e hands G label wagentje op de kop te tikken! Die staan namelijk voor een prikkie te koop, en dan hou je 10 ruggen over voor brandstof verbruik.
    Een kennis van me heeft zijn 911 997 turbo bv voor 25.000 te koop staan. Staat anderhalve ton op de teller. Liever die dan een nieuwe 318 van 45.000.

    Login om te reageren
    • 645ci zegt

      17 februari 2014 om 13:17

      @lambo4all: je vergeet even dat die auto ook onderhoud en verzekering nodig heeft. Dat is bij een performance auto soms een tikje duurder dan bij een normaal model.

      Login om te reageren
      • jlm83 zegt

        17 februari 2014 om 14:05

        @645ci: spijker op de kop, uit eigen ervaring weet ik dat dat vies tegen valt. Om een voorbeeld te geven bougies vervangen bij een 911 turbo. Moet wel even de achterbumper er af en de intercoolers moeten worden uitgebouwd eerdat ze er bij kunnen. Mag jij raden wat dat kost bij de Porsche dealer….

        Login om te reageren
        • 645ci zegt

          17 februari 2014 om 14:09

          @jlm83: ik gok E 750,-

          Ik was zelf het afgelopen jaar 3.5k kwijt aan onderhoud aan m’n 6-je, dus ik weet sowieso hoe het voelt.

          Login om te reageren
    • workhardplayhard zegt

      17 februari 2014 om 13:36

      @lambo4all: 25 duizend voor een 911 997 turbo? Dan is er of iets mis met de auto of je kennis heeft geen verstand van de waarde van zijn auto.

      Een 911 997 carrera met ongeveer 1 ton op de teller word voor minimaal 30/35k verkocht maar vaak word er nog boven de 40k voor de gevraagd. Een 997 turbo kost minimaal 40/50k. En dan heb je nog niet eens een net exemplaar.

      Login om te reageren
    • 4x4wheels zegt

      17 februari 2014 om 14:07

      @lambo4all: Schadevoertuig?

      Login om te reageren
  6. mout zegt

    17 februari 2014 om 12:32

    Oude mannen hebben de tijd nog meegemaakt dat je een R4 nieuw kocht, en na drie jaar het chassis was weggerot (zo mijn schoonvader). Daar hebben ze van ‘geleerd’ dat je het best die fabrikant / dealer kan belonen door een volgend nieuw exemplaar aan te schaffen.
    Dan heb je nog de leasemaatschappijen, bedrijven met een eigen wagenpark, zzp-ers en de overheid.
    Verder ken ik eigenlijk vrijwel niemand die een nieuwe auto koopt.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      17 februari 2014 om 22:27

      @mout: Ga jij nou beweren dat ik oud ben?

      Login om te reageren
      • 645ci zegt

        18 februari 2014 om 08:58

        @norge: Jij wist ook nog dat een R4 geen model van Audi is, maar een bestelbusje op stepwieltjes van de firma Renault.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          18 februari 2014 om 09:19

          @645ci:
          Ach, bij R8 denk ik ook nog steeds aan deze.

          Login om te reageren
          • norge zegt

            18 februari 2014 om 21:26

            @tupperware: In ‘Gordini trim ook nog, mooie he?

            Login om te reageren
        • norge zegt

          18 februari 2014 om 21:25

          @645ci: waren hun tijd ver vooruit , vandaag noemen ze zoiets een MPV.

          Login om te reageren
  7. 406_v6 zegt

    17 februari 2014 om 12:47

    Zonder de perverse financiele prikkels van “onze” overheid was het waarschijnlijk omgedraaid… 5% groen en de rest….. méér fun!

    Login om te reageren
    • 645ci zegt

      17 februari 2014 om 13:20

      @406_v6: zolang VW bovenaan de verkoopcijfers staat en wit, grijs en zwart de meest verkochte kleuren zijn weet je al dat onopvallendheid en wegvallen in de groep belangrijkere stimulansen zijn dan geld.
      Anders reden er wel meer gifgroene fiesta’s rond dan zwarte polo’s.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        17 februari 2014 om 15:00

        @645ci: Da’s ook weer waar. Maar feit blijft dat we dan nauwelijks muesli autos hadden…

        Login om te reageren
      • audifreak zegt

        17 februari 2014 om 17:16

        @645ci: Status en representativiteit zijn ook argumenten bij de keuze van een auto. Je kunt wel altijd met een “saaie” zwarte Polo voor de dag komen, niet met een gifgroene Fiesta, zolang je tenminste serieus genomen wil worden.

        Overigens staat kleurkeuze volgens mij los van de keuze voor “zuinigheid”, m.a.w. het punt dat @406_v6 wil maken klopt volgens mij gewoon. En je kunt wel een gifgroen muesliautootje nemen, maar die is nog steeds oersaai, terwijl een muisgrijze V8 dat bepaald niet is. (Tenzij je misschien vrouw bent en alleen op de kleur let..)

        Login om te reageren
        • 645ci zegt

          18 februari 2014 om 09:40

          @audifreak: je geeft me eigenlijk gelijk; als mensen een auto kopen voor status en representativiteit kopen ze de auto niet voor de leuk. Dus misschien zouden ze nog steeds wel een minder groene auto kopen (*), maar nog steeds een zo saai mogelijk model. We in Nederland echt veels te calvinistisch.

          *) ik las gisteren dat uit onderzoek blijkt dat in Nederland wel erg gestimuleerd wordt op ‘groen’ maar dat ook in landen waar dat niet/minder zo is de gemiddelde uitstoot van auto’s hard omlaag gaat. Het wagenpark vergroent dus sowieso wel.
          In Nederland is wel het effect dat 1 gram verschil direct betekent dat een auto een hit of een fail is.

          Login om te reageren
        • 645ci zegt

          19 februari 2014 om 13:02

          @audifreak: Oh.. en ik heb net even gecontroleerd; de auto is zwart (bij tweedehands heb je minder te kiezen) en ik ben nog steeds een jongetje.

          Login om te reageren
  8. Homer55 zegt

    17 februari 2014 om 17:08

    Allemaal crisis.

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    17 februari 2014 om 17:50

    Er zijn toch zat milieu vriendelijke auto’s die ook leuk zijn om te rijden?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 februari 2014 om 19:41

      @norge:
      Yep, ik ken er wel een paar.
      Ko de boswachter groene Elise loopt 1:16, als je gaat trappen haal je dat niet maar groen blijft ie….

      Login om te reageren
  10. fiestafeest zegt

    17 februari 2014 om 18:25

    dus een op de 20 nieuw verkochte auto’s is geen lease slet!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North