Dit is de toekomst van BMW. Helaas.
We zijn er al een klein beetje op voorbereid, maar dit is hoe BMW hun toekomst ziet. Ze zijn, zoals vaker het geval is, geïnspireerd door wat concurrenten Mercedes en Audi doen: een elektrische SUV bouwen. Waar bij de al onthulde Mercedes het uiterlijk de nodige vraagtekens opleverde, maakt BMW het al helemaal bont.
Goed: de Vision iNEXT Concept. Eigenlijk zegt die naam een hoop: de visie voor de volgende generatie. Een beetje zoals ze Project i startten in 2007. Dat is nu uitgelopen op de i3 en i8, een volledig elektrische stadswagen met relatief klein bereik en een half-elektrische sportwagen. Leuke projecten, maar de iNEXT laat zien dat het nu tijd is voor serieuzer werk.
Nogmaals, van het uiterlijk moet hij het niet hebben. De techniek is waar BMW punten wil scoren. Harald Krüger, Voorzitter van de Raad van Bestuur van de BMW Group, omschrijft de BMW iNEXT als volgt: “De iNEXT zal ons de bouwstenen bieden voor de toekomst, waar ons hele bedrijf en al onze merken van zullen kunnen profiteren.” BMW vertaalt dit naar een paar leuke innovaties die uniek zijn voor het merk.
Die zitten een beetje verstopt in een persbericht waar de ‘iconische styling en legendarische materialen’ de dominante toon voeren, maar één blik in het interieur laat al zien wat ze willen bereiken: eenvoud. Het is een vrij standaard concept-car-interieur: twee schermen, veel open ruimte, mooie materialen. BMW voegt daar een rechthoekig F1-stuur aan toe en beschrijft een nieuwe techniek die schermen eigenlijk overbodig maakt. Er zit namelijk een extra onzichtbaar scherm in de middenconsole, die het houten of stoffen paneel kan veranderen in een display.
De auto beschikt over drie rijmodi: Boost, Exploration en Ease. Boost is simpel: de dynamische setting. Het stuur zal rechtop staan en dicht bij je komen, zodat je goed voelt hoe dynamisch de auto is. Bij zowel Exploration als Ease trekt het stuur ietsje in, wat de ruimtelijke sfeer van de iNEXT ten goede komt. Ease is dus voor het eindeloze cruisen. Exploration is wanneer de auto samenwerkt met de navigatie om suggesties te geven van nabijgelegen interessante plekken. Op basis van je interesses zal de auto aanvoelen of iets leuk voor jou is of niet.
Intelligent Personal Assist maakt ook zijn return. Deze Siri-versie van BMW kan niet alleen alles naar wens maken binnen je auto, maar is ook verbonden met je huis. Stel, je rijdt weg en je bent vergeten je ramen of deuren te sluiten, dan doet BMW dat voor je. Hoe dat werkt als je ramen en deuren niet elektrisch sluiten maar met een klink, staat niet vermeld.
Gesture Control zal ook verder uitgebreid worden in de iNEXT. Je hoeft de plekken waar de verborgen schermen zitten in de middenconsole alleen maar verschillende bewegingen te geven met je vinger en door middel van LEDs zal de BMW laten zien wat je bedient. Vrij futuristisch spul en nog een beetje vaag. We zullen zien.
De productieversie staat op de planning voor 2021. Dat is een beetje laat vergeleken met de EQC en de nog te presenteren e-Tron, maar het geeft BMW de tijd om nog eens goed na te denken over de uiteindelijke versie van de iNEXT. Vooral op visueel gebied, het mag nogmaals gezegd worden.
Bewegende beelden van de iNEXT check je op Autojunk.
En dan, ineens, bedenk je dat die Chris Bangle ontwerpen zo slecht nog niet waren…
@RRRobert: dat waren ze überhaupt
@str8six: überhaupt niet
@str8six: ik moet eerlijkheidshalve zeggen, met het slijten der jaren beginnen ze nu wat waardering bij me los te maken, maar destijds, bij de introductie, vond ik echt dus helemaal niks.
@RRRobert: en zo zal het ook met dit ontwerp en die van alle opvolgende ontwerpen gaan.
@RRRobert: Ik heb het precies andersom. Vond ze helemaal geweldig toen ze net uit kwamen, maar merk dat ze nu niet zo tijdloos zijn als de modellen en er voor en er na. Die blijven langer mooi.
@rrrobert: Neen, die waren toen slecht en dat zijn ze nog steeds. Niet dat dit noodzakelijk de schuld is van Bangle, maar dat is een ander verhaal. Deze ontwerpen zijn gewoon nog slechter.
Echt, wat een gruwelijk wanstaltig ding. Hoe kun je zoiets goedkeuren. BMW onwaardig.
@e34m5touring: het is maar een concept.
@ikleesookoverautos:
De i3 kan je als referentie nemen dus deze concept zal de waarheid redelijk benaderen. De i3 is wellicht nog lelijker in mijn beleving.
Voorheen moest een electrische auto een afwijkend uiterlijk hebben. BMW blijft daar blijkbaar op voortborduren
@e34m5touring: ze moeten dat Aziatische designteam echt terug sturen naar Hyundai.
Klanten zien straks het verschil niet eens meer.
Vergeleken met dit is de Ssangyong Rodius het 8e wereldwonder…
Hoe langer ik er naar kijk hoe gaver ik hem ga vinden.
-edit: normaal doen-
-edit: jij ook-
@tjongejongejonge: jeetje, meteen tense
@monsieurleloure: de nieren zijn niet zo fraai, de rest is echt heel tof. Beetje bijslijpen, dan wil ik hem wel hebben.
@janjansen:
Nieren?? De hazentanden bedoel je?? ?
Waarom moeten die toekomstige EV’s er allemaal zo raar uitzien? Tesla’s zien er toch ook gewoon goed uit?
@banaan7: de BMW i8 ook. Ze kúnnen het dus wel.
@RRRobert: laten we dan maar hopen dat ze niet al te veel van de i8 afwijken want deze vision vind ik heulemaal niks
En, in tegenstelling tot veel concept cars: ook van binnen spuuglelijk
Wat een vreselijk marketing gelul is dit zeg. Zet een goede, mooie, enigzins betaalbare elektrische auto neer die doet wat hij moet doen. Goed sturen, mooi interieur en exterieur, en ver komen op 1 lading. Dat is wat de mensen willen BMW. Dat een auto mijn ramen kan sluiten thuis, kan niet echt de interesse wekken bij de meeste mensen denk ik zo
Hebben ze de grill van een Kia erop geplakt?
Ik vind het ontwerp eigenlijk wel heel mooi. De voorkant is wat uitgesproken, dat had een tandje minder gemogen maar voor de rest heel interessant!
Volgens mij is de resolutie van een computer ontwerpprogramma to stijl verweven. De scherpe hoeken in combinatie met schaduw absorberende oppervlakken maken het interessant om naar te kijken. Ben benieuwd of ze dit een de toekomst werkelijk kunnen implementeren..
@giulio:
Dat klinkt heel interessant, daar moet je wat mee doen!
@giulio: je pillen weer vergeten vandaag?
@davelepeef: nee.. jij je heftruck rijbewijs al gehaald?
@giulio:
Is er iets mis met heftruckchauffeurs?
Gelukkig is het maar een concept versie. Ik hoop voor de kopers van de uiteindelijke versie dat er gordels er in zitten of zitten er iGordels er in?
Dit heeft niets meer met autorijden te maken maar puur met patser imago. Dit ding is al even lelijk dan die Range Rover. Het is: “Kijk naar mijn wanstaltig grote en dure auto. Ik kan er niet mee rijden, maar iedereen zal mij wel gezien hebben en opzij gaan voor dit gedrocht.”
Ik vind ‘m echt vet. Bizarre futuristische vormen, best een gave proporties, mooi koperen huidje, tof. Ik zou ‘m wel willen hebben.
Handige optie die ik altijd al heb willen hebben… een strijkplank tussen de voorstoelen! nooit meer gekreukte overhemden als ik bij een klant kom.
@hans75: misschien moet je niet meer stoppen bij parkeerplaatsen langs de snelweg dan kom je tenminste wel aan zonder kreukels in je overhemd. Heb je dit gedocht niet voor nofig
@hans75: Misschien moet je het zo ver schoppen dat je in je t-shirtje bij je klant aan kan komen :)
Verwacht BMW dat er weer een hippie-generatie aankomt? Dit is echt Flower-Power 2.0..
@cliosport2000: die hebben we toch al? De sjw, de hipsters, de feministen, de socialisten,..
Ideale auto voor als je een driedubbelleven leidt…
Dit is van buiten een keurige familiemover die representatief genoeg is om als zakenauto in te zetten. En van binnen is hij ruim genoeg om bij nacht en ontij op een afgelegen weg achterin de auto eens lekker los te gaan met een of andere snol.
Een groezelige Chevy van zou nog beter geschikt zijn voor dat laastste, en is ook ruim genoeg voor je familie. Maar daar kan je natuurlijk niet mee bij klanten voor komen rijden.
Wel mooi dat BMW subtiel de look en feel van zo’n Chevy in deze Project i verwerkt heeft door de grote grille van zo’n Amerikaan te vertalen naar BMW. En er Amerikaans notenhout gebruikt is voor de middenconsole, die als plank uitgevoerd is, net als bij de van dik hout zaagt men planken afgewerkte Chevy Van.
Maar de achterbank is nog het meest bijzonder. De bekleding daarvan is gemaakt van het tijk van authentieke spochtige beschimmelde vlekkerige matrassen die jarenlang dienst hebben gedaan in echte Chevy Vans! Iedere achterbank heeft daardoor een uniek patroon en straalt één en al Freude am Fahren uit.
En over 20 jaar is deze auto prachtig oud geworden, kijk maar naar de Bangle auto’s waarvan heel internet over zijn zuiger ging. Ontwerpers kunnen jaren vooruit kijken kwa design, consumenten niet.
@ikschrijfookoverautos kijk, dít is nou weerzinwekkend. 1000pk uit een Mercedes V8 is dat niet. Dat is eerder ontzagwekkend of indrukwekkend.
Ze zijn echt bezig om van die nieren een karikatuur te maken.
Blijkbaar willen ze wat “anders” met die nieren, maar dat kan toch ook wel op een elegante manier.
@Rick-dos: aldus de mening van de man met de voorkeur voor dames waarvoor je moet betalen
Kunnen we svp allemaal nokken met alles wat zogenaamd hip moet zijn een naam geven die met “I” begint?? Een bedrijf durft een auto uit te brengen waar m’n ogen spontaan dof van slaan onder de noemer toekomstperspectief maar is te beperkt van zicht om wat origineels met de naam te doen? Als het nou één of ander Chinees brolwerkje van een neppert is, maar van één van Europa’s hoogst gewaardeerde merken!? Come on…
@davelepeef: Amen.
De designer had een nachtmerrie en was geopstipeerd, rende naar de wc en daar lag zijn hond. Ziedaar de inspiratie voor deze ‘creatie’
@autodrome:
Komt sterk in de buurt van deze:
http://dumbanddumber.wikia.com/wiki/Harry%27s_Dog_Van
deze INext mag je hondslelijk vinden of ultiem uniek; na het zine van de youtube link, is het verhaal compleet en zie je hoeveel kennis, conceptueel denken en innovatie erin is gestopt. Check onderstaand;
https://www.carscoops.com/2018/09/bmw-vision-inext-shows-way-forward-self-driving-evs/
Het is in elk geval wel eens wat anders….
Begint op te vallen die anti BMW berichten van Autoblog
Hoe krijgen ze het voor elkaar om die 8-serie concept zó te nailen en dit te vergallen..