• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Amerikanen bouwen snellere versnellingsbak dan Porsche

Auteur: RubenPriest, gepost 12 mei 2016 om 21:09 – 55 Reacties

Chevrolet ZL1


De stelling dat Amerikaanse auto’s alleen maar heel hard rechtdoor kunnen krijgt met deze versnellingsbak een nieuwe dimensie.

De PDK-bak in een Porsche is rustig, comfortabel maar vooral supersnel. Of je nu de flippers gebruikt of je laat je verrassen met een kickdown: het is verbazingwekkend hoe rap het allemaal gaat. Het Amerikaanse General Motors keek een lange tijd toe maar komt nu met een antwoord. Een sneller antwoord.

We hebben het hier over een tientraps automaat welke Chevrolet onder andere gaat lepelen in de nieuwe Camaro ZL1. Volgens het Amerikaanse concern schakelt de bak 36 procent sneller van z’n eerste verzet naar de tweede in vergelijking met de PDK van Porsche. Van de tweede naar de derde versnelling moet 27 procent sneller gaan, en van z’n derde naar z’n vierde is 26 procent sneller. Een behoorlijk statement, afkomstig van GM.

De versnellingsbak is in samenwerking met Ford ontwikkeld en zal in meerdere producten van GM worden gebruikt. Ook zal de bak geleverd worden in de F-150 van Ford.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Nederlandse gelimiteerde Porsche 992 Special!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

automaat, camaro, Chevrolet, f-150, Ford, GM, pdk, Porsche, Techniek, transmissie, ZL1

Vorig bericht: « Deze boot heeft een supercar-garage van 100 m2
Volgend bericht: BMW-uberdiesel met vier turbo’s slaat nieuw tijdperk in »

Lees Interacties

Reacties

  1. TimoBac zegt

    12 mei 2016 om 21:13

    En dan stoppen ze ‘m in een F150 ?

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      12 mei 2016 om 21:21

      @TimoBac: Dat is wel zo logisch. Je kan best wel veel moment verliezen als je met een zware lading traag of verkeerd schakelt.

      Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      12 mei 2016 om 22:42

      @timobac: snap eerlijk gezegd niet waarom je dat raar vindt. Automotive is optimaliseren van het bestaande.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      12 mei 2016 om 23:25

      @TimoBac: waarom zouden ze bij Ford versnellingsbakken van GM willen gebruiken?

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        13 mei 2016 om 07:42

        @RRRobert: Omdat Ford en GM deze in samenwerking hebben ontwikkeld.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          13 mei 2016 om 07:44

          @berlinetta: ah, dat wist ik niet. Thanks.

          Login om te reageren
          • roppp zegt

            13 mei 2016 om 08:06

            @RRRobert: dat is gewoon een kwestie van L E Z E N

            Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      13 mei 2016 om 07:05

      @timobac: heel logisch. De F150 verkoopt als een trein en als deze bak wordt toegepast zijn de ontwikkelingskosten rap terugverdient.

      Login om te reageren
      • rijnooit zegt

        13 mei 2016 om 09:20

        @flightom: Jij snapt het idd!

        Login om te reageren
    • napo zegt

      14 mei 2016 om 11:37

      @timobac: en die is 2700% langzamer dan een Porsche!!

      Login om te reageren
  2. spykerboy zegt

    12 mei 2016 om 21:13

    Maar kan het nog het enorme koppel aan van de v8’en uit amerika? Snel zijn is 1 ding maar is het ook sterk?

    Login om te reageren
    • Daniel073 zegt

      12 mei 2016 om 21:19

      @spykerboy: ik neem aan dat ze daar wel over hebben na gedacht voordat ze hem erin lepelen, of tenminste dat mag ik hopen haha

      Login om te reageren
      • bugboy zegt

        12 mei 2016 om 21:23

        @Daniel073: Dat heb ik wel vaker gedacht, maar bij heel veel sportauto’s is het schijnbaar heel normaal dat de bak nog niet 100.000km mee gaat. Feit is wel dat bij Porsche over het algemeen alles redelijk degelijk is gemaakt. Kijk bijv. eens naar de launch-control van de Porsche 991 Turbo S. Waar je bij vrijwel elk merk na 2-3x de koppeling aan het roken hebt kun je het bij een Porsche gewoon blijven doen…

        Login om te reageren
        • Donstil zegt

          12 mei 2016 om 21:36

          @bugboy: Die tijd is inmiddels wel voorbij hoor.

          Login om te reageren
          • remcott zegt

            12 mei 2016 om 22:09

            @Donstil: dat Porsche heel blijft of de concurrentie stuk gaat??

            Login om te reageren
          • bugboy zegt

            13 mei 2016 om 00:09

            @Donstil: met dubbele koppelingen wel, maar de BMW SMG en R8 tiptronic lagen er vrij snel onder uit.

            Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          12 mei 2016 om 22:02

          @bugboy: veel auto’s worden daarom toch ook begrensd op koppel?

          Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      12 mei 2016 om 21:26

      @spykerboy: Hij komt ook in de ZL-1. Dus 600+Nm kan ie zeker hebben.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        13 mei 2016 om 00:35

        @E34M5Touring: De ZL1 is 800 + Nm toch?

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          13 mei 2016 om 09:19

          @SimonMc: Ik heb de specs van de nieuwe niet in het hoofd dus heb voor het gemak even de vorige gepakt en die zat, uit het hoofd, rond de 650Nm. Als ze hem in de F150 ook voor de diesel gaan gebruiken kan die bak zelfs 1000+Nm aan. Zowel de Silverado (Duramax) diesel als de Ford (Powerstroke)diesel leveren stock al dik 1000Nm.

          Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      13 mei 2016 om 12:25

      @spykerboy: Een tientraps-automaat is in essentie een vrachtwagenbak. Waar heb je anders die tien verzetten voor nodig? Natuurlijk kan die veel koppel aan.

      Login om te reageren
  3. gash zegt

    12 mei 2016 om 21:16

    Hij zal alleen hoogst waarschijnlijk minimaal 1000kg wegen………

    Login om te reageren
  4. dutchcorvette zegt

    12 mei 2016 om 21:25

    Heerlijk. Ben gek op Amerikanen maar PDK bevalt mij enorm, elke dag weer een feestje om in te rijden.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    12 mei 2016 om 21:26

    Als het nou echt zo is…

    Login om te reageren
  6. broekhoest zegt

    12 mei 2016 om 21:38

    Zou ‘ie ook in de Mustang komen? ;)

    Login om te reageren
    • mperformance zegt

      12 mei 2016 om 22:20

      @broekhoest: in de gt350;) dan laat die echt alles achter zich

      Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    12 mei 2016 om 21:43

    Zo dan. Das toch al gauw 0,000000012 sec. tijdwinst…

    And yet again America is late to the party..

    Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      12 mei 2016 om 22:06

      @Rick-dos: Amerikanen die laat verschijnen zijn Duitsers wel vaker slecht bevallen..

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        12 mei 2016 om 22:19

        @apriliarsv: Klopt, maar uiteindelijk, zoals het een Duitser betaamt, winnen de Duitsers altijd…

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          12 mei 2016 om 22:38

          @Rick-dos: ik denk dat Churchill en Roosevelt daar anders over dachten.

          Login om te reageren
          • Rick-dos zegt

            12 mei 2016 om 22:44

            @str8six: Maar we kunnen niet stellen dat het Duitsland sindsdien slecht is afgegaan. Of wel?

            Login om te reageren
            • Rob zegt

              12 mei 2016 om 22:52

              @Rick-dos:
              Japan ook niet. Dus eigenlijk alles wat de VS plat gooit gaat zich goed ontwikkelen. Ik kijk nu al uit naar de versnellingsbakken die uit Iraq gaan komen! ;-)

              Login om te reageren
              • Rick-dos zegt

                12 mei 2016 om 23:07

                @Rob: Die zullen shiite zijn aangezien ze daar nog met kamelenkracht werken ipv paardenkracht… ;)

            • w0o0dy zegt

              12 mei 2016 om 23:02

              @Rick-dos: is versie 3.0 niet bijna altijd een stap vooruit tov ver 2.0?

              Login om te reageren
              • Rick-dos zegt

                12 mei 2016 om 23:09

                @w0o0dy: Ligt er aan. Feit is wel dat 3.0 altijd achteraf komt. ;)

          • dunhozzie zegt

            13 mei 2016 om 08:42

            @str8six: vergeet je Stalin niet? De Rus had 2/3 van de Duitsers om mee af te rekenen, de Amerikaan en de Brit (en de Fransen etc) 1/3

            Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          13 mei 2016 om 06:39

          @Rick-dos: dat is niet waar, in ’45 stonden ze toch echt op de 2e plek.

          Login om te reageren
    • Rob zegt

      12 mei 2016 om 22:13

      @Rick-dos:
      Ahum, Tesla, ahum ;-)

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        12 mei 2016 om 22:18

        @Rob: Kuch In de 19e eeuw waren de Europeanen al bezig met elektrische auto’s. kuch ;)

        Login om te reageren
      • jpoers zegt

        12 mei 2016 om 22:19

        @Rob: daar zit toch helemaal geen versnellingsbak in, duuhh. #simpelmodus uit :)

        Login om te reageren
  8. petrolhead4life zegt

    12 mei 2016 om 21:48

    Dat is zeker die bak met 10 versnellingen die ook in de f150 raptor komt?

    Login om te reageren
    • darrock zegt

      12 mei 2016 om 22:06

      @petrolhead4life: staat in de tekst

      Login om te reageren
    • rickie2811 zegt

      12 mei 2016 om 22:07

      @petrolhead4life: lees laatste zin

      Login om te reageren
  9. rrvliet zegt

    12 mei 2016 om 21:49

    En welke nieuwe dimensie krijgt het hard rechtdoor rijden nu precies dankzij deze bak? Ik snap ‘m niet.

    Login om te reageren
  10. 123bat zegt

    12 mei 2016 om 22:15

    Vraag ik me af: Koppelomvormer (klassiek) of dubbele koppeling? Al bekend?

    Login om te reageren
    • autofanaat zegt

      12 mei 2016 om 22:33

      @123bat: Ik vermoed een met koppelomvormer, wel zo fijn met een zware aanhanger achter je F-150.

      Login om te reageren
  11. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    12 mei 2016 om 22:19

    Zal niet lang meer duren! binnenkort de Lexus Multistage 24-traps automaat… Ben ik errrrrg benieuwd naar!

    Login om te reageren
  12. rauto zegt

    12 mei 2016 om 22:20

    Allemaal leuk en aardig maar vergelijk ze eens op lange termijn ?

    Login om te reageren
  13. trustmeiamanengineer zegt

    12 mei 2016 om 22:47

    Hij kan wel zo snel schakelen, maar als er inderdaad een koppelomvormer inzit heb je alsnog een vertraging. En is ‘ie dus in praktijk echt niet sneller dan een PDK. Wel snel zat uiteraard, maar dat is die 8 bak van ZF ook.

    Login om te reageren
  14. kris911 zegt

    13 mei 2016 om 06:31

    De vraag is.. Kan dat wel?!

    Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    13 mei 2016 om 06:45

    Met 10 versnellingen ben je toch constant aan het schakelen?

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    13 mei 2016 om 07:30

    Dus ipv 0.41s duurt het nu 0.32s?

    Waaw, boeiend…

    Login om te reageren
  17. jack_abarth zegt

    13 mei 2016 om 08:33

    Oké, hij schakelt de eerste 3 verzetten sneller. Hoe zit het met de overige?
    En daarnaast, de auto moet ook nog eens 3x meer schakelen, dus wat levert het nu eigenlijk op?

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      13 mei 2016 om 14:01

      @jack_abarth:43% meer versnellingen die soms 25% to 30% sneller schakelen per versnelling; ofwel, klinkt leuk op papier, in praktijk gewoon K.U.D.T. want hij schakelt te vaak en al die schakeltijden bij elkaar opgeteld is het MEER dan de Porsche PDK …

      Login om te reageren
  18. vinz667 zegt

    21 mei 2016 om 10:04

    dus die nieuwe versnellingsbak is 90% sneller dan voorgaande bakken van GM. heel mooi die %, maar wat zijn de echte getallen? Ik ken een tankstation die 12% korting geeft, jammer dat hun gehanteerde prijzen van jaar geleden zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North